Binkie (14) schildklierprobleem, voornemen radioactief jood

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Nuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2017 14:00

Binkie (14) schildklierprobleem, voornemen radioactief jood

Bericht door Nuit »

Hoi hoi,

Sinds een kleine 2 maanden ben ik erachter dat m'n kleine 14jarige gecastreerde kater een probleem met z'n schildklier heeft. Na een bloedtest en nog een controle echo stelde m'n dierenarts de diagnose dat er een kleine tumor aanwezig is in minimaal één van z'n 2 schildklieren. Sinds korte tijd voordat ik met 'm naar de dierenarts ben gegaan veranderde z'n gedrag, braakte hij een aantal per week en leek het of hij een depressie had. Eten deed hij nog wel, drinken, goed naar de bak gaan, maar hij was gewoon steeds minder zichzelf. Ter overleg heb ik vrijwel meteen aan de bel getrokken bij de da en zijn we in eerste instantie een behandeling begonnen met "Thiafeline" maar dat liep na enkele dagen al uit op een ramp, het braken nam toe, de kat wilde niet meer eten en/of drinken, dus heb ik dat vrijwel meteen weer gestaakt en in overleg met de dierenarts besloten om het met voeding te proberen, te weten "Y/D" van "Hills Prescription Diet". Vanaf het moment dat ik ben begonnen met het omschakelen naar dat speciale voedsel ging het beter met het dier, hij leefde met de dag meer op en het leek er even op, zeker gedurende een drietal weken, dat hij weer de oude zou worden. Tussentijds heb ik daarbij, op eigen initiatief, besloten om hem een behandeling met radioactief Jodium bij Dierenkliniek de Lingehoeve (Lienden) te laten ondergaan waarbij hij ook gedurende 4 dagen opgenomen zal gaan worden. De afspraak met de Lingehoeve heb ik 4 weken geleden ingepland en staat nu gepland over 2 weken (wachttijd van 6 weken).

Echter begin ik nu te twijfelen of ik het wel door moet zetten (niet om economische reden overigens, het geld is van ondergeschikt belang). Want inmiddels is Binkie weer redelijk beginnen te eten, gaat redelijk tot goed naar de kattebak en heeft ook al weken niet meer gebraakt....maar hij is erg veranderd in gedrag... Hij kon al nooit zo goed tegen commotie en ook was het geen schootkat, maar hij sliep wel altijd bij me op bed en was een vrolijk en speels nieuwsgierige huisgenoot die nu echter met de dag minder goed tegen externe prikkels bestand is. Volgens de dierenarts is de kat er relatief goed aan toe, een recent bloedonderzoek (verleden week) liet goede nierwaarden/leverwaarden zien en was ook de bevestiging dat het dieet ook echt werkt. Maar Binkie wil bijna niet meer geaaid worden, kruipt bij de minste reuring onder het bed, toont zich steeds angstiger wanneer ik 'm passeer en is heel erg prikkelbaar, vertoont vaker de neiging om me te willen bijten wanneer ik 'm aaitje geef (wat hij voorheen altijd heerlijk heeft gevonden, zelfs toen ie heel erg ziek was van de Thafeline). Voor mij lijkt het erop dat hij iedere dag minimaal met een maand aan het verouderen is, zeker in gedrag.

Vandaar ben ik nu heel erg aan het twijfelen of ik de behandeling bij Lingehoeve wel door moet zetten, of Binkie de stress van de 4 dagen durende opname nog wel aan zal kunnen, het is zo'n zielig hoopje kat geworden....

Morgenochtend ga ik sowieso nog een keer met de dierenarts praten. Zelf bedenk ik ook dat de kat een redelijke leeftijd heeft en dat de mogelijkheid bestaat dat er meer dingen spelen zoals een mogelijk beginnende dementie (misschien wel geactiveerd toen het schildklierprobleem begon?) of wellicht een andere vorm van ouderdomsziekte?

Wat denken jullie ervan?
Laatst gewijzigd door Nuit op 16 aug 2017 23:17, 2 keer totaal gewijzigd.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Binkie (14) schildklierprobleem, voornemen radioactief j

Bericht door ErikPhilippus »

Ik begrijp je aarzelingen om Binkie zo'n intensieve behandeling te laten ondergaan.

Je zou Carbimazol kunnen proberen - dat wordt vaak beter verdragen dan Thiafeline. En een alternatief bij milde schildklierproblemen is ook SWS (van de huisdierendokter), daar heb ik zelf goeie ervaringen mee.

De prikkelbaarheid en emotionele labiliteit is een typische bijwerking van hyperthyreoïdie. Ik zou met de DA overleggen of je daar medicijnen voor kunt krijgen, mocht je de jodiumbehandeling niet doorzetten.

Sterkte!
Erik
Gebruikersavatar
Nuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2017 14:00

Re: Binkie (14) schildklierprobleem, voornemen radioactief j

Bericht door Nuit »

ErikPhilippus schreef:Ik begrijp je aarzelingen om Binkie zo'n intensieve behandeling te laten ondergaan.

Je zou Carbimazol kunnen proberen - dat wordt vaak beter verdragen dan Thiafeline. En een alternatief bij milde schildklierproblemen is ook SWS (van de huisdierendokter), daar heb ik zelf goeie ervaringen mee.

De prikkelbaarheid en emotionele labiliteit is een typische bijwerking van hyperthyreoïdie. Ik zou met de DA overleggen of je daar medicijnen voor kunt krijgen, mocht je de jodiumbehandeling niet doorzetten.

Sterkte!
Erik
Dank je wel!

De reactie van de kat op de Thiafeline was dusdanig ernstig dat het er zelfs even op leek dat hij zou overlijden, hij wilde niet meer eten, niet meer drinken en kon alleen nog maar braken. Ik heb 'm vervolgens bijna een week moeten dwangvoederen en onder dwang vocht moeten toedienen. Medicatie van dergelijke aard zou ik niet nog een keer aandurven met 'm, de da heeft het ook afgeraden na overleg. Ik kan er vrede mee hebben dat hij een dag ouder is geworden maar het lijkt nu gewoon zo snel te gaan allemaal. En natuurlijk hoop ik dat hetgeen je zegt volledig klopt, dat het de schildklier is die het allemaal veroorzaakt, dan zou hij er vanaf kunnen enige tijd na de behandeling. Hetgeen ik bang voor ben is de stress tijdens de opname omdat ie momenteel zo prikkelbaar is.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Binkie (14) schildklierprobleem, voornemen radioactief j

Bericht door castratenkoor »

De behandeling met radioactief jood is niet altijd definitief afdoende helaas. Enzo van Adriana is zelfs tweemaal opgenomen geweest en behandeld met radioactief jood en heeft voor de derde keer weer schildklierproblemen. Zit nu aan de medicatie.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Binkie (14) schildklierprobleem, voornemen radioactief j

Bericht door ErikPhilippus »

castratenkoor schreef:De behandeling met radioactief jood is niet altijd definitief afdoende helaas. Enzo van Adriana is zelfs tweemaal opgenomen geweest en behandeld met radioactief jood en heeft voor de derde keer weer schildklierproblemen. Zit nu aan de medicatie.
Ja, dat is heel bijzonder, dat Enzo na 2 behandelingen nog steeds teveel schildklier hormonen in z'n lijf heeft. Je zou zeggen dat er dan schildklierweefsel buiten de schildklier moet zitten. Enzo krijgt nu dagelijks carbimazol, en doet het daar goed op.
Gebruikersavatar
Nuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2017 14:00

Re: Binkie (14) schildklierprobleem, voornemen radioactief j

Bericht door Nuit »

castratenkoor schreef:De behandeling met radioactief jood is niet altijd definitief afdoende helaas. Enzo van Adriana is zelfs tweemaal opgenomen geweest en behandeld met radioactief jood en heeft voor de derde keer weer schildklierproblemen. Zit nu aan de medicatie.
Dat is onfortuinlijk, gelukkig is er dan nog de medicatie voor Enzo maar ik ga er voor m'n gemoedsrust even vanuit dat de behandeling voor Binkie wel aan zal slaan en afdoende effect zal sorteren.

Zoals ik gisteren even bijna begon te wanhopen omtrent z'n stabiliteit in het algemeen is Binkie deze morgen ineens weer naar redelijkheid 'het ventje'. Vannacht hoorde ik 'm al verschillende malen brokjes kauwen en een enkele keer rennen maar vanmorgen was ie echt behoorlijk opgewekt, speels en dynamisch. Er valt soms geen pijl op te trekken maar ik ben er voor het moment behoorlijk content mee.
Gebruikersavatar
Nuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2017 14:00

Re: Binkie (14) schildklierprobleem, voornemen radioactief j

Bericht door Nuit »

Ik heb overigens nog een vraag met betrekking tot het voedsel dat de kat krijgt na de behandeling door Lingehoeve. Is het zo dat het dier vrijwel meteen na de behandeling weer over mag stappen op zijn of haar normale voedsel of moet het jodiumvrije diëet, dat mijn kat nu krijgt (Y/D Hills), nog een periode voortgezet worden? Ik had het eigenlijk al kunnen vragen aan de dierenarts die de behandeling gaat doen maar ik had al zoveel vragen dat het me ontschoten is.
Gebruikersavatar
Nuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2017 14:00

Re: Binkie (14) schildklierprobleem, voornemen radioactief j

Bericht door Nuit »

Nuit schreef:Ik heb overigens nog een vraag met betrekking tot het voedsel dat de kat krijgt na de behandeling door Lingehoeve. Is het zo dat het dier vrijwel meteen na de behandeling weer over mag stappen op zijn of haar normale voedsel of moet het jodiumvrije diëet, dat mijn kat nu krijgt (Y/D Hills), nog een periode voortgezet worden? Ik had het eigenlijk al kunnen vragen aan de dierenarts die de behandeling gaat doen maar ik had al zoveel vragen dat het me ontschoten is.
Ik zal het maar zelf beantwoorden. Binkie is inmiddels sinds gisteren bij de Lingehoeve, heeft de radioactieve Jodium al toegediend gekregen, en volgens de dierenarts (ter plaatse) mag hij meteen weer 'normaal' voedsel, kortom mag hij nu alweer 'alles' eten. Volgens de arts die ik heb gesproken is het ook aan te raden om nu acuut te stoppen met het Hills prescription y/d omdat het vrijwel geen Jodium bevat en het dier van nature wel Jodium nodig heeft om zijn vitale functies aan te sturen, net als bij ons mensen eigenlijk. De arts stelde daarbij dat zowel de verschillende medicamenten (Felimazole/Thiafeline etc.) als het speciale voedsel (y/d) vrijwel altijd lapmiddelen zijn die het probleem niet oplossen en na verloop van tijd altijd voor schadelijke neveneffecten zullen gaan zorgen, de medicatie doordat de nieren en de lever zwaarder belast worden, het voedsel doordat de benodigde hoeveelheid Jodium ontbreekt en waarbij het voedsel geen vlees bevat.

Voor eenieder die het wilde weten.

Overigens geeft de Lingehoeve binnen een bepaalde tijdsmarge de garantie van de werkzaamheid van de behandeling door een onverhoopt tweede benodigde behandeling gratis te doen. De duur van de garantie ben ik door alle commotie nog even vergeten te vragen maar dat zal ik zeker nog even gaan doen wanneer ik de kat weer op mag halen.
Gebruikersavatar
Nuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2017 14:00

Re: Binkie (14) schildklierprobleem, voornemen radioactief j

Bericht door Nuit »

Binkie is weer thuis en mag weer 'alles' ongestraft eten :edance:

p.s.
De Lingehoeve geeft de garantie om de behandeling op hun kosten te herhalen wanneer de T4 schildklierhormoon-waarde, na een nieuwe meting (bloedonderzoek), 6 maanden na de behandeling, er op zou duiden dat de goedaardige tumor nog steeds aanwezig zou zijn c.q. de kat nog altijd last zou hebben van een overactieve schildklier.
Laatst gewijzigd door Nuit op 01 sep 2017 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Binkie (14) schildklierprobleem, voornemen radioactief j

Bericht door Dena16 »

Goed nieuws! fijn dat hij weer thuis is.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Binkie (14) schildklierprobleem, voornemen radioactief j

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat hij weer lekker thuis is :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Nuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2017 14:00

Re: Binkie (14) schildklierprobleem, voornemen radioactief j

Bericht door Nuit »

Ja superfijn! Het was zo stil hier ook gedurende afgelopen dagen, ik verwachte 'm overal maar het was echt 'doods' in huis.

Dank beiden!
Gebruikersavatar
Nuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2017 14:00

Re: Binkie (14) schildklierprobleem, voornemen radioactief j

Bericht door Nuit »

Update, ter aanvulling: het gaat inmiddels heel goed met Binkie, hij knapt nog iedere dag een stukje meer op, krijgt steeds meer oog voor details en geniet weer ten volle van z'n leventje, zoals hij altijd al deed (voordat hij ziek werd). Het heeft een aantal weken geduurd maar dan heb je ook wat, uiteindelijk ben ik erg blij dat ik gekozen heb voor deze behandeling.

:)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Binkie (14) schildklierprobleem, voornemen radioactief j

Bericht door nellebel »

Wat fijn dat het goed met hem gaat

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Binkie (14) schildklierprobleem, voornemen radioactief j

Bericht door ErikPhilippus »

Dat is goed nieuws, heerlijk voor je/jullie.
Goed gedaan, Binkie!

Groetjes,
Erik
Plaats reactie