Nieuwe kitten en kater (9mnd)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Eeff
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2017 14:06

Nieuwe kitten en kater (9mnd)

Bericht door Eeff »

Beste Allemaal,

Na een aantal topics hier gelezen te hebben, nu zelf even een vraag.
Wij hebben al een gecastreerde kater (Tom) van ongeveer 9 maanden (Britse Korthaar). We hebben hem gekregen toen hij 11 weken was. Het speelt graag lang en langdurig, maar is niet echt een typiche knuffelkat (komt niet op schoot, mag wel worden geaaid, maar heeft soms ook snel genoeg van).
Aangezien onze kater best druk en speels was en we toch regelmatig werken, hebben we besloten een kittenvriendje voor hem erbij te nemen.
Sinds vorige week hebben we een Ragdoll (Bruno) kitten van 11-12 weken. Dit is ook een katertje.

Na inlezen over introductie van een nieuwe kitten hebben we dit stapsgewijs aangepakt. Kitten aparte kamer, geuren uitwisselen, eten (natvoer) geven via kierdeur, bij samenkomst een spelletje doen. In eerste instantie ging dit met blazen en grommen van beide kanten. Na een ongeveer 3 x samen geweest te zijn bijt Tom nu in de staart van Bruno maar ook in zijn nek. Hij gromt en blaast hierbij niet. Soms blaast Bruno hierbij terug, maar lijkt meer onderdanig te gedragen tegenover Tom. Ook bespringt Tom hierbij Bruno soms.
Er heeft in ieder geval nog geen bloed gevloeid.

- Is dit normaal gedrag van de kater of moet ik mij zorgen maken?
- Moet ik ingrijpen bij dit gedrag?
- Nu doe ik de katten een aantal keer onder toezicht bij elkaar? Zouden jullie dit zo aanhouden of hoe verder te vervolgen?

Alvast bedankt.
Maak me toch zorgen en vind eng om te zien dat Tom Bruno zo aanvalt
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe kitten en kater (9mnd)

Bericht door Dinky »

Lastig om op basis van tekst in te schatten in hoeverre het spelen is of dominantie.

Belangrijke indicatie is in ieder geval dat Bruno niet bang mag worden richting Tom.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten en kater (9mnd)

Bericht door Rik »

Als Bruno gegrepen wordt en gaat blazen, stopt Tom dan ook? Het is inderdaad moeilijk beoordelen zonder filmpje maar het lijkt alsof Tom enthousiast is en wil spelen. Bruno moet dan een beetje van zich afbijten of ook in de aanval" gaan. Het (vecht)spelen lijkt voor ons altijd erger dan het echt is. Daagt Bruno Tom ook wel eens uit? Omdat Tom zeker 6 maanden zonder maatje is geweest (neem ik aan) zal hij het spelen een beetje verleert hebben (of in ieder geval hoe hard je kunt spelen).

- Als het spelen (vechtspel) is, ja, dan is het normaal gedrag.
- In dat geval zou je niet in hoeven te grijpen. Als Tom stopt wanneer Bruno piept of blaast dan regelen ze dat dus gewoon onderling. Je moet inderdaad wel opletten dat Bruno niet bang wordt van Tom.
- Als het af en toe bij dit gedrag blijft maar verder gewoon rustig is dan kun je ze gewoon bij elkaar laten. Het van elkaar scheiden kan anders het enthousiaste gedrag van Tom in de hand werken. Want laat je ze daarna weer bij elkaar dan is het voor Tom teken dat er weer gespeeld kan worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie