Kittens met lichte diarree

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

ErikPhilippus schreef:Huh?

Heeft de fokker de gewichten bijgehouden de eerste weken na de geboorte? Dus heb je een grafiek zoals deze:

Afbeelding

Groetjes,
Erik
Ik geloof niet dat ze dat bijgehouden heeft. Ik moet zeggen dat de communicatie tussen mij en de fokker sowieso erg stroef verloopt. Ik krijg geen antwoorden op m'n vragen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door ErikPhilippus »

MaantJee94 schreef:Ik geloof niet dat ze dat bijgehouden heeft. Ik moet zeggen dat de communicatie tussen mij en de fokker sowieso erg stroef verloopt. Ik krijg geen antwoorden op m'n vragen.
Dat is apart :-(. Je zou toch zeggen dat het gewicht van de kittens bijhouden standaard is...

Als ik dit zo weer hoor, denk ik: wat heb ik het toch enorm getroffen met de fokker van Dalí en Gaudí.... Spijtig dat het bij jou niet zo is - aan de andere kant: des te beter dat ze bij jou terecht zijn gekomen ;-).
En... als het zo stroef gaat, en geen antwoorden geeft - dan weet je dat je daar niet meer hoeft te zijn. Bovendien, als je te horen krijgt dat dieren geen voedselallergie kunnen hebben, kan je maar beter ook geen vragen meer aan haar stellen....

Niet teveel zorgen, het komt zeker goed met die twee!
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7677
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Jammer dat het contact met de fokker zo stroef loopt. Je had ook al geen eenduidig antwoord gekregen op wat L&S kregen voor brokjes. Ik kan me niet voorstellen dat een fokker kittens uit eenzelfde nest verschillende brokjes voert. Tenzij hij natuurlijk ook het een en ander geconstateerd heeft en dit met ander voer heeft proberen te corrigeren.

Preventief ontwormen wordt echter wel aangeraden op 3, 5, 7, e.v. 9 & 12 weken. Of panacur daar dan het aangewezen middel voor is weet ik niet. (Misschien zijn er lichtere middelen)

Duidelijk is wel dat de darmpjes of maag gevoelig zijn. Maar ik denk niet dat dat direct de fokker aangerekend kan worden. De gebrekkige communicatie is hem natuurlijk wel aan te rekenen. Als fokker blijf je betrokken bij je kittens en moet je niet denken dat alles als aanval bedoeld is.

Je kunt de baasjes van de andere kittens ook op de hoogte houden. (Had Dusty trouwens ook slappe ontlasting?) De slappe ontlasting bij Luna hoeft niet perse giardia te zijn (hoewel die wel gevonden is). Giardia geeft niet altijd diarree. Maar het kan voor de andere wel handig zijn om te weten dat er zwakke maag/darm klachten in het nestje zit. Als je geen goed contact met de fokker hebt is het in ieder geval fijn om goed contact te hebben met de nestgenootjes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Jammer dat het contact met de fokker zo stroef loopt. Je had ook al geen eenduidig antwoord gekregen op wat L&S kregen voor brokjes. Ik kan me niet voorstellen dat een fokker kittens uit eenzelfde nest verschillende brokjes voert. Tenzij hij natuurlijk ook het een en ander geconstateerd heeft en dit met ander voer heeft proberen te corrigeren.

Preventief ontwormen wordt echter wel aangeraden op 3, 5, 7, e.v. 9 & 12 weken. Of panacur daar dan het aangewezen middel voor is weet ik niet. (Misschien zijn er lichtere middelen)

Duidelijk is wel dat de darmpjes of maag gevoelig zijn. Maar ik denk niet dat dat direct de fokker aangerekend kan worden. De gebrekkige communicatie is hem natuurlijk wel aan te rekenen. Als fokker blijf je betrokken bij je kittens en moet je niet denken dat alles als aanval bedoeld is.

Je kunt de baasjes van de andere kittens ook op de hoogte houden. (Had Dusty trouwens ook slappe ontlasting?) De slappe ontlasting bij Luna hoeft niet perse giardia te zijn (hoewel die wel gevonden is). Giardia geeft niet altijd diarree. Maar het kan voor de andere wel handig zijn om te weten dat er zwakke maag/darm klachten in het nestje zit. Als je geen goed contact met de fokker hebt is het in ieder geval fijn om goed contact te hebben met de nestgenootjes.
Het voer verhaal van de fokker vind ik ook nog steeds een beetje vaag. Ik heb nog dagelijks contact met de baasjes van Luna en Dusty. Dit ervaar ik als erg prettig! Dusty heeft alleen de eerste dagen wat klachten gehad, was waarschijnlijk gewoon stress. Met luna gaat het al veel beter. De ontlasting is door de panacur al een stuk vaster geworden. Luna is wel het kleinst van de vier. Pas woog ze nog maar een kleine 2 kilo terwijl Sky en Dusty al tegen de 3 kilo aanzitten, al zegt dit natuurlijk niks over de verdere gezondheid.

Ik denk ook zeker niet dat de fokker dingen heeft gedaan die ze niet kan verantwoorden alleen vind ik wel dat ze daar transparant in moet zijn.
Preventief ontwormen kan ook met middeltjes die veel minder heftig zijn zoals milbemax. Panacur is één van de sterkste ontwormmiddelen en minder geschikt voor kittens maar dat is mijn mening.

Voordat Luke en Skywalker bij ons kwamen beantwoorde ze al m'n vragen, hoe gek die vragen soms ook waren. Nu L&S hier zijn is ze opeens heel kortaf en beantwoord ze m'n vragen heel ontwijkend. Ach het is wat het is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6829
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Dinky »

Ik zou geen energie meer steken in de fokker en gewoon goed contact blijven onderhouden met de baasjes van Luna en Dusty ;-)

Dat de ontlasting al vaster begint te worden is een goed teken :grin:
Natuurlijk duurt het voor je gevoel lang maar ik vind het wel vlot na je bericht dat het weer helemaal dun was. Ik had in mijn achterhoofd: als je binnen een aantal dagen geen verbetering ziet dan is verder onderzoek nodig. Maar die verbetering is er dus al, nu moet het nog verder doorzetten ;-)
Zolang er verbetering is en ze enorm speels zijn zou ik verder even geen stressvolle DA bezoeken doen maar het lichaam even de tijd geven om tot rust te komen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Luke z'n ontlasting word iedere dag iets dikker, het blijft alleen wel pudding-achtig. Bij Sky spuit het er echt uit.. vandaag Sky maar gewassen in de gootsteen, arme beest was helemaal vies. Als het na het weekend niet over is dan is dit dus niet het juiste voer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door castratenkoor »

Als ik jou was zou ik dan echt overgaan op speciaal voer voor gevoelige darmen - sensible. Van een goed merk. Maar het is vooralsnog te hopen dat het met dit huidige voer beter gaat. Jammer hoor, die blijvende diarree - zo blijf je aanmodderen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Kimm »

Pff echt heel erg balen.. kan het niet zo zijn dat door allemaal die panacur dat alle goede bacteriën ook uit de darmen zijn? Zou je niet toch een probiotica overwegen puur voor ondersteuning. En dan wel pas proberen als je even vast op een voer zit en niet tijdens een wisseling? Ik weet t anders eigenlijk ook niet. T is wel heel erg vervelend dat er nog steeds geen oplossing is.. hoop echt voor je dat die snel komt en dat het snel beter mag gaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat gevoel heb ik ook - er zou na het weekend toch een verbetering moeten inzetten bij Luke.
Ik kan je helaas weinig advies geven omdat ik het zelf niet in die mate heb meegemaakt - maar is het een idee om een internist te raadplegen?

Knuffel voor het duo,
Erik
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ik heb bij de dierenwinkel even een potje vezels gehaald. Dit ga ik ze zaterdag geven als er dan nog geen verbetering is. Daarbij is het natuurlijk altijd handig om een potje ervan in huis te hebben, je weet maar nooit ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Afbeelding

Dit is het spul dat ik bedoel ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Het baasje van Luna heeft het ook gekocht. Ontlasting is bij haar dun vanwege de panacur. Nu kunnen we mooi vergelijken de komende dagen of het werkt ;) ik ga het poeder vanaf morgen geven tenzij ze straks opeens perfecte sigaren poepen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Vandaag hebben ze het poeder voor de eerste keer gekregen. Ik vind het erg vies ruiken ookal schijnt het geurloos te zijn. Gelukkig hebben L&S er geen last van en eten ze het bakje voer met nog net zoveel smaak leeg! Luna heeft het gisteravond gekregen maar die haalde haar neusje ervoor op, gelukkig zijn ze hier minder kieskeurig. Ik verwacht binnen 3 dagen vooruitgang te zien. Ik ben benieuwd!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door ErikPhilippus »

Laten we hopen dat ze binnenkort - om het op z'n Normaal's te zeggen - niet meer dun op d`n mest zijn.
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ik kom zojuist bij de DA vandaan. Ze krijgen 6 dagen lang antibiotica en dan moet het over zijn. De DA denkt aan een virusje, vandaar de antibiotica. Over 6 dagen hebben we even contact. Gaat het dan nog niet beter dan moet er ontlasting worden opgestuurd naar het lab voor een uitgebreid onderzoek.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie