Agressie naar mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Agressie naar mensen

Bericht door rian »

Luna krijgt het af en toe: ineens een aanval van 'agressiviteit'. Dan ben ik met haar aan het knuffen en dan draait ze zich op haar rug en dan aai ik haar buikje en hoofdje.

Dat gaat een tijdje goed, ze ligt te spinnen en dan ineens grijpt ze mijn hand stevig vast, gaat erin bijten en met haar achterpoten gaat ze liggen krassen in mijn arm. Ze doet dit niet hard, in ieder geval niet zo hard als ze soms in haar pluche muis klauwt.

Ook als ze bij ons op bed ligt en ik in het donker wil weten waar ze is (zodat ik niet op haar ga liggen) dan grijpt ze mijn hand wel eens.

Is ze dan boos, of is ze toch gewoon aan het spelen? :roll:
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Re: Ineens hand grijpen en bijten en krabben

Bericht door Claire »

Swiebertje deed dat eerste wat je bescrhijft ook wel eens. Ik heb dat altijd gewoon opgevat als dat ze er zat van was..en dat ze met rust wou worden gelaten. Maar ik weet niet of dat klopt eigenlijk....
liefs, Elsje
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Yeps, dat doet zap ook. Ik bekijk het ook maar als een vorm van spelen. Het is maar af en toe en ze bijt niet hard... Eerder een kwestie van je gewoon stevig vast pakken of zo...
Ik denk niet dat het agressiviteit is...
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ook bij mij doen een aantal van mijn katten dat en ik heb ook altijd gedacht dat het gewoon is om aan te geven dat ze genoeg hebben vande aandacht, ze kunnen het ten slotte niet zeggen. Maar ik zou het soms toch aardiger vinden als ze wanneer ze het zat zijn gewoon weglopen. Dan zie ik er tenminste niet steeds zo gehavend uit.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hier doen mijn 3 katten ook hetzelfde! Is een vorm van spelen en soms zijn ze het gewoon beu!
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ik zie dat de katten dat ook bij elkaar doen, dus vat het op als spelen, maar hou bij Boris wel gelijk op. Omdat ik het idee heb dat hij het dan niet leuk meer vindt.

Bij Remi komt vaak z'n piemeltje tevoorschijn, dus volgens mij vindt hij het 'prettig'.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Xandor doet dit nooit want die kan er geen genoeg van krijgen!
Maar Quinto geeft op die manier inderdaad aan dat hij er genoeg van heeft en je op moet houden. Het is alsof ze zich dat ineens beseffen en dan ook a la minute willen dat je er mee ophoudt.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Hier doet vooral Yeri dat. Als ze elkaar knuffelen en likken gebeurt het ook. Ik zie het ook als een soort spelen of aangeven dat het niet meer lekker is.

Ik ziet het meestal al aan Yeri z'n ogen, die worden dan donkerder en ondeugend. Dus meestal ben ik op tijd met mijn hand wegtrekken.

Danielle
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hier bestaan echt al vele topics over. Hierin wordt ook duidelijk gemaakt dat vele katten dit doen en ook waarom.

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

miss doet dat ook zo vaak als ik ze aan het aaien ben dan ligt ze lekker te knorren en ineens bijt ze in me hand,aardig hard hoor en gaat ze trappelen met 'r achterpootjes,dan trek ik me hand weg(met het commentaar 'doe normaal')en aai d'r weer en dan ligt ze gewoon nog steeds te knorren stom beest :grin:
ik had een keer ergens gelezen dat het is omdat ze genieten van de aandacht en niet altijd goed weten hoe ze dat moeten uiten en dan zo reageren.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Dat had ik inderdaad ook ergens gelezen en met de hoop dat Luna me toch heel erg lief vindt, plaatste ik dit topic :lol: :oops:
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Ik heb hier een boek liggen "Hoe communieer ik met mijn kat" en de schrijfster geeft er een uitleg aan waar ik me wel in kan vinden:
Ze schrijft namelijk dat wij volwassen katten opvoeden om kitten te blijven en wij als het ware optreden als grote moederkat. Dus eerst vind de kat het geweldig om zo te worden 'gewassen' door onze handen en vervolgens realiseert de kat dat hij/zij volwassen is en gaat bijten en krabben om aan te geven dat hij/zij het niet wil.
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Jenni4

Bericht door Jenni4 »

Ook mijn katertje, Sammy doet dit. Hij reageert soms heel aggresief en hetgene wat ik maar doe is me hand wegtrekken of hem nat spuiten met de plantenspuit alhoewel hij hier ook niet eens meer zo vaak van schrikt. Ik heb gelezen dat het na een paar maanden over gaat dus heb goede hoop!
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 212
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Bij ons gebeurt dit ook regelmatig, meestal is het gewoon wat enthousiast spelen.
Vooral Sushi van 8 maanden kan helemaal opgaan in het aaien, daarna speelt hij woest met je hand (nageltjes erin, zachtjes bijten en trappelen met zijn achterpootjes) en daarna begint hij je hand te likken. Ik heb dus niet het idee dat het een teken is dat hij genoeg van het aaien heeft. Meer dat hij even niet weet waar hij met al zijn energie en knuffels heen moet :cool:
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Ja dit ken ik ook.Dan gaat die zo lekker uitdagend liggen met pootjes omhoog en dan denk je...hij vraagt om geaaid te worden en je kunt de verleiding niet weerstaan om dat zachte buikje te strelen.En dan na paar seconden ,vliegt die rond je arm.
Tja waarom?? Ik weet het zelf ook niet.Ik denk dan soms dat hij liever wilde luilakken in plaats van gestoord te worden ;-)
Maar ik blijf het meestal toch proberen ,want het is zo'n verleidelijk,zacht buikje.
Plaats reactie