Kittens met lichte diarree

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Oke ik heb de uitslag van de Giarda test. Ze heeft twee verschillende monsters getest, gewoon voor de zekerheid. En wat denk je??

Mijn schatjes hebben GEEN Giardia! :pdtleb: :pdtalc:

Ik ben zo opgelucht! Gelukkig kunnen we dit dus wegstrepen. Ze heeft de ontlasting nog even verder onderzocht en zag wel dat er veel onverteerd voer in zat.. Vooral bij Luke. Het advies is om vezels (probiotica of profibre oid) toe te voegen aan de voeding en dan langzaam aan over te gaan op voer voor de gevoelige darmen.

Over een week hebben we even contact, moet namelijk meteen beginnen met het toevoegen van vezels en dit moet binnen 3 a 4 dagen werken. Heeft dit geen resultaat dan ga ik even langs met Luke en Skywalker voor een iets uitgebreider onderzoek.

Voor nu dans ik door mijn kantoor en ben ik ontzettend blij.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door ErikPhilippus »

Dat is fijn nieuws (eigenlijk vermoedde ik al zoiets).
Probiotica is altijd goed - heb je in lekkere drankjes en als pasta.
Komt allemaal goed!

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

ErikPhilippus schreef:Dat is fijn nieuws (eigenlijk vermoedde ik al zoiets).
Probiotica is altijd goed - heb je in lekkere drankjes en als pasta.
Komt allemaal goed!

Groetjes,
Erik
"Lekkere pasta" snappen mijn katten niet :lol:
De diarreeremmer die ze twee weken terug kregen smaakte (volgens de verpakking) naar rundvlees, moest het er met geweld induwen.

Ik ga denk kijken voor een poeder voor over het voer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Kimm »

Oohh zooooo fijn!! Ben zo blij voor je. En dan heb je nu die zekerheid. Fijn dat ze het meteen iets verder onderzocht hebben


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ja ik was ook blij dat mijn DA dat op eigen initiatief gedaan heeft! :) Hierdoor zag ze eigenlijk meteen dat de vertering niet optimaal was. Ze zegt zelf dat het voer wat ik nu geef, Royal Canin, prima voer is alleen dat mijn katten waarschijnlijk niet goed reageren op de granen en/of vetten. Een allergie voor een bepaald stofje lijkt haar sterk aangezien het wel heel toevallig is dat mijn beide katten dit hebben (broertjes en het zusje van Luke en Skywalker zijn gewoon helemaal gezond).

De zekerheid dat het geen besmettelijke parasiet is, is heel fijn! Voer kan je aanpassen zonder dat ik ze extra stress bezorg. Ik zag er best tegenop om weer medicijnen naar binnen te moeten duwen maar dat hoeft nu gelukkig niet! De probiotica of vezels kunnen gewoon over droogvoer of door natvoer gegeven worden.

Mijn DA verkoopt zelf Pro-Fibre voor 39,10 euro. Maar mijn DA gaf aan dat ik ook even online kan kijken naar "Puur", heette voorheen "Puur Natuur". Dit merk heeft veel middelen die goed werken bij gevoelige darmen zoals de probiotica. Ik vind het fijn dat mijn DA zo meedenkt en me niet op kosten jaagt :)

Vanavond dus maar even op internet kijken en wat bestellen. Hopelijk zien we snel resultaat :)
Als er nog mensen zijn die ervaring hebben met probiotica of vezels dan hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Kimm »

Wel dus heel goede ervaring met zoolac propaste, en andere op dit forum volgens mij ook. Eentje heeft er ook geen baat bij gehad meen ik. Maar daar zou ik door eigen ervaring meteen naar grijpen mocht het slechter me de ontlasting gaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ik zit even te kijken voor die Zoolac Propaste en ik heb nog een vraagje Kim.
Makkelijk te doseren, dieren zijn er dol op
Mijn katten vonden die Finidiar ook vies en dat smaakte naar rundvlees, dit hadden ze technisch gezien gewoon van mijn vinger moeten likken. Hoe geef jij de Propaste aan je katten? Is dat een gevecht of valt dit mee?

Bedankt alvast voor je antwoord :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat het geen Giardia is. Misschien ligt dan toch de oplossing in brokken voor gevoelige darmen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Geen Giardia :stampen:

Je DA bedoeld waarschijnlijk Puur Probiotic Hond/Kat.

Ja, en als ze niet zo goed tegen een stofje kunnen wat in Royal Canin zit... dat was eigenlijk de enige constante die je nog niet gewijzigd hebt.

Overigens ziet de DA niets in een allergie... maar als ze allebei niet zo goed tegen iets kunnen in de RC dan zie ik dat toch wel als een (lichte) vorm van allergie. En allergie kunnen ze natuurlijk overerven en dan kunnen ze het dus gewoon allebei wel hebben.

Voer voor gevoelige darmen lijkt mij ook wel een oplossing maar je kunt natuurlijk ook kijken of graanvrij een oplossing kan zijn. Gewoon van RC afstappen zou misschien al voldoende kunnen zijn.

In ieder geval heb je nu zekerheid dat het geen Giardia of andere parasiet of wormen zijn :edance:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Kimm »

Propaste is een soort tandpasta die kneep ik uit op mijn vinger en ze vochten er om wie als eerst mocht eten. Aan het einde van de week was het wat minder interessant maar aten ze het allebei makkelijk op. Moes is een makkelijke eter. Mila heeft ook veel voorkeuren maar dit ging er prima in. Dat wil natuurlijk wel niet zeggen dat dit voor iedereen zo is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Geen Giardia :stampen:

Je DA bedoeld waarschijnlijk Puur Probiotic Hond/Kat.

Ja, en als ze niet zo goed tegen een stofje kunnen wat in Royal Canin zit... dat was eigenlijk de enige constante die je nog niet gewijzigd hebt.

Overigens ziet de DA niets in een allergie... maar als ze allebei niet zo goed tegen iets kunnen in de RC dan zie ik dat toch wel als een (lichte) vorm van allergie. En allergie kunnen ze natuurlijk overerven en dan kunnen ze het dus gewoon allebei wel hebben.

Voer voor gevoelige darmen lijkt mij ook wel een oplossing maar je kunt natuurlijk ook kijken of graanvrij een oplossing kan zijn. Gewoon van RC afstappen zou misschien al voldoende kunnen zijn.

In ieder geval heb je nu zekerheid dat het geen Giardia of andere parasiet of wormen zijn :edance:
Ik wil sowieso een graanvrije brok gaan voeren. Ik ga waarschijnlijk over op Nutrivet. Veel vlees en weinig toevoegingen.

Wat je zegt over die allergieën is natuurlijk wel waar, zo had ik het nog niet bekeken. Ik heb jammer genoeg nog 6 kilo RC liggen en wil niet alles weggooien dus de eerste periode ga ik het denk nog tijdelijk mengen, de dierenarts denkt ook dat als ik het de eerste periode meng er minder kans is dat de ontlasting zachter word door de verandering van voer. Waarschijnlijk doet de probiotica ook al veel voor de ontlasting. Voer speciaal voor gevoelige darmen kan, al denk ik dat een graanvrije brok inderdaad al verbetering zal geven. Ook zag ik dat in het speciale voer voor gevoelige darmen toch vaak nog graan zoals tarwe en mais zit, dus dat lijkt me ook niet handig.

Inderdaad gelukkig geen Giardia. Ik wist niet dat een mens zo blij kon zijn!
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Kimm schreef:Propaste is een soort tandpasta die kneep ik uit op mijn vinger en ze vochten er om wie als eerst mocht eten. Aan het einde van de week was het wat minder interessant maar aten ze het allebei makkelijk op. Moes is een makkelijke eter. Mila heeft ook veel voorkeuren maar dit ging er prima in. Dat wil natuurlijk wel niet zeggen dat dit voor iedereen zo is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Luke is gelukkig niet zo moeilijk maar Skywalker die houd zijn bekkie dicht en gaat dan lopen happen zodra ik het in zijn bekkie wil spuiten. Het gekke is dat hij vanmorgen wel zijn tong in mijn fristi hing, wat echt mierzoet is. Misschien dat een poeder beter is, al kan ik die propaste natuurlijk ook door natvoer mengen.
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Mijn vriend zegt dat hij liever over gaat op nieuw voer. Door die probiotica onderdruk je nu de diarree terwijl je de oorzaak (het voer) houd.. hij heeft hierin wel een punt!

Wat denken jullie nu al rustig wisselen van voer of toch die probiotica proberen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Je weet eigenlijk niet eens of probiotica dit ook echt kan onderdrukken. Dus ik zou eigenlijk ook over gaan naar ander voer om te kijken of dat het is. Ik ben ook in één keer van rc kitten naar applaws gegaan zonder te mengen. Maar je zou het dus nog e.v. met 2+2+2 dagen kunnen mengen. Als het inderdaad de rc is dan doen ze het daar in ieder geval niet zo goed op. En dan denk ik dat het het darmstelsel wel ten goede komt om zo snel mogelijk om te schakelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Je weet eigenlijk niet eens of probiotica dit ook echt kan onderdrukken. Dus ik zou eigenlijk ook over gaan naar ander voer om te kijken of dat het is. Ik ben ook in één keer van rc kitten naar applaws gegaan zonder te mengen. Maar je zou het dus nog e.v. met 2+2+2 dagen kunnen mengen. Als het inderdaad de rc is dan doen ze het daar in ieder geval niet zo goed op. En dan denk ik dat het het darmstelsel wel ten goede komt om zo snel mogelijk om te schakelen.
De RC die ik nog heb staan wil ik wel nog een beetje op proberen te maken dus we gaan het sowieso mengen.
Welk voet adviseer je? Ik zit zelf aan nutrivet te denken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie