Kan een kat overgevoelig zijn voor AB? (Clavubactin)

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Kan een kat overgevoelig zijn voor AB? (Clavubactin)

Bericht door patiani-guusje »

Nina ( 6 jaar) krijgt sinds donderdag clavubactin omdat ze koorts had, diarree en twee slechte kiezen. De koorts is weg, ze eet al die tijd goed, zelfs met koorts. Toch blijft ze sloom. Slaapt heel veel, af en toegaat ze een kort wandelingetje mee met de honden om vervolgensweer verdere slapen. Omdat het me niet lekker zit heb ik gisteren bloedonderzoek laten doen, en is ze uiteraard opnieuw nagekeken. Alles in orde alleen iets te laag kalium. Toch blijft het gepieker, waarom blijft ze ze lusteloos? Kan dit een reactie zijn op de AB? Of anders?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kan een kat overgevoelig zijn voor AB? (Clavubactin)

Bericht door ErikPhilippus »

Dat zou kunnen. Hier reageert Gaudí ook niet goed op clavubactin.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Kan een kat overgevoelig zijn voor AB? (Clavubactin)

Bericht door patiani-guusje »

Wat zijn de klachten bij Gaudi?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kan een kat overgevoelig zijn voor AB? (Clavubactin)

Bericht door ErikPhilippus »

Hangerig en misselijk - maar dat komt niet echt overeen met wat jij waarneemt bij Nina. Die blijft goed eten, dus lijkt er geen sprake te zijn van misselijkheid.

Heb je een volledig geriatrisch profiel laten maken trouwens?
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kan een kat overgevoelig zijn voor AB? (Clavubactin)

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Je gaf net in een ander bericht aan dat gelukkig de twee rotte kiezen er vrijdag uitgaan. Ik denk namelijk dat het de reden is waarom Nina zich niet goed voelt.

Lees tweede stukje maar eens http://www.dierenkliniekwinsum.nl/gezel ... dheelkunde

Ps. vraag om voor, tijdens en na narcose goed te spoelen (infuus)...voor nieren.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kan een kat overgevoelig zijn voor AB? (Clavubactin)

Bericht door Dinky »

Ik denk eerder dat het door de rotte kiezen komt waar het lijf de energie in stopt dan door de AB al is een reactie op de AB natuurlijk niet uit te sluiten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lopke

Re: Kan een kat overgevoelig zijn voor AB? (Clavubactin)

Bericht door Lopke »

Van ontstekingen kun je knap moe worden, zeker als ze er al een tijd zitten....en die zitten er al een tijd, als ze 2 rotte kiezen heeft.....
Zou even afwachten hoe het over een week is, en niet nu van alles op touw willen zetten.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Kan een kat overgevoelig zijn voor AB? (Clavubactin)

Bericht door patiani-guusje »

Fijn dat jullie meedenken! In nierfalen ben ik helaas ervaringsdeskundige, de reden waarom ik ooit op het forum kwam. Laat altijd infuus geven na een narcose. Was eerst bang dat het bij Nina ook de nieren waren omdat ze meer drinkt. Gelukkig is deze zorg uitgesloten. Ik had verwacht dat de Onsior de pijn wel zou verminderen maar wellicht niet genoeg en heeft ze toch last van de kiezen. Verbaasde me ook dat haar gebit zo snel achteruit is gegaan, vier jaar geleden heeft ze nog een gebitsreiniging gehad. De AB kuur is gisteravond overigens afgerond, mocht ze daar op gereageerd hebben zal dat nu snel duidelijk zijn. Bedankt voor het meedenken en hou jullie op de hoogte.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Lopke

Re: Kan een kat overgevoelig zijn voor AB? (Clavubactin)

Bericht door Lopke »

Nou ja zeg....4 jaar is toch wel een hele tijd...
Maar, 4 jaar brokjes (?) en geen gebitsreiniging?
6 is wel jong....
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Kan een kat overgevoelig zijn voor AB? (Clavubactin)

Bericht door patiani-guusje »

@lopke: Jouw reactie komt niet fijn over, ik citeer: " nou ja zeg" Dit is een van de redenen waarom ik na een tijd zeer actief hier ben gestopt hier. Zag steeds vaker reacties waarin direct geoordeeld werd over een ander waardoor mensen die hier met hun zorgen en verdriet komen weer van dit forum verdwijnen. Zo jammer want dit forum is just bedoeld om elkaar te steunen en adviseren. Ben hier destijds heel erg geholpen met mijn Lieve Patiaan door oa Adriana en heb zelf ook veel mensen kunnen steunen en adviseren Door de ervaringen die ik heb oogedaan. Ik ben erg betrokken bij mijn huisdieren en zie elke gedragsverandering waarbij ik direct de arts raadpleeg. Dit moest ik even kwijt...

Nina had al een slecht gebit toen ze bij mij kwam ( slechte start in Griekenland) en heb toen meteen een gebitsreiniging laten doen. Bij mijn andere katten zijn de perioden ertussen veel langer, Nina heeft blijkbaar een zwak gebit. Vrijdag gaan de kiezen er dus uit hoop dat ze dan snel weer opknapt.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kan een kat overgevoelig zijn voor AB? (Clavubactin)

Bericht door Rik »

@patiani-guusje, laat je niet al te gek maken door bepaalde reacties. Ze zijn niet altijd zo bedoeld en als ze wel bedoeld zijn dan is het één mening uit vele.

Mijn eerste (interne) gedachte was ook: oei, dan heeft ze dus met 2 jaar al een gebitsreiniging gekregen, dat is jong. Maar als je dan even verder denkt dan realiseer ik me ook dat ze dan gewoon een zwak gebit heeft (of dat het in de genen zit, kan ook). Het zal dus een aandachtspuntje voor heel haar leven zijn (of totdat ze allemaal getrokken zijn :) ). Om de schuld aan de brokjes te geven zie ik ook niet zo. Hoewel mijn voorkeur naar natvoer/KVV uitgaat wil het echt niet betekenen dat je elke kat volledig op brokjes om de 4 jaar (of eerder) een gebitsreiniging moet geven. Ik heb Bowy in heel haar leven nog nooit een gebitsreiniging gegeven (en zij is 20 geworden). Hoewel zij wel op natvoer stond en tussendoor brokjes at.

Hopelijk gaat het trekken van die kiesjes vrijdag voorspoedig en heeft ze erna geen last meer van.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Kan een kat overgevoelig zijn voor AB? (Clavubactin)

Bericht door Cerna »

Hoi N. (leuk om je weer te "horen" al is de reden minder leuk)
Ik zit niet veel meer op het forum (vanwege vergelijkbare redenen als jij helaas :cry: ), maar ik denk ook dat de zeurende kiezen Nina parten spelen. Wel is vreemd dat ze dan normaal eet.

Ik heb vorig jaar voor Cerná Clavubactin gehad en Cerná ging ervan spugen en kreeg diarree. Ook met Amber heb ik slechte ervaringen wat betreft antibiotica.
Maar beide waren niet lusteloos. Dus of het daar aan ligt?
Is de diarree inmiddels wel weer over (kun je ook erg moe van worden)?

Ik zou het even afwachten vooral omdat er geen enge zaken blijken uit het bloedonderzoek.
En na de operatie misschien toch een iets zwaardere pijnstilling vooral omdat er niets mis is met de nieren?
Jij hebt toen de metacamdiscussie die ik ben opgestart ook meegemaakt, maar inmiddels denk ik wat genuanceerder over metacam en geloof ik dat metacam zeker een rol heeft gespeeld bij Noa's nierfalen, maar dat dat niet de hoofdoorzaak is geweest (ik hoorde later dat een broertje van Noa een jaar daarvoor was overleden aan nierfalen).
Inmiddels heb ik alweer wat operaties achter de rug met Milka, Laila en Gizmo (de laatste twee zijn "nieuwe" aanwinsten) en ik zag ze opknappen ten gevolge van de pijnstilling.

Hopelijk knapt Nina nadat die twee akelige kiezen zijn verwijderd, ook snel weer op. Keep my fingers crossed.

Groetjes, Annet
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kan een kat overgevoelig zijn voor AB? (Clavubactin)

Bericht door Dinky »

Wel fijn dat je nu kan kijken of het inderdaad de AB is geweest voor het geval die ook weer meegegeven wordt na het trekken van de kiezen.

Ik neem aan dat het trekken gebeurd door een deskundige dierenarts op het gebied van de tandheelkunde? Dit omdat de wortels van kattentanden rottige dingen zijn en ik op het forum problemen voorbij heb zien komen waar na een hele tijd worstelen met ontstekingen in de bek bleek dat bij het trekken van de tanden resten van de wortel achter waren gebleven. Ik zou dan ook een voorkeur hebben voor een tandarts die is aangesloten bij de werkgroep veterinaire tandheelkunde: http://www.wgvt.nl/ (overigens een website waar Adriana ook vaak naar heeft verwezen hier op het forum).

Om gelijk te oordelen over voeding vind ik overigens ook niet fair. De adviezen over wat goed is voor het gebit wisselen overigens ook nogal. De ene zegt dat brokjes juist een schurende werking hebben waardoor geen tandsteen zou ontstaan en anderen zeggen dat tandsteen juist ontstaat door het zetmeel in brokjes. De adviezen daarover zijn dus niet eenduidig en ik zit er niet op te wachten dat dit een forum zoals barfplaats wordt waar maar 1 vorm van voeding bestaat :roll: Overigens worden bij gebitsproblemen door dierenartsen juist dental brokken aangeraden.........
Volgens mij zijn er ook meer dan genoeg katten die nooit een gebitsreiniging hoeven te ondergaan. Aanleg speelt hierin een grote rol. Maine Coons staan er bijvoorbeeld om bekend dat er vaak sprake is van gebitsproblemen op jonge leeftijd...
Mogelijk dat je er bij Nina wel rekening mee moet houden dat er ook problemen kunnen gaan ontstaan met de andere tanden aangezien ze een zwak gebit lijkt te hebben.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lopke

Re: Kan een kat overgevoelig zijn voor AB? (Clavubactin)

Bericht door Lopke »

Niet als aanval bedoeld....en dat lees ik er zelf ook niet in....het waren wat gedachtes die ik had.
Maar, constructief was mijn bijdrage niet, dat staat als een paal boven water ;-)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kan een kat overgevoelig zijn voor AB? (Clavubactin)

Bericht door Anne »

kan het iets met de voeding te maken hebben?
Onze Hummel heeft geen tanden meer omdat de ontstekingen terug bleken te komen
Nadat al haar tandjes zijn verwijderd bleven de ontstekingen ook terug komen, ditmaal in haar wangslijmvlies. Het zorgde ervoor dat ze niet meer wilde eten, zo zeer deed het
Achteraf bleek het wel door de voeding te komen . Sinds ze op hypoallergeen voeding staat heeft ze geen ontstekingen meer gehad.
Ik zou het goed in de gaten houden
En je zegt dat ze nog koorts heeft, kan dat niet de lusteloosheid veroorzaken?
Hummel had ten tijde van de ontstekingen in haar mond ook geen energie voor twee,
was 1 hoopje ellende, ze begon zich ook terug te trekken. heel zielig allemaal
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie