Doodzieke kater

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Lopke

Re: Doodzieke kater

Bericht door Lopke »

Ik zag net dit topic, misschien heb je er wat aan:

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 27&t=12262
Oscar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jun 2017 17:55

Re: Doodzieke kater

Bericht door Oscar »

Voel mij ook schuldig als ik lees dat ze zich depressief voelen, pijn hebben... ik zag aan hem al de afgelopen maanden momenten dat hij niet happy was. Ik dacht dat het ook ouderdom was.
Mis hem vreselijk. Mijn grote steun.
Lopke

Re: Doodzieke kater

Bericht door Lopke »

Ja, lastig hè die gevoelens, je moet er doorheen, of ze nou kloppen of niet.

Maar hou je vast aan dat je je besluiten hebt genomen met wat jij wist over zijn welzijn.
En soms kun je gewoon nog niet loslaten, soms kijk je met blinde ogen.....
Je kunt niet zien, je kunt niet verwerken wat je ziet....
Oscar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jun 2017 17:55

Re: Doodzieke kater

Bericht door Oscar »

Hi Lopke, liefde is ook loslaten.
Echt een rouwproces waar je doorheen moet. Moest vanochtend ook weer keihard huilen.
Alles wat er gebeurde in mijn leven: hij was er altijd.
Oscar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jun 2017 17:55

Re: Doodzieke kater

Bericht door Oscar »

Ben het topic aan het lezen. Heb ook op pancrittis op dit forum zitten lezen. Lees ook vooral een hele intensieve behandeling. Maar daarvoor was ik al te laat. Hij heeft in het verleden een light versie gehad. At gewoon. Maar had wat bloed in zijn ontlasting, plaste in huis en oogte depressief. Ik had net thuis een renovatie gehad en vermoedde stress. Het ging weer over. Ik was toen veel thuis en koos voor ander voer. In die tijd zijn urine laten testen. Die pancrittis had hij dus blijkbaar al de afgelopen maanden. Dat snap ik nu. Hij kon veel eten en drinken maar viel af. Sinds de jaarwisseling had ik ook een kattenbak en ging hij zijn kattentrap amper nog af.

Had ik maar verder onderzoek gedaan bij de dierenarts...
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Doodzieke kater

Bericht door ErikPhilippus »

Oscar schreef:Had ik maar verder onderzoek gedaan bij de dierenarts...
Niet dat ik het wil wegmoffelen, maar gevoelens van spijt (of zelfs schuldgevoelens) zijn te verwachten in de situatie waar jij nu zit.

Gisteren nog zei mijn vrouw: "Ach, ik mis Sox en Siri zo (2 Main Coones die alweer een tijd geleden zijn overleden aan nierfalen), we hadden ze met de kennis en ervaring die jij nu hebt waarschijnlijk veel langer bij ons kunnen houden". En laatst, bij het opruimen van de kast met kattenspullen, kwam ik nog een (2e) flesje Metacam tegen van een paar jaar oud, destijds aan (nu nierfaler) Dalí voorgeschreven, geen idee meer waarvoor.

Ik wist in die tijd eigenlijk van niks.... Natuurlijk is het spijtig dat ik de klok niet kan terugdraaien, net zo zeer als jij met je allerliefste Oscar het niet over kan doen. Maar zo is het leven nu eenmaal, iedereen maakt er het beste van, al naar gelang de omstandigheden en met wat er op dat moment in de rugzak zit.

Huil al je tranen, want ze zijn de vloeibaar geworden liefde die je voor Oscar voelt. En je zegt: 'hij was er altijd' - is het niet eerder zo dat hij er altijd zal zijn, al is het dan in een andere vorm?

Warme groet,
Erik
Oscar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jun 2017 17:55

Re: Doodzieke kater

Bericht door Oscar »

Het is ook een rouwproces en je zit nu met veel vragen en vooral ' wat als'.......

Hem loslaten uit onwijs veel liefde en hem geen pijn of lijdensweg geven. En ze blijven in je hart en ik zal hem nooit vergeten.
Ik ben net naar zijn vaste dierenarts geweest waar hij 7 jaar al patiënt was. Dierendokters. Alleen erg prijzig. Dinsdag koos ik voor een andere dierenarts. Ik heb het aan hun uitgelegd en vragen kunnen stellen. Zij gaven ook aan dat hij een kleine kans had en gewoon op was. Had hij wel die kleine kans dan was het een onwijs zorgenkindje geweest. Ook zij hadden het advies van inslapen gegeven aangezien hij ook niet meer kon plassen, niet meer at en pijn had.

Ik gun mezelf nog even de tijd voor flinke tranen maar dit gesprekje met de dierenarts en jullie input doet mij goed. Alle fijne meelevende woorden. Dank!
Oscar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jun 2017 17:55

Re: Doodzieke kater

Bericht door Oscar »

En ja Erik hij is er en hij blijft er! Soort troost :)
Lopke

Re: Doodzieke kater

Bericht door Lopke »

Wat fijn dat je naar je eigen dierenarts bent geweest!
En dat dat stukje zorg er niet meer is....

Kun je nu huilen om het verdriet en de vraag of je juist hebt gehandeld loslaten.....

En geloof me, we weten hier, ik denk allemaal, wat het betekent om een dierenvriend te moeten laten gaan, te rouwen....
Te twijfelen aan onszelf en alles wat erbij komt kijken....Ik ben nu bijna 50 en mijn hele leven zijn dieren een groot onderdeel ervan....en het loslaten blijft een proces.....
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Doodzieke kater

Bericht door Kurgel »

Wat Erik zegt is zo waar. Wat een mooie woorden
We proberen allemaal het beste te doen voor onze viervoeters maar we zijn niet helderziend en geen dierenarts (en ook die zijn mens en hebben ook geen glazen bol, soms zijn er katjes die tegen alle odds in toch opknappen en soms zijn ze ineens overleden)
Oscar heeft vast een heerlijk leventje gehad bij een liefhebbend baasje. En soms kan je door alle emoties het bos niet meer zien en is, hoe hard ook, de beslissing van een DA die wat meer op afstand kan bekijken wel uiteindelijk de beste. Maar je wil je maatje toch het liefste zo lang mogelijk bij je houden, maar dan wel hem of haar niet laten lijden. Voel je vooral niet schuldig, al hebben wij dus makkelijk praten, we waren er niet bij.
En wij wensen je heel veel sterkte de komende tijd tot Oscar weer een fijne herinnering in je hart is zonder dat het zo veel pijn doet dat hij er niet meer is. Maar de dierbaren blijven altijd bij ons, al zijn ze er niet meer in fysieke vorm.

Dikke knuffels van
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Oscar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jun 2017 17:55

Re: Doodzieke kater

Bericht door Oscar »

Fijne mooie woorden. Dank!
Het helpt om met jullie hier te praten en met mensen om mij heen. Draagt bij om het wellicht meer te accepteren. Uiteindelijk. Met de kennis van nu had ik anders gehandeld. Hem eerder naar de dierenarts gebracht om hulp en ondersteuning van medicatie wellicht te vragen. Ik ga hem nu niet meer terugkrijgen.

Overal in huis zie ik hem. Hij is onderdeel van mij. Mijn ouders stuurden vandaag een foto van zijn plekje in de tuin. Met bloemen en een beeldje van een kat gekruld in slaaphouding. Fijn dat hij op een veilige plek is. En het zal vast slijten. Ik huil nog telkens, van hem gemis en dat ik mezelf voor mijn kop kan slaan. Want ik wist dar hij niet in orde was. :(

Hoelang duurde het bij jullie? Dit proces. Kon je ook op meerdere momenten op een dag huilen?
Misschien ben ik wel een te emotioneel persoon.....
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Doodzieke kater

Bericht door Kurgel »

Dat is niet vreemd, voor iedereen is een rouwproces anders. Ik ben zelf een jankerd en het kan me op de vreemdste momenten overvallen en de ander laat geen traan, maar heeft evenzeer pijn in zijn hart. Gewoon aan toegeven zou ik zeggen, ieder moet er op zijn eigen manier doorheen.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Doodzieke kater

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Iedereen verwerkt het op zijn manier en er staat geen tijd voor rouw. Laat toe wat voor jou helpt.

Mijn ervaring van verlies van een kat is ook redelijk recent. Ik heb mijn Karel voor 2,5 maand geleden moeten laten inslapen. De eerste dagen daarna voelde het als een heel intens verdriet wat je fysiek zeer doet, daarna ongeveer anderhalve maand schoot ik op de meest ongemakkelijke momenten vol.

Nu 2,5 later heeft het een plek, mis ik hem verschrikkelijk, maar is het ongetemde verdriet beteugeld. Dagelijks denk ik met vrede en liefde aan hem terug. Iedere dag brand ik kaarsjes bij zijn urn en staat er altijd een verse rode roos. Karel is 17 geworden.

Heel veel sterkte in jouw rouwproces!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Oscar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jun 2017 17:55

Re: Doodzieke kater

Bericht door Oscar »

Mooie leeftijd heeft Karel bereikt! 17 wauw. Os was net 12 jaar en het prima denk ik nog 3 jaar meegekund.

Ben gisteren toch naar een feestje gegaan. zag er onwijs tegenop. Verassend ging het prima. Vanochtend nog even wat kleine traantjes. Hier lezen en schrijven werkt ook goed. Lees op het forum berichten van katjes die een grote aanval toch inslapen.

Het is loslaten en ook het gevoel dat ik niet goed heb gehandeld. Voel me daar schuldig om. Maar wist niet dat het de alvleesklier was. Mogelijk had hij dit al veel langer en heeft hij daar ook zijn suikerziekte van.

Vraag me alleen af als ik wat dagen eerder hem naar de dierenarts had gebracht, ik was het weekend namelijk niet thuis, had ik dan wel op tijd geweest?.....
Plaats reactie