Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

De Trovet zakjes lust ze wel, Hihi muts.

Heb net gebeld met de dierenarts, ze heeft geen eiwit in haar urine :edance: dus de verhoogde waardes in het bloed kunnen een acuut probleem zijn geweest.

Advies was om door te gaan met het nierdieet en de Simentra(ook al is er geen eiwit gevonden). Die Simentra ben ik het niet mee eens.... mocht het acuut falen zijn geweest mag ik dat absoluut niet geven!!! Wat zouden jullie doen?

Volgende maand laat ik opnieuw bloed prikken en wil dan verder kijken.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7742
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Zou natuurlijk mooi zijn als we straks een nierfalertje kunnen wegstrepen zonder dat die de regenboog over gaat :)

Semintra is inderdaad een twijfelgeval. Het staat bekend om alleen toe te passen bij eiwitverlies en hoge bloeddruk.

Maar volgens mij doet het ook iets voor de doorbloeding van de nieren. Dus ik weet het eigenlijk niet...
Orale oplossing (druppels), Semintra[REGISTERED SIGN]. Dit is een angiotensine receptor blokker (ARB) voor gebruik in de kat. De werkzame stof van Semintra, telmisartan, blokkeert de type I angiotensine-IIreceptoren (AT1) en zorgt binnen 7 dagen voor een vermindering van proteïnurie. Dit is een goed geaccepteerde orale oplossing welke naast het verbeteren van de doorbloeding van de nieren, het eiwitverlies via de urine verminderd hetgeen een positief effect heeft op de overlevingsduur van katten met nierfalen.
Het zou natuurlijk wel mooi zijn als de waarden straks weer onder/tegen de referentie zitten en alleen nierdieet nodig is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Bij acuut nierfalen moet je juist niet Fortekor of Semintra geven!!

Bij acuut nierfalen hebben de nieren een optimaal werkend RAAS nodig, dat systeem moet je niet gaan afremmen, dan veroorzaak je juist meer schade aan de nieren. Semintra geef je pas als er een stabiele situatie is (chronisch nierfalen), waarbij sprake is van eiwitverlies via de nieren.
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 29 mei 2017 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Dat had ik dus ook gelezen en de eerste dierenarts had het mij gezegd! Daarom vind ik het advies in deze praktijk zo raar. Heb het idee dat ze een belangrijke briefing hebben gemist.

Pfff lastig dit zeg.... :roll: Toch maar alleen dieetvoer en Groene Os compositum geven?

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

De nierwaardes zijn weliswaar verhoogd, maar ook weer niet zo hoog dat je ervan in paniek moet raken.
Voor nu: zo veel mogelijk laten drinken, en dieetvoer geven. Ik zou wachten met Semintra totdat er meer bekend is, en inderdaad is uitgesloten dat er sprake is van een acute verhoging van de nierwaardes.

En compositum kan je natuurlijk altijd geven als er iets met de luchtwegen niet ok is.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Thanks, jij zou dus hetzelfde doen. Waardes zijn inderdaad niet dramatisch hoog, ze was niet ziek allleen wat gedragsproblemen en ze is pas 7 jaar.....

Ik doelde op dit compositum http://www.medpets.nl/groene+os+blaasnier+hond+kat/

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7742
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ja, Erik heeft zich goed ingelezen over het onderwerp :)

Hier staat het ook:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html

Fortekor (ACE-remmer) of Semintra (ARB) geef je dus pas na 2-3 maanden als er chronisch nierfalen gediagnosticeerd is. Ik denk dat het echter heel vaak gelijk gegeven wordt (en dus te vroeg).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ze was ook niet nuchter getest.... dat doe ik de volgende keer wel.

Dat stuk had ik ook gevonden ja, dat is een geronomeerde kliniek. Mijn gevoel roept nu nog harder: niet meer geven, even afwachten.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Ik heb besloten te stoppen met Semintra bij Ed. Zijn CREA is 202, maar ook totaalgeen eiwitverlies in urine. Zover ik heb kunnen lezen heeft Semintra dan weinig tot geen zin en hou ik het liever achter de hand voor slechtere tijden. Is de bloeddruk nog gemeten ? Semintra wordt wel geadviseerd bij een te hoge bloeddruk.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik heb net een afspraak gemaakt voor een bloeddrukmeting 8-)

Haar crea/urea ratio was 0.1 trouwens.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kurgel »

Luna vandaag weer naar DA vanwege huidproblemen en nieuwe poging bd meten. Echter vorige keer bij zelfde DA niet gelukt en advies vandaag omdat ze toch al semintra krijgt het nu maar zo te laten.. Wilde er geen collega bij halen, die er nu in tegenstelling tot vorige keer wel was. Jammer, maar helaas. Ga nu geen nieuwe afspraak meer maken bij collega, ben afgelopen tijd al kapitalen kwijt aan bezoekjes en als ze het dan niet eens willen proberen... Luna was het er allemaal ook niet mee eens vandaag, dus had waarschijnlijk dan ook wel flinke "witte jassen" bloeddruk gehad.
Ze heeft (wschl door combinatie vettere brokken, stress van DA bezoeken en nieuwe kat in huis en de hele dag natte kin van het drinken) wel katten acne gekregen, wat ik nu goed schoonmaak en het gaat wel iets beter, maar gisteren weer grote pustel open gesprongen, dus weer bloederig. Vandaag bij DA na mijn poetsen van gisteren zag alles er echter vrij rustig uit. Alleen elke dag kin wassen (2x/week kattenshampoo en naspoelen, andere dagen watje met ontsmettingsmiddel) vindt ze niet zo geweldig, wat dan ook weer stress geeft natuurlijk. Ze heeft geen plastic voerbakken (en met wel plastic voerbakken ook nooit eerder gehad), dat zou meestal de oorzaak zijn blijkbaar.
Bo heeft het sinds deze week ook in lichtere mate, dus zal dan wel aan de nierbrokken liggen, dat is het enige dat ze gezamenlijk hebben (en een stukje stress door komst Stella, al lijkt Bo daar weinig last van te hebben, die vind haar (meestal) zelfs leuk. Stella heeft het niet, maar die eet voornamelijk ander voer (pikt wel wat niervoer mee - die vindt dat namelijk wel lekker)
Dat je zo'n hoogbejaarde kat nog acne behandeling moet geven dat had ik ook niet meer verwacht. Verder doet ze het goed. Niet meer afgevallen, nu strak op 4 kg gebleven en zit ook weer wat beter in haar vacht, niet meer zo mottig met schilfertjes. Dat was een huidprobleem waar het vettere dieet dan wel goed voor is ;-)
Dus vrouwtje is daar dan heel tevreden mee, nu geen nieuw bloedonderzoek gedaan enkele weken na start van de Semintra, hoeft van DA pas weer over 6 maanden. Kan haar kaalgeschoren keeltje en pootjes dit keer tenminste weer aangroeien :grin: Niet dat ze daar minder mooi van wordt hoor, in mijn ogen is ze altijd mijn prinsesje.
Bo eet vrolijk mee van de nierbrokken, maar plast en drinkt normaal, dus hoeft van DA (nog) geen bloedonderzoek. We gaan wschl verhuizen komend jaar ivm nieuwe baan, dus vraag in nieuwe praktijk dan wel eens om een seniorcheck, hij is tenslotte al een tijdje senior. Hij heeft sinds zijn castratie (en toen was hij nog geen 1) geen bloedonderzoek meer gehad, want nooit meer wat gehad waarvoor operatie nodig was. Tja, Luna was dat tot voor kort ook. Gelukkig plassen ze binnen op de bak en kijk ik op hun waterbakken, dus viel me de forse plassen en vele drinken van Lu tenminste snel op. Hou Bo dus maar in de gaten met drinken aan kattenbak kan ik het niet meer zo goed meer aflezen, want sinds Stella hebben ze niet meer zo hun "eigen" bak, maar gaan ze allemaal overal.
Weet iemand goede DA praktijk in Utrecht West/Leidsche Rijn? Dat is namelijk waar we op zoek zijn naar een huis.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Dierenkliniek Wilhelminapark..... ben er niet geweest maar heb ze wel als niet klant een vraag gemaild en kreeg een keurig uitgebreid antwoord. Zij volgen ook heel veel wetenschappelijke ontwikkelingen.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Dena16 schreef:Semintra wordt wel geadviseerd bij een te hoge bloeddruk.
Semintra heeft als bij-effect dat het enigszins helpt de bloeddruk te verlagen, maar bij een te hoge bloeddruk is Amlodipine het aangewezen medicijn. Nogmaals; de indicatie voor Semintra is eiwitverlies via de urine (en dus zeker niet alleen een te hoge bloeddruk)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Heb bijna een uur (!!) in de wachtkamer gezeten.... gelukkig was Saffie zo relaxt dat ze bijna in slaap viel (voordeel van doof zijn)

Kom ik binnen bij de dierenarts.... kunnen ze geen bloeddrukmeting doen, die apparatuur hebben ze niet :roll:

Ik ga eerst lekker op vakantie met mijn 3 musketiers. Dan maak ik voor daarna een afspraak, doe ik uitgebreid bloed onderzoek en ik laat haar urine weer checken op eiwitten.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7742
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Da's toch ook wat. Had je het niet duidelijk gemaakt bij het maken van de afspraak ;)

Bij mijn DA-praktijk is ook niet iedereen even handig met de bloeddruk meetapparatuur dus bij het maken van een afspraak kan dat alleen als die DA er is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie