Onsior niet delen?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Onsior niet delen?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb van de DA al een paar keer het advies gekregen om een halfje Onsior te geven, maar nu lees ik in de bijsluiter dat het tabletje niet gedeeld mag worden. Geen idee waarom dat niet zou mogen, want ik heb niet het idee dat er een coating op het tabletje zit. Iemand enig idee?

Groet,
Erik
Lopke

Re: Onsior niet delen?

Bericht door Lopke »

Het is een ontstekingsremmer, meestal zit daar wel een coating omheen, wat gebeurd er als je een tabletje probeert te halveren?

Als dit is, als bij een paracetamol, zou ik halveren en geven.
O je ziet dat het gecoat is, zou ik opnieuw advies vragen aan dierenarts.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onsior niet delen?

Bericht door Rik »

Het staat er inderdaad duidelijk in (tot 2x).
Niet deelbaar.
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... bijsluiter

Ik meen dat Onsior een slow-release tablet is. Dus dan mag je die absoluut niet delen want dan werkt de slow-release niet meer.

Verder weet je ook niet hoe de werkzame stof verdeeld zit in de tablet. Dus als er staat niet delen... lijkt het mij verstandig deze niet te delen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onsior niet delen?

Bericht door ErikPhilippus »

Mijn DA heeft het nagevraagd bij de fabrikant van Onsior, en er kwam niet een duidelijke verklaring waarom je die tabletjes niet daar de helft zou mogen breken, anders dan 'liever niet'. Raar dat het dan toch zo duidelijk in de bijsluiter staat, en er ook geen breuklijntje op het tabletje zit.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Onsior niet delen?

Bericht door artemis »

Onsior zijn ook 'smakelijke' tabletten. Die werden hier zo uit de hand opgegeten, er zit dus een smaakje in de coating. Heeft het daar misschien mee te maken? Als het dat is zou ik ze durven delen. Maar is het dat?

Anderzijds heeft een veterinair professor van UGent mij eens uitgelegd dat sommige pillen zo gemaakt worden dat alle werkzame stof in een hoekje van de pil zit en dat ze daarom eventueel niet gedeeld mogen worden (want dan kunnen de helften alles of niets bevatten). De afwezigheid van een breuklijn kon wat dat betreft een indicatie zijn. Ging toen over het geven van het humane Carbimazol (met breuklijn) vs Felimazole wat eveneens niet gedeeld mag worden

Rik zou ook een punt kunnen hebben... als het een slow-release pil is..

Wel vind ik dat de fabrikant dat nader zou moeten kunnen verklaren, aan de uitleg die je nu kreeg heb je niet veel.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onsior niet delen?

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat zei de DA ook: dat de werkzame stof mogelijk niet gelijkmatig is verdeeld over het tabletje. Dat zou de enig reden kunnen zijn.
Bram16
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2021 00:01

Re: Onsior niet delen?

Bericht door Bram16 »

Iemand ervaring met braken? Gaat dit over of blijvende reactie op de onsior?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Onsior niet delen?

Bericht door sandy »

Jessie braakte de laatste keer ook van de onsior, in het verleden geen probleem geweest. Maar het kan inhouden dat je kat niet tegen nsaids kan.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onsior niet delen?

Bericht door Synemios »

Tommy kan ook niet tegen onsior die ging er ook van braken, maar die kan weer wel tegen metacam, en sommige katten weer andersom.

Enige manier om erachter te komen is het uitproberen helaas.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie