Poes te dik

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Lopke

Re: Poes te dik

Bericht door Lopke »

De combinatie blaasgruis en overgewicht lijkt me erg ver gezocht.
Blaasgruis is eerder een combinatie met stress, voeding, frustratie en soms aanleg in de urinewegen, verzuring, vaak slecht tegen drukte om zich heen kunnen.

Dus ik zou eerst in die categorieen gaan zoeken.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Poes te dik

Bericht door ErikPhilippus »

castratenkoor schreef:Annet en ik zijn het lang niet altijd eens. Maar als één ding me duidelijk is, dan is dat dat haar hart voor dieren op de juiste plaats zit. En om in haar geval van dierenmishandeling te spreken gaat veel en veel te ver. Dat verdient ze absoluut niet.
Je kunt het ook met elkaar oneens zijn - zoals in dit geval het te dik zijn van katten - zonder met dit soort termen te smijten........
Zware termen gebruiken zoals dierenmishandeling, en daarbij uitsluitend afgaan op het lichaamsgewicht, is ongenuanceerde onzin. Er zijn nu eenmaal (zeer) grote katten en ook (hele) kleintjes, dus alles over één kam scheren is inderdaad een onnodig kwetsende generalisatie. Waarmee ik niet wil ontkennen dat er veel te dikke katten zullen zijn, hetgeen een teken is dat er slecht en onnadenkend voor het dier in kwestie wordt gezorgd.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes te dik

Bericht door Anne »

Lopke schreef:De combinatie blaasgruis en overgewicht lijkt me erg ver gezocht.
Blaasgruis is eerder een combinatie met stress, voeding, frustratie en soms aanleg in de urinewegen, verzuring, vaak slecht tegen drukte om zich heen kunnen.

Dus ik zou eerst in die categorieen gaan zoeken.
Toch is het zo dat vooral katten met overgewicht blaasgruis krijgen
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle katten met overgewicht er last van krijgen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Poes te dik

Bericht door kansarmedieren »

Cerna schreef:Gewoon accepteren dat je een lekker dikketje hebt. Mijn ene Brit weegt bijna 7 kilo, maar is kerngezond.

Ik heb een kater (HTK) gehad die 10 kilo woog in zijn topjaren en hij is 18 geworden (had het op het laatst wel aan zijn nieren en schildklier, maar dat had niets met zijn omvang te maken want hij was toen al flink afgevallen), poes (HTK) woog 6,7 kilo, werd 19 en is nooit ziek geweest (werd alleen dement).

Dieetbrokjes geloof ik niet in. Daar gaan ze alleen maar meer van eten.
Wat geef je nu te eten? Want wanneer je goedkoop supermarktvoer geeft dan kan het daar ook wel eens aan liggen.
Ik heb het over deze zin gewoon accepteren dat je een dikkerdje hebt.....en dan het bekende verhaal van te zwaar maar werd wel 18 jaar. Ik werk veel met diabeteskatten heb er 8 in de opvang en er staan nog meer op de wachtlijst en dagelijks worden er katten afgemaakt omdat ze deze ziekte hebben. En de grootste boosdoener is net zoals bij mensen het te dik zijn. Daarom wordt ik boos als mensen het zo ligt opvatten en als je er bewust niets aan doet vindt ik het dierenmishandeling want je loopt grote kans dat je dier ziek wordt. En verder laat ik het rusten.
jamie1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 okt 2013 11:36

Re: Poes te dik

Bericht door jamie1 »

Wat fijn dat iedereen meedenkt. De d.a. vindt onze Jamie niet mager masr ik wel. Hij was altijd 5 kg, en is zonder dieet naar 4,5 gezakt, wordt g8lgende maand 13 jr. Hij is degene die de operatie heeft gehad en ik wil hem extra laten aansterken. Te dik is niet goed maar je voelt zijn heupen zo erg eruit steken.
Nikki is een ander verhaal, voor mij hoeft ze niet naar de ideale 3 kg voir een Europees korthaar maar wat eraf zou een pluspunt zijn. Die bakjes met chip vind ik een goed idee, ga ik uitproberen. Bedankt!
Lopke

Re: Poes te dik

Bericht door Lopke »

Het uitsteken van de heupbotten en gewichtsverlies, kan ook te maken hebben dat de spieren niet meer zo sterk zijn. Het zijn de spieren die als ze vol zijn, de mooie bilpartij maken.
Als dan spier wegvalt, het vel gaat hangen, ziet het er sneu uit.

Maar vraag je dierenarts eens wat hij er mee bedoelt.
En benoem het uitsteken van de botten en hoe hij het ziet dat je kat weer sterke spieren kan krijgen....ik zou erg oppassen met nu af te laten vallen, vaak hebben ze dan niet voldoende voeding voor juist dat behoud, ik zou eerder kiezen voor iets waardoor je juist behoud kun stimuleren.
Spieren zijn uiteindelijk ook de kacheltjes waardoor het vet sneller gaat verbranden en waardoor hij zijn vorm terugkrijgt.

Dat zeg ik vanaf de zijlijn, zonder je kat te hebben gezien.
Leg je da eens wat zienswijzen voor, of vraag een second opinion.
Cerna

Re: Poes te dik

Bericht door Cerna »

jamie1 schreef:Nikki is een ander verhaal, voor mij hoeft ze niet naar de ideale 3 kg voir een Europees korthaar maar wat eraf zou een pluspunt zijn. Die bakjes met chip vind ik een goed idee, ga ik uitproberen. Bedankt!
Zegt je dierenarts dat het ideale gewicht van een Europees Korthaar 3 kilo is? Want waaruit bestaat die logica?

Ik heb een half jaar geleden een zwerfkat in huis genomen die brood- en broodmager was ondanks dat hij erg veel at. Bij de dierenarts hebben we hem gewogen en hij was 3,7 kilo. Met heel veel moeite heb ik hem nu op 4,3 kilo, maar nog steeds is hij één en al bot.
Mocht 3 kilo dus het ideale gewicht zijn voor een HTK dan was mijn Gizmo allang dood.
kansarmedieren schreef: Daarom word ik boos als mensen het zo licht opvatten en als je er bewust niets aan doet vind ik het dierenmishandeling want je loopt grote kans dat je dier ziek wordt. En verder laat ik het rusten.
Ik laat het dus niet rusten want weer beschuldig je mij. En ik weet dat je altijd heel stellig bent in je antwoorden en denkt dat je de wijsheid in pacht hebt zonder enige kennis over de kat in kwestie, maar ik accepteer zo'n beschuldiging niet.

Kijk, Cochi is dood dus hem laten lijnen lijkt me vrij zinloos, maar Laila leeft. En wanneer twee dierenartsen dan zeggen dat het GEEN zin heeft om deze kat te laten lijnen omdat ze al te weinig eet en ik een groot risico loop op leververvetting wanneer ik haar op een dieet zet. Wanneer twee dierenartsen tegen mij zeggen dat - net als bij mensen - dieren ook tgv een langzame stofwisseling dik kunnen worden, wie ben jij dan om mij terecht te wijzen?
Nee, nog erger om mij te beschuldigen van dierenmishandeling. Bah!!!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes te dik

Bericht door Dinky »

Het zeggen dat een te dikke kat hebben automatisch betekend dat er sprake is van dierenmishandeling gaat mij veel maar dan ook VEEL te ver. Daarvoor moet je de situatie van de betreffende kat kennen en de alternatieven die iemand in zijn situatie heeft (en daarbij weten wat er in het verleden is geprobeerd om de kat op gewicht te krijgen).
Ik zou mij ook zeker niet focussen op gewicht maar op het uiterlijk, hoe makkelijk voel je de ribben.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Poes te dik

Bericht door Kurgel »

Binnenpoezen hebben nogal de neiging om te weinig te bewegen en uit verveling ook te veel te eten. Zijn net mensen wat dat betreft, beweging moet leuk zijn en eten is gewoon lekker.
Heb hier in ieder geval zo veel mogelijk hoog laag parcoursen aangelegd -op zolder met kratten klimwand waar ze vanuit hoog over speelvloer kunnen uitkijken- en spelletjes en voedsel verrijkingspuzzels waardoor ze moeite moeten doen voor brokjes etc- en speel zo veel mogelijk met ze - waardoor ze ondanks dat de brokjes vrij beschikbaar zijn niet te zwaar zijn. Enkele jaren geleden na verhuizing had ik dit allemaal niet en was ik door meer moeten werken ook minder thuis- in een 6 maanden waren ze zo een kg aangekomen -mede door meer eten uit pure verveling. Katten bewgen op zich graag, als ze dan leuk ergens over kunnen uitkijken of kunnen spelen. Veel heb je daar dus niet voor nodig. In een koophuis zou ik zelfs ipv een paar planken nog liever een heel hoog loopcircuit voor ze maken, maar met opslagkratten en dozen die je toch hebt en spelletjes maken van kartonnen dozen en wc rolletjes kom je al een heel eind. Google maar eens voedselverrijking voor katten of create cat castle op internet. Kost een stuk minder dan dieet voer.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Poes te dik

Bericht door Kurgel »

En de ene poes met klein postuur is met 5 kg al veel te vet en de ander (ragdoll, maine coon) heeft met 7kg soms nog omdergewicht. Gaat om of je nog taille ziet en ribben/ruggegraat goed kan voelen. Niet om de kg. Mijn kater van 5,5 kg werd twee jaar geleden door inval DA ineens te dik genoemd en ik moest hem maar op dieetvoer zetten, terwijl hij nauwelijks onderhuids vet had (en heeft) en altijd al rond dat gewicht zat. Week erna eigen DA gebeld, heeft hem nog eens nagekeken en die vond dat ook onzin gelukkig. Niet iedere kat weegt hetzelfde..
Maar echt te dik is wel slecht, hoe heerlijk knuffelbaar zo'n boterballetje dan ook is. Insuline spuiten is voor een kat echt niet leuk en Diabetes geeft ze veel mogelijke complicaties. En je wil je kat toch zo lang mogelijk gezond houden?
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes te dik

Bericht door nellebel »

mijn nellie was een flink getraumatiseerde poes. mishandeld door mensen, verstoten door soortgenootjes. gevold... complete obsessie voor eten. dit met veel zorg en liefde wat in de hand weten te krijgen, echter onze nellie was veel te dik. ook heeft ze een lange periode prednison moeten krijgen en dat hielp ook niet in haar gewicht. ze is op dieet geweest. netjes via de DA. paar maanden vol gehouden. wat een kommer en kwel. dat was pas dierenmishandeling. uiteindelijk was conclusie ook van de DA, laat haar maar zo. dan is het kiezen uit twee kwaden, en voor haar was het leven prettiger als ze zich rustig voelde omdat er eten was.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Lopke

Re: Poes te dik

Bericht door Lopke »

Ik ben het er wel met de opvattingen hierboven eens, welk gewicht klopt? Het is te divers.
Historie is een overduidelijk deel, in voeding en eetgedrag.

Ik zou echt eens voor een second opinion gaan wat betreft overgewicht.
En kijken welk voer goed is bij herstel spiermassa, dan komt de rest ws vanzelf goed, betere spiermassa lijkt me de knie trouwens ook alleen maar ten goede komen.
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Poes te dik

Bericht door Kurgel »

Tja, voor zo'n muis moet ze in ieder geval moeite doen dan. Had hier zelde probleem, drie verschillende voedingen en hoe voorkom je dat ze elkaars eyen jatten: surepet chipgestuurde voerbakken. Is wel ff een investering. Een juist verrijkt eten en de ander dieetvoer is dan geen probleem. Of dieetvoer neerzetten en een surepet voor de energie verrijkte voeding van de ander zou ook werken...
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
jamie1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 okt 2013 11:36

Re: Poes te dik

Bericht door jamie1 »

Jamie eet weer wat beter, gaat ook wat meer naar buiten, dat verlies van spieren zal ik overleggen net onze d.a. Een tijdje speciaal krachtvvoer gegeven datvhij erg graag lust en beetje voor beetje begint hij zijn brokjes te eten.
Nikki is bij ons komen aanliopen, was zeer mager omdat ze nog geen jaar was en al kittens moest voeren in haar eentje, waarschijnlijk is zij geboren als muizenvanger van een boerderij verderop. We hebben haar naar het asiel gebracht met haar kittens, daar werden ze uiteindelijk allemaal geadopteerd, zij geholpen en door ons geadopteerd. Altijd gedacht dat ze weer naar haar oude plekje zou teruggaan masr nee ze bkeef hier en gaat naar buiten wanneer ze graag wilt maar haar awerftij heeft ze achter haar gelaten. In het asiel en hier krijgt ze hetzelfde voer, soms een klein stukje vis masr ze is ook absoluut geen snoeperd. Jamie eet graag naast zijn brokjes, gourmet gold, maar Nikki heeft genoeg aan haar brokjes. Drie kg was echt te weinig maar nu 8 jaar later weegt ze 6 kg en Jamie altijd rond de 5 kg is nu een pond lichter.
Ik zal haar gewicht met de arts bespreken omdat ik gezondheidsproblemen wil voorkomen. Ten slotte wordt ze al 10 jaar oud. Bedankt allemaal voor jullie reacties.Ik denk dat iemand uit dierenliefde en bezorgdheid soms wat felker reageert.
Lopke

Re: Poes te dik

Bericht door Lopke »

Goed zo, en bedenk, spieren zijn zwaarder dan vlees en vet.
Dus vraag naar de spiermassa!
Plaats reactie