Barfen en kittens

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Barfen en kittens

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef:Maar zoals je zelf ook al zegt, het voelt wat onnatuurlijk.
Het voelt niet alleen onnatuurlijk, het is ook onnatuurlijk. Het organisme van de kat is niet echt geschikt om plantaardige eiwitten te verteren, dierlijke eiwitten staan veel dichter bij de eiwitten die de kat als carnivoor van nature nodig heeft.
Lopke

Re: Barfen en kittens

Bericht door Lopke »

De tandjes en nageltjes worden nu echt gebruikt, vandaag staat er voor beide partijen een stukje zalm op het menu, niet te groot vanwege de vetten.
En wat blokjes runderpoulet.

Morgen eendagskuikens, we laten ze heel, gaan er vanuit dat de mama's het wel voordoen.
Deze mama's helpen trouwens ook enorm mee door het goede voorbeeld te geven, dat is nog wel eens anders, dan moet je ze echt eerst eten geven het voor laten doen, dan mama ergens anders zetten en de kittens eten geven.....anders is het hapslik voor hun neus :-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Barfen en kittens

Bericht door Rik »

Dan ben ik eigenlijk benieuwd naar de eerste 5 weken van Bono en Yuna (die zijn met 5 weken op straat gevonden zonder moeder). Maar ze wisten gelijk dat zo'n eendagskuiken "prooi" was :) En dat na 10 maanden toen ik ze dat voor het eerst voorschotelde. Misschien hebben ze in die eerste 5 weken dan toch iets meegekregen van het prooi-vangen van moeder.

(Het gastgezin heeft zoiets nooit gegeven want die waren, samen met het asiel, compleet pro-brokken. "Natvoer... O, meneer, maar dat moet u helemaal niet geven" :( )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lopke

Re: Barfen en kittens

Bericht door Lopke »

Ja, mijn ervaring is dat ze het eerst toch wel moeten leren, handig met moeder die het ook doet.
Dus dan gaat het redelijk vanzelf, zonder die moeder, kan het best lastig zijn.
Mijn kat van 9 maanden die mee ging naar nieuw studentenhuis, deed er ff over, gelukkig waren er 3 volwassen katten, die het precies wisten.
Dus, wie weet, bij die van jou!
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Barfen en kittens

Bericht door Kurgel »

Wel leuk dat ze dat zo doen, een beetje wild er van worden, die van mij zijn al te lang verwijderd van hun roots vrees ik, die bliefden geen kvv of hele prooi. Stonden ze echt te kijken naar me van wat wil je nu weer dat ik eet? Maar goed, zijn nu toch op nierdieet. De kleine eet het wel met smaak, maar die lust alles wel. Vind wel dat zo'n toch grote portie uit diepvries wel stinkt na ontdooien. Ben het dus mbv barfplaats zelf gaan maken om in kleinere porties in te vriezen en stinkt dan niet naar 'oud' vlees maar gewoon vers. Is even een uurtje moeite doen, maar dan heb je een vriezerla vol en 2 md kattenvoer voor een fractie van de prijs van de blikken. Alleen eerste investering in additieven is even schrikken - maar heb nu felini compleet voor barf ontdekt op zooplus, veel makkelijker, dan alleen nog wat zalmolie erbij en ik ben klaar. Tevreden kat en voldaan baasje die het gevoel heeft dat ze iets heel goeds voor haar katje gedaan heeft. In het kader van voldoende vocht ben ik blij dat ze het graag eet, al eet ze ook nog wel wat van de brokken van de oudjes.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Lopke

Re: Barfen en kittens

Bericht door Lopke »

Ja, mooi he.
Kvv kan inderdaad enorm stinken, voor de honden is dat geen probleem maar katten trekken daar hun neus voor op.
Lopke

Re: Barfen en kittens

Bericht door Lopke »

De kaken malen flink, we gaan langzaam over ze met de volwassen katten mee te voeren, alleen sommige dingen moeten we nog pletten, zoals de konijnenkopjes.
Ze eten alles....en er zijn er 2 die willen zelfs de pens van de honden pikken :lol:
Lopke

Re: Barfen en kittens

Bericht door Lopke »

Inmiddels eten de kleintjes haast helemaal met hun moeders mee.
Het wat hardere bot moeten we nog kapotslaan of vermalen we soms.

De mama's zijn mooi op gewicht gebleven door de barf, dat is wel anders dan sommige moeders, zeker van grote nesten, die vallen een beetje in.
Zelfs Cara, is ondanks de stress van het overlijden van Mia, mooi op gewicht gebleven, echt super zoals ze het doet.
Lopke

Re: Barfen en kittens

Bericht door Lopke »

De kittens zijn inmiddels echte barfers, ze eten zelfs konijnenkoppen, mits die van te voren iets zijn ingeslagen.
Hetzelfde bij de eendenekken, die zijn nog iets te hard, maar zelfs de mama's hebben dat liever.

Vanmorgen hebben we een flinke portie kwartels aan laten rukken, zodat er een totaalprooi was, de hoeveelheid was nog wat te veel, eigenlijk voor allen, maar ze gaan in de koelkast, door de dag heen, leggen we ze nog een paar keer terug.
Voor de mama's komt er nog een eitje naast en wat biogarde, en voor als ze flink honger hebben, hebben we tijden de dracht en zoogtijd ( nu nauwelijks meer maar nog wel) wat extra, vandaag tonijn, die we vers van de markt hebben.
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Barfen en kittens

Bericht door Kurgel »

Lopke, jouw katten hebben het maar goed
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Lopke

Re: Barfen en kittens

Bericht door Lopke »

Dank je!
Nou, we hebben het allemaal goed met elkaar hier....
Besef dat we enorm veel mazzel hebben, het kan zomaar anders gaan.....

Maar wij zijn wel positivo's, zelfs als alles tegenzit, hebben we draag en veerkracht en we hebben goede invloed op elkaar....zonder te overschreeuwen.
En dat is fijn, ik zie relaties en mensen die zo gefocust zijn op iets wat niet zo lekker loopt, maar zo niet constructief, dat het ook nooit beter zal worden....
Als wij zo zouden mennen, met zo'n coach, zouden we misschien recreatief een rondje rijden, terwijl we nu al jaren wedstrijden rijden en goed.
Bel en Bonneke

Re: Barfen en kittens

Bericht door Bel en Bonneke »

Heel interressant onderwerp. Ik zat van de week te denken eigenlijk zou je ze eens een muis moeten geven. Ik zag me al naar de dierenwinkel gaan en een muisje kopen. Leek me niet zo'n goed idee.

Nu kom ik dit tegen :- ) Wat een geluk. Ik ga me hier eens goed over informeren en inlezen

Dus bedankt voor dit topic!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Barfen en kittens

Bericht door Dinky »

Je kan ook altijd rondkijken op barfplaats. Daar is ook veel info te vinden over rauw voeren ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Barfen en kittens

Bericht door Rik »

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bel en Bonneke

Re: Barfen en kittens

Bericht door Bel en Bonneke »

Super Dinky en Rik Barfplaats had ik al gevonden. De link van jou Rik ga ik zeker ook bekijken.




Plaats reactie