afgezette tuin; vreemde kat in tuin

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
KobusFloor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2016 14:50

afgezette tuin; vreemde kat in tuin

Bericht door KobusFloor »

Goedemorgen,

Recent hebben wij onze tuin laten afzetten. Nu werden wij vannacht wakker van gekrijs buiten.

We zijn gaan kijken en troffen onze twee katten buiten in de tuin aan en een vreemde kat die al sinds vrijdag vanaf de schutting van de buren naar onze katten/tuin loert. Omdat de tuin is afgezet en deze kat dat ook had gezien, hadden wij niet gedacht dat hij toch onze tuin in zou springen.

Onze kater heeft deze vreemde kat ontzettend opgejaagd. Hij heeft geschreeuwd, geblazen en achter hem aan gerend. De vreemde kat kon echter nergens weg omdat de tuin is afgezet (dit was overigens wel een goede test!). We hebben toen de garage open gezet en zijn naar binnen gegaan met onze katten en na 20 minuten is de vreemde kat ontsnapt via de garage.

Ik ben hier gisteren ontzettend van geschrokken. Denken jullie dat deze kat nog een keer terugkomt of dat hij hiervan heeft geleerd? Is er nog iets dat wij zelf zouden kunnen doen om deze vreemde kat (en misschien andere vreemde katten) uit de tuin te houden?

Ik hoor graag jullie tips!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7670
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: afgezette tuin; vreemde kat in tuin

Bericht door Rik »

Ik denk dat die kat voorlopig wel weg zal blijven maar je weet het maar nooit.

Je tuin is goed kattenproof naar buiten toe maar dus niet helemaal kattenproof naar binnen toe. Je zou dus kunnen kijken waar die kat in je tuin gekomen is en dat gat dichten. Maar dat is natuurlijk niet altijd nodig want een kat kan ook van het garagedak afspringen en om dat nou ook allemaal af te gaan zetten... :(
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lopke

Re: afgezette tuin; vreemde kat in tuin

Bericht door Lopke »

Het lijkt me sterk dat deze kat terugkomt, of anderen komen, tja, dat is koffiedik kijken natuurlijk.
Misschien zou je wel kunnen kijken dat er zeg maar aan de andere kant van de afzetting geen vuilnisbakken of iets dergelijks er tegenaan staan en vragen of de buren er rekening mee willen houden.
Verder zijn wij geen expert erin, omdat we zelf honden hebben, zorgen we juist voor een ontsnappingsroute voor katten. Onze tuin nu, gaat over in buitengebied, dus er is geen afscheiding meer, dan nodig is om het huis van de straat af te schermen.
KobusFloor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2016 14:50

Re: afgezette tuin; vreemde kat in tuin

Bericht door KobusFloor »

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk ook niet dat deze kat snel terug zal komen, hij was behoorlijk in paniek gisteravond. Het enige wat we zouden kunnen doen is de volledige tuin overspannen met net maar daar voel ik eigenlijk niet zoveel voor. Andere katten zouden inderdaad altijd via garages van buren onze tuin in kunnen komen. Ik denk dat we maar gewoon op het beste kunnen hopen.

Onze kat die achter de vreemde kat aanging is zo uit zijn doen nu. Hij ligt sinds vrijdag de hele dag de tuin in de gaten te houden. Hoop dat hij hier ook snel mee ophoudt en weer wat rust vindt.

Pff.. katten :-).
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: afgezette tuin; vreemde kat in tuin

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik denk ook dat die andere kat (hopelijk) z'n lesje heeft geleerd.
Misschien met jouw kater samen wat rondwandelen in de tuin, en 'm geruststellen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7670
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: afgezette tuin; vreemde kat in tuin

Bericht door Rik »

Ik hoop meer dat verhouding tussen Kobus en Floor onderling goed blijft na dit incident.
Want dat ging in het verleden ook niet helemaal lekker.
En als Kobus nu redelijk gespannen is kan die opgebouwde relatie ook weer onderuit gehaald worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lopke

Re: afgezette tuin; vreemde kat in tuin

Bericht door Lopke »

Oei, net de andere topics gelezen, maar dat is inderdaad best wel een dingetje.
Ging het inmiddels wel weer goed met hen?
KobusFloor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2016 14:50

Re: afgezette tuin; vreemde kat in tuin

Bericht door KobusFloor »

We hebben de tuin in januari af laten zetten omdat de ruzies toen heel erg hoog opliepen en hoopten dat dat verschil zou maken. Als dit niet zou hebben geholpen, hebben we nog een kattentherapeut overwogen.

Gelukkig heeft het afzetten van de tuin zeker geholpen. Ze zijn nog geen beste vrienden maar er is sindsdien niet meer binnen geplast (1 keer een incidentje in de tuin), het staren is opgehouden en ze laten elkaar meer hun gang gaan. Ook hebben we hier en daar een 'vluchtmandje' voor Floor gezet in de buurt van de plekken waar de ruzies vaak plaatsvonden. Als er nu eens spanning is tussen hun, gaat Floor in het reismandje zitten of ze gaat naar buiten en na een paar minuten is Kobus het vergeten.

Ik hoop ook dat Kobus zijn agressie jegens de vreemde kat niet op Floortje 'uitwerkt'. Floor is overigens naar binnen gerend toen dit geschreeuw en gekrijs gisteren plaatsvond..

Ben benieuwd hoe ik ze straks aantref. Kobus was vooral ontzettend moe vanochtend van het hele gebeuren.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: afgezette tuin; vreemde kat in tuin

Bericht door Anne »

Hoe heb je je tuin afgezet?
Wij hebben het met gaas gedaan en nog nooit een vreemde kat in de tuin gehad
( zou ook wel een domme kat zijn die het dan moet opnemen tegen 8 monsters :smile: )
En dat gaas van ons is heel goed te zien, misschien dat het afschrikt tegen vreemde katten

Ik denk ook niet dat deze kat ooit nog terugkomt, in ieder geval niet in de tuin

Hopelijk keert snel de rust terug bij jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: afgezette tuin; vreemde kat in tuin

Bericht door Natascha001 »

Wij hebben ook onze tuin afgezet en zo'n beetje iedere nieuwe kat in de buurt komt wel een keer in de tuin. Het blijft ook altijd maar bij 1 keer, ze snappen vrij snel dat het niet zo'n slim plan was om de tuin in te gaan. Ik verwacht ook niet dat de kat nog een keer terugkomt.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
KobusFloor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2016 14:50

Re: afgezette tuin; vreemde kat in tuin

Bericht door KobusFloor »

Nettenlijn heeft onze tuin afgezet met schuine stroken. Het werkt dus wel.. hoop dat er niet veel nieuwe katten bijkomen dan pff... dit zal gebeuren als je niet thuis bent!
KobusFloor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2016 14:50

Re: afgezette tuin; vreemde kat in tuin

Bericht door KobusFloor »

Het heeft even geduurd maar de vreemde kat laat zich weer zien.

Zodra het donker is en wat later op de avond, zo rond 23.00 uur, gaat hij op de garage van de buren naar onze katten staren. We hebben de tuinslang al een keer aangezet om hem van de garage af te 'sproeien', meer om hem te laten schrikken en niet nog eens terug te komen. Dit heeft welgeteld 1 dag geduurd. Resultaat is dat hij bang voor ons is geworden en dus snel wegrent als wij naar buiten komen maar anders gewoon nog zit te staren naar onze katten.

We hebben een kattenluikje met chip en deze nu maar zo ingesteld dat onze katten na 22.30 uur niet meer naar buiten kunnen. Hier zijn ze natuurlijk helemaal niet blij mee want eerst konden ze dag en nacht lekker naar buiten. Ik zelf ben er ook niet blij mee maar wil die staarpraktijken ook liever niet.. :eeh:. Kobus wordt hier weer erg onrustig van en merk dat er daardoor weer meer spanningen zijn tussen Kobus en Floor.

Het is zo'n gedoe.... Denk je dat je er goed aan hebt gedaan die tuin af te zetten, krijg je dit weer! Iemand nog tips..?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7670
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: afgezette tuin; vreemde kat in tuin

Bericht door Rik »

Enige dat ik dan nog zou kunnen bedenken is een afschrik-apparaat met water of geluid. Probleem met b.v. de ScareCrow (water) is dat het een soort sprinkler is voor in het gras (met sensor voor katten). En dat werkt natuurlijk niet op de garage. Misschien dat er wel geluid-weer systemen zijn die je op het garage-dak kunt plaatsen (het is maar een idee).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: afgezette tuin; vreemde kat in tuin

Bericht door Anne »

Wij hebben een zelfde soort gelijke situatie, alleen reageren onze katten nog nauwelijks op de indringer
De indringer in ons geval is de buurtkat van twee deuren verder. Vanuit hun slaapkamerraam kan hij over onze aangrenzende dak wandelen en boven de afdak (boven onze tuin) Het blijft bij staren
Ik heb onze katten hiervoor niet binnen gehouden,uiteindelijk moeten ze het zelf oplossen.
wat wel vervelend is dat er ook weleens een kat (ik weet niet of het dezelfde kat is) tegen onze voordeur aanplast en onze katten aan de binnenkant uit reactie daarop, ook gaan plassen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: afgezette tuin; vreemde kat in tuin

Bericht door Natascha001 »

Wij hadden hier hetzelfde met onze (ex)buurkat, die liep en zat op de schutting te kijken. Van de stress ging een van onze katten binnen plassen. Het plassen verdween als sneeuw voor de zon toen ze afgelopen najaar zijn verhuisd.
Ik heb het toen wel voorzichtig laten vallen bij de buurvrouw, maar dan krijg je als reactie, dat katten vrij moeten kunnen rondlopen. Ik kon ook niets meer doen dan de buurkat wegjagen wanneer ik hem zag.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Plaats reactie