Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Dena16 schreef:Tjeez wat is die Semintra duuuuur!! Flesje koste 92 euri!! Ik moet voor Ed een hele spuit voltrekken dus dat houdt in dat zo'n flesje in een maand leeg is.
Poeh - hele spuitje vol... begrijp ik dus goed dat Ed ongeveer 8 kg weegt? Een flesje van 30 ml (4 mg/ml) kost bij mijn DA ongeveer € 30,-, en daar doe ik bij Dalí (4 kg) een kleine maand mee. De voorgechreven dosis is 1 mg/kg lichaamsgewicht, dus bij Dali 4 mg/dag, ofwel 1 ml/dag.

Als Ed inderdaad 8 kg weegt, dan zou je dus 2 ml/dag moeten geven, dus met een flesje van 100 ml zou je dan 50 dagen toekunnen. Derhalve klinkt € 92/maand mij toch wel als duur in de oren....

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Ed weegt 9 kilo.. Flinke vent, maar voor een Maine Coon vrij normaal. Ik heb een fles van 100 ml.
Dure grap dus. Wellicht kan ik wat minder geven. Ik ga me nog eens goed inlezen over Semintra. Dierenarts was er erg enthousiast over ( snap ik ;-) )
Ik vind het ook zoveel om ineens in zijn bek te moeten spuiten, misschien maar in 2 x of evt over zijn eten. Lust Dalí het door zijn eten?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Nee, ik geef het Dali in het bekje. Bij Ed zou ik het dan 2 x per dag doen, half spuitje per keer. Beetje schuin aan de zijkant, in één keer leegdrukken (niet druppelen). Een half spuitje is ongeveer 1 ml - dus daar zal hij zich niet in verslikken.

Maar ook bij 9 kg is een flesje van 100 ml niet in één maand leeg - je zou er ongeveer 1½ maand mee toekunnen. Maar inderdaad, het is duur spul....

Bij mij krijgen de nierpatienten ook nog wekelijks een flesje Reactiv Tonicum, ook geen goedkoop spul. En dan nog het nierdieet en overige medicijnen. Ik heb het nooit uitgerekend, maar ik schat dat ik bij elkaar zomaar op € 100,- per kat/maand zit. Ja, dure jongens :edoh:...

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik kan me niet herinneren dat ik zo veel voor de Semintra heb betaald.
Hier is een site waar je met een recept kan bestellen, dus alleen even een receptje hebben van je dierenarts. Daar is 30ml 30 euro.
http://www.pharmacy4pets.nl/semintra-4m ... vkat-30-ml

Lees nu pas dat je zoveel geeft.. Hmm, dan kan ik je niet helpen helaas.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Klopt Erik, dan doe ik er 1.5 maand mee. Scheelt weer... ;-)
Het is een dure kostganger, maar als het helpt heb ik het er graag voor over.

Feather; op die site is het inderdaad 3 euro goedkoper, maar je kunt er helaas geen 100ml bestellen.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik heb even voor je gezocht,

Hier staan alleen geen prijzen bij want dan moet je je aanmelden maar: https://webshop.auv.nl/Catalogus/Farma/ ... opl-100-ml

Hier uit engeland zou het 82 euro zijn:
https://www.petdrugsonline.co.uk/prescr ... l-for-cats
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ja, als 30ml al rond de €30 ligt gaat 100ml natuurlijk richting de €100.
1,5 maand en je bent dan toch weer boven de €60 per maand kwijt.

Nierpatiëntjes zijn dure beestjes. Kijk maar eens naar een "simpel" bloedonderzoek. De senior-meting was bij Bowy gelijk bijna €110 excl. consult en een vervolg bloedonderzoek (minder markers) was €85 excl. consult. En dan nog eens het hele dure nierdieet. Dan zat er bij mij nog de Amlodipine (voor te hoge bloeddruk) bij van €0,50 per capsule. Zo was ik voor Bowy ook erg veel kwijt de laatste twee jaar (ik heb het maar niet precies opgeteld :) ) Maar dat had ik er ook graag voor over.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Thanks Featherr, bij de eerste site kan ik als particulier niet inloggen en uit Engeland komen er weer verzendkosten bij. Ik vrees dat we dus toch de dierenarts zijn kas maar moeten spekken.
Ed is toch uit zijn doen. Normaal als hij kopjes geeft is het een flinke kopstoot met zijn 9 kilo tegen mijn hoofd en vandaag is het maar flauwtjes. Hij slaapt al de hele dag en kwijlt veel. Net voor het eerst de Ipakitine over zijn geliefde tonijn gedaan. Alhoewel niet van harte; het ging erin. Ik snap de dosering alleen niet goed. Schepje per 5 kg , ik neem aan dat dit lichaamsgewicht is. Net heeft ie maar een klein hapje tonijn met water voorgeschoteld gekregen. Heb er een klein schepje overheen gestooid. Ik kan toch niet bij elk hapje wat hij tussendoor krijgt 2 scheppen Ipakitine gooien? Lijkt me boven zijn acceptatiegrens. ;-)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ik doe gewoon een afgestreken lepeltje per maaltijd, klein beetje lauw water erbij, en een beetje mengen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ik deed ook altijd 1 schepje door het natvoer. Maar Bowy was op het laatst maar 2kg (daarvoor 3kg).
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -ipakitine

Het gaat inderdaad per kg lichaamsgewicht. Ze gaan er echter wel vanuit dat dit over één van de twee maaltijden per dag gaan. Dus over een behoorlijke hoeveelheid. Het is natuurlijk niet zo dat je dan bij 1 klein hapje tonijn 2 lepeltjes moet scheppen, want ja, dat gaat er niet zo lekker in ;)

Op bovenstaande pagina adviseren ze dus bij droogvoer het wat nat te maken zodat je het er makkelijk doorheen kunt doen. Je zult daar zelf een beetje ene balans in moeten vinden van hoeveel Ed accepteert. Het komt ook niet zo heel nauw. Ik weet niet of het op te lossen is in water zodat je het in het bekje kunt spuiten. Je zou het dan rond/na etenstijd kunnen geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef: Ik weet niet of het op te lossen is in water zodat je het in het bekje kunt spuiten. Je zou het dan rond/na etenstijd kunnen geven.
Ja, dat kan. Heb ik ook een enkele keer gedaan, en ik herinner me dat anderen dat ook wel deden.
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Ed is onrustig en trilt steeds. Zou hij niet tegen de Stomorgyl kunnen? Is het een uitwerking van zijn narcose, zenuwen? Hij eet en drinkt normaal.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ik vermoed naweeën van de narcose, want Stomorgyl kent dacht ik deze bijwerking niet (?).
Hopelijk is het nu uitgewerkt?
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Hij trilt niet meer, maar eet weinig en is zwaar aan de dunne. :-( Ik vermoed van de Stomorgyl. Ik overweeg nu te stoppen met de AB. Hij had zowiezo praktisch geen ontstoken tandvlees en vraag me af of het nu nodig is hem een hele kuur te geven.
Ed heeft al zo'n gevoelige darmen, hij krijgt heel gemakkelijk diarree. Het zal toch niet van dat ene schapje Ipakitine kunnen zijn..
Wellicht slim om de komende dagen eens helemaal niets te doen; narcose zijn lijfje uit, urine inleveren daarna en eens rustig aan Semintra en Ipakitine introduceren.
Zou het erg zijn te stoppen met de AB na 2 pillen?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat denk ik ook, diaree vanwege Stomorgyl, is vrijwel uitgesloten dat het door de Ipakitine komt.
Ik ben ook wel eens voortijdig gestop met AB vanwege kotsen - maar dat is een afweging tegen het risico van resistentie. Ik zou even overleggen met de weekend-arts.

En rustig de nier-medicijnen introduceren is niet verkeerd - dat komt echt niet aan op een paar dagen.
Laat 'm eerst maar aansterken, door die diaree eet hij waarschijnlijk weinig. maar hij is 9 kg, dus hij heeft wel wat reserve :grin:

Groetjes,
Erik
Plaats reactie