Brits langhaar te laag gewicht

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Jelmer
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2017 11:45

Brits langhaar te laag gewicht

Bericht door Jelmer »

Hallo iedereen,

Mijn vriendin en ik zijn net trotse eigenaars geworden van een schattig brits langhaar genaamd Smoothie.
Ze is 21 januari geboren en we hebben haar vorige week vrijdag opgehaald, dus ze is nu bijna 13 weken.

Ze kreeg daar Royal canin te eten en ik kreeg ook een zak mee. Ik ga wel over op Mother and baby cat Ipv british shorthair kittin vanwege je dat moet geven tot 4maanden.
Ik heb haar vandaag gewogen en ze woog 800 gram.
Nu volgens de standaarden is dat te laag.
Ze eet en drinkt goed en is erg speels. Ze is zindelijk en poepen en plassen is prima.

Moet ik me zorgen hier over maken?

Met vriendelijke groet,

Jelmer
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Brits langhaar te laag gewicht

Bericht door Rik »

Welkom...

& Yikes.... Is ze ook al twee keer geënt? Want dat lijkt me dat ze bij eerste enting onder de 700 gram was.

800 gram is inderdaad te weinig voor een kitten van bijna 13 weken. Dat is een normaal gewicht bij 7 weken. Je zou haar in ieder geval wekelijks moeten wegen en kijken of ze de 100 gram per week aankomt. Als dat zo is, dan hoef je je geen zorgen te maken. Dan heeft ze gewoon een behoorlijk groei-achterstand gehad maar zolang ze nu goed aan blijft komen is dat niet zo'n probleem.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lopke

Re: Brits langhaar te laag gewicht

Bericht door Lopke »

Het is wel behoorlijk laag in gewicht.
Je geeft aan dat ze verder wel gezond oogt en poept, piest, eet, drinkt en speelt.

Hoe voelt ze op haar ribbetjes?
Je moet ze wel voelen maar er moet wel een beetje vet op zitten zeg maar.

Als dat het geval is, zou ik me geen zorgen maken, dan is het gewoon een kleintje.
Is ze te mager, zou ik in tabel kijken wat ze te eten zou krijgen als ze op haar normale gewicht zit, en dan wat extra korreltjes erbij ( 5 korreltjes is al veel voor een kitten )

Maar wat ook een serieuze optie is, is ermee naar de dierenarts gaan, laat haar doorlichten of ze gezond is. Als de dierenarts zegt dat ze niet gezond is, zou je er voor kunnen kiezen haar terug te brengen naar de fokker en je geld terug vragen.
Wij hanteren dat nieuwe eigenaren tot een jaar geld terug kunnen krijgen ( en ev. kittens terug kunnen brengen ) als blijkt dat ze niet gezond zijn en dit aangeboren is.
Als blijkt dat ze wel de kitten willen houden, krijgen ze hun geld terug, maar zijn dierenartskosten voor hen.
Komt het kitten weer terug bij ons, zijn de dierenartskosten voor ons.
Wel vragen we een onafhankelijke dierenarts voor een second opinion.
In ieder geval, binnen 1 week nadat ie bij nieuwe eigenaar is, moet hij nagekeken zijn door hun dierenarts.
Verder moet kitten schone oogjes, schone oortjes, schoon neusje en vlo vrij, als het komt.
Onze dierenarts, geeft fiat voor ze naar nieuwe eigenaren gaan.
Plaats reactie