Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ja, dat kennen we denk ik allemaal wel... dat wachten... en niets uit je handen komen. Zo heb ik hier ook een keer een dag op de zaak gezeten zonder dat er ook maar iets uit mijn handen kwam.

Het is Semintra OF Fortekor (dus niet EN). Semintra is een "nieuw" product (inmiddels een paar jaar op de markt) maar de ervaringen ermee zijn goed. Renalzin is weer een alternatief voor Ipakitine (fosforbinder voor door het normale eten als nierdieet niet lekker gevonden wordt).

Je zou de urine even na kunnen laten kijken voordat je met Semintra begint. Dan heb je in ieder geval een basis meting van het eiwitverlies en weet je of de Semintra aanslaat als de volgende urinetest beter is. Urine laten testen is gewoon een kwestie van thuis wat opvangen (pollepel methode) en naar de DA brengen. Die zouden dat dan direct moeten kunnen verwerken (aannemend dat zij die mogelijkheid hebben). Het beginnen met Semintra is niet kritisch op een paar dagen hoor.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ik ben verleden jaar met Dalí begonnen met Fortekor (en na een paar maanden overgeschakeld op Semintra) nadat er eiwit in z'n urine was aangetroffen. Hij reageerde toen al vrij snel goed op Fortekor, dat kon ik aan 'm merken en ook zien. Later heb ik z'n urine weer laten controleren, en toen was het eiwitgehalte weer binnen de referentie. En ik neem aan dat dat nog steeds zo is.... Ondertussen is hij volkomen gewend aan z'n dagelijkse spuitje met Semintra, klaarblijkelijk is het niet vies ofzo - en ik ben er natuurlijk ook heel behendig in geworden :grin: Voordeel is ook dat het helpt om de bloeddruk laag te houden.

Ik geef Dalí ook regelmatig Ipakitine door het voer, want hij krijgt vaak een klein beetje kip door het dieetvoer om hem toch wat meer hoogwaardig eiwit te verschaffen. En ook als ik 'm dieetvoer geef dat niet van de DA komt (Royal Canin of Specific) doe ik er voor de zekerheid een schepje Ipa doorheen.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Ben benieuwd om de heer Ed zijn eten blieft met schepjes poeder erover, maar ik ga het zeker proberen.
Urine volgende week opvangen voor onderzoek. DA gaf aan dat dit nu geen zin heeft omdat hij een vochtinfuus heeft gehad. Dit geeft schijnbaar een vertekend beeld. Ed is inmiddels goed bijgekomen uit narcose en hij heeft alleen gasnarcose gehad. Hij gedroeg zich voorbeeldig. Zo zie je maar; gewoon vragen of een dierenarts iets wil proberen loont. Ik heb vaak het idee dat ze in een vast stramien vastgeroest zitten ("zo doen we het altijd') maar wel bereid zijn mee te denken. Geen overbodige afvalstoffen in zijn bloed dus. Ik mag hem rond 16.00 halen omdat ze hem deze middag aan het infuus laten om door te spoelen. Altijd goed lijkt me.
Blijft Dalí stabiel door de Semintra en Ipakitine? Hoop zo dat ik het een beetje kan remmen, Ed kan echt niet gemist worden...
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Fijn te horen! Doorgaan met infuus, alles wegspoelen - ook zeer verstandig :grin:

Dalí had 1½ jaar geleden heel wat slechtere nierwaardes dan Ed, en afgezien van af en toe een dipje, is hij redelijk stabiel en in goede doen. De ene kat is de andere natuurlijk niet - maar ik zou denken dat met de juiste zorg, Ed toch nog een aardige tijd mee moet kunnen. We zullen je in ieder geval met daarbij met raad en daad terzijde staan!

Groetjes,
Erik

PS
In dit topic lees je meer over hoe het destijds met Dalí is gegaan: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... di&start=0
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Pffffff ahhhhhh, altijd weer een opluchting om dat verlossende telefoontje te krijgen :)

Inderdaad goed om de urine-onderzoek te doen nadat hij gestabiliseerd is en niet direct na een narcose en infuus.

Semintra is voor "vermindering van proteïnurie geassocieerd met chronische nierziekte bij katten", dus ja, daarmee kun je een kat met nierfalen redelijk stabiel houden. Waarschijnlijk zal over een paar maanden tot half jaar opnieuw het bloed (en e.v. urine) getest moeten worden om te kijken of Semintra zijn werk goed doet. Chronisch nierfalen is iets dat over een periode van een aantal maanden vastgesteld wordt bij blijvende hoge waarden. Als de waardes daarna nog steeds laag in de 200 zitten dan is er dus hoop om dat enige tijd stabiel te houden. Ed is 8 jaar (inmiddels, volgens mij) dus ik hoop dat zijn verdere algehele gesteldheid ook mee kan helpen hem stabiel te houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Heel fijn dat jullie me bij willen staan :grin: . Hecht daar veel waarde aan en het helpt me echt in deze onzekere tijden :)
Ed is inderdaad in maart 8 geworden. Voor een Coon al aardig "op leeftijd" . ;-) Daarbij heeft hij een jaar diabetes gehad toen hij een half jaar oud was. Ook toen heb ik me helemaal vastgebeten in de materie diabetes ( toen op een ander forum ook erg veel aan Adriana gehad..)
Ook nu ga ik zorgen dat ik zoveel mogelijk info vergaar om Ed goed te kunnen behandelen. Manlief wordt er nu al gek van ... :eshifty:
Net Ipakitine besteld om over zijn kip te strooien. Behalve RC renal eet hij graag af en toe stukje gekookte kip. Ik haal straks Semintra bij de DA en dat in combinatie met zijn Renal brokken en heel veel liefde en knuffels moet ervoor zorgen dat hij nog jaren vooruit kan.

Ik was nog even een excuus aan het bedenken :icon_shifty: : Zou het kunnen zijn dat doordat hij sinds gisterenavond 18.00 niet meer gegeten heeft dat dit zijn CREA iets verhoogt?

Ik ga het draadje van Dalí ook nog eens na lezen. Thanks!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ik denk eerder dat de BUN (Ureum) schommelt bij niet of anders eten. Maar zoals je gezien hebt in het verleden kan de creatinine ook redelijk schommelen (tot tientallen punten).

Lust Ed overigens natvoer? Want ik zie daar brokjes staan. Maar veel vochtopname is erg goed voor een nierpatiëntje. En aangezien natvoer 70-80% vocht is heb je daarmee al de halve strijd gewonnen met die vocht-inname.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Ik weet het Rik, helaas lust hij praktisch geen natvoer (behalve gekookte kik) Ik heb wel zakjes natvoer van RC Renal, maar daar likt hij alleen de jus af. Jij had laatst toch een schemaatje met welke voeding goed geaccepteerd werd? Heb jij nog tips wat ik aan natvoer kan proberen? Hij heeft natvoer nooit lekker gevonden helaas. Wel krijgt hij af en toe een klein schepje tonijn met een plens water erover zodat hij toch wat meer vocht binnenkrijgt.
Ed heeft ook nog darmproblemen dus ik kan niet te veel gaan proberen jammergenoeg. Hij is van de RC gastro intestal vorig jaar overgegaan naar RC Renal select en dit gaat zonder terugkerende darmproblemen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Is het ureum gehalte in Ed's bloed bepaald? Want ik lees dat hij graag gekookte kip eet, en puur kip heeft meteen invloed op het ureum-gehalte. Ik weet nu vrij nauwkeurig hoeveel kip ik Dalí erbij kan geven (10 à 15 g) - geef ik 'm teveel, dan is hij de volgende ochtend misselijk van de ureum, en wil niets eten. Dus ik zou goed in de gaten houden hoe Ed reageert op kip - want eigenlijk is dat niet goed voor een nierpatient....

In tegenstelling tot ureum, is creatinine stabieler en minder afhankelijk van de laatste maaltijd. Het is een afbraakproduct van voornamelijk de spieren, en in een gezond dier kunnen de nieren dat goed filteren en uitscheiden, bij nierfalen kunnen de nieren het niet goed bijbenen, en stijgt de creatinine spiegel in het bloed. Dus dat zijn creatinine gehalte (licht!) is verhoogd, is niet een ad-hoc effect (b.v. van niet eten), maar toch echt een indicatie dat de nierfunctie achteruit is gegaan.

Wat super belangrijk is voor Ed: drinken! Heb je een fontijntje voor hem staan? En over het voer een beetje water, is ook niet verkeerd (en helpt ook die ipa een beetje op te lossen). Als ik RC renal geef, dan doe ik altijd wat water in het lege zakje, ff schudden, en dan komt er nog wat heerlijke jus uit voor over het eten :grin:.

En natuurlijk liefde en knuffels! :eangel:
Groetjes,
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

O, ik lees nu dat het over RC brokjes gaat, en niet over natvoer. Wat je wel kan proberen, is een beetje kip er doorheen prakken, plus de jus-truuk - wie weet lukt het dan. Beetje warm maken kan Ed ook over de streep trekken!
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Hij heeft een drinkfonteintje gehad in het verleden, maar was hier na een week totaal op uitgekeken, Zijn Ureum was vanochtend 12 en in feb 18.6, dit is gelukkig gezakt. Ik weet dt kip niet goed is maar had begrepen dat dit in elk geval hoogwaardige eiwitten zijn. Aangezien hij dus qua natvoer alleen gekookte kip en Sheba tonijnstukjes lust tot nu toe, gebruik ik dit om wat water bij te gooien. Hij slobbert dan toch veel vocht mee naar binnen. Nadeel is dus dat ie ook eiwitten mee naar binnen slobbert, maar verder heb ik nog niets gevonden om hem natvoer te geven. Beaphar lust hij niet, en van RC Renal dus alleen wat jus.
Zou het dan beter zijn om hem alleen op de Renal brokjes te zetten en ook geen tonijn of kip met water geven? (en evt ipakitine erover vanaf morgen)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Dat z'n ureum is gezakt, terwijl hij kip eet, is op zich wel een goed teken, een indicatie dat de nieren nu toch nog een behoorlijke capaciteit hebben. Dus het is zaak om die rest-capaciteit zo goed mogelijk te beschermen.

Ik heb destijds eens helemaal uitgezocht hoe dat zit met eiwit-bronnen, en ben tot de conclusie gekomen dat konijnenvlees eiwitten bevat die het beste zijn voor de kat vanwege het hoge 'hergebruik-gehalte' van die eiwitten - en dus minder 'afval' (lees: ureum). Maar (biologische?) kip is wat dat betreft ook niet slecht. Maar een maaltijd bestaande uit puur kip: ik heb geen glazen bol, maar ik vrees dat het dan toch vrij snel een behoorlijk hoge belasting gaat worden voor de nieren van Ed :cry:

En als je Renal kip natvoer nu eens helemaal fijnprakt, met een scheutje water erbij? Kom op Ed: dat is gewoon lekkere, dikke jus!

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Over droge brokjes kun je niet echt ipakitine doen. Want dat valt er denk ik gewoon vanaf. Je zou de brokjes wel vochtig kunnen maken om te kijken of het dan blijft zitten maar dan heb je weer kans dat Ed het raar vindt en laat staan. Proberen dus. De ipakitine kun je wel door/over de kip doen.

Ik denk dat het inderdaad gewoon een kwestie is van een beetje kijken wat hij kan verdragen en goed eet. Bowy lustte eigenlijk alleen maar Felix gelei natvoer (gelukkig dus wel natvoer) maar had de grootste moeite met de paté varianten en saus met vlees. Ze wilde persé de gelei hebben. Wonder boven wonder lustte ze wel de Integra natvoer (een soort boerenpaté) en uiteindelijk ook wel de Beaphar. En verder als ze weer eens uitgekeken was op het nierdieet kreeg ze weer wat Felix met ipakitine erdoorheen.

Mocht het met de ipaktine over natte brokken niet lukken, dan kun je het misschien ook oplossen in wat water en na een maaltijd direct in het bekje spuiten. Ik heb daar echter geen ervaring mee om dat zo te doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Vind Ed het water waar je de kip in kookt ook lekker? Op die manier maak je meer een soort bouillon om het water aantrekkelijker te maken voor extra vocht ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Ed krijgt meestal maar paar stukjes (inderdaad biologische ;-) ) kip. Het is dus geen hoofdmaaltijd. Ik heb eigenlijk de hele trukendoos al opengetrokken om hem wat mer natvoer te laten eten. Vanochtend jouw tip nog eens geprobeerd Erik; 1/3 zakje natvoer Renal geprakt en een scheut water erover. Hij likt er wel een paarminuten wat vanaf maar het is maar bar weinig. Hij krijgt zo in elk geval wel wat vocht binnen maar hij drinkt ook gewoon uit zijn waterbakje.
Ik heb besloten om hem pas Semintra te geven na het urineonderzoek om een goede nulmeting te hebben. Hij moet nu ook nog 4 dgn antibiotica slikken dus dat beinvloedt wellicht de uitslagen ook weer.
Misschien toch maar weer wat ander natvoer gaan uitproberen. Vrees alleen altijd voor de diarree, omdat hij zo'n gevoelige darmen heeft. Ipakitine komt vandaag binnen dus ook daarmee maar aan de slag.
Tjeez wat is die Semintra duuuuur!! :shock: Flesje koste 92 euri!! Ik moet voor Ed een hele spuit voltrekken dus dat houdt in dat zo'n flesje in een maand leeg is. :???: .Maar goed; alles voor ons Edje...
Dinky, kippenbouillon lust Ed ook. Als hij kip krijgt gooi ik het kookvocht er altijd overheen. Weer extra vocht ;-)
En verder zal het toch hoofdzakelijk RC Renal brokken zijn op zijn menu. Dat eet hij nu eenmaal het liefst.
Plaats reactie