Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
kevinkat
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 apr 2017 02:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kevinkat »

Het is chronisch nierfalen omdat ook na de infectie (de kleine periode ertussen) zijn waardes hoog bleven.
En nu dus weer die andere. Zijn nieren werken ook echt niet goed meer dan lijkt de conclusie chronisch toch een goede? Ook de echo toont dat de nieren klein/verteerd zijn volgens de andere (niet mn eigen) DA. Eerlijk heb ik daar niet goed naar gekeken want ik was aan het huilen omdat die daarvoor al het advies gaf adv bloedwaardes.

Qua de clavaseptin, we moeten wel toch? het is of de infectie zn gang laten gaan of clavaseptin geven? Ik durf daarop eigenlijk mn arts niet aan te spreken omdat ik ervan uit ga dat ze het juiste beslist qua afweging.

De voedselsonde is nog wel nodig, want ondanks dat die eet heb ik hem nog 0x zien drinken. Dus ik moet hem extra vocht bijgeven.

Hij eet brokjes, natvoer niet. Bloeddruk is niet gemeten, en de laatste keer ook geen eiwit maar de keer daarvoor wel en dat was toen het geval. Zijn urine was toen half geel en dus volgens de DA eiwitten erin. Nu is zijn urine doorzichtig.

Overigens over de brokjes; hij eet niet veel maar vaak, en eigenlijk denk ik nog lang niet voldoende om op gewicht te blijven. Het is 4/5 brokjes per keer en misschien 4/5x op een dag?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

kevinkat schreef:Het is chronisch nierfalen omdat ook na de infectie (de kleine periode ertussen) zijn waardes hoog bleven.
Dat kan, dat acuut nierfalen overgaat in chronisch nierfalen. Ook de echo geeft een belangrijke indicatie (schrompelnieren). Wanneer is er begonnen met nierdieet en Semintra eigenlijk - direct na de eerste infectie?
kevinkat schreef:Qua de clavaseptin, we moeten wel toch? het is of de infectie zn gang laten gaan of clavaseptin geven? Ik durf daarop eigenlijk mn arts niet aan te spreken omdat ik ervan uit ga dat ze het juiste beslist qua afweging.
Ik vroeg me alleen af of de urine op kweek is gezet. Ik neem aan van wel, om een bacteriële infectie uit te sluiten. Er is dus klaarblijkelijk wel een blaas probleem, en dat is ook een verklaring voor het ongewenste urineverlies.
kevinkat schreef:Zijn urine was toen half geel en dus volgens de DA eiwitten erin. Nu is zijn urine doorzichtig.
Waarschijnlijk is dit verkeerd bij je blijven hangen, want het is onjuist. Urine krijgt z'n gele kleur doordat de nieren bepaalde stofjes uitscheiden, z.g. urochromen (urobiline en porfyrine om helemaal nauwkeurig te zijn). Als je veel drinkt, of de nieren kunnen niet goed concentreren, dan kan de urine lichter van kleur worden (wateriger), ofwel een lager soortelijk gewicht krijgen. Maar dit alles zegt nog niks over de aanwezighed van eiwitten in de urine. Hoogstens kan de urine gaan schuimen of er troebel uit gaan zien als het stikvol eiwit zit. Dus de concentratie eiwit zal gemeten moeten worden - dat is een simpele test die de DA zelf kan uitvoeren, en geeft belangrijke informatie over de rest-capaciteit van de nieren.
Wat is trouwens het soortelijk gewicht van de urine? ongeveer 1,020?
kevinkat schreef:De voedselsonde is nog wel nodig, want ondanks dat die eet heb ik hem nog 0x zien drinken. Dus ik moet hem extra vocht bijgeven.
Je kan overwegen om zelf onderhuids infuus te geven in de nek - dat is echt niet moeilijk of eng. Als je het een keer oefent met de DA, kan je het thuis ook geven. Wel zo gemakkelijk, en heb je die ongemakkelijke sonde niet meer nodig. Een zak fysiologisch zout oplossing, slangetje en een paar naalden - dat is alles wat je nodig hebt.
kevinkat schreef:Overigens over de brokjes; hij eet niet veel maar vaak, en eigenlijk denk ik nog lang niet voldoende om op gewicht te blijven. Het is 4/5 brokjes per keer en misschien 4/5x op een dag?
20-25 brokjes per dag is niet echt veel. Wat is het gewicht nu? Is hij sinds november veel afgevallen?
Zou toch Mirtazipine overwegen...

Groetjes,
Erik
kevinkat
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 apr 2017 02:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kevinkat »

vanavond naar de DA, en ben heel benieuwd naar zn waardes gezien zn gedrag.
Op basis van gedrag zou ik moeten zeggen het MOET gehalveerd zijn maar dat is zwaar onrealistisch.

Ik wil alleen aandringen om iets aan zn bloedarmoede te doen, ik wil een onderhuids infuus mee (zelf doen) en ik wil dat ze zn bloeddruk meten.

Daarnaast, wil ik graag aan Erik vragen of ik inderdaad 1 zo een tabletje mag hebben, ik krijg het namelijk zelf niet mee bij de apotheek (over heen gelezen tis op recept) en ik weet niet of mijn DA 'accepteert' dat ik zelf wat ga aanklooien? (sorry, is niet het goede woord, maar ik hoop dat je me begrijpt)

Voor de rest, ga ik hem niet laten inslapen omdat zijn gedrag nog zo goed is, ik merk wel dat die zwakker is en veel meer slaapt/ligt.. maarjah.. :(

Erik, om je te beantwoorden na de eerste infectie kwam nierdieet en semintra om de hoek inderdaad. Let wel op dat zijn nieren 5 jaar geleden met de blaasgruis ook al een klap gehad hebben. Dat was toen al kantje boord. Hij heeft 5 jaar lang op CD van Hills gestaan en dit ging prima. Sinds begin dit jaar dus op KD.

Wel is zijn urine inderdaad troebel/schuimig als ik het op de grond zie liggen. (hij plast soms buiten de bak.. kan niet goed richten die meneer)

Overigens hoe kom je erbij dat die nu dan ook een blaasprobleem heeft? de infectie is waarschijnlijk vanuit de blaas naar de nieren gegaan maar dat zegt niks over de huidige staat van de blaas toch?

En om wat andere vragen te beantwoord waar ik overheen gelezen heb:
- Ja de urine is op kweek gezet. 2x in November en nu voor de andere infectie, daaruit kwamen deze antibiotica. In november heeft die dat overwonnen met antibiotica en nu in Maart heeft die dus een andere waarvoor die clavaseptin krijgt.
- Ja, hij zijn broertje(rip) en zijn moeder hebben een drinkfontein. Naast normale waterbakken hier en daar in het huis.

Zijn er nog tips waar ik vanavond absoluut naar moet vragen? dan schrijf ik die op. Ik heb gemerkt dat er tijdens zo een bezoek zoveel info op me afkomt, dat ik soms dingen vergeet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Voor je volgende bezoek... ik zag het er even niet tussen staan... toch nog ook even aankaarten dat de Emeprid dus niet kan bij hem (wegens de bijwerkingen), en of de DA misschien toch iets anders weet. De hoge Ureum EN de Clavaseptin zouden dus misselijkheid kunnen veroorzaken en de Emeprid geeft dus ongewenste bijwerkingen.

Je kunt natuurlijk altijd zijdelings ff vragen of hij Mirtazipine kent (het wordt wel vaker voor dieren gebruikt) of dat hij iets anders weet voor misselijkheid.

https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine
http://www.dierenkliniekmarnixstraat.nl ... apine.html
Laatst gewijzigd door Rik op 03 apr 2017 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Wanneer de infectie vanuit de blaas naar de nieren is geslagen dan is het niet vreemd om te veronderstellen dat je zowel infectie in blaas als nieren aan het behandelen bent ;-) Dat het doorslaat naar de nieren betekent niet dat de infectie dan ineens niet meer in de blaas zit, op dat moment is de infectie verder uitgebreid. Vandaar dat Erik er mede vanuit gaat dat er een blaasprobleem speelt (en zo had ik het ook gelezen, een infectie in de blaas die is doorgeslagen naar de nieren. Is iets dat bij mensen ook wel voorkomt, een blaasontsteking die doorslaat naar de nieren)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

kevinkat schreef:Daarnaast, wil ik graag aan Erik vragen of ik inderdaad 1 zo een tabletje mag hebben, ik krijg het namelijk zelf niet mee bij de apotheek (over heen gelezen tis op recept) en ik weet niet of mijn DA 'accepteert' dat ik zelf wat ga aanklooien? (sorry, is niet het goede woord, maar ik hoop dat je me begrijpt)
Ja hoor, stuur me even de adresgegevens via een PB, dan stuur ik je een tabletje Mirtazipine.
Dit is hoe ik het doe: met een keukenmesje snij/schraap je ongeveer 1/8 van het pilletje. Is dus een kabouterhoeveelheid. Dat maak je fijn, b.v. met de bolle kant van een theelepeltje. Dan pak je een spuitje (b.v. het blauwe spuitje van de Semintra), en doe je een half spuitje water in een glas, en daar los je het beetje poeder in op. Opzuigen, en in het bekje spuiten.
kevinkat schreef:Wel is zijn urine inderdaad troebel/schuimig als ik het op de grond zie liggen. (hij plast soms buiten de bak.. kan niet goed richten die meneer)
Daar zou ik niet op afgaan. Als een kater een krachtige straal heeft, kan het best gaan schuimen. Dus ik zou toch echt het even officieel laten bepalen - geeft belangrijke informatie!

Ik hoor wel of je zelf onderhuids infuus gaat geven. Heb ik veel ervaring mee, dus als er vragen zijn hoor ik het wel...

Succes met alles!
Erik
kevinkat
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 apr 2017 02:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kevinkat »

Zn creatinine is nu 600.. Ik snap er niks van.

Zo, ik ben nu terug van de da, bovenstaande zin had ik even tussendoor geplaatst omdat ik zo verbaas was.

Zn creatinine is nu dus 600. van 1051 naar 600 zelfs de DA had even zoiets van huh? its not out of the woods yet maar.. wel een stuk minder.

Ik heb gevraagd voor een alternatief en tot mijn verbazing kwam ze inderdaad zelf met Mirtazipine. Hier heb ik nu 3 tabletjes van en ik mag een kwart geven elke 3 dagen.
Qua onderhuids infuus zegt ze dat alhoewel dat beter kan zijn dat die prik in zn nekvel irritant voor hem is, en het via de sonde eigenlijk een beetje hetzelfde is, dus dat blijven we vooralsnog even doen.

Qua urine blijft ze erbij dat ze daar geen waardevolle info uit haalt op dit moment. Omdat het goed nieuws was heb ik dat niet verder aangevochten, en daarbij had ik ook geen urine voor dr op dat moment. Maar ik wil dat zeker wel gaan uitzoeken. Er staat nu een afspraak voor volgende week maandag om dan nog eens te kijken.

Ik ben heel even verbaasd dus ben vast nog wat dingen vergeten.. maar dat die waarde zo erg gedaald is in 2 dagen is apart?

Ik had btw dit nog open staan: https://www.dierapotheker.nl/Kat/604-On ... -6-x-45-ml weet even niet meer wie ermee kwam, maar is dit nog steeds een + om te geven? ik wil hem zoveel mogelijk op welke manier dan ook ondersteunen. Dus;

Rehemennia (fout gespeld again, dat spul dus) heb ik er nu nog 2 van, die opmaken en dan stoppen?
Semintra doorgaan of stoppen?
En dan bovenstaande spul?

Dit naast de medicatie die die nu krijgt natuurlijk.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

kevinkat schreef:Zn creatinine is nu dus 600. van 1051 naar 600 zelfs de DA had even zoiets van huh? its not out of the woods yet maar.. wel een stuk minder.
je hebt eerder zelf het antwoord al gegeven: het is waarschijnlijk acuut nierfalen bovenop chronisch nierfalen. Maar hoe dan ook, het is fantastisch nieuws, dit geeft weer perspectief.
kevinkat schreef:Ik heb gevraagd voor een alternatief en tot mijn verbazing kwam ze inderdaad zelf met Mirtazipine. Hier heb ik nu 3 tabletjes van en ik mag een kwart geven elke 3 dagen.
De dosis hangt ook samen met het lichaamsgewicht. Voor een relatief zware kat kan ¼ tabletje (= 4 mg) nog wel, maar bij een kat <4 kg is er een risico van stapelen en piekbelasting voor de lever/nieren. Ik heb er destijds een lang gesprek over gehad met onze apotheek. We zijn toen samen tot de conclusie gekomen dat om de dag 1/8 tabletje de optimale dosis was voor Dalí (4,5 kg). Maar goed, ik wil ook niet in alles jouw DA tegenspreken :grin:.

Ja, ik kwam met Reactiv tonicum. Heb ik hele goede ervaring mee. De meeste katten vinden het heerlijk (misschien eerst even met een spuitje geven om ze er aan te laten wennen, daarna likken ze het zelf op). Qua voedingsstoffen is een schaaltje Reactiv een complete maaltijd, en stimuleert de eetlust ook nog een keer. Je moet het flesje wel in 2 (max 3) dagen opmaken, bewaren in de koelkast.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Morgen wordt Ed zijn gebit gereinigd, hij heeft veel tandsteen en beetje ontstoken tandvlees. Vind het zo spannend i.v.m. zijn nieren. Hij krijgt gasnarcose, (wordt alleen wel met injectie onder narcose gebracht, omdat volgens DA katten in paniek raken als ze met narcosekapje onder zeil gebracht worden) en krijgt tijdens en na de behandeling vochtinfuus. Voor de behandeling worden zijn nierwaarden gecheckt met een bloedtest. Vergeet ik iets? Ik heb er nu al buikpijn van...
Ik blijf het maar uitstellen omdat het alleen maar tandsteen is maar vrees dat als ik niks doe de gevolgen erger zijn als hij er een ontsteking ofzo bij krijgt.Volgende maand gaan we verhuizen wat ook weer veel stress geeft (voor Ed en mij ;-) )dus ik wil het achter de rug hebben...
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Dena16 schreef:Hij krijgt gasnarcose, (wordt alleen wel met injectie onder narcose gebracht, omdat volgens DA katten in paniek raken als ze met narcosekapje onder zeil gebracht worden)
Ja, dat is een risico. Bij Gaudí hebben we een injectie Dormicum gegeven, een half uurtje voor de gasnarcose. En ik was erbij toen hij het kapje over z'n snoet kreeg.

Hopelijk gaat alles goed vandaag met Ed!
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Net telefoontje van de dierenarts gehad. Ze gaan toch proberen hem geen narcose in te spuiten maar alleen gasnarcose. Mocht hij in paniek raken kunnen ze dan alsnog beslissen een injectie te geven.
Zijn bloedwaardes waren nu: Ureum 12 gezakt dus tov in februarie 18.6 en CREA 206 t.o.v. 164 in februari. Zijn nieren zijn in 2 maanden tijd dus toch verslechterd :-(
Behalve niervoer werd me nu geadviseerd ook Semintra te geven. Krijgen Gaudi en Dalí dit ook Erik?
Pfff... toch weer een teleurstelling.. :-(
Hopelijk vanmiddag snel een telefoontje dat ik Edje mag ophalen..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

CREA 206 is fase 2. Dan is het geven van Semintra (of Fortekor) wel aan te bevelen.

Ik kan me voorstellen dat ze nu wel alleen de gasnarcose proberen (en alleen injectie in noodgeval). Dat de nierwaardes in 2 maanden (zo) verslechterd zijn hoeft nog niet direct een probleem te zijn. Het verschil is niet zo heel groot. Pas als dit bij meerdere metingen echt een opgaande lijn aangeeft is het tijd om je zorgen te maken. De kans bestaat ook dat met Semintra deze waardes stabiel te houden zijn.

Sterkte met wachten op het verlossende telefoontje. Dat wachten is erg zwaar.

http://www.iris-kidney.com/guidelines/staging.html

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Bij Gaudí is een intraveneuze injectie zeer lastig, dus besloten om de narcose in te leiden met Dormicum, dat kan je gewoon als onderhuidse injectie in de nek geven. En bij Gaudí heeft dat goed gewerkt, binnen een half uur beetje slaperig en slap, en zonder enig probleem met gasnarcose binnen no-time onder zeil.

Ja, Dalí krijgt al een jaar lang Semintra - Gaudí niet. Ik zou ook de urine controleren op eiwitverlies. Als er eiwit in de urine zit, zowiezo direct beginnen met Semintra is mijn advies.

Groetjes, en sterkte!
Erik
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Dank je Rik. Vreemd is dat; er komt echt totaal niets uit mijn handen zolang Ed bij de dierenarts is. Ik val compleet lam.
Ondertussen lees ik alles wat ik maar kan vinden hier op het forum over Semintra enz. Daar ga ik in elk geval mee starten. Heeft Forteknor nog zin of was dit alleen bij afwijkende waarde fosfaat? ( die was 1.4 in februari) Renalzin zie ik ik ook vaak voorbijkomen hier, is dat nog een optie. Misschien moet ik niet teveel tegelijk gaan doen..
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Dank je voor het meedenken Erik ( zó fijn jullie expertise...)ZIjn urine is nog niet nagekeken; dit kan ik evt alsnog laten doen, maar is het zowiezo niet raadzaam om al wel met Semintra te beginnen met een Crea van 206? Heb je bij Dali de nierwaardes stabiel kunnen houden met Semintra?
Plaats reactie