Bange zus

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
JutJul
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2017 15:14

Bange zus

Bericht door JutJul »

Sinds juli vorig jaar hebben we na het in laten slapen van onze vorige kat 2 zwarte zusjes in huis genomen, Jut & Jul. Behalve dat ze erg ondernemend zijn was er geen vuiltje aan de lucht. Waar de een gaat, gaat de ander. Ze doen alles samen, echt 2 onafscheidelijke zussen. Tot een paar dagen geleden..

Ze zaten samen voor de schuifpui naar buiten te kijken en zagen een andere kat lopen. Wat er toen precies gebeurde weet ik niet, maar ze begonnen enorm met elkaar te vechten. Urine en plukken haar vlogen in het rond.

Sindsdien is Jut helemaal van de kook. We hebben haar apart gezet op zolder met alles wat ze nodig heeft. Daar gaat het prima. Wanneer ik haar benden in de kamer laat (waar Jul dan niet is), sluipt ze door de kamer en als ze haar eigen spiegelbeeld waarneemt in raam of deur begint ze te sissen en te grommen en laat soms ook urine en ontlasting lopen. Dit is alleen in de woonkamer. Als ik haar boven voor een spiegel houd is er niets aan de hand. Ze heeft zelfs een nachje bij de dierenarts doorgebracht, ze vonden het een voorbeeldige kat...

Regelmatig aaien we de katten en proberen zo geur over te brengen. Ook geven we elkaars speeltjes en mandjes. Ook gebruiken we Feliway. Eerlijk gezegd denk ik dat het dit niet is, dat ze elkaar niet meer mogen. Ik denk eerder dat Jut de woonkamer associeert met het voorval doorvoor bang is.

Heeft iemand nog tips of ideeen?

Alvast bedankt voor het meedenken
JutJul
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2017 15:14

Re: Bange zus

Bericht door JutJul »

Vanochtend voor de eerste keer de deur op een kiertje gedaan. Meteen foute boel. Jul balzen en Jut grommen. De deur maar weer meteen gesloten. Jut (de grommer) is nog wel een tijdje van slag geweest, maar voelt zich inmiddels weer goed op "zijn" zolder.
Lopke

Re: Bange zus

Bericht door Lopke »

Probeer een bach rescue druppels ( zonder alcohol ) te geven.
Dat hielp mij zelfs over 3 inbraken in een half jaar heen, met 2 dagen was ik weer normaal.

Anders zou je het eens kunnen proberen om een Luisterkindwerker te vragen een afstemming te maken. Mooie resultaten mee gezien, mn bij kinderen en dieren.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Bange zus

Bericht door Sifra »

Deze vorm van agressie heet omgerichte agressie. Je katten zien de buurkat, die ze misschien al vaker gezien en geroken hebben, maar niet kunnen verjagen. Frustratie en stress daarover kunnen plotselinge agressie tegen het eigen vriendje veroorzaken.
Zelf begrijpen ze niet waar die agressie vandaan kwam, waardoor ze hun vertrouwen in elkaar kwijt zijn.

Ik zou ze niet te snel weer bij elkaar zetten en de herintroductie doen zoals je zou doen bij twee katten die elkaar nog niet kennen. Misschien ook niet in de woonkamer waar het gebeurd is, maar bijvoorbeeld boven. Bach Rescue zou inderdaad kunnen helpen.
JutJul
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2017 15:14

Re: Bange zus

Bericht door JutJul »

Dank Cheetah. In een onbewaakt ogenblik (was een deur vergeten dicht te doen), zagen ze elkaar boven. Hup, meteen blazen. gelukkig kon ik snel de deur sluiten.
Ik zal eens kijken naar Back Rescue. Feliway gebruik ik nu al
Plaats reactie