Voeding met hoog eiwitgehalte bij nierproblemen/epilepisie?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Floere
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2017 01:15

Voeding met hoog eiwitgehalte bij nierproblemen/epilepisie?

Bericht door Floere »

Ik heb een kattin van bijna 5 jaar en heb haar tot op heden vooral Royal Canin gegeven.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een beter (en even betaalbaar) voer, maar gezien haar gezondheidsproblemen weet ik niet of ik zomaar een voer met hoog koolhydraatgehalte mag geven.

Toen Floere 2 jaar was bleek dat ze epilepsie heeft omdat toen pas de grote aanvallen begonnen.
Toen is ook gebleken dat haar nierwaarden afweken.
Die nierwaarden zijn intussen weer binnen het normale, voor de epilepsie krijgt ze Phenobarbital.
Sinds ze aan een hogere dosis is is ze echter vaak misselijk en verstopt, en als ik haar geen Viyo geef, stopt ze helemaal met eten en vermagerd snel.

Ik vind ook dat ze met momenten veel haar verliest... zoveel dat ze het niet verwerkt krijgt, maar mijn dierenarts zegt dat dat normaal is.
Qua voer geeft hij ook alleen maar het advies om haar te geven wat ze graag eet...

Ik zou haat graag natuurlijke voeding geven (vlees/organen/bot), maar dat lijkt mij te moeilijk om te organiseren.
Als mijn vader een konijn slacht krijg ik de lever en daarvan zie ik haar echt opleven... Haar vacht, haar humeur, haar energie en ze komt mooi kaan i.p.v. enkel onder aan de buik; Vandaar.
Een betere optie dan wat ik nu geef is een graanvrije brok ... al is dat nog niet zo goed als vers...
Ik heb hier op dit forum wat rondgelezen en kom uit op merken als Applaws, Taste Of The Wild, Almo en Zooplus geeft nog enkele andere opties.
In sommige merken zit tot 80% vlees... maar is dat wel een goed idee, zoveel koolhydraten voor een kat met voorbije nierproblemen?

Ik heb ook nog Hills geprobeerd, Chicken and Rice, maar ik lijk geen verschil te zien tussen dat of RC.

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Voeding met hoog eiwitgehalte bij nierproblemen/epilepis

Bericht door Dinky »

Als ik het zo lees dan zou je haar het liefst op vers vlees zetten maar je zet je vraagtekens bij brokken met 80% vlees? Dat volg ik niet helemaal?
Krijgt ze nierdieet van royal canin of een gewone variant?

Qua rauw heeft het merk bandit een lijn die is gemaakt als nierdieet. Weet niet in hoeverre dat bij jou in de buurt verkrijgbaar is.
Met het voeren van alleen lever zou ik enorm uitkijken omdat je dan risico loopt op een overdosis vitamine A als ik het goed heb.

Primaire epilepsie is zeer uitzonderlijk bij katten. Onze poes heeft 1 keer epileptische aanval gehad en kreeg toen te horen dat medicijnen pas worden gegeven bij meerdere aanvallen binnen 6 weken omdat anders het middel erger is dan de kwaal.
Opvallend is wel dat ik hier juist lees als bijwerking meer eetlust ipv minder wat jij omschrijft: https://www.mcvoordieren.nl/fenobarbital

Tegen verstopping kan je kijken naar lactulose.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Floere
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2017 01:15

Re: Voeding met hoog eiwitgehalte bij nierproblemen/epilepis

Bericht door Floere »

Eerst en vooral bedankt voor je snelle antwoord. :smile:

Ik geef haar gewone RC. Ik meng Indoor met Light, aangezien ze die indoor te graag eet en dan te dik wordt. Nierdieet was af te raden zei de dierenarts.
Intussen heb ik ontdekt dat lightvoer af te raden is.

Maar ik zou haar inderdaad graag op vers vlees zetten.
Niet enkel lever natuurlijk. Die krijg ik van mijn vader slechts enkele keren per jaar.
Ik ben nieuw in dat onderwerp, en heb ontdekt dat er webwinkels zijn waar je alles kunt bestellen; dat ik dus niet van been houwer naar beenhouwer moet rijden op zoek naar de benodigde ingrediënten (want dat is niet haalbaar wegens mijn gezondheid).

Ik stel mij inderdaad vragen bij 80% vlees in brokken, maar ik heb dezelfde twijfels i.v.m. vers; Of zoveel eiwitten niet op haar nieren zouden inwerken. Maar ik vrees dat dat een vraag is die alleen de praktijk zal kunnen beantwoorden.
Haar nierwaarden zijn al meer dan een jaar binnen de normale waarden en blijven dalen, ook zonder medicatie.

Ik dacht aan een graanvrije brok als beter alternatief voor wat ik nu geef, als vers niet haalbaar zou zijn. Maar ik weet niet of een graanvrije brok persé zoveel beter tegemoet komt aan de noden van een kat... aangezien ze gemaakt zijn voor vlees en in de brok de granen vaak gewoon vervangen zijn door rijst - wat ook koolhydraten zijn.

I.v.m. haar epilepsie; Floere deed op het einde voor de Phenobarbital kreeg voorgeschreven elke dag aanvallen en soms zelf 2 per dag. Nu die eindelijk min of meer op punt staat krijgt ze ze maar af en toe meer.
Eigenlijk had ze die al als kitten, maar toen waren het kleine aanvallen die leken op energiestoten en dat is toen niet herkend.
Ik heb de indruk dat het ook voor een stuk voedingsgerelateerd is. Als ik haar goedkoop natvoer geef, krijgt ze dezelfde dag of de dag erna gegarandeerd een aanval.
(ook erg stressgerelateerd)
Ik heb veel goeds gehoord van Barf... ook voor honden. Het is miss niet de gemakkelijkste oplossing, maar als Floere het er zo veel beter op zou doen is het mij dat zeker waard.

Sorry als het lijkt dat ik niet goed weet wat ik niet eigenlijk wil....

Eigenlijk hoop ik gewoon dat vers voer Floere blijer en gelukkiger zal maken... zoals ik ze ken. En misschien gezonder.... (? :epray: ) Na een levertje zie ik haar altijd opleven... op alle vlakken. Vandaar dat ik ander voer zoek... en de stemmen op internet klinken zo enthousiast op dat vlak.

https://www.youtube.com/watch?v=2biwZd0spyg

http://feline-nutrition.org/
Floere
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2017 01:15

Re: Voeding met hoog eiwitgehalte bij nierproblemen/epilepis

Bericht door Floere »

Floere heeft eigenlijk altijd meer interesse gehad in mijn eten dan in dat van haar....
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Voeding met hoog eiwitgehalte bij nierproblemen/epilepis

Bericht door Dinky »

Ik geef dinky heel afwisselend qua brokken en liefst met hoog vleesgehalte, zonder tarwe en eiwitgehalte liefste onder de 35% (hoger eiwit geeft meer stinkende ontlasting). Naast de brokken krijgt ze regelmatig een plakje kvv omdat ik de overtuiging heb dat het goed is ;-)
Heb wel eens volkomen kvv overwogen maar voor ons is dat niet praktisch met hele dag werken.

Kwam vandaag overigens dit boekje tegen op voerwijzer: https://www.voerwijzer.com/mediatheek/n ... nd-en-kat/
Lijkt mij een zeer boeiend boekje :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding met hoog eiwitgehalte bij nierproblemen/epilepis

Bericht door Rik »

Floere schreef:Ik zou haat graag natuurlijke voeding geven (vlees/organen/bot), maar dat lijkt mij te moeilijk om te organiseren.
Moeilijk te organiseren? Ik denk dat je het dan hebt over Barf. Met Barf stel je zelf een compleet menu samen en moet je dat dus ook helemaal bereiden. Dat kan inderdaad nogal wat werk zijn. Ik denk dat voor jou KVV (Kant en klaar Vers Vlees) veel makkelijker zal zijn. Het geven van KVV is niet veel moeilijker dan blikvoer (het is ook fijn gemalen). Je moet het alleen een beetje juist timen wanneer je het uit de diepvries haalt en in de ijskast stopt. Dat is het moeilijkste.

Ik heb verder geen ervaring met epilepsie en ook niet met KVV in combinatie met nierfalen (Bowy had de laatste 2 jaar wel nierfalen maar die lustte alleen maar Felix gelei en die kreeg ik dus echt niet meer naar KVV). Op het barfplaats forum hebben ze er meer ervaring mee (alleen daar moet je het woord brokjes niet in de mond nemen want anders .... :lol: )

Indoor en Light brokjes... tsja... dat lijkt mij ook niet zo best. Vaak vervangen ze dan ingrediënten voor iets dat de kat helemaal niet nodig heeft. Maar goed, dat heb je zelf ook gezien in je onderzoeken.

Ik geef mijn kittens heel af en toe een handje Applaws. Dat kan ik niet laten staan want anders vreet Bono zich helemaal rond (en lightvoer zou ik al helemaal niet willen voor hem). Verder krijgen ze natvoer van Cat Lovers Gold waar een hoog vleespercentage in zit (€1,78 per blik van 400gram, hoewel dat voor één kat misschien nét te veel is omdat het dan lang open is). Dit wissel ik nu om de dag af met KVV (af en toe Haaksbarf en nu ook van Kiezebrink).

Onlangs wilde ik ze eens een eendagskuiken geven (zie mijn topic) en ik kon ze niet zo goed vinden hier in de buurt. Dus ik hen een bestelling gedaan bij http://www.animalfoodexpress.nl en ook gelijk wat verschillende KVV besteld. De bakjes die ze daar hebben zijn heel handig (200 gram) maar wel iets duurder dan de worsten (die je dan zelf door moet snijden om te portioneren). Dat kwam in een tempex doos met diepvriesblokjes perfect bevroren aan.

Of en welke KVV dan geschikt is voor Floere (met epilepsie en mogelijk zwakke nieren) weet ik niet maar ik kan me jouw gevoel, dat brokjes toch niet zo best zijn, heel goed voorstellen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Floere
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2017 01:15

Re: Voeding met hoog eiwitgehalte bij nierproblemen/epilepis

Bericht door Floere »

KVV is inderdaad een stuk makkelijker. :eangel:
(en mss deels op brokken houden ook)
Kan ik er vanuit gaan dat als er op de verpakking staat "geen toevoegingen" er ook geen vitaminen en taurine is toegevoegd?

Verder is het miss handig om te vermelden dat ik van België ben... Dus miss best bestellen op een Belgische webwinkel i.v.m. de verzendingsduur. Of niet?
Een snelle blik op de resultaten van mijn zoekmachine geeft mij vooral Nederlandse webwinkels... wat mij niet verbaast eerlijk gezegd... maar ik zoek nog wel verder.

Belgische webwinkels lijken vooral héél lokaal te leveren... :???:

Iemand ervaring met Zooplus wat betreft KVV? http://www.zooplus.nl/esearch.htm#q%3DK ... 53A2Katten

Ben via dit forum op een goede website gebotst met informatie: https://www.voerwijzer.com/beginnersinformatie-kvv/
Dit forum is echt een schat aan informatie.... :eclap:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding met hoog eiwitgehalte bij nierproblemen/epilepis

Bericht door Rik »

Zooplus en KVV. Dat is nieuw voor mij :) Mijn ervaring met Zooplus is dat een bestemming meestal nét wel of nét niet in 2 (meestal 3) dagen geleverd wordt. Dat zou met KVV een probleem kunnen zijn (dat moet eigenlijk in 24 uur). Maar misschien gebruiken ze voor diepvries een andere vervoerder die het wel de volgende dag kan leveren.

Met het lokaal halen van KVV hier in Nederland ben ik tot de ontdekking gekomen dat in Noord-Brabant de meeste winkeltjes alleen KVV voor honden op voorraad hebben (op een enkeling na die dan weer nét te ver zit). Schijnbaar is KVV voor katten hier nog niet echt veel gevraagd. Misschien is dat in België anders. En de meeste webwinkels leveren geen diepvries via de post maar hebben alleen een afhaal mogelijkheid. Een paar andere hebben een eigen diepvries auto en een paar leveren wel via de post. Soms staat er bij reviews van zo'n webwinkel dat het dan niet goed bevroren aangekomen is. Dus ik was daar ook een beetje huiverig voor maar heb de gok maar gewaagd (en dit keer ging het goed).

De voerwijzer-site heeft inderdaad heel veel informatie. En het is ook handig eens rond te struinen op barfplaats waar je wat met persoonlijke ervaring over KVV en Barf kunt vinden (voor honden maar ook katten). Misschien ook in combinatie met epilepsie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Voeding met hoog eiwitgehalte bij nierproblemen/epilepis

Bericht door Dinky »

Op de website van voerwijzer staat ook een kopje verkooppunten en daarbij zit ook België ;-) Je zit er inderdaad snel mee dat met bezorgen dit lokaal gebeurd of dat er tot 50 euro nog behoorlijke verzendkosten worden gerekend.
Overigens is mijn ervaring tot nu toe ook dat kvv voor de kat best wel een zoektocht is. Laatst was ik in een dierenwinkel met best wel hoogwaardige voeding ipv de standaard merken. Dus gevraagd naar kvv. Maar dat bleken ze alleen te hebben voor de hond omdat het voor een kat geen meerwaarde zou hebben (terwijl op barfplaats wordt aangegeven dat het voor een kat misschien juist nog wel meer waarde heeft dan voor een hond omdat een kat een vleeseter is en een hond meer een omnivoor).

Tot nu toe ben ik op barfplaats nog geen berichten tegen gekomen over epilepsie bij de kat. Qua nierproblemen wordt daar wel gesteld dat rauw voeren het beste zou zijn maar ik heb er nog nooit verbeterde nierwaarden voorbij zien komen. Vaak is het daar zo dat er dan wordt gestart met bijvoorbeeld bandit nierdieet maar daarna hoor je er nooit meer iets van.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Floere
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2017 01:15

Re: Voeding met hoog eiwitgehalte bij nierproblemen/epilepis

Bericht door Floere »

Dankjewel Dinky en Rik :thup:

Ik ga zeker een kijkje nemen op Barfplaats en zien wat er verder elders nog te vinden valt.
En ook Voerwijzer eens goed uitdiepen, want ik heb die nog maar even en zeer oppervlakkig bekeken.

Ik heb er geen idee hoeveel vraag er is naar KVV voor katten hier in Belgie...
Ik heb wel al gehoord van mensen die hun honden op KVV/Barf zetten ook hun katten mee overschakelen.

En hopen dat ik een Belgische webwinkel vind die levert in mijn buurt of die niet te ver ligt om af te halen. :smile:
Plaats reactie