Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

Laxatract is een merknaam en is gewoon lactulose, hoor. Alleen is het 3 tot 4 keer zo duur als lactulose van drogist of apotheker. Je zou er een leeg flesje met een dop met opzetstukje voor spuitjes bij kunnen kopen om gemakkelijk spuitjes te kunnen vullen. De juiste dosering is meen ik 3 ml per 5 kg lichaamsgewicht per dag.
Het kleeft erg, dus je kat een handdoek omdoen en een vochtig washandje bij de hand houden is geen overbodige luxe.
Ja Snorrebaard, Kasper zag er bedriegelijk goed uit. De da wilde eerst niet geloven dat hij een nierpatiënt was, tot hij zijn creawaarde boven de 1000 aflas.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Ah OK, dan had ik het over Laxapast, dat is in de vorm van een pasta, een hele smurrie.
Bij Mieke gaat het makkelijk hoor, gewoon in een spuitje en in haar mond spuiten, ze likt het zelf wel schoon. Geen gedoe zoals met die pasta, want dat lustte ze niet en dat vliegt dan in het rond.

Creatinine van 1000... ik wist niet dat dat zelfs maar mogelijk was... Zo zie je dat het uitzicht toch bedrieglijk kan zijn.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Na 2 weken Semintra, gisteren bij de dierenarts (onder ietwat stress) Miekes bloeddruk gemeten: was 163, valt binnen 'normaal', dus bijna 'licht verhoogd'. Valt dus wel mee. Maar Semintra verlaagt bloeddruk wel lichtjes.
Ook gewicht stabiel: 4.9kg.

Na 2 weken behandeling met Thiafeline, nierdieet en Semintra zijn haar waarden nu:
  • - creatinine van 2.48 mg/dL naar 1.89 mg/dL
    - ureum van 115.6 naar 89 mg/dL.
    - Schildklier nu normaal: 2.6 µg/dL.
Conversie:
  • - creatinine van 219 µmol/L naar 167 µmol/L
    - ureum van 19 naar 17.8 mmol/L.
    - Schildklier nu normaal: 34 nmol/dL.
Wat wil zeggen dat de Semintra goed aanslaat, mag zo verderdoen. Ik hoor wel van iemand dat als haar bloeddruk goed is, ze geen Semintra of Fortekor nodig heeft. En dat medicijnen nadelig kunnen werken wanneer de nierwaardes plots hoger zijn geworden en de nieren verder beschadigen.
Het is dus nog niet gedaan met uitzoeken wat het beste is.

Vanaf morgen begin ik met SWS van huisdierendokter.nl, en na 3 weken evalueren wat haar T4 is. En als dat goed is, zien waar ik nog kan afbouwen met de Semintra (en eventueel ondersteunen met Rehmannia).
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Dat zijn overwegend mooie waarden. Bloeddruk prima (zeker met een meting bij de DA). Wel wat verhoogd maar in combinatie met meting bij de DA denk ik niet dat het daardoor het nierfalen zal verergeren.

De Semintra is voor "Vermindering van proteïnurie geassocieerd met chronische nierziekte bij katten". Dus het is absoluut niet in hoofdzaak om de bloeddruk te verminderen. Ik kan met dan ook niet vinden in de stelling dat als de bloeddruk goed is, dat je dan Semintra of Fortekor achterwege kunt laten om die reden.

Wel is het zo dat de creatinine nu redelijk naar de norm is gekropen. Maar of ik het aan zou durven om de Semintra achterwege te laten.... (?) Ik weet het eigenlijk niet...

Al met al in ieder geval goed nieuws en een mooi stabiel gewicht :edance:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Dit zijn mooie waardes, daar kan je echt verder mee. Gefeliciteerd!
snorrebaard schreef:Ik hoor wel van iemand dat als haar bloeddruk goed is, ze geen Semintra of Fortekor nodig heeft.
Ik ben het met Rik eens. Dit is wel erg kort door de bocht. Semintra heeft weliswaar een bloeddruk verlagende werking, omdat het ingrijpt op het z.g. renine-angiotensine-aldosteron systeem (RAAS): een complex systeem waarmee de bloeddruk en de hoeveelheid circulerend vocht en elektrolyten worden geregeld. Echter, de indicatie voor het al dan niet geven van Semintra is niet de bloeddruk, maar of er eiwitverlies is via de urine (proteïnurie).
snorrebaard schreef:En dat medicijnen nadelig kunnen werken wanneer de nierwaardes plots hoger zijn geworden en de nieren verder beschadigen.
Het remmen van het RAAS by acuut nierfalen is niet gewenst, vandaar dat je Fortekor of Semintra alleen geeft bij chronisch nierfalen.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Blij dit te horen van de experts! De dierenarts vond het toch ook goed en zei dat er soms minder op gereageerd wordt: waarden nauwelijks gedaald.
Om Semintra af te bouwen baseer ik maar op die uitspraak, ik heb gevraagd waarop het gebaseerd is.
Het is wel zo dat Mieke eigenlijk geen eiwit had in haar laatst gemeten urine (vóór de Semintra). Maar of dat zo blijft als je geen Semintra geeft? Ik durf er toch ook niet om wedden.
ErikPhilippus schreef:Het remmen van het RAAS by acuut nierfalen is niet gewenst, vandaar dat je Fortekor of Semintra alleen geeft bij chronisch nierfalen.
Zoiets dacht ik ook al.

Op dit moment gaat het goed, dus houd ik het zo.
En zeker geen verschillende factoren tegelijk veranderen. Nu alleen op de SWS overgaan op aanraden van de dierenarts. En Semintra en nierdieet behouden.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

snorrebaard schreef:Op dit moment gaat het goed, dus houd ik het zo.
En zeker geen verschillende factoren tegelijk veranderen. Nu alleen op de SWS overgaan op aanraden van de dierenarts. En Semintra en nierdieet behouden.
Lijkt me een goed besluit.
Zet 'm op Mieke, zo te horen kan je nog best een tijdje mee!

Kopje van de bewoners van het kattenpaleis!
Groet,
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

snorrebaard schreef:Op dit moment gaat het goed, dus houd ik het zo.
En zeker geen verschillende factoren tegelijk veranderen. Nu alleen op de SWS overgaan op aanraden van de dierenarts. En Semintra en nierdieet behouden.
Lijkt me een goed besluit.
Zet 'm op Mieke, zo te horen kan je nog best een tijdje mee!

Kopje van de bewoners van het kattenpaleis!
Groet,
Erik
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Bewoners van stand zijn dat daar in het kattenpaleis! Zulke mooie katten, en blijkbaar komen ze goed overeen. Daar kan ik alleen maar van dromen.
ErikPhilippus schreef:Ik neem aan dat Mieke een niet al te groot/zwaar exemplaar is? In dat geval 1 tabletje per dag.
Ik zie echter op de bijsluiter: 2x daags een pilletje voor een 'kleine' kat. Mieke weegt 4.9kg, ik weet niet of dat onder kleine katten valt.
Dosering SWS voor: kat en knaagdieren. Geschikt voor dieren van alle leeftijden, ook kittens. Mag gegeven worden aan drachtige en zogende huisdieren. Eventueel oplossen in water en mengen met voedsel.

cavia/ konijn: tweemaal daags 1/2 tablet.
kleine kat: tweemaal daags 1 tablet.
grote kat: tweemaal daags 2 tabletten.
Ik heb vanmorgen een halfje gegeven, vanavond nog een halfje. Misschien beter 2x daags 1tje?
Ze komt van:
  • 3 weken 2x 250mg Thiafeline/dag, waarde zakte van 64 naar 6
    2 weken 1x 250mg Thiafeline/dag, waarde steeg van 6 naar 34
Weet jij nog hoe lang je SWS gegeven hebt aan Gaudí, en of zijn waarden vlug daalden? Ik denk dat het niet zo sterk is als Thiafeline.

De huisdierrendokter.nl zegt 2x 2 per dag.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

snorrebaard schreef:Weet jij nog hoe lang je SWS gegeven hebt aan Gaudí, en of zijn waarden vlug daalden? Ik denk dat het niet zo sterk is als Thiafeline.
Oei, da's alweer wat jaartjes geleden. Ik heb toen het hele zakje opgemaakt, 90 tabletten. Als ik me goed herinner 2 tabletten per dag. Binnen een paar maanden begon hij weer flink aan te komen, en was zijn T4 genormaliseerd, en is ook daarna zo gebleven. Volgens de DA een raadsel, maar toch is het zo.

Het is inderdaad een stuk milder dan Thiafeline, maar dat lijkt me juist in het gevoel van Mieke (toch niet echt een sterk verhoogde T4) juist wel goed. Met 4,9 is Mieke geen kleine kat, en lijkt me 2 pilletjes/dag OK. Dus 6 weken, en dan weer evalueren?

Groetjes, en succes!
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Het is bekend dat T4 behoorlijk kan schommelen, maar van 64 naar 6 en terug naar 34 is wel een erg grote variatie. Vraag me dan af wat die variatie zou zijn geweest zonder Thiafeline....

Ik denk dat je in dit geval ook erg goed moet kijken naar neveneffecten van een te snel werkende schildklier, zoals veel eten, vermageren, veel drinken/plassen, hyperactief, snelle hartslag/ademhaling, etc. Mieke weegt nu 4,9 - weet je ook wat ze b.v. een half jaar geleden woog?

En je zou inderdaad kunnen starten met 2 x 2 pilletjes SWS per dag, en als daar goed op wordt gereageerd, overgaan op 2 x 1 pilletje. Mieke heeft naar mijn gevoel geen onrustbarende hoge T4 waarde, dus enige ruimte om de optimale dosis SWS uit te zoeken heb je wel.

Groetjes,
Erik

PS
snorrebaard schreef:Bewoners van stand zijn dat daar in het kattenpaleis! Zulke mooie katten, en blijkbaar komen ze goed overeen. Daar kan ik alleen maar van dromen.
Nou, hier is het ook niet altijd pais en vree, en gaat vlekkenprinses Ginger morgen verhuizen naar een nieuw mandje :-(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Volgens mij (zag ik in vorige posts) was Mieke van 6kg 2 jaar geleden naar 4,7kg in januari gegaan. En nu dus weer naar 4,9kg. Maar een groot gedeelte kan ook liggen in de periode van de diabetes toen ze in 3 maanden (half 2015) van 6 naar 5,7 is gegaan (en daarna waarschijnlijk verder afgevallen is).

Mijn gevoel was eigenlijk dat 4,9kg een mooi gewicht is voor een dame die volgende maand 18 wordt. Bowy zat op die leeftijd, na de diagnose op 3kg. Maar goed in de gaten houden kan geen kwaad. Ik merkte bij Bowy een sterk gewichtsverlies in het laatste half jaar tot 2kg.

Belangrijke vraag is dus ook, hoe is de bouw van Mieke? Is ze een stevige dame door haar bottenstructuur of is het gewicht ook echt vlees en vet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

(sorry voor de late reactie; dit weekend had de communicatie met een ander forumlid voorrang; haar poes bevindt zich in een kritieke situatie...)
Bedankt voor de bedenkingen van de ervaringsdeskundigen.

Erik, inderdaad, ik geef nu 2x2 per dag; ik denk dat het nogal een licht middel is en dat dit dus wel kan. Er staat in de bijsluiter dat je 2-3 weken tijd moet geven. Plus dat je het kan combineren met Thiafeline.
Ik ga binnen 2-3 weken weer meten maar intussen inderdaad hou ik haar in de gaten. Ik vind dat ze al wat vinniger geworden is, en wat meer miauwt. Maar haar ademhaling was nog OK: 30-31 per minuut. Zal later de hartslag eens tellen. Eten doet ze niet bepaald echt meer dan anders; net als drinken maar beide wel voldoende. Lijkt zich prima te voelen en spint veel.

Ja, als ik zie hoe goed de broers eruit zien, stelt me dat enorm gerust! Jammer dat het met de vlekkenprinses niet aardt (op de ene of andere manier dacht ik bij die naam spontaan aan een poetsmiddel uit een reclamespot ;) - maar als ik haar zo zie, is het wel degelijk een vlekkenprinses!) maar het moet voor iedereen aangenaam zijn. En als Ginger een goede thuis vindt, dan is dat des te beter voor iedereen. Beter op tijd, voor je niet meer terugkan. En hoe goed ze het er ook heeft, veel sterkte toch tijdens het gemis!

Rik, welwel, jij bent goed op de hoogte!! Zoals je hier ziet, komt ze van 6.2, kreeg diabetes, zakte naar 5.7, begon in zomer 2016 veel te drinken en is gezakt naar 4.6.
Ja, gelukkig heeft ze nog wat overschot. En het zal meer vlees en vet zijn, want Mieke is fijn van gestel: t.o.v. haar zusje was ze het tengere, kleinere poesje. Heeft een fijn kopje en korte pootjes.

Ik zal haar straks nog eens wegen ook, dan heb ik daar ook al een aanwijzing m.b.t. de werking van de SWS.

Nogmaals dank voor de tips, interesse en expertise!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

ErikPhilippus schreef:Het is bekend dat T4 behoorlijk kan schommelen, maar van 64 naar 6 en terug naar 34 is wel een erg grote variatie. Vraag me dan af wat die variatie zou zijn geweest zonder Thiafeline...
Wat bedoel je, dat de variatie erger zou zijn of minder, zonder Thiafeline?

Na 2 weken SWS is ze slechter geworden: heeft nu verschrikkelijke jeuk, zit zich continu te wassen en overal plukken haar op haar nestje. De ruiftijd is wel begonnen, dat is enig excuus, want mijn andere poes (een aankloppertje dat voornamelijk buiten leeft omwille van slechte ontvangst door Mieke) ruift ook. Maar niet zo erg en Mieke zit zich dus con-ti-nu te wassen (als ze niet slaapt). Miauwt ook weer meer, ronkt veel, ademt vlugger (heb nog niet exact geteld).

Dus naar huisdierendokter gemaild en ondertussen naar dierenarts gebeld: advies is nu weer 1x 2.5mg Thiafeline + SWS. Huisdierendokter mailde later en raadt aan dosis te verhogen naar 3x300mg, 2x/dag. Maar had intussen al met dierenarts gebeld dus had Thiafeline al gegeven.
Sinds zaterdag neemt ze dus 1xThiafeline en 3xSWS per dag. Nog geen verandering gezien. Weegt 100g minder: 4.8kg maar eet niet veel en drinkt ook minder. Gaat goed op bak, goede drolletjes en is superlief. Maar dat zal ook wel met de hoge T4 te maken hebben.

Dus samengevat:
- zonder medicatie: T4 van 64
- 23 dagen 2x2.5mg Thiafeline/dag: T4 naar 6
- 17 dagen 1x2.5mg Thiafeline/dag: T4 naar 34
- 10 dagen 4x300mg SWS/dag: T4 ? maar symptomen van hoge T4 (jeuk), erger dan bij T4 van 64

Volgende week heb ik een afspraak voor een T4-meting.
Het lijkt me alsof stoppen met de Thiafeline het probleem verergerd heeft ten opzichte van ervoor.

De andere dierenarts van de praktijk heeft ook een kat van 16, en die zit op een dosis van 5 's morgens en nog een paar 's avonds per dag. Ze krijgt zijn T4 niet lager dan 64... het is een palliatieve behandeling, zegt ze...
Ik vraag me af of het zo niet gekomen is door hem van de Thiafeline afhankelijk te maken.

Ze zei ook dat het erger en erger wordt, de T4. Ik wist niet dat schildklierprobleem voortschrijdend was, zoals chronisch nierfalen??

Erik, ik begrijp nog altijd niet hoe Gaudí kunnen genezen is??
Laatst gewijzigd door snorrebaard op 21 mar 2017 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

er bestaan ook tabletjes felimazole van 1,25 Mg je schrijft 250mg maar dat moet zijn 2,5 Mg . Het wordt veroorzaakt door een goedaardige tumor in de schildklier en die gaat groeien dus daarom is het nooit een stabiel iets. En stoppen met de tabletjes is nooit aan te raden ik heb een kat gehad die kreeg per dag 15mg en die heeft het jaren goed gedaan. En waarschijnlijk moet de kat levenslang de tablet gebruiken daar is toch niets mis mee als de kat daardoor een goed leven heeft.
Plaats reactie