Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Anne87 »

Milo slaat met zijn staart als hij een vogel voorbij ziet komen, dan is het spanning en alertheid. Soms komt er ook een miauw bij omdat hij naar buiten wil om de vogel te vangen.
Hij slaat ook met zijn staart als je binnenkomt. Een soort van welkomskwispel.
Hij slaat met zijn staart als er vlees in de bakjes gaat.
Hij slaat met zijn staart als hij geïrriteerd is.

Voor Milo is het dus gewoon een vorm van alertheid, waakzaamheid, maar ook positief.
Helena1939
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2017 13:16

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Helena1939 »

Hallo allemaal, ook ik heb een kater van vijf jaar in huis genomen die in zijn vorige gezin op zolder woonde omdat hij niet naar beneden durfde ivm de andere katten in huis. Nu woont hij bij mij in zijn eentje en verstopt zich overdag op de zolder. Hij loopt 's nachts wel rond en pas vond ik hem op een tree van de trap. Hij blaast niet als hij me 's nachts toevallig tegenkomt en mauwt ook nooit. Hij eet niets en is pas een keer op de bak geweest. Hij is nu hier sinds 26 januari dus ongeveer zes dagen. Heeft iemand nog advies (behalve geduld hebben ;-) ......
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Ik hoop dat er hier mensen zijn die je verder kunnen helpen.
Ik heb zelf zo'n beetje alles gedaan wat de mensen hier adviseerden.
Zelf heb ik in m'n wanhoop nog een 'telepatisch gesprek' met een dierentolk laten uitvoeren. Dat hielp ons heel erg. Ik heb dat maar niet vermeld hier, want ik denk dat veel mensen dat misschien maar onzin zouden vinden. Iedereen z'n mening. Maar als je helemaal klem zit, wil je alles proberen. Daarna is het beter geworden.
Zet je lekkere hapjes op zolder, zodat je kat dat 's nachts kan eten? Mijn kat at eerst ook alleen 's nachts.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Rik »

O, nee hoor. Een dierentolk of gedragstherapeut is geen onzin hoor. Telepathisch of niet. Zelf geloof ik er niet in (het telepatische gedeelte) maar dat wil niet zeggen dat je er geen baat bij kunt hebben. Voor hetzelfde geld veranderd je eigen houding (op de één of andere manier) en helpt het dus toch. Maar het is inderdaad aan een ieder zelf of je er in gelooft. Wat telt is het resultaat. Ik hoop dat Luna nog steeds goede vorderingen maakt.

Helena1939, als je dit hele topic leest zul je in ieder geval onze adviezen vinden. Heel veel geduld en niets forceren is in ieder geval belangrijk. 6 dagen is nog niet zo lang voor een bange kat. Wat me wel opviel was je opmerking dat hij niets eet. Een kat moet eten en drinken anders gaat het heel erg verkeerd. En paar dagen niet eten kan al leiden tot een behoorlijke leverbeschadiging. Dus ik neem even aan dat je bedoeld dat je hem niet ziet eten maar dat hij stiekem toch wel eet en drinkt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Deze mevrouw heeft met Luna 'gesproken', haar verteld dat zij tevoorschijn mocht komen. En haar op haar gemak gesteld. Luna was in het begin totaal in paniek, wist niet wat er aan de hand was en waarom, waar zij terecht was gekomen. Dat werd haar uitgelegd en dat heeft geholpen. En inderdaad, ook je eigen houding. Fijn dat je dit geen onzin vindt, op het telepatische gedeelte na dan. Of, in ieder geval, een ander in z'n waarde laat. Baat het niet, dan schaadt het niet, denk ik dan maar.
Ik maakte me inderdaad ook zorgen om het gedrag van de kat van Helena 1939, dat hij niet eet. Vandaar mijn advies om eventueel snel hulp in te roepen van iemand voor de eerste nood. Die 6 dagen is op zich helemaal niet lang, maar dat niet eten/en drinken vond ik ook niet goed. Mét jou hoop ik dat de kat stiekem toch eet/en drinkt.
De vorderingen met Luna gaan een beetje op en neer. Binnenkort even een update.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Anne »

Toen Happy bij ons kwam wonen ( samen met wilde moeder en zus gevonden in de natuur)
heeft het gast gezin ons geadviseerd om hem de eerste week in een bench te houden, ivm met zijn angst. Ze dachten dat hij anders de eerste week weleens achter de bank kon blijven zitten ;-)
En dat heb ik gedaan. Happy was 7 maanden, ondertussen is hij hier al een tijdje en de angst blijft voornamelijk bij volk over de vloer of vreemde geluiden. het heeft een hele tijd geduurd voordat hij op mijn schoot bleef liggen en niet wegrende als iemand de kamer in kwam lopen.
Dus dat kan ook een idee zijn. Zet de bench in je woonkamer zodat hij wordt geconfronteerd met alles, je stofzuiger, tv, bezoek enz.
Inplaats van een bench kun je ook een grote konijnenkooi proberen, die heb ik zelf ook al noem ik dat bench ;-) Je zet zijn eten en drinken erin, een kleine kattebak en een ligplaats. Dan kun je gelijk ook zien of hij wel of niet goed eet. je hebt geen andere katten?
Als dit geen oplossing is kun je de verstopplekjes proberen af te breken ;-) Hoe eerder hij door zijn angst heen is, hoe beter

enne dierentolk of gedragstherapeut, als je je daar zelf beter bij voelt dan baad of schaad het niet
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Even nog laten weten hoe het nu met Luna gaat. Ze is nu 4,5 week bij ons en het gaat ontzettend goed. Ik herken haar haast niet meer terug in dat bange hoopje wat het toen was. Ze verstopt zich niet meer (tenzij zij schrikt van bijv. de bel, of 'vreemde' mensen of zo). Ik ben bezig om beetje bij beetje de kattenbak te verplaatsen tot waar hij uiteindelijk hoort en dat gaat goed. Een paar dagen geleden stond per ongeluk de deur naar boven open............en ja hoor, Luna als een speer naar boven. Dat heeft een ommekeer gebracht. Zij voelt zich daar erg prettig, welkome uitbreiding van de leefomgeving. Zij komt netjes naar beneden als zij naar de bak moet, of wil eten. Zij roetst de trap op en neer, is levendig, blijmoedig, niet meer angstig (tenzij.............), eist haar plekje op, communiceert en lijkt ontzettend gelukkig. Komt af en toe lekker op schoot, komt mij halen wanneer zij wil dat ik meega naar boven, om daar even samen te zitten en knuffelen. Het is een verschil van dag en nacht. Wat ben ik trots op haar, dat heeft ze toch maar even geflikt! Haar vertrouwen in ons gegeven. Geen uithalen meer, geen geblaas en gegrom. Ontzettend prettig in de omgang en lief. We zijn alle 3 heel blij en gelukkig zo. En dat na zo'n moeizame start. Wie had dat kunnen denken? Ook mede door al jullie goede raadgevingen, die ik dan weer ik praktijk heb gebracht!
Laatst gewijzigd door Sonnyboy op 08 feb 2017 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door castratenkoor »

Kijk zo zie je maar de aanhouder wint. Wat een super positief bericht! Heel fijn dat he zo goed gaat. Dat doet me deugd. Weer een katje wat een blij leven tegemoet kan gaan.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Rik »

Heel fijn bericht. Het is natuurlijk niet alleen heel mooi van haar maar ook van jullie zelf. Dat jullie het op het juiste tempo gedaan hebben en haar zelf alle mogelijkheid hebben gegeven om goed in haar vel te komen. Bang of schrikken van vreemde dingen zal er altijd wel in blijven. Dat had mijn solo-poes ook nog na 20 jaar. Maar het belangrijkste is dat ze jullie volledig kan vertrouwen en dan krijg je de liefde dubbel en dwars terug.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Zij gaat zeker een mooi en blij leven tegemoet! Het komt haar toe!
Wij hebben er inderdaad heel veel liefde, tijd en moeite in gestopt. En terecht en met goed resultaat. Zij is daardoor zelf zover kunnen komen. Bang en schrikken hadden mijn andere katers ook.
Óns vertrouwt ze, en er is over en weer veel liefde.
Lief, jullie hartverwarmende en blije reacties!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6804
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Dinky »

Heerlijk om te lezen en precies wat ik had gehoopt voor jullie :-D
Heel veel plezier en geluk samen!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Lieve reactie hoor, dank je wel! :grin:
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Dani_84 »

Oh wat een fijn bericht. Ik ben zo blij voor Luna en voor jullie! Jullie hebben dit gewoon goed aangepakt en wat zal Luna jullie dankbaar zijn.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door nellebel »

Geweldig nieuws
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Wij konden dit goed aanpakken mede door alle steun en goede raadgevingen van jullie allemaal! Ik denk zeker dat Luna dankbaar is en wij zijn haar ook dankbaar. Haar welzijn heeft altijd voorop gestaan. Dit is voor ons allemaal heel fijn! Goed hè?
Plaats reactie