Jaloers dominant katertje

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
InZiYo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2016 20:57

Jaloers dominant katertje

Bericht door InZiYo »

Wij hebben een poesje van 9 maanden en een katertje van 7 1/2 maand.
Beide helemaal geweldig natuurlijk. Beide erg lief en aanhankelijk, maar.....

Onze kater is ontzettend jaloers en dominant naar ons lieve meisje.
Zodra ze op de bak gaat, gaat hij ook in de bak. Ze mag eigenlijk niks alleen doen, hij zit altijd overal bovenop. Zodra ze lekker wil spelen begint hij echt tegen haar te schreeuwen, bijt haar in haar rug. Ik weet werkelijk niet wat ik hier aan kan doen. Kan ik hier iets aan doen?
Je snapt gewoon werkelijk niet dat dit ook in hem zit. Het is zo'n heerlijke knuffelkater......
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door castratenkoor »

Waar je mee kunt beginnen is extra eet- en drinkgelegenheden en extra kattenbakken. Zo creëer je plekken voor beide om rustig te kunnen eten, drinken en op de bak gaan.
Ik zou 2 extra kattenbakken nemen, zodat je er 3 hebt.

Hebben de katten meerdere ruimtes in huis? Zodat ze zelf kunnen kiezen of ze met of zonder elkaar tijd doorbrengen?

En ook niet onbelangrijke vraag : zijn ze gecastreerd?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
InZiYo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2016 20:57

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door InZiYo »

We hebben nu 2 kattenbakken, en ze gebruiken ze allebei beide (rare zin).
Ze mogen allebei door het hele huis, dus ze kunnen inderdaad altijd kiezen: samen of apart.

Nee, ze zijn nog niet geholpen - gecastreerd.
Hij heeft dit gedrag al vanaf het moment dat we hem in huis haalde.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door castratenkoor »

Om te beginnen zou ik dan beide meteen laten helpen, liefst tegelijk.

En een derde kattenbak.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Rik »

Yikes. Katertje 7½ maanden en poesje 9 maanden en beide niet geholpen. Dat is vragen om een (ongewenst) nestje.

Sowieso kan het gedrag nog wel wat veranderen na de castraties. Maar je katertje is gewoon heel erg nieuwsgierig/aanhankelijk naar je poesje toe. Ik zag dat hier bij Yuna ook naar Bono toe. Hij hoefde maar even de bak op te gaan en Yuna schoot er al bij. Maar dat wordt vanzelf minder. Van wat ik lees is dit ook niet echt dominant gedrag. Het is gewoon interesse in alles wat de andere doet.... echt in ALLES.

Ook het bijten in de nek hoort bij het spel. Dat is nu nog spel maar straks gaat hij haar dekken... dus wees er snel bij.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Anne »

Gelijk laten helpen, beiden. Katers kunnen al vanaf 5 maanden geslachtsrijp zijn dus grote kans dat je poes op dit moment al drachtig is.
enne niks jaloers dominant ;-) het zijn vooral hormonen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
InZiYo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2016 20:57

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door InZiYo »

Misschien willen wij juist wel een nestje van deze 2 lieverds. Aan jullie reacties te merken, dus geen voorstanders, maar dat zij maar zo. Zonder nestjes had niemand van zijn katten kunnen genieten (ze vallen immers niet uit de lucht).

Hormonen lijkt me wat...... Nee, zoals gezegd hij heeft dit gedrag al vanaf dat hij hier in huis kwam.
Ik heb begrepen dat ze zich echt niet zomaar laat dekken. Ze is ook nog niet krols.

Rik zijn reactie, daar kan ik me het meeste in vinden, en dit is rustgevend om te lezen.

Bedankt voor jullie reacties!!!!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Rik »

InZiYo schreef:(ze vallen immers niet uit de lucht).
Oei, dat lijkt me geen goeie opmerking hier op het forum.

Nog even afzien van het feit wat het doet met de gezondheid van je poesje... de nestjes komen dus WEL "uit de lucht gevallen". Waar denk jij dat al die poezen/kittens uit het asiel vandaan komen? Denk je dat die allemaal van liefdevolle nestjes komen? Of afgedankte oude katten zijn? Nee, er zitten ook talloze kitten/nestjes in de asielen. Wat als jij je katertje straks buiten laat en hij dekt een poesje van 6 maanden? Het is (anders dan jij denkt) zo gebeurd hoor. Zou het niet beter zijn dat iedereen die anders een kitten uit jouw nest zou nemen, een kitten uit de overvolle asielen zou halen?

Jij denkt dat jouw poesje zichzelf niet zomaar laat dekken? Jij denkt dat ze nog niet krols is? Er is een kans dat jij dat niet eens gaat zien. Een poes is niet in één klap krols. Denk jij dat al die oeps-nestjes zomaar ontstaan zijn? Die komen allemaal van mensen die hetzelfde dachten als jij.

Ik begrijp dat een nestje schattig kan lijkt maar lees jezelf alsjeblieft even in voordat je daaraan gaat beginnen.

Hopelijk laat je ze beide snel castreren.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GygjGGT-ovc[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dLX8lA4SoSQ[/youtube]
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dorien66

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Dorien66 »

InZiYo schreef:Ik heb begrepen dat ze zich echt niet zomaar laat dekken. Ze is ook nog niet krols.
Zij hoeft de krolsheid niet (zo duidelijk voor jou) te tonen, voor je het weet is ze wel degelijk gedekt. Ik heb dat in de loop der jaren mijn omgeving wel vaker gehoord hoor 'We wisten niet eens dat ze krols was!'
Maar goed, het is duidelijk dat je castratie van beide (nu) niet aan de orde is, dus er rest mij niets anders dan je veel plezier te wensen met je twee vriendjes.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door castratenkoor »

Volgende hulpvraag gaat zijn - wat moet ik doen, mijn katertje plast mijn hele huis vol.

Ik hoop dat een ieder dan zijn/haar energie voor zinniger problemen gaat gebruiken, aangezien men er hier zelf voor kiest. Als je zo nodig mee moet werken aan het katten-overschot, dan dien je de bijbehorende problemen ook zonder zeuren voor lief nemen...........voor je je volgende nood-hulp-vraag plaatst weet je zelf het antwoord al : castreren.

Ik denk dat je er aardig op terug zult komen als de kater-zeik-lucht je bij de voordeur al tegemoet gaat komen.........en als je dan uiteindelijk hem laat castreren, dan moet je nog maar afwachten of aangeleerd gedrag ooit weer af te leren valt.

Klein advies wil ik je nog wel meegeven. Poesje gaat ruim voor ze een jaar is een nest krijgen en dat kan voor haar gezondheid erg slecht zijn. Zorg ruim van te voren dat je in contact staat met een ervaren fokker en met een dierenarts voor hulp bij alle bijkomende problemen bij de bevalling en bij de zoogperiode. In nood iets op een forum zetten op zo'n moment is niet handig en niet raadzaam. Je moet dan echt acuut hulp krijgen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door ErikPhilippus »

Zo - dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over :cry:
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door nellebel »

Even teug komen op je begin vraag. Onze gijs liep ook altijd achter guusje aan. p De bak met eten overal. Nu is dat soms nog met momenten. Als guusje gaat eten moet hij mee. Voldoende bakken geeft beide katten de ruimte. Met eten heb ik ook meerdere bakjes. Nat voer krijgen ze onder toezicht tegelijk met ons als wij gaan eten. Zodat ik zie of hij guusje laat eten. Of het dominantie is weet ik niet. Hier wisselt dat enorm. Guusje heeft uiteindelijk ook geleerd om hem en tik te geven als ze het beu is . Gijs is ook rustiger geworden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door castratenkoor »

Het poesje zit 24/7 opgescheept met een kudde op hol geslagen hormonen. (van karakter kun je amper spreken bij een open kater) Bij een cattery worden poezen ook niet continue bij de dekkater gehouden. Persoonlijk vind ik deze situatie niet diervriendelijk. De poes heeft geen keuze. En zal veel te jong moeder worden. Ze krijgt zo geen kans te volgroeien en normaal kitten te mogen zijn.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
InZiYo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2016 20:57

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door InZiYo »

Jammer dat je hier geen eigen mening mag hebben. Ik heb meerdere katten, dus het is niet zo dat ik helemaal niks weet. Mensen met de grootste lijst aan katten namen in hun profiel gaan nu tegen mij zeuren ivm katten overschot???????? Sorry hoor, maar waarom heb jij er dan zoveel??????? Die zijn uit de lucht komen vallen dus?

Hypocriet gedoe!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Jaloers dominant katertje

Bericht door Rik »

Jij mag best een eigen mening hebben. En die staat in dit geval haaks op de mening van het merendeel (zo niet alle) van de andere forumleden. Niets mis mee toch?

Om nu te gaan zeggen dat de andere forumleden zelf ook nestjes hebben gehad omdat ze veel katten hebben gaat dan weer te ver. Jij weet niet waar die katten vandaan komen (en ik kan je vertellen dat geen van die katten uit een "eigen nestje" komen). Blijkbaar begrijp jij niet hoe vol alle asielen zitten en dat je katten ook daar vandaan kunt halen. Wij zijn dan ook helemaal niet tegen het ophalen/opvangen van een kat uit dat soort nestjes... maar wel tegen die (oeps/thuis-)nestjes zelf. Zeker als het niet om raskatten (erkende fokker) gaat. Als niemand dit soort nestjes zou hebben vinden wij dat ook prima (perfect zelfs). Dan hebben we meer ruimte om de katten uit de asielen op te vangen. Want die blijven vol stromen.

Dus er is een verschil in zelf een nestje krijgen en een kat opvangen die uit zo'n nestje komt. Jammer dat je dat verschil niet ziet. Maar goed... dat is ook je eigen mening.

Oproep aan de andere: Het heeft waarschijnlijk weinig zin om hier te vel op te reageren. Dat resulteert toch in een uit de hand gelopen topic.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gesloten