Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Anne »

Ja de nierwaardes zijn goed, zover we dat weten. Wat zorgwekkend is dat de waardes pas verhoogd zijn
als al 70% van de nieren aangetast zijn.
Het gaat in dit geval om de fosfaatwaarde

@Annet die Gizmo van jou heeft het goed voor mekaar :lol:
Ik heb van kattovit een paar smaken waar ze me nu vriendelijk voor bedankt
Van rc heeft ze ook wat verschillende smaken wat ze in het begin lekkerder vond dan nu
Beaphar kuipjes was ook geen succes
helaas geen dierenwinkel in de buurt die niernatvoer verkoopt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Maar Anne, dat geldt toch voor alle katten? Je andere katten zet je toch ook niet op een nierdieet?
Ik zou het loslaten en gewoon voer gaan geven ook ivm de eiwitten en wanneer ze dan wel nierbrokjes eet is dat prima want dat is volledig voer.

Je kunt nog proberen om van Kattovit een slobberpapje te maken met heet water en dan aanbieden op een schoteltje. Dat werd hier door Cochi en Cerná erg gewaardeerd.
Cochi was een groot fan van Beaphar en ook daar maakte ik een slobberpap van. Dat is wat lastiger ivm de stukjes die erin zitten, maar wanneer het maar iets luchtiger wordt dan wordt het vaak beter gegeten.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Met een blender of staafmixer kun je ook de Beaphar kuipjes helemaal pureren. En dan met warm water aanlengen totdat er flink veel geur afkomt. Freddy vond dat ook lekker.

En inderdaad op diep of plat schoteltje aanbieden. Dan kunnen de snorharen schoonblijven tijdens het eten
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Anne »

Hoe bedoel je dat Annet, dat dat geld voor alle katten?
Vanaf het begin, toen de da begon over de kleine niertjes, die ze amper kon vinden, begonnen alle alarmbellen bij mij te rinkelen. Ik was zo ongerust, was er al zeker van dat ze nierproblemen had.
De bloeduitslag kon mij niet gerust stellen. Al zoekende kwam ik op de site terecht, waar ik het las over het het fosfaatgehalte.
Ik zit mij nu te bedenken dat ik ze misschien maar eens moet bellen, kijken wat hun visie hierover is
Natuurlijk is het het makkelijkste voor Pita om weer gewoon mee te eten met de rest, dat bevordert ook de integratie van haar, maar mijn onrust komt ergens weg ( ik ben een hooggevoelig persoon) en de keren dat ik teveel onrust had en daarnaar handelde, was achteraf juist
Ik hoop echt dat zij mijn onrust hierover weg kunnen nemen
Maar goed, Pita eet momenteel dus niet het gewone natvoer wat ze hier voor kreeg.
Zonet heeft ze wel goed van haar nierdieet brokjes gegeten.
Moet ik haar extra vocht toedienen dmv spuit? Ik denk niet dat ze dat vrijwillig ondergaat :???:

Bedankt voor alle tips, de Beaphar kuipjes zijn op dank zij de anderen hier die er wel van smulden
gewoon even met kokend water overgieten en dan laten afkoelen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik bedoel dat je pas kan zien of een kat nierfalen heeft wanneer 70 procent van de nieren niet meer functioneert en wanneer jij dus bloed zou laten prikken bij bijvoorbeeld Joep dan zal er uit komen dat de nierwaardes prima zijn terwijl op dat moment de nieren misschien nog maar voor 50 procent functioneren. Maar dat is niet te zien in het bloed en dus is Joep (voorbeeld, hè!!) geen nierpatiënt terwijl hij wel op het randje zit.
Het probleem is dat nierfalen pas in een later stadium kan worden opgespoord al is er nu een nieuwe test waardoor het eerder kan.

En daarom is het verstandig om oudere katten (zeg 10+) alvast deels op nierdieet te zetten zodat de nieren zolang mogelijk mee kunnen.
Cerná heeft vanaf dat Noa nierfalen kreeg nierdieetbrokjes gegeten. Ze was toen 11 jaar en haar nieren waren nog prima toen ze op 17-jarige leeftijd aan kanker overleed. Het kan toeval zijn, maar het kan net zo goed zijn dat dit komt doordat ze al deels nierdieet at.

Heb je het idee dat ze te weinig drinkt? Heb je een drinkfontein? Kun je regenwater opvangen (zondag gaat het volgens buienradar weer regenen)? Regenwater wordt zoveel lekkerder gevonden dan kraanwater.
Maar ze heeft geen nierfalen en dus zal ze matig drinken.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Kraanwater wordt ook lekkerder met aquariumplantjes, bijv. Waterpest of javamos erin. En veel katten drinken graag uit grote potten, emmertjes of pannen. Ook kan er verschil zitten in het gebruik van rvs, glas, keramiek, plastic of porselein .
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Stilstaand water met waterplanten bederft in mum van tijd en bulkt van de bacteriën. Dat zou je 2 x daags dus moeten vervangen. Het zou mijn advies dan ook niet zijn.

Ik heb in de keuken een dikglazen maatbeker van een liter, half gevuld en meer maal daags verschoond. Die wordt veel gebruikt. Zgn. vergeten mok met water op het aanrecht doet het ook goed.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Anne »

Ik zit in het geval van Pita daarom eerder te denken aan een afwijkend PTH en/of vitamine D gehalte, dan een nierdefect.
Hoe kom ik hier achter? Met bloedonderzoek?

Bedankt voor de tips om Pita wat meer te laten drinken. Vanavond laat ik haar brokjes ( die ze wel goed eet) wellen in warm water zodat ze in ieder geval wat meer vocht binnen krijgt. Ook regenwater kan ik opvangen en kijken of ze daar van drinkt. Ze zit zowiezo vaak naast de drinkfontein, die van glas is
Dus drinken doet ze wel maar of het genoeg is weet ik niet
Vanochtend gebeld met mc voor dieren.nl. Ze konden niet veel voor me doen, wezen me door naar mijn eigen da zoals ik wel had verwacht, maar ze gaf ook aan dat het oppassen geblazen is met kleine nieren
Voorlopig besloten om Pita gewoon op nierdieet ( brokjes) te houden maar ga ook proberen "gewoon"natvoer te geven. Aangezien ze dat maar eenmalig per dag krijgt. Ik vind het zo raar dat ze natvoer ineens niet meer wil eten. De eerste 6a7 weken at ze dat heel goed. Misschien ligt het net aan het smaakje? :???:

@Annet ik weet wel wat je bedoelt. Maar mijn alarmbellen rinkelen steeds en daar moet ik iets mee
Ik heb in de keuken een dikglazen maatbeker van een liter, half gevuld en meer maal daags verschoond. Die wordt veel gebruikt. Zgn. vergeten mok met water op het aanrecht doet het ook goed.
Helaas zit Pita nooit op het aanrecht, hier staat ook een maatkan met water op het aanrecht maar daar zit ze nooit bij, ik heb haar nog niet 1x op het aanrecht gezien
Wel genoeg andere belhamels
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Mijn maatkan staat op de grond.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Anne »

Wat ik ook probeer met natvoer, Pita laat het grotendeels staan. OOk brokjes wellen in warm water, ze laat het staan. Nu geef ik haar met een spuitje van 10 ml twee keer per dag water, is dat genoeg?
Of moet ik haar meer geven?
Het is heel raar, voordat Pita nierdieet kreeg at ze goed mee met natvoer. Nu wil ze alleen haar brokjes nog maar eten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Een kat zou 40 tot 60 ml water per kilo lichaamsgewicht moeten drinken. Nou halen veel (gezonde) katten dat zelfs niet. Natvoer bestaat ook voor een groot deel uit water (70-80%) en daar halen ze dan veel uit (en prooi zit ook vol vocht). Maar met alleen brokjes en totaal niet drinken... vind 20 ml per dag dan toch wel erg weinig. Of ze moet er toch nog wel wat naast drinken maar ik neem aan dat je dat niet goed in de gaten kunt houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Anne »

Ik zie haar regelmatig bij de waterfontein maar dan drinkt ze niet altijd. Ik kan het helaas niet goed inschatten, nee, vandaar mijn vraag. ;-) Dan is 20 ml inderdaad wel weinig
Ik vraag me af of ze nog meer spuitjes gaan accepteren. Als ze me ziet aankomen duikt ze in elkaar, ze rent nog net niet weg. :-| Leuk vindt ze het niet
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Stress is ook niet goed persoonlijk zou ik dat niet doen. Ik heb Copper met slechte nierwaardes die laat ik haar gang gaan ze lust het liefst brokjes dus die krijgt ze en nierdieet vlees lust ze niet wel de nierbrokjes. Ze krijgt haar medicijnen en drinkt uit het fontijn als ze zin heeft. Ik vind het kwaliteit van leven belangrijker dan de duur. De kat weet niet dat hij misschien binnenkort dood gaat maar wel of het leven leuk is of niet.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Wat je zou kunnen proberen, is reactiv tonicum - vrijwel alle katten vinden dat heerlijk, en daarmee krijgen ze toch een hoop vocht binnen. Ik geef het 1 of 2x per week aan Dalí en Gaudí, dan krijgen ze 45 ml per keer binnen. Misschien zou je het zelf kunnen verdunnen.

Groetjes,
Erik

PS Ik koop altijd de flesjes voor honden - die zijn 90 ml i.p.v. de 45 ml voor katten. Zijn exact hetzelfde qua samenstelling, maar zijn een flink stuk goedkoper.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Freddy kreeg de reactiv verdunt 1:1 of 2: 1 of door zijn natvoeding. Hij accepteerde dit goed. En vond het erg lekker. Het was zo op. Hij kreeg het om de dag. Als extraatje en ook om zijn vocht op peil te houden. Hij heeft nooit problemen gehad met uitdroging of harde ontlasting vanwege vochttekort.
Plaats reactie