Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Ik hoop dat iemand ons kan helpen. Wij zijn een ouder echtpaar. Sinds gisteren hebben wij een 10 jaar oude poes in huis. Bij haar vorige baasjes kon zij helaas niet meer blijven omdat sinds 1 jaar met haar zusje vechtpartijen plaatsvonden waardoor zij in afzonderlijke kamers gehouden moesten worden. Er zijn ook 2 kleine kinderen bijgekomen ondertussen. Al met al geen leuke situatie. Hier is rust en liefde. Maar de poes is extreem angstig, verstopt zich onder de bank. Zodra wij in de buurt komen gaat zij hard grommen en blazen. Thuis was het helemaal geen agressieve kat, een lieverd, een knuffelkous. Wat moeten wij doen, hoelang kan dit duren? Ik heb al een Feliway. Ze heeft 's nachts wel wat gegeten. Gisteravond verstopte zij zich al op haar kattenbak. Bedankt alvast voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Dinky »

Welkom op het forum!

Geef de poes de tijd. Om te laten wennen kan je in de kamer gaan zitten voorlezen bijvoorbeeld zodat ze weten aan jullie stemmen. Daarnaast kan je wat voer voor de stoel leggen om haar uit te dagen eronder weg te komen.
Verder geduld, ik denk dat ze met een week wel rond zal lopen met jullie er bij aangezien je zegt dat ze op oude adres een Knuffel kous was. De agressie die ze nu laat zien zal dan voortkomen uit onzekerheid/angst.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Bedankt voor de snelle reactie. Ondertussen is zij gisteravond vanonder de bank tevoorschijn gekomen waar wij bij waren, vlak voor het naar bed gaan. Zij ging eten/drinken/kattenbak. Ondertussen angstig naar ons kijkend. Toch een stukje de kamer ingelopen, had duidelijk geen zin om weer onder de bank te gaan. Ging zich zitten wassen en zocht oogcontact. Zij durfde nog niet naar ons toe. 's Nachts hebben wij haar horen lopen, op de stoel springen, ze heeft zelfs gerend, is in de slaapkamer geweest. Heeft ook vaak zachtjes gemiauwd. Ik heb nog bij haar gezeten op de grond, zij was belangstellend en kwam voorzichtig op mij toe, maar durfde niet verder. Ze was bezig met haar lichaam en kopje telkens langs de bank te strijken, soort van markeren? Zij was best wel druk, ´s morgens stond haar mandje aan het andere eind van de kamer, had zij zelf gedaan. Helaas bij het opstaan zit zij weer onder de bank en blaast wanneer ik langsloop.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Dinky »

Kopje langs de bank strijken is inderdaad markeren/eigen maken.
Klinkt al als goede vooruitgang dat ze zo op verkenning is geweest. Dan is straks de omgeving meer vertrouwd en kan ze jullie meer vertrouwen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Ondertussen is het nog steeds zo, dat zij 's nachts op verkenning gaat. Ik hoor haar overal op springen, ze heeft op de vensterbank gezeten, dus dat zijn goede vorderingen. Helaas durft zij nog niet naar ons toe te komen. Gedurende de dag zit zij jammer genoeg nog steeds verstopt onder de bank.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Dinky »

Kwestie van geduld, ze is er pas 4 dagen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Oh, ja, ok :smile: Dat is ook waar ook. Ik ben het alleen met mijn vorige katten (katers) zo heel anders gewend. Die kwamen direct open op ons toe en wilden hier meteen graag wonen. En daarmee vergelijk ik deze poes dan ook, denk ik :oops:
Bedankt voor het snelle antwoord hoor!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Rik »

Ja, je hebt wat in huis genomen :lol: Alle katten zijn anders. Poes is, zoals hier al genoemd, behoorlijk onzeker. Maar als je het geduld op kan brengen gaat dat zeker goed komen. Maar de sleutelwoorden zijn geduld (veel) en niets forceren. Het kan een week of zelfs weken duren maar op een gegeven moment komt ze "los" en dan gaat het vertrouwen komen. Waarschijnlijk zal ze naar vreemd bezoek altijd wel wat angstig blijven maar naar jullie toe moet dat goed komen. Ik hoop dat ze dat vertrouwen de komende week al wat meer aan jullie kan laten zien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

O, zou het onzekerheid zijn? Wat fijn dat je zegt dat het uiteindelijk in orde komt, Rik! Dat had ik even nodig om te horen! We zullen maar veel geduld hebben en Poes zelf moeten laten komen. Zoals jij haar beschrijft, angstig naar vreemd bezoek, klopt helemaal! Dat had ze bij haar 'oude' huisje ook. Vertrouwensvol naar haar baasjes maar angstig voor bezoek. Dat hebben wij ingecalculeerd. Het is hier rustig en er komt niet veel bezoek, gelukkig maar voor Poes ;-) Jeetje, ik zat hier echt mee hoor! Dank voor de bemoedigende woorden!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5422
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door nellebel »

wat ook kan helpen is wanneer ze oogcontact zoekt je ogen dichtknijpen naar haar. oftewel erg langzaam knipperen. is vaak gerust stellend dat je niets kwaads in zin hebt
wat lief dat jullie haar hebben opgevangen.
zulke bangerdjes zijn vaak wel erg dankbare katjes hoor. over een tijdje ligt ze lekker bij jullie te knuffelen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Ze begint nu inderdaad oogcontact te zoeken. Gisteravond deed zij zelf bij mijn man haar ogen langzaam dichtknijpen en intuïtief deed hij dat ook terug bij haar. Dus ik ben blij dat u dat ook zegt! Ze zit nu ook af en toe van om een hoekje te gluren naar mij, dus ze wil wel maar durft nog niet zo goed. Mijn man kreeg net ook voorzichtig een kopje van haar, maar even later ging zij blazen. Het voorzichtige begin is er. We hopen dat zij fijne, mooie, rustige en liefdevolle jaren mag krijgen bij ons, ze verdient het! Bedankt voor alle goede tips!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Dinky »

Ik herken heel duidelijk de onzekerheid die onze dinky in het begin ook had. Ook toen ze gewend was kon ze in een langere aai sessie ineens uithalen en wegschieten omdat ze zich in de ontspanning ineens kwetsbaar voelde. Na verloop van tijd is dat helemaal verdwenen en is ze een enorme kroeldoos geworden. Omdat jij aangeeft dat zij dat ook was bij vorige baasjes verwacht ik dat die kant met tijd en geduld weer naar boven zal komen op het moment dat ze zich vertrouwd voelt ;-)
De vorderingen klinken daarom veelbelovend maar het is niet te zeggen hoeveel tijd ze uiteindelijk nodig heeft voor het volledige vertrouwen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Wat fijn om te horen dat het bij anderen (o.a. Dinky) ook voorkwam en dat het uiteindelijk helemaal goed komt! Ik ben nu niet meer zo wanhopig en vertrouw erop dat het goed komt, maar calculeer het wel in dat het lang(er) kan gaan duren. Zij is vandaag voor het eerst niet meer in haar schuilplaatsje onder de bank geweest, maar zit in een diepe kast onder de trap. Daar heeft ze meer ruimte en rust en is ze veilig. Ik ben blij dat ze goed eet! Haar (vorige) baasjes schatten dat trouwens ook zo in, dat wanneer zij eenmaal is gewend, zij weer een kroeldoos wordt. Zij houdt van knuffelen, maar door de omstandigheden kwam dat daar de laatste tijd niet meer van. Ik hoop dat zij het bij ons allemaal gaat inhalen.............. over een tijd ;-) .
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Dani_84 »

Fijn dat het al beter gaat. Dit gaat echt helemaal goedkomen hoor! Onze vorige poes hebben wij ook gekregen op 10 jarige leeftijd, zij kwam uit een zeer hectisch gezin, waar ze alleen nog maar op zolder leefde en niet meer naar beneden durfde te komen. Bij ons kon ze toen tot rust komen. Het heeft ook een hele tijd geduurd voordat ze zich helemaal opende en volledig kon ontspannen. Maar dat werd uiteindelijk ook een echte kroeldoos die niet bij ons was weg te slaan en mevrouw had zeer veel praatjes.

Jullie poes heeft nogal wat meegemaakt, maar ze zal uiteindelijk zeer dankbaar zijn dat ze bij jullie van een rustig en liefdevol leventje kan genieten. Echt super dat jullie haar die kans geven! Hoe heet ze eigenlijk?
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Wat fijn, dat jullie er zo'n vertrouwen in hebben! Nu kan ik wat relaxter zijn. Ze heet Luna. Jouw verhaal kon wel zo'n beetje ons verhaal zijn, Dani. Ik hoop ook op zo'n happy ending. De hele dag, van 's morgens vroeg tot 's avond laat zit zij nu in de kast. Tegen het naar bed gaan, komt ze. En gaat vervolgens de hele nacht door met lopen, snuffelen, springen enz. Misschien voelt zij zich in de nacht prettiger? Ik weet niet hoe ik dat moet begrijpen. Geweldig, al die lieve reacties!
Plaats reactie