Vraag over 'logeerpoes'

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Amante
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 apr 2016 14:25

Vraag over 'logeerpoes'

Bericht door Amante »

Ik heb misschien een beetje een stomme vraag, maar ik wil het toch bij jullie 'kattenkenners' eens nagaan.

Ik heb april dit jaar uit het asiel een poes opgehaald, ze heet Pippa. Ik woon in België op een appartement, en heb er in het asiel speciaal op gelet een kat te adopteren die nooit buiten is geweest. Pippa is over het algemeen een lieve, gemakkelijke, aanhankelijke poes die ook prima op zichzelf kan zijn (dit was ook een eis van mij aangezien ik 40 uur werk).

Ik heb één keer per jaar een probleem met het regelen van oppas voor haar en dat is met kerstmis, wanneer iedereen weg is. Ik ga met kerst altijd graag naar mijn ouders in Nederland. Omdat ik geen oppas kon vinden heb ik besloten Pippa dit jaar een weekje mee te nemen naar mijn ouders, om eens te kijken hoe dit gaat. Zij hebben een groot huis, dus genoeg ruimte, er is echter één maar: ze hebben ook een kat, Hannes. Ik voorzag echter weinig problemen omdat Pippa normaal gesproken zo flexibel met vreemde situaties en mensen omgaat. En Hannes is van vroeger uit gewend aan een andere kat (mijn ouders hadden nog een kat, helaas afgelopen jaar overleden).

Sinds gisteren ben ik dus met Pippa bij mijn ouders. De introductie van de katten is vrij redelijk verlopen. Natuurlijk wel de nodige dreigmomenten en vocaal geweld, maar geen gevechten en vandaag lagen ze voor het eerst samen op de bank, met slechts een halve meter tussen hen in. Het is wel duidelijk dat Hannes - terwijl het toch om zijn territorium gaat - relaxter met de situatie omgaat dan Pippa. Hij komt dichterbij en reageert minder agressief. Hij miauwt enkel soms klaaglijk in reactie op Pippa, die af en toe gromt en blaast.

Er is één dingetje waar ik me een beetje zorgen om maak en dat is dat Pippa echt niet zichzelf is. Zelfs al zet ik haar apart van Hannes, ze is extreem geïrriteerd. Ik kan haar niet aanraken zonder dat ze begint te grommen en grauwen, ook als Hannes helemaal niet te zien is. Soort permanente staat van irritatie. Ik kan haar ook niet echt pleasen met snoepjes ofzo, ze eet ze wel, uit mijn hand, maar tegelijkertijd gromt ze. Ze likt ook soms mijn hand, maar als ik een verkeerde beweging maak dan slaat ze een poot uit. Met andere woorden: ze is compleet van slag, zo ken ik haar helemaal niet. Toen ik haar uit het asiel haalde en bij mij thuis uit het mandje liet, gaf ze blij kopjes en begon ze meteen de boel nieuwsgierig te verkennen. Het is dus niet zozeer de vreemde omgeving, maar echt de aanwezigheid van Hannes (of de combi) die haar frustreert.

Het is gelukkig maar voor een weekje. Toch vraag ik me af of het op de een of andere manier aangenamer voor haar kan maken: moet ik de katten zoveel mogelijk apart houden (ze delen wel een nachtverblijf), of ze juist gewoon hun gang laten gaan? Moet ik Pippa met rust laten of juist aandacht geven? En kan dit op de een of andere manier 'schadelijk' zijn voor haar? (Ik zou niet willen dat ze zo geïrriteerd blijft, ze is normaal juist zo lief...)

Alvast dank!
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vraag over 'logeerpoes'

Bericht door Sifra »

Grommen kan niet alleen boosheid, maar angst uitdrukken.
Toen ze bij jou voor het eerst uit de reismand stapte, was ze blij uit een voor haar stressvolle omgeving weg te zijn en was blij met haar nieuwe thuis.
Nu is ze uit haar veilige omgeving weggehaald en terecht gekomen in een vreemde omgeving, waar al een andere kat de baas is. En al ziet ze hem niet, alles daar ruikt naar hem.
Ik zou de katten echt uit elkaar houden. Moeten ze echt een nachtverblijf met elkaar delen? Durft ze daar wel op de kattenbak te gaan of te eten? Mag ze in dit geval niet bij jou op de slaapkamer? Erg veel aandacht geven werkt soms averechts, maar probeer wel tijd met haar door te brengen, rustig bij haar te zitten.
Ik verwacht dat ze bij jou thuis weer gauw de oude is. Dat zeg ik uit eigen ervaring, ik heb mijn eerste poes ook wel meegenomen naar anderen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Amante
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 apr 2016 14:25

Re: Vraag over 'logeerpoes'

Bericht door Amante »

Hoi Sifra,

Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat je gelijk hebt: ze ging indertijd van een onveilige omgeving naar een veilige, en nu is dat andersom. Ik had gewoon niet verwacht dat ze zo 'chagrijnig' (want zoals je zegt: het kan ook angst zijn) zou reageren, maar blijkbaar heb ik dit onderschat. Ik dacht eigenlijk dat de andere kat juist heftig zou reageren, maar die is net weer toleranter dan verwacht.

De reden dat ze een nachtverblijf delen is dat ik (vanwege alle bagage) niet in de gelegenheid was om mand en kattenbak mee te nemen. Niet ideaal natuurlijk... dat besef ik, maar tot nu toe gaat ze wel op de (vreemde) kattenbak. Eten doet ze apart, sowieso vanwege dieetvoer, maar ze at maar matig, wrs. van de stress, dus ik voer haar nu uit de hand, dat gaat wel goed. Als het een probleem op blijft leveren zou ik natuurlijk een nieuwe kattenbak kunnen kopen.

Ik hoop inderdaad dat ze bij mij thuis weer snel de oude is. Fijn om te horen dat jij de ervaring hebt dat dit wel zo is. Ik heb toch het idee dat ik haar wat aan heb gedaan, haha.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vraag over 'logeerpoes'

Bericht door Sifra »

Pippa is wel een heel brave kat dat ze de kattenbak van Hannes gebruikt. Voor hetzelfde geld had ze dat geweigerd. Het zou wel fijn voor haar zijn als ze een eigen bak had. Desnoods een uit de kringloopwinkel of een dweilemmer o.i.d., als het maar voor een week is. Misschien wil ze op jouw slaapkamer wel in haar open reismand slapen en anders is een handdoek of een kledingstuk van jou op een stoel of op bed wel een lekker poezenbedje.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie