epilepsieaanval door spot on?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaapje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 nov 2016 10:43
Locatie: Den Haag

epilepsieaanval door spot on?

Bericht door Jaapje »

Beste mensen,

Even een vraagje; ik las ergens dat een regulier vlooienbestijdingsmiddel (in mijn geval de pipetjes van advantage) een epilepsie-aanval kunnen uitlokken. Weet iemand hier iets meer van? Mijn katje heeft epilepsie, en ik wil haar voor de vlooien best iets natuurlijks gaan geven maar weet niet wat.
Iemand wel eens gehoord van Flea Free??
Dank voor meedenken en dank voor antwoord!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: epilepsieaanval door spot on?

Bericht door Rik »

Mijn eerste vraag zou zijn... is de vlooienbestrijdingsmiddel wel echt nodig? Hoe vaak is je kat buiten en hoe groot is de kans op vlooien? Je kunt het ook bestrijden op het moment dat je kat vlooien heeft. Als dit minder vaak voorkomt hoef je hem niet allemaal te bestoken met chemisch rotspul.
Waar moet u voorzichtig mee zijn bij epilepsie
Epileptische huisdieren kunnen soms op bepaalde aspecten reageren met een epileptische aanval. U moet voorzichtig zijn met:
  • conserveringsmiddelen. Vooral BHA, BHT en ethoxyquin zijn veroorzakers van epileptische aanvallen
  • vlooienbestrijdingsmiddelen, ga eventueel over op een natuurlijke bestrijding van vlooien
  • vaccinaties. Vooral het vaccin tegen hondenziekte blijkt veelal epileptische aanvallen te kunnen veroorzaken.
  • shampoo
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: epilepsieaanval door spot on?

Bericht door Ennakee »

Geen broodje aap. Ik kende een gezonde kat die na toediening de ene na de andere epileptische aanval kreeg. Uiteindelijk moest worden ingeslapen het was nog een jong dier 3 jaar. Hierbij ging het om Frontline.

Wanneer je trouwens op internet zoekt zal je heel veel horror verhalen hierover tegen komen Exil bijv. heeft ook de nodige (dodelijke) slachtoffers gemaakt.

Dus wees voorzichtig met gif.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: epilepsieaanval door spot on?

Bericht door Anne »

Misschien zijn knoflookpillen een beter idee dan? Goed lezen over de dosering, overdoseren is giftig
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Jaapje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 nov 2016 10:43
Locatie: Den Haag

Re: epilepsieaanval door spot on?

Bericht door Jaapje »

Beste mensen, bedankt voor jullie reacties. Inderdaad; het kan dus van invloed zijn; (zie citaat van Rik), en de ervaringsverhalen die ik nu lees. Het is inderdaad behoorlijk, heftig, chemisch spul, ik vind het ook altijd verschrikkelijk stinken. Mijn kat komt iedere dag wel even buiten. Ik kam haar regelmatig en kan het ook zo in de gaten houden, en mij gaan orienteren op een natuurlijk alternatief.
Groet, Jaapje
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: epilepsieaanval door spot on?

Bericht door tacuma »

Voor onze vier katten gebruik ik Melaflon, een spot on op plantaardige basis. Ze mogen er één druppeltje van tussen de schouderbladen, één keer per week,indien noodzakelijk. I.c.m. zeer regelmatig kammen met de vlooienkam werkt dit prima. Ik pas het alleen toe als ik merk dat ze vlooien hebben, en dat is heel incidenteel in de zomer het geval. Daarbij ook een in stukjes geknipt vlooienbandje in de stofzuigerzak, zodat vlooieneitjes geen kans hebben.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Jaapje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 nov 2016 10:43
Locatie: Den Haag

Re: epilepsieaanval door spot on?

Bericht door Jaapje »

Tacuma, bedankt voor de reactie en voor de tip van de stofzuigerzak. Ik ga mij verdiepen in Melaflon...
Plaats reactie