Kater plast niet meer graag in zijn bak. HELP!

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
BegemotMaya
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2016 01:05
Locatie: Rotterdam

Kater plast niet meer graag in zijn bak. HELP!

Bericht door BegemotMaya »

Hallo allemaal!
Mijn kater is 1 jaar oud en hij is nu aan het herstellen van een blaasontsteking. Wij hebben Metocam gekregen tegen de ontsteking en die heeft hij 10 dagen moeten slikken en hij zit nu op de Royal Canin urinary s/o. Daarna zijn we weer naar de DA geweest omdat hij amper kon plassen, er kwamen telkens maar een paar druppels uit. Ze hebben zijn blaasje helemaal geleegd, urine onderzocht(niks bijzonders gevonden), echo gedaan(niets ergs gezien). Mij werd er verteld dat hij gewoon met zijn dieetvoeding door moet gaan en dat er daarna alles goed komt.
Eén van de kenmerken van een blaasontsteking is buiten bak plassen, dat deed ie voor de kuur, maar hij blijft het nu nog steeds doen. Het rare is dat hij nog steeds met moeite zijn urine uit zich druppelt. Hij gaat niet vaak uit zichzelf naar de bak om te plassen, dus moet ik hem keer of 10 per dag de kattenbak in stoppen. En zelfs daarna loopt ie zijn bak uit en gaat ergens in kleine hoeveelheden op tapijt/stoel/bed/kleding/bank pissen. Het kan zijn dat hij binnen 5 á 10 minuten op drie verschillende plekken in het huis plast.
Ik kan er niet meer mee omgaan, want zo kan ik haast me huis niet uit en moet ik overal hem achtervolgen om te kijken of hij nergens pist. Het is ook echt vervelend dat heel mijn huis naar kattenpist ruikt en soms zie ik een plekje niet waar hij haf gepist en dan droogt het op en blijft er alleen stank over. Ik heb Urine Off geprobeerd, maar dat geurtje schrikt hem niet af en blijft ie pissen waar die maar wil. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik doen om hem te laten stoppen met plassen buiten bak? Wij hebben nog een ander poesje en twee grote kattenbakken thuis(nog 1 kattenbak erbij past gewoon niet).
Soms maakt hij me gewoon aan het huilen, omdat ik heel de tijd voor hem zorg en dan plast hij in mijn bed en niet één keer. Kan iemand mij aub helpen, ik ben radeloos. :cry:
Groetjes,
Anna, Begemot & Maya
Groetjes van Anna, Begemot&Maya
Cerna

Re: Kater plast niet meer graag in zijn bak. HELP!

Bericht door Cerna »

Wanneer een kat amper kan plassen dan is er toch meestal sprake van een verstopping door blaasgruis. Eén van mijn poezen had ook schone urine, maar ging constant naar de bak voor een heel klein plasje (gelukkig nooit buiten de bak) en we snapten maar niet wat het kon zijn.
Toen heb ik een dierentolk ingeschakeld (Amber Jongman) en zij vertelde mij dat Milka aangaf dat ze geen pijn had, maar een druk in haar onderlijf voelde en steeds het gevoel had dat ze moest plassen.

Ik heb er toen op aan gedrongen dat er een foto van de blaas gemaakt zou worden en toen bleek ze een grintpad in de blaas te hebben. De volgende dag is ze geopereerd en sindsdien gaat het goed. Ze bleef nog wel een tijdje vaker naar de bak gaan, maar dat kwam ook vanwege de operatiewond. Ik geeft haar 2x daags Eurologist en ze hoeft geen dieetvoer.

Ik neem aan dat Begemot gecastreerd is en dat het geen sproeien is wat hij doet?
Enne......niet radeloos zijn want de kat voelt jouw stress en dat slaat over op hem en is heel slecht in dit geval.

Schakel Amber in en probeer er samen achter te komen waarom hij blijft plassen en dan vooral, waarom hij niet in de bak plast.
http://www.tussendierenmens.nl/page/reading
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater plast niet meer graag in zijn bak. HELP!

Bericht door Anne »

Jouw kat heeft pijn bij het plassen door zijn blaasontsteking, hij assiocieert die pijn met de plaats ( kattebak) en daarom wil hij liever niet op de bak plassen. Ik denk dat hij nu meer uit stress onzindelijk is dan door de blaasontsteking. Stop met hem zo vaak op de bak te zetten, laat hem zelf bepalen wanneer hij moet plassen. Hou hem niet in de gaten en loop niet meer achter hem aan!
Probeer liever te accepteren dan hij niet expres onzindelijk is en wat je wel kunt doen is bijv. op de plekken waar hij plast plastic met kranten leggen. En hoe maak je het schoon?
Ik gebruik zelf Biotex groen,en daarna spuit ik alles in met uf2000 van ecodor, dat zorgt ervoor dat de urinegeur wordt afgebroken.

je moet het goed schoonmaken met iets wat de geur echt afbreekt. Als jij het niet meer ruikt wil het niet zeggen dat jouw kat de plasplekken niet ruikt en plast hij er weer overheen.
Hou de slaapkamerdeur tijdelijk dicht als hij jouw bed gebruikt om op te plassen

Waarom zit jouw kat op de urinary so? Dat wordt toch voorgeschreven bij blaasgruis?
Als er sprake is van blaasgruis kan het zijn dat zijn penis verstopt zit en hij daarom zo moeilijk plast
In dat geval kan de da zijn penis amputeren, maar dan moet het wel erg verstopt zitten, en had dat ook uit de urinetest moeten komen.

Wat onze katten met blaasproblemen goed heeft geholpen is eurologist. Misschien een idee voor jou
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
BegemotMaya
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2016 01:05
Locatie: Rotterdam

Re: Kater plast niet meer graag in zijn bak. HELP!

Bericht door BegemotMaya »

Begemot is niet gecastreerd, maar dat is in ieder geval geen sproeien wat hij doet. Volgens de DA zou Begemot nu geen last meer hebben van pijn tijdens plassen. Laaste dagen gaat hij steeds meer in zijn kattenbak, maar toch plast die af en toe ergens anders in het huis. Zijn nieuw tik is dat hij boven op het dak de kattenbak gaat plassen. Het is al 2x binnen 2 dagen gebeurd. Ik zal zeker de Biotex groen en uf2000 proberen om de geur overal in het huis af te breken.
Hij zit op de Urinary So, omdat er bij hem geruis en een steentje in zijn blaas is aangetroffen tijdens de echo. Dus om te voorkomen dat hij verdere problemen met zijn blaas krijgt, zit hij op de dieetvoer.
Groetjes van Anna, Begemot&Maya
Cerna

Re: Kater plast niet meer graag in zijn bak. HELP!

Bericht door Cerna »

Dan zou ik maar eens beginnen met Begemot te castreren. Je zegt dat het geen sproeien is, maar daar twijfel ik sterk aan en je zegt in je eerste bericht dat (ik citeer) "echo gedaan(niets ergs gezien)" en nu zeg je dat er gruis en steentjes zijn gevonden. Wat is het nou? Of vind je dat "niets ergs"?

En ook al is het geen sproeien wat hij doet, dan zou ik hem toch maar laten castreren want anders begint hij dadelijk toch en dan kun je echt je lol op :cry:
Gebruikersavatar
EmmaH90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 nov 2016 19:58

Re: Kater plast niet meer graag in zijn bak. HELP!

Bericht door EmmaH90 »

Hoi!

Bij mij had mijn mannetje als kleine kitten van 8 weken blaasgruis (mama weg, dus vandaar zo vroeg geadopteerd). Hij had hondenbrokken gegeten bij zijn opvanggezin (leuk joh, kom je thuis met nieuwe kitten en plast ie overal). Op de echo konden ze vrij weinig zien weet ik nog, leek hij schoon. Maar ik heb toen aangedrongen op plas onderzoek (ik bedoel, hoeveel moeite is het). Haha hij druppelde overal zo vaak, dat ik gewoon kon gaan zitten wachten met een lepel. Vang wat plas op (anders hebben ze wel van die speciale kattenbak balletjes), en breng het gewoon even weg. Al is het maar om te checken of het gruis al wat vermindert is. Ook heb je inderdaad wat er al eerder gezegd is, kans dat zijn piemeltje verstopt zit. Erg serieus nemen hoor!
En inderdaad, castreren. Probeer gewoon alles te elimineren wat het kan zijn. En extra natvoer geven om te zorgen dat hij sowieso wel echt wat te plassen heeft. (Of juist niet? Nu twijfel ik, als hij verstopt piempeltje heeft is het dan wel slim?) Ik zou eh even naar de dierenarts gaan.
Gebruikersavatar
BegemotMaya
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2016 01:05
Locatie: Rotterdam

Re: Kater plast niet meer graag in zijn bak. HELP!

Bericht door BegemotMaya »

Cerna, ze hebben wel een beetje geruis gezien op de echo en één steentje. De DA zei dat het niet erg is, als die nu maar de juiste voedsel blijft eten(urinary so). Verder plast hij nu alweer bijna normaal(redelijk grote plasjes), alleen wat hij mist is zijn kattenbak. Hij gaat meestal naar de bak, maar blijft paar keer per dag ergens in het huis plassen.

Aan castreren hebben we al gedacht, maar mijn moeder is daar een beetje tegen omdat ze het als mishandeling beschouwt. Maar we overwegen om het te gaan doen.
Groetjes van Anna, Begemot&Maya
Cerna

Re: Kater plast niet meer graag in zijn bak. HELP!

Bericht door Cerna »

Vertel je moeder dan maar dat een ongecastreerde kater in 9 van de 10 gevallen in huis gaat sproeien en dat ruikt echt heel erg smerig en verder heeft een ongecastreerde kater maar 1 ding in zijn kop en dat is om zoveel mogelijk gewillige dames te vinden.
Wanneer hij naar buiten mag zal hij gaan zwerven op zoek naar die dames met alle risico's die daaraan vastzitten en poezen gaan dekken terwijl de asiels al boordenvol zitten.
Wanneer hij niet buitenkomt krijg je een compleet gefrustreerde kat en dat is pas mishandeling.

Castreren is een fluitje van een cent voor een dierenarts en de kat merkt er niets van. Hij zal daarna ook niet gaan denken "Hé, waar zijn mijn ballen?" Hij zal rustiger worden, gezelliger, liever wanneer hij niet de hele dag met seks bezig is.
Doen dus!
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Kater plast niet meer graag in zijn bak. HELP!

Bericht door Kimm »

Geen verstand en ervaring precies hiermee. Wel wil ik even delen dat ik ook echt super goede ervaring heb met vloeibare groene biotex om plasgeurtjes helemaal weg te krijgen, ook voor de neus van de kat. Ook eentje gehad die op de bak plaste ipv erin. Dat was blijkbaar om mij te vertellen dat de kap er af moest, want toen deze er af was kon hij wel netjes op de bak.

Verder over de oorzaak van dit probleem kan ik niks zeggen, daar heb ik te weinig ervaring voor, maar ik geloof hoe dan ook of het er wat mee te maken heeft of niet dat castreren juist heel goed zal zijn, en totaaaaal geen dierenmishandeling is in mijn mening.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kater plast niet meer graag in zijn bak. HELP!

Bericht door ErikPhilippus »

Zo, dat is nog eens kort door de bocht: castreren beschouwen als dieren-mishandeling.... :edoh:
Denk dat ik me maar niet verder bemoei met deze discussie.

Groetjes,
Erik (van het Kattenpaleis met allemaal gecastreerde meisjes en jongetjes)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kater plast niet meer graag in zijn bak. HELP!

Bericht door Rik »

Dat is ook niet (direct) de mening van Anna maar van d'r moeder. Je krijgt ook in je opvoeding op die manier bepaalde meningen mee. Maar goed... hierboven worden al redenen genoemd waarom dit eigenlijk nét andersom is en niet castreren eigenlijk als dieren-mishandeling gezien zou kunnen worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
BegemotMaya
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2016 01:05
Locatie: Rotterdam

Re: Kater plast niet meer graag in zijn bak. HELP!

Bericht door BegemotMaya »

ErikPhilippus schreef:Zo, dat is nog eens kort door de bocht: castreren beschouwen als dieren-mishandeling.... :edoh:
Denk dat ik me maar niet verder bemoei met deze discussie.)
Beste Erik, het wordt door mijn moeder gezien als mishandeling in vorm van ontnemen van natuurlijke behoeften. Van natuur heeft een kater ballen gekregen om te kunnen voortplanten en wie ben ik om te beslissen of hij ze wel of niet mag gebruiken. Dat is zo een beetje de logica ervan, maar zij stemt erop in om hem te castreren
Groetjes van Anna, Begemot&Maya
Gebruikersavatar
BegemotMaya
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2016 01:05
Locatie: Rotterdam

Re: Kater plast niet meer graag in zijn bak. HELP!

Bericht door BegemotMaya »

Annet, dank u wel! Ik heb het al allemaal aan mijn moeder verteld en zij stemt toch erop in om Begemot te castreren.

Kim, bedankt voor het delen van uw ervaring! Ik zal zeker de Biotex Groen uitproberen!

Rik, dat klopt, naar mijn mening is castreren geen dierenmishandeling. Ik vind het alleen jammer dat hij nooit meer vader kan worden. :(
Groetjes van Anna, Begemot&Maya
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater plast niet meer graag in zijn bak. HELP!

Bericht door castratenkoor »

Dat zie ik juist als HET grote voordeel van castreren. Dat je niet meer meewerkt aan het kattenoverschot.

Ongecastreerde katers kun je niet in huis houden, dat kun je vergelijken met een wild dier. Niet alleen sproeien ze, ook pissen ze overal neer om het hele huis naar hen te laten ruiken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Kater plast niet meer graag in zijn bak. HELP!

Bericht door Cerna »

Mooi om te horen!
Plaats reactie