Nieuwe kitten ontwijkt ons

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
SuuzVonT
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 nov 2016 16:42

Nieuwe kitten ontwijkt ons

Bericht door SuuzVonT »

Afgelopen zondag hebben we een 16 weken oude kitten opgehaald: het zusje van de kitten die we twee weken ervoor hadden opgehaald. (De tussenpoos was omdat we aanvankelijk het plan hadden om te wachten op een toekomstig nestje ergens, maar Poes 1 was zo aanhankelijk naar ons, dat we besloten zo snel mogelijk een speelmaatje te vinden: Hoeveel liefde we ook hebben, als mede-katten schieten we toch tekort).

Na een uurtje onder de kast en grommen naar zusje Spooks kwam Shakespeare tevoorschijn :edance: . Ze ravotten, wassen elkaar en slapen meerdere van hun dagslaapjes bij elkaar.

We wisten al dat ze niet de grootste avonturier uit het nest was, maar de liefde van Shakespeare voor ons is echt vrij klein. Als ze in d'r mandje ligt te soezen begint ze hard te spinnen als ze wat aaitjes krijgt, maar verder duikt ze weg als we rondlopen of haar proberen aan te halen. Ze is niet buitensporig bang gelukkig: ze zit wel in dezelfde kamer als wij en loopt vrij rond. Alleen zodra je opstaat om wat te drinken te pakken o.i.d. dan wacht ze op een afstandje tot ze verder kan lopen.

Ik probeer nu regelmatig kort, positief contact te initiëren door wat lekkers of een speeltje aan te bieden, haar aan m'n hand te laten ruiken en kort te aaien als ik de kans krijg. Daarbij probeer ik (lang) oogcontact te vermijden, langzaam te bewegen en niet vanuit de hoogte te benaderen. Als ik stil zit dan toont ze wel interesse (meer 'wat is dat' dan 'ik wil wel aandacht, maar durf niet'), maar zodra ik beweeg dan doet ze 'nope'. Één keer stond ze te miauwen dat ze Spooks kwijt was en kwam daadwerkelijk wat aaien halen en spinnen toen ik m'n arm uitstak.

Het maakt de opvoeding lastig. Als Spooks ergens aan bijt of krabt, of iets anders doet waar het niet mag, dan kan ik haar oppakken en naar de betere plaats brengen of afleiden van het wangedrag, omdat ze mijn beweging niet als alarmerend beschouwd. Shakespeare daarentegen is het plaats delict allang ontvlucht als ze ook maar ziet dat ik aanstalten maak om in te grijpen. En niet omdat ze denkt "ohjee, straf", maar gewoon "ohjee, daar komt een mens" :-( . Ik ben bang dat corrigeren nu meer bevestigd voor haar dat "mensen = ontwijken", dan dat het iets leert over waar ze wel/niet uitgebreid kan krabben etc.

Voor zover ik weet is ze gewoon uit een goed nest gekomen. Ze blaast niet, haalt niet uit en 'flinched' niet, dus van mishandeling of trauma lijkt me geen sprake. De eigenaar gaf al aan dat Spooks veel avontuurlijker, aanhankelijker en mens-gerichter was dan Shakespeare en bij 't eerste bezoek keek ze 't inderdaad allemaal vanaf een afstandje aan terwijl Spooks in m'n tas kroop en m'n veters aanviel. Toen we Shakespeare gingen halen liets ze zich wel aanhalen in de mand waarin ze lag, begon luid te spinnen en liet zich even later oppakken door me om in de reismand te gaan. De eigenaar zei dat hij de twee weken tussen onze beide bezoeken extra aandacht had besteed aan 't 'handelen' van d'r.

Ze is natuurlijk nog maar kort hier, maar ik wil het voor haar en ons niet moeilijker maken dan het is. Ze hoeft geen schootkat te zijn, maar genoeg gewenning om niet weg te duiken van een aai zou fijn zijn. En het is een langhaar, dus ze zal op termijn toch aangeraakt moeten worden om te borstelen.

Doe ik meer schade wanneer ik haar actief laat wennen, dan wanneer ik alle contact-initiatie aan haar over zou laten? Ik wil haar de tijd geven natuurlijk, maar ben bang dat als ik het volledig aan haar overlaat, dat dit dan de status quo blijft. En hoe kan ik haar sturen, zonder het gevaar te lopen dat het haar in haar reserve/terughoudendheid bevestigd?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe kitten ontwijkt ons

Bericht door Dinky »

Ik denk dat je al goed bezig bent met snoepjes uit de hand en zoveel mogelijk positieve aandacht geven. Verder veel geduld, ze is er nog maar net ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten ontwijkt ons

Bericht door Rik »

Inmiddels twee dagen verder. Hoe gaat het? Inderdaad gewoon voeren uit de hand en lichtjes aaien als ze het toelaat. Wellicht laat ze inmiddels al wat meer toe. Niet forceren of proberen op te pakken. Gewoon haar het tempo laten bepalen. Dat heeft hier met Yuna (toen 10wk) ook 4 dagen geduurd. Helaas betekend dat nu ook even dat je het ongewenste gedrag even niet kunt "corrigeren". Maar ik denk dat ze vrij snel uit haar schelp kruipt en helemaal los komt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten ontwijkt ons

Bericht door castratenkoor »

De ene kat is de andere niet. Ze zijn niet allemaal even knuffelbaar. Maar het heeft tijd nodig. Ze zal jullie moeten leren vertrouwen. En dat gaat bij het ene kitten sneller dan bij het andere. Probeer haar in ieder geval niet te laten schrikken door b.v. in je handen te klappen als ze iets doet wat je afkeurt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
SuuzVonT
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 nov 2016 16:42

Re: Nieuwe kitten ontwijkt ons

Bericht door SuuzVonT »

Nou, tadaaa! (Rechter poes)
Afbeelding

Ze ligt er volgens mij pretty much alleen maar omdat de ander er ging liggen, maarjaaaa. De grootste schrik is er gelukkig vanaf, maar het zal voorlopig geen kat worden die echt geniet van een aaisessie. Ze is wel lekker op haar gemak inmiddels en slaapt in de gekste posities én in het zicht :edance: (De eerste dagen trok ze zich onder de fauteuil terug om te slapen)

Bedankt voor de reacties! Ik dacht aanvankelijk echt "oh help, wat hebben we ons nu weer op de hals gehaald"

Edit: En ik ben voorzichtig begonnen met corrigeren (mevrouw blijkt een slokop, die het eten van d'r zus naar binnen wil schrokken zodra d'r eigen bakje leeg is. En dat is onfortuinlijk aangezien de andere kat drie happen neemt en als ze er zin in heeft later weer terug wil komen voor nog een paar hapjes, en later nog meer. Zou dat de reden zijn dat de éne super petite is en de ander al een flink ding?) en ze reageert daarna niet angstiger op me, gelukkig :grin:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten ontwijkt ons

Bericht door Rik »

Kijk, dat ziet er lekker knus uit. Je zou je nog eens flink kunnen vergissen dat het voorlopig geen aai-poes wordt. Als ze eenmaal los komt zou het heel snel kunnen gaan. Maar dat zal de komende weken wel blijken of dat zo is. Fijn dat het corrigeren nu ook een beetje zonder problemen kan. Al heel snel (hopelijk) hebben ze aan één woord voldoende. Hoewel... hier is Yuna de pitite maar als het om KVV gaat snelt ze ook naar het schoteltje van Bono (haar forse broer) als dat van haar op is. En dan blijft ze echt heel erg standvastig aanhouden. Het enige dat ik dan doe is mijn hand tussen haar hoofdje en het schoteltje en dan maakt ze een omweg en probeert het van de andere kant :) en begint het aan die kant opnieuw. Bij natvoer (en brokjes) is dat echter niet zo en is Bono meestal eerder klaar. Maar die heeft inmiddels aan één blik van mij voldoende om niet naar het schoteltje van Yuna te kruipen. Maar het kan inderdaad goed zijn dat Shakespeare altijd vooraan gestaan heeft wat betreft eten en dat ze nu al goed op gewicht is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
SuuzVonT
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 nov 2016 16:42

Re: Nieuwe kitten ontwijkt ons

Bericht door SuuzVonT »

Je zou je nog eens flink kunnen vergissen dat het voorlopig geen aai-poes wordt.
Nou, consider m'n klomp gebroken hoor
Afbeelding
:shock:

Ik ben zo ongelofelijk blij :verliefd:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe kitten ontwijkt ons

Bericht door Dinky »

Heerlijk en mooie dame :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten ontwijkt ons

Bericht door Rik »

Genieten :verliefd:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Nieuwe kitten ontwijkt ons

Bericht door jowi »

Heel herkenbaar, de openingspost, hier hetzelfde. 2 broers, de ene vind me helemaal leuk, de andere is inderdaad bangig, zoals jij beschrijft. Ben nu een week verder, het gaat al iets beter maar het ijs is nog steeds niet gebroken. Hij slaapt al wel op zijn gemakkie in het "openbaar" en ook bij me in de buurt, dat was afgelopen dagen ook wel anders, en laat zich al wat makkelijker oppakken gelukkg, en soms kan ik hem een beetje aaien, dus het gaat al wel iets beter.
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Nieuwe kitten ontwijkt ons

Bericht door RodeKaterHans »

Komt zo te zien helemaal goed! Sommige katten en kittens hebben nu eenmaal meer tijd nodig. Geduld, liefde en een broer of zus die het goede voorbeeld geeft helpen.
@jowi, Misschien wordt het nooit een superkroelkat, maar het gaat vast met de tijd steeds beter..
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Nieuwe kitten ontwijkt ons

Bericht door jowi »

Het gaat steeds beter ja :) nog lang niet zo’n kroelkont als zijn broer, maar hij laat zich inmiddels aaien, oppakken, en komt af en toe bij me liggen :) zijn broer is nog wel zijn grootste vriend :)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Nieuwe kitten ontwijkt ons

Bericht door Fotokonijn »

Gaat de goeie kant op, dus.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie