Kat heeft vandaag meerdere keren overgegeven

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Bella86
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 nov 2016 23:22

Kat heeft vandaag meerdere keren overgegeven

Bericht door Bella86 »

Hallo! Ik lees vaak mee op dit forum en heb nu zelf een vraag;
Mijn kat (12 jaar - binnenkat) lijkt vandaag last te hebben van zijn maag. Hij heeft vandaag 4x overgegeven; de eerste 2 keer kwamen er brokjes uit (half verteerd), dit was ongeveer 30minuten na elkaar (vanmiddag). Hierna heeft hij niet gegeten (of hij gedronken heeft durf ik niet met zekerheid te zeggen), niet gepoept of geplast en was niet zo enthousiast en vrolijk als normaal.

Een aantal uur na de 2e keer braken begon hij onrustig gedrag ging vertonen (doet hij altijd als hij moet braken, wat hij normaal alleen bij te snel eten of een haarbal doet). Ik had het idee dat hem iets (ik vermoedde haarbal) dwarszat, maar tot echt braken (of kokhalzen) kwam het niet. Hij gedroeg zich erg nerveus; steeds van kamer naar kamer lopen, in de kattenbak staan (nam geen poep- of plashouding aan- gewoon rechtop stilstaan)- beetje zoekend gedrag zeg maar; luid miauwen en speekselen en zich om de bek slikken.

Op de momenten dat de misselijkheid weer even weg leek te zakken was hij vrij sloom; slapen, niet enthousiast reageren op aandacht, geen interesse in eten (aan zijn lievelingshapje rook hij wel, maar twijfelde duidelijk of hij moest eten, wat hij uiteindelijk niet deed).

Ik werd er een beetje moedeloos van, want er zat hem duidelijk wat dwars. Om hem te helpen het kwijt te raken zijn we met hem in de tuin geweest waar hij meteen wild in gras begon te happen. Hierna duurde het nog een uur voor hij braakte (in de tussentijd wel weer af en toe het mauwen, slikken en speekselen en het zoekende gedrag). Er kwam die keer alleen (helder, geurloos) water/vocht uit (en de grassprieten). Hierna hem even wat rust gegund, hopende dat hij eindelijk kwijt was waar hij zo'n last van had (water en eten aangeboden maar geen interesse).
Helaas heeft hij een uur geleden voor een 4e keer gebraakt; weer vocht (deze keer geliger dan de vorige keer) en een minibeetje wit slijm. Hij ligt nu weer te slapen.

Achtergrondinfo;
>Waarschijnlijk het meest relevant - we hebben diverse soorten voer in huis (2 katten met gevoelige spijsvertering/allergie, die beiden andere brokken krijgen; RC Intestinal & RC Sensitivity Control). De 'niet-probleemkatten' (waaronder dus de braker) krijgen normaal Purina One Sensitive, maar (zal je zien dat het hier aan ligt;) deze week hebben we ook een zak Purina One Senior in huis gehaald. Alle katten (behalve de dieet-eters die hun eigen voer aten) reageerden hier slecht op (last van de darmen en maag). Na twee dagen hebben we de zak weggegooid en zijn we weer overgegaan op PO-Sensitive. De klachten stopten toen meteen (behalve bij de braker dus, het lijkt of zijn klachten pas achteraf zijn gaan spelen ipv tijdens). De braker heeft van alle bovengenoemde soorten gegeten (vooral de RC vindt hij lekker, dus probeert hij daar weleens wat van te stelen, maar dit heeft nooit voor problemen gezorgd).
> We hebben geen planten etc in huis die voor een vergiftiging hebben kunnen zorgen
> De andere katten hebben nergens last van

Ik maak me vrij ongerust.. Is dit gewoon een reactie op het voer/een haarbal en overdrijf ik en maak ik mij te ongerust? Mijn vriend wil het nog even aanzien tot na het weekend, ik heb de neiging om meteen morgen de dierenarts te bellen als hij vannacht weer braakt en niet begint te eten.
Bella86
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 nov 2016 23:22

Re: Kat heeft vandaag meerdere keren overgegeven

Bericht door Bella86 »

Meteen een update, helaas geen leuke;
Mijn lieve ventje is opgenomen bij de dierenarts. Vannacht en vanochtend weer overgegeven, toch maar naar de spoedarts gegaan want hij was erg hangerig en sloom. Ondertemperatuur (helaas weet ik niet hoeveel) en meneer was in shock aan het raken :'( Hij krijgt nu een infuus en misselijkheidsremmer, zogauw hij gestabiliseerd is wordt er verder doorgezocht naar de oorzaak. Ik ben heel bang dat zijn nieren kapot zijn :( We worden sowieso vandaag nog gebeld over zijn voortgang.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat heeft vandaag meerdere keren overgegeven

Bericht door ErikPhilippus »

Ach, wat een vervelende toestand. Wel goed dat je direct naar de DA bent gegaan, want er is dus wel serieus iets aan de hand... Uit je verhaal kan ik alleen niet opmaken waarom je denkt dat de nieren kapot zijn.... Want er kunnen nog vele andere oorzaken zijn. Maar er zal ongetwijfeld bloed worden afgenomen, dus dan weet je binnenkort meer.

Sterkte met je kat (naam?), en hopelijk is hij goed te behandelen!
Groetjes,
Erik
Bella86
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 nov 2016 23:22

Re: Kat heeft vandaag meerdere keren overgegeven

Bericht door Bella86 »

Naja, de dierenarts constateerde geen bijzonderheden bij het lichamelijk onderzoek, maar ik ben er zo eentje die dan uitgebreid op Google gaat zoeken en alleen maar drama tegenkomt :P Het is nog even afwachten, de dierenarts laat vandaag nog wat horen, ik hoop dat alles goed met hem gaat. Hij heet Salem, grote zwarte kater :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat heeft vandaag meerdere keren overgegeven

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte en beterschap met Salem. Wat een nare situatie zo, maar goed dat hij is opgenomen. Hopelijk komt er iets uit waar jullie iets mee kunnen. Wij duimen voor jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat heeft vandaag meerdere keren overgegeven

Bericht door Dinky »

Goed dat jullie vandaag naar da zijn gegaan!
Hopelijk krijg je vandaag update van de da dat hij aan het opknappen is ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Bella86
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 nov 2016 23:22

Re: Kat heeft vandaag meerdere keren overgegeven

Bericht door Bella86 »

Omdat we te ongeduldig waren hebben we zelf nog even gebeld over hoe het nu gaat. Salem heeft wat gegeten, jeeeeh! Dierenarts was nog niet tevreden over zijn verdere herstel (temperatuur en sloomheid), dus wil hem nog even daar houden. Hopelijk kan ik hem vanavond nog ophalen, anders morgen. We gaat het zien <3
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat heeft vandaag meerdere keren overgegeven

Bericht door ErikPhilippus »

Hopelijk heb je je grote zwarte kater vanavond nog bij je.

Salem Aleikum!
Erik
Gebruikersavatar
EmmaH90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 nov 2016 19:58

Re: Kat heeft vandaag meerdere keren overgegeven

Bericht door EmmaH90 »

He wat eng zeg. Ik hoop dat ze wel vinden waar het vandaan komt maar dat het niet ernstig is. Ik heb zelf goede ervaring met dat Prim 2 nachtjes daar bleef slapen. Ze konden haar heel direct alles geven wat ze nodig had. Ik vond het niet leuk en ging wel op bezoek om lekker te kroelen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat heeft vandaag meerdere keren overgegeven

Bericht door Dinky »

Fijn dat het iets beter gaat :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Bella86
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 nov 2016 23:22

Re: Kat heeft vandaag meerdere keren overgegeven

Bericht door Bella86 »

Weer een update; gisteravond was Salem stabiel, maar nog steeds niet je-van-het. Dierenarts heeft hem de nacht nog daar gehouden. Gevraagd of we bloedonderzoek wilden; ja. Alles was goed, behalve zijn kaliumgehalte, die was erg laag, hij krijgt hier nu een infuus voor. Wat de oorzaak van het lage gehalte is wordt nog uitgezocht.. Als het goed is mag hij vandaag naar huis, dan nog even kijken hoe het dan gaat :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat heeft vandaag meerdere keren overgegeven

Bericht door Anne »

Nou gelukkig niets ernstigs :smile:
Fijn dat hij straks weer naar huis mag!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat heeft vandaag meerdere keren overgegeven

Bericht door ErikPhilippus »

Een te laag kaliumgehalte zou wel veel van de klachten kunnen verklaren/veroorzaken. Ik hoop (en verwacht eigenlijk) dat als het kalium nivo weer genormaliseerd is, het een stuk beter met Salem zal gaan.

Groetjes,
Erik
Bella86
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 nov 2016 23:22

Re: Kat heeft vandaag meerdere keren overgegeven

Bericht door Bella86 »

Helaas een triest bericht. Salem is in de nacht van maandag op dinsdag bij de dierenarts overleden. Hij is die nacht daar gebleven omdat de dierenarts zijn herstel niet vlot vond gaan en er naar zijn idee nog wat aan de hand was. Het was de bedoeling om dinsdag verdere onderzoeken te doen, waaronder een echo/foto. Van het toedienen van kalium en vocht had hij sneller moeten opknappen, maar dit gebeurde dus niet.

Zonder autopsie zullen we de exacte oorzaak van zijn ziekte niet weten, maar hij begon met het projectielbraken van gestold bloed en vocht en heeft meteen daarna een hartstilstand gehad. De dierenarts zei dat het niet lang duurde, we hopen dat dat ook echt zo is en hij het niet teveel geleden en beseft heeft :(

De dierenarts vermoedt dat hij een tumor in zijn darmen of maag had (projectielbraken hoor je vaak bij zoiets). Een maagzweer is ook nog een optie, maar het wijst allemaal meer op een tumor..Het blijft nog steeds vreemd dat er in zijn ontlasting, braaksel en bloed niets te zien is geweest; alles wat goed behalve het kaliumgehalte en er leek ergens een ontsteking te zitten. Eerder spuugde of poepte hij ook geen bloed. We denken zelf dat het dan de maag is geweest, want zijn drollen zagen er ook normaal uit (als er iets in de darm zit hoor je vaak dat keutels erg plat zijn/er geen ontlasting langs kan). Bij de dierenarts hadden ze ook niet het idee dat hij met 1 been in het graf stond om maar zo te zeggen. Achteraf gezien is hij in de laatste maanden ook afgevallen, hij was eerder een gigantische kater, toen we zijn gewicht hoorden bleek hij aanzienlijk te zijn afgevallen (dat wij dit niet eerder gezien hebben (het ging zo geleidelijk blijkbaar) vinden we nog steeds heel erg). Qua gedrag was hij gewoon zichzelf voor het echte ziek-zijn begon; even speels, aanhalig en hongerig (eten mocht hij graag ;), de dierenarts vond hem verder ook in goede conditie. Waarschijnlijk was er dus al veel langer wat aan de hand, wat wij niet gemerkt hebben. Hij heeft eerder kanker gehad (in zijn oor), hier is hij toen van genezen na een aantal operaties. Misschien was het op dat moment toch al uitgezaaid :(

We zijn er vanzelfsprekend helemaal kapot van, vooral omdat wij dit totaal niet hadden zien aankomen. Het feit dat hij zondag meteen opgenomen moest worden was al een verrassing voor ons, laat staan dat hij zou overlijden. Ook vinden we het heel erg dat we er niet bij waren toen hij zijn laatste adem uitblies, dan heb je toch een beetje het idee dat je hem in de steek gelaten hebt en geen fatsoenlijk afscheid hebt kunnen nemen. Gelukkig was de dierenarts op dat moment wel bij hem en is hij niet alleen overleden :(
Aan de andere kant is het misschien ook beter geweest dat het niet hier is gebeurd maar bij de dierenarts, omdat wij zelf nooit hadden geweten wat we hadden moeten doen en we het beeld van een bloedspugende kat nooit meer kwijt waren geraakt.
Salem wordt morgen gecremeerd.
Bedankt voor jullie medeleven en het meedenken <3
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat heeft vandaag meerdere keren overgegeven

Bericht door Rik »

Wat een triest nieuws. Heel veel sterkte met het verlies van Salem.

Slaap zacht Salem.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie