Nierdieet en eiwit

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door castratenkoor »

Het is jouw beslissing en die respecteer ik uiteraard. Maar mijn gevoel blijft zeggen : rauw.
Sjaak* zijn gezondheid was denk ik vergelijkbaar.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door ErikPhilippus »

Denk ik ook niet dat het een wereld van verschil zal maken, voorkoken of niet.
En het is ook gewoon een kwestie van uitproberen.

Het risico zit 'm niet zozeer in die extra eiwitten, maar in extra fosfaat. Want fosfaat in het voedsel gaat zich binden met calcium, en die calciumfosfaten slaan neer in de nieren, en veroorzaken daar schade. En dat is dus iets wat je echt niet wilt. Dus dat fosfaat moet ik heel goed in de gaten houden.

Met eiwitten is het een wat ander verhaal. Als een nierkat teveel eiwit binnenkrijgt dat hij/zij niet goed kan gebruiken voor de synthese van 'eigen' nieuwe eiwitten, dan worden de 'nutteloze' aminozuren afgebroken waarbij stikstof vrijkomt. En die stikstof moleculen gaat de ureum cyclus in, en worden in de vorm van ureum uitgescheiden door de nieren (als het goed is). Nierkatten hebben daar moeite mee, dus stapelt ureum zich op in het bloed - met misselijkheid en eetstakingen als gevolg. Maar de nieren op zich krijgen daar geen opdonder van - als de overmaat ureum weg is gespoeld (b.v. door veel drinken en/of onderhuids infuus), dan is het leed grotendeels weer geleden.

Net als de andere baasjes van nierkatten hier, kan ik Dalí lezen als m'n broekzak. Dus ik zie meteen als hij zich misselijk voelt b.v. vanwege opstapelend ureum. En ik heb de mogelijkheid om zelf dan direct een onderhuids infuus te geven, da's mazzel. Dus ik denk dat als ik goed in de smiezen hou hoeveel fosfaat hij krijgt te verwerken, het risico van extra hapjes konijnenvlees beperkt is.

Wordt vervolgd...
Groetjes, en goed weekend gewenst van de bewoners van het kattenpaleis!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zou ik het alleen niet elke dag geven.

Ook namens het hele castratenkoor fijn weekend voor iedereen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door ErikPhilippus »

Vandaag begonnen met het bijvoeren van rauw konijn.

Ik heb porties van 15 g fijngesneden konijnenvlees ingevroren, en dat krijgen Dalí en Gaudí (voorlopig) om de dag. Dat komt overeen met 3 gram hoogwaardig eiwit. Bij Dalí doe ik er een beetje Ipa overheen.

Ze vinden het allebei ontzettend lekker - dus dat is al mooi meegenomen.
Ga nog met de DA overleggen of en zo ja, hoe we Dalí moeten monitoren.

Ben benieuwd.
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door castratenkoor »

Dat zijn mooie kleine porties, fijn dat ze het lekker vinden. Heb je het zelf klein gesneden, of zo kunnen kopen? Ik ben wel benieuwd. Om de dag lijkt mij ook een goede optie. Ik hoop dat ze het er beide goed op doen. Maar stel je verwachtingen niet te hoog, ze zullen niet opeens weer stevig worden. Oudere katten worden nou eenmaal mager. (ik ben benieuwd of dat met Bob ook zo gaat)
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door ErikPhilippus »

castratenkoor schreef:Heb je het zelf klein gesneden, of zo kunnen kopen?
Nee, ik heb het zelf de konijnenbout (van AH) staan uitbenen in de keuken, met een klaaglijk miauwende menigte aan m'n voeten :grin: Toen fijngesneden, in porties verdeeld en in de diepvries. Dus morgen krijgen ze weer een portie van elk 15 gram, en meteen daarna hun natvoer.

Het is in ieder geval fijn dat ze iets krijgen waar ze dol op zijn. En wie weet vertraagt het de afbraak van hun eigen spiermassa, we zien wel.

Groetjes,
Erik
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door Gittje »

Uit deze studie die ik onlangs las http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/2 ... 001_AC.pdf blijkt dat ze tot op heden niet zeker zijn of eiwitrestrictie de progressie van chronisch nierfalen in de beginfase afremt. Ook de juiste verhouding tussen Omega 3 en Omega 6 is voorlopig nog onbekend.

Wat wel zeker is, is dat te weinig eiwitten voor een carnivoor spierafbraak tot gevolg heeft. Waarbij ik mij overigens de vraag stel in hoever katten eiwitten van plantaardige oorsprong wel nuttig kunnen gebruiken.

Hier zijn ze ook dol op konijn, kalkoen lukt ook nog wel, maar voor eend halen ze hun neus op. Rauwe kippenmaagjes gaan er ook vlot in.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door ErikPhilippus »

Gittje schreef:Uit deze studie die ik onlangs las http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/2 ... 001_AC.pdf blijkt dat ze tot op heden niet zeker zijn of eiwitrestrictie de progressie van chronisch nierfalen in de beginfase afremt. Ook de juiste verhouding tussen Omega 3 en Omega 6 is voorlopig nog onbekend.

Wat wel zeker is, is dat te weinig eiwitten voor een carnivoor spierafbraak tot gevolg heeft. Waarbij ik mij overigens de vraag stel in hoever katten eiwitten van plantaardige oorsprong wel nuttig kunnen gebruiken.


Jammer genoeg bestaat die pagina niet meer waar je naar verwijst - maar ik denk dat ik vergelijkbare artikelen heb gezien waarbij vraagtekens worden gezet bij het lage eiwit-gehalte in nierdieet.

In het artikel waar ik me op baseer wanneer het gaat om de dagelijkse eiwitbehoefte van (gezonde/oudere) katten, staat een tabel met de biologische waarde van de verschillende eiwitbronnen - en plantaardige eiwitten hebben wat dat betreft een duidelijk lagere waarde. Je ziet ook in mijn lijstje dat plantaardige eiwitten een prima energiebron zijn, dat wel - maar ze zijn een stuk minder geschikt om aan de behoefte aan aminozuren bij de kat te voldoen. Lijkt me ook ook niet meer dan logisch.

Groetjes,
Erik

PS Mocht jij het artikel zelf nog hebben, misschien kan je het me mailen naar erik@liskeshoeve.nl? Thanx
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door Rik »

ErikPhilippus schreef:Jammer genoeg bestaat die pagina niet meer waar je naar verwijst
Waarschijnlijk omdat de link uit de andere post gekopieerd is (als tekst) en dan bevat ie ook die puntjes en is de link ongeldig.

Hier is die andere post en oorspronkelijke link naar de PDF:
viewtopic.php?f=24&t=31014&p=682827#p682827
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/2 ... 001_AC.pdf
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door ErikPhilippus »

Aha - ja, ik dacht al zoiets. Wat attent van je dat je mij de link doorstuurt, Rik - wordt zeer gewaardeerd!
Het artikel komt we wel bekend voor - maar ik ga het nog een keer doornemen.

Bedankt!
Erik
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ben benieuwd of je nog een reactie hebt gekregen van dr. Falconer?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door ErikPhilippus »

Yo16Ka16No11 schreef:Ben benieuwd of je nog een reactie hebt gekregen van dr. Falconer?
Nee - en ik zag dat het laatste antwoord van dr. Falconer dateert van april 2015. Dus hij zal het om wat voor reden dan ook, niet meer lezen denk ik. Jammer!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door Rik »

Laatste blog-post van hem is van 3 oktober dit jaar. Dus misschien leest hij de mail via het contact-formulier (op de contact-pagina) wel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door Adriana »

....... de progressie van chronisch nierfalen in de beginfase afremt.....
Dalí heeft toch geen chronisch (= voortschrijdend) nierfalen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door ErikPhilippus »

Adriana schreef:Dalí heeft toch geen chronisch (= voortschrijdend) nierfalen?
Huh? Ik dacht het toch echt wel...
Waarom denk jij van niet?

Groetjes,
Erik
Plaats reactie