Kittens MOETEN natvoer?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Gittje »

castratenkoor schreef:Niet eens per definitie Rik. Ik ken zat katten die op alleen brokken heel oud worden. Mijn oudste zus heeft er twee van 19, die krijgen alleen droogvoer. Ze heeft er een gehad, een raskat, die is 23 geworden ook op alleen brokken.

Ik voer zeer gevariéerd en mijn katten worden doorgaans niet ouder dan 14.
Eentje werd 18,5 en eentje op 3 weken na 16.

Ach wat is wijsheid? DE beste manier van voeren bestaat denk ik niet. Zal ook per kat verschillen
Bij mijn katten die ik vanaf 2001 in huis haalde is het dus maar 12 jaar. En ze kregen hoofdzakelijk Royal Canin Sensible 33 met een beetje Fit32 tussen, om reden dat 2 katten van de 3 hun neus optrokken voor natvoer en ik mij toen nog niet in het onderwerp van kattenvoeding had verdiept.

Bij dieren zal het wellicht net zoals bij mensen zijn: de ene is op gezondheidsvlak sterker dan de ander. Maar ik blijf mij verwonderen dat ze als gemiddelde leeftijd voor een binnenhuiskat 15 tot 18 jaar geven. Mijn ervaring is anders :-(

Intussen kies ik nu resoluut voor variatie, ook voor Simba. Voorlopig nog geen dieetvoer gezien hij naast Semintra ook Pronefra krijgt. Eens Figaro volwassen is, kan ik dan wel overschakelen naar nierdieetbrokken. Leuke tip overigens van dat water met een smaakje ter beschikking te stellen.

Uit deze studie die ik onlangs las http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/2 ... 001_AC.pdf blijkt dat ze tot op heden niet zeker zijn of eiwitrestrictie de progressie van chronisch nierfalen in de beginfase afremt. Ook de juiste verhouding tussen Omega 3 en Omega 6 is voorlopig nog onbekend.
Cerna

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Cerna »

Ik voer ook gevarieerd en bij mij worden de katten gelukkig behoorlijk oud (laatste 16 jaar: Minoes 19, Tara 12,5, Shura 15, Tabitha 18,5, Cochi 18, Cerná 17; alleen Noa werd maar 7,8 maar dat heeft een andere reden).

Maar ik weet niet of het aan het voer ligt of dat het gewoon een gelukstreffer is. Ik denk ook niet dat het zo is dat wanneer je op een bepaalde manier voert, de garantie hebt dat een kat eerder dood gaat of juist heel oud wordt.
Zo geef ik gewoon brokjes met granen (heb ik altijd gedaan) en heb pas 1x een poes gehad met oxalaat blaasstenen terwijl ze altijd nierdieetbrokjes eet wat juist gegeven wordt aan katten met oxalaat blaasstenen. Dus hoe ze eraan kwam, is nog steeds een raadsel.

Heb in het verleden het zgn. junkfood gegeven omdat dat toen het beste was wat je kon geven en deze katten werden ook oud.
Ik heb nu twee bijna alleen brokjeseters en twee die alles eten en dat heeft wel mijn voorkeur want zo kun je ook nog eens iets verstoppen in het voer wat lastig rechtstreeks te geven is.

Wanneer een kat nierfalen krijgt dan aarzel ik niet en stap onmiddellijk over op dieetvoer: brokjes, maar vooral natvoer. Zo heeft Tabitha nog 4 jaar met ouderdoms nierfalen geleefd, Cochi zelfs 5 jaar en Noa 4,5 jaar. Had ik dat niet gedaan - daar ben ik van overtuigd - dan waren Tabitha en Cochi geen 18 jaar geworden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Rik »

Ach ja... Bowy is ook 20 jaar geworden op Felix natvoer en Whiskas brokjes :)

(niet dat mijn nieuwe haarbollekes dat nu krijgen...)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Aluyx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 nov 2016 09:03
Locatie: Hengelo

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Aluyx »

Onze beestjes krijgen zowel brokken als natvoer. De brokken hebben ze zo goed als de hele dag tot hun beschikking.
Whiskey kon hier vanaf het begin goed mee om gaan, Mist had de neiging om alles in 1 keer weg te werken. Toen we dit zagen hebben we ze 4 x daags een klein beetje brokken gegeven. We hebben Mist nu een week of 4, en ook hij weet nu dat de brokken wel blijven staan.
De brokken zijn trouwens een mengsel van Felix en het huismerk van de dierenwinkel, tot felix op is en we op alleen t huismerk overstappen.
Mijn vriendin geeft de beestjes voordat ze naar bed gaat een beetje Chesir natvoer, en hier zijn ze helemaal op ingesteld. Op het moment dat ze rond een uur of 10 naar de keuken loopt beginnen zowel Whiskey als Mist te miauwen en voor haar voeten te lopen. Ze krijgen het vooral als verwennerij, want drinken doen ze best goed met de fontein van Cat-it (ik denk tenminste dat het dat merk is).
Plaats reactie