Nierdieet en eiwit

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door castratenkoor »

In ieder geval niet door hem zachtgekookte eieren te gaan voeren ;-) . Dat is een te grote aanslag op zijn nieren. En eigenlijk alle eiwitten die je aan zijn nier-dieet toevoegt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb om te beginnen een lijstje samengesteld van allerlei voedingsbronnen zowel dierlijk als plantaardig (alle waardes per 100 g):

Afbeelding

Uiteraard is fosforgehalte iets om goed in de gaten te houden, en wat dat betreft springt struisvogelvlees eruit: vrijwel geen fosfor. Patrijs heeft van het wild vlees het hoogste eiwit-gehalte. Je ziet ook dat plantaardige bronnen veel energie leveren, maar meestal minder eiwit hebben, en een hoog fosforgehalte.
castratenkoor schreef:In ieder geval niet door hem zachtgekookte eieren te gaan voeren. Dat is een te grote aanslag op zijn nieren.
Hele eieren lijkt me ook niet goed.... Anderzijds heeft het eiwit in eieren wel de allerhoogste biologische waarde.

Maar zoals gezegd, het eiwitgehalte zelf is uiteraard niet zaligmakend: het gaat er ook om hoe goed de samenstelling van het eiwit overeenkomt met het natuurlijke voedingspatroon, cq. behoefte aan bepaalde aminozuren van de kat.

Ten slotte nog een opmerking die ik vond op deze site: http://feline-nutrition.org/answers/ans ... -raw-diets:
An ideal diet for a cat with renal disease should have a highly digestible, bio-appropriate protein content, such as rabbit and poultry. Many of the toxic products that accumulate in the blood in renal failure are a result of protein breakdown. Clinically we find that our raw fed renal cats do well on highly digestible proteins like rabbit, chicken, hare and possum. Too little protein in the diet can lead to excessive weight loss that can be extremely detrimental to a cat's general health.

Groetjes,
Erik

Edit: ik vond het wel heel apart, die 10 mg fosfor van de struisvogel. Dus ik heb nog eens verder gezocht, en vond een waarde van 216 mg. Dus die 10 is denk ik een vergissing.
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 02 nov 2016 12:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Cerna

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door Cerna »

Heeft het ook niet met de leeftijd te maken, Erik?

Al mijn oudere katten vielen af of ze nu wel of geen nierfalen hadden en Noa (3) kwam in acht maanden tijd twee kilo aan van nierdieet. Dus dan ligt het toch niet aan het nierdieet, lijkt me.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door ErikPhilippus »

Natuurlijk heeft het ook met leeftijd te maken.... Het is echt niet een zwart/wit verhaal, en ik denk ook echt niet alle fabrikanten van nierdieet voedsel even snel de loef af te steken. Maar ik vind het wel de moeite waard om er eens in te duiken - en ook de discussie aan te gaan met die fabrikanten.

En jouw Noa bewijst dat de ene kat de andere niet is... Er zijn katten die met een muizenbeetje voedsel al snel te dik worden, en er zijn vreetmonsters die graatmager blijven. Maar de uitzondering bevestigt hier toch wel de regel dat vrijwel alle nierkatten vermageren. Wat gaf je Noa trouwens voor dieetvoer, en hoeveel?

Groetjes,
Erik
Cerna

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door Cerna »

Noa kreeg ongeveer 110 gram Trovet zacht voer verdeeld over drie voermomenten en daarnaast at ze gewone brokjes (RC Fit), maar dat waren er niet veel.

Voordat Noa ziek werd woog ze 3,5 kilo (tabby's zijn altijd veel tengerder dan effen Britten), toen viel ze af naar 3 kilo en na drie weken martelen met het eten zijn we gaan spuitjevoeren en daarna begon ze aan te komen.
Toen ze eenmaal zo'n 5 kilo woog bleef ze een aantal jaren op dit gewicht. Een paar maanden voor haar dood begon ze weer af te vallen en een week voor haar dood woog ze 4,1 kilo terwijl ze nog wel dezelfde hoeveelheid voer kreeg. Ze spuugde echter de laatste twee weken erg vaak dus ik heb geen idee hoeveel ze werkelijk binnenhield.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door ErikPhilippus »

Bedankt voor de info, Annet.

Ja, dat is dus ook slechts zo'n 3 g eiwit/dag. Wellicht speelt het een rol dat Noa nog relatief jong was, en door het hoge aandeel vet in dat voer toch behoorlijk in gewicht kon toenemen. Het ligt ook wel voor de hand dat seniore dieren veel gevoeliger zijn voor spierafbraak dan jongere dieren.

Groetjes,
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb me nog wat verdiept in de materie, en ik denk dat konijnenvlees qua eiwitsamenstelling voor de kat het gunstigste is, in casu de minste afvalstoffen (en dus ureum) geeft. Dus ik ben van plan om voor Dalí en Gaudí een klein beetje konijnenvlees (ik denk aan 15 g/dag, overeenkomend met 3 g hoogwaardig eiwit) door het voer te prakken. Fosforgehalte gaat dan wel iets omhoog, maar dat ondervang ik dan met een schepje Ipa.

Ik heb net gesproken met mijn DA hierover, en zij vindt het een interessant gezichtspunt. Ze gaat het bespreken met een voedingsdeskundige, en laat me weten als er een reactie is. Dus ik wacht nog even met het kopen van konijn :grin:

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door castratenkoor »

Ga je dat vlees dan (laten) malen? Ik zou ze eerder ieder een stukje geven. Is ook goed voor het gebit, dat kauwen. Ik zou het in dagporties invriezen en dan steeds 1 portie ontdooien.

Sjaak* gaf ik 3 x per week een stukje kip. Hij is van 4-de tot 16-de nierpatiënt geweest. En nooit problemen met gebit gehad.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat was ik van plan: kleine porties invriezen. Inderdaad zou ik ook een stukje rauw kunnen geven (en dan daarna zorgen dat ze wat Ipa binnenkrijgen?). Hoewel eiwitten gemakkelijker verteerd worden als je ze eerst even kort kookt. Zal er nog even over dubben.

Dat is wel heel bijzonder: Sjaak 12 jaar lang nierpatient. En regelmatig een stukje kip... Dus eigenlijk hoe ik het wil gaan doen met Dali :smile: Hoe zat het met Sjaak zijn gewicht/spiermassa trouwens?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door castratenkoor »

Sjaak* was op het laatst ook een graten-pakhuis, vooral de achterkant was erg vermagerd. 2-3 maanden voor zijn dood verloor hij bloed, uit zijn plassertje, liep er gewoon spontaan uit, bleek een nierbloeding. Hij was met vlagen erg apatisch en bij de dierenarts zitten dubben hem wel of niet te laten gaan. Uiteindelijk met driemaal injectie AB en Buprecare is hij daar toch nog bovenop gekomen. Wel wetend dat hij op zijn laatste benen liep, de nieren waren 5 en 3 keer zo groot als normaal. Ze bliezen op zeg maar.

Sjaak* zijn kracht zat hem in het altijd goed blijven eten. Dat hield op toen ik na operatie uit het ziekenhuis kwam. De strijdlust was op.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door Dani_84 »

Bedankt voor dit interessante topic. Ik ga het nog een paar keer doorlezen.

Van al het 'raw' voer weet ik dat de meeste katten konijn het lekkerst vinden, dat is een fijne bijkomstigheid. Houd er ook rekening mee dat er ook katten zijn die helemaal niks rauw willen eten.

Voor mij zelf voelt het voeren van konijn aan mijn katten toch niet helemaal juist, omdat ik ook konijnen als huisdieren heb rondlopen. :icon_shifty:
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door ErikPhilippus »

Dani_84 schreef:Van al het 'raw' voer weet ik dat de meeste katten konijn het lekkerst vinden, dat is een fijne bijkomstigheid. Houd er ook rekening mee dat er ook katten zijn die helemaal niks rauw willen eten.
Dat is inderdaad een fijne bijkomstigheid. Heb wel het idee dat de oude heren een hapje wildvlees wel kunnen waarderen.
Dani_84 schreef:Voor mij zelf voelt het voeren van konijn aan mijn katten toch niet helemaal juist, omdat ik ook konijnen als huisdieren heb rondlopen.
Snap ik helemaal. Wij eten vrijwel nooit kip (en zowiezo vaak vegetarisch), mede omdat we hier kippen hebben (Joop met z'n harem).

Groetjes,
Erik
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 04 nov 2016 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door ErikPhilippus »

castratenkoor schreef:Wel wetend dat hij op zijn laatste benen liep, de nieren waren 5 en 3 keer zo groot als normaal. Ze bliezen op zeg maar.
Ach jee, dus geen schrompel niertjes, maar waarschijnlijk PKD? Maar inderdaad, Sjaak moet een enorme overlevingsdrang gehad hebben.... Katten zijn taaie beesten, dat blijkt wel weer.

Ik neem aan dat je de kip gewoon rauw gaf, dus niet even koken vooraf?

Want op zich is kort verhitten van het vlees niet verkeerd, want het wordt sneller verteerd als het eiwit is gedenatureerd. Dat wil zeggen: als de ruimtelijke structuur van het eiwit is ontmanteld. Dat gebeurt in de darm, onder invloed van maagzuur, maar ook bij het koken, door verhitting. Maar het is de vraag of ze het vlees dan nog wel lekker vinden....

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door castratenkoor »

Ik geef altijd rauw. Ik geloof niet in het nut van koken eerlijk gezegd. Ooit een wilde katachtige de muisjes zien voorkoken?

Geen PKD - dan zou hij er nooit nog zo oud mee zijn geworden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door ErikPhilippus »

castratenkoor schreef:Ik geef altijd rauw. Ik geloof niet in het nut van koken eerlijk gezegd. Ooit een wilde katachtige de muisjes zien voorkoken?
Natuurlijk geef je een jonge gezonde kat rauw, het zijn carnivoren, dus dat is de natuur.
Maar Dalí is oud, nier-patient en signalen van pancreatitis (waardoor hij wellicht te weinig eiwit-splitsende enzymen heeft) - dus dat voorkoken bedoel ik als een steuntje in de rug voor hem, dat de eiwitten gemakkelijk worden opgenomen. Maar ik weet het ook nog niet...

Groet,
Erik
Plaats reactie