Hoe snel werkt feliway?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Eveliene
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2007 18:45

Hoe snel werkt feliway?

Bericht door Eveliene »

Hoi Allemaal,
Zoveel vragen mbt de acceptatie van een kitten..daar kan er vast nog wel eentje bij :)
Sinds gisteravond 19.30 ben ik in het bezit van een kitten poesje die ik Mollie heb genoemd.
Ik heb al 2 katten. 1 uit het asiel dat is Felix hij is 4. Hij gromt wat en blaast maar zoekt haar soms ook op.
Dan heb ik Basje een kat van 3 jaar. Werd buiten enorm geplaagt en aangevallen en daarom leven we nu binnen. Basje gromt wat meer een bromt. Maar hij haalt niet uit. Zoekt het ook niet op...Soms als de kitten op de bank speelt en Basje loopt langs gaat hij heel hard brommen en haalt hij soms uit maar gelukkig niet raak.
Om de sfeer wat dragelijker te houden maken werd ik gewezen op Feliway.. deze hangt sinds 15.00 vanmiddag in de woonkamer. Mijn vraag hoe lang duurt het voordat de geur zich echt in de woonkamer heeft genesteld?
En is het normaal dat de kitten zo wordt weggegromd?
Graag toch nog jullie reacties :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe snel werkt feliway?

Bericht door Rik »

Mollie is er dus nog geen 24 uur. Ik vraag me af of je dan al moet gaan werken met feliway. Het is echt heel normaal dat die kleine wegegromd (en soms geslagen) wordt. Zeker bij katten van 3&4. Waarschijnlijk wordt er niet eens met nagels geslagen. Mollie is nieuw en zij zal even haar plaats moeten leren. Gelukkig zijn kittens heel erg flexibel en niet snel over de indruk. Pas als ze echt aangevallen wordt moet je ingrijpen.

Je kunt het acceptatie-proces wat helpen door bijvoorbeeld met ze te spelen (ga op de grond tussen Basje&Felix en Mollie zitten en speel met beide of voer wat snoepjes).

Maar het blaas en gromgedrag is echt heel normaal en zal nog zeker wel een paar daagjes tot een week aanhouden. Je zult merken dat het steeds minder wordt tot moment van volledige acceptatie.

Als Basje en/of Felix echt bang gedrag vertonen of niet kunnen wennen aan Mollie, kun je wel met de feliway werken.

Lees ook eens dit (hier staan ook wat tips in):
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... ijker.html

Ook daar staat dat feliway meestal pas nodig is als het wennen niet lukt (wat bij introductie van volwassen katten onderling vaak het geval is) of als ze Mollie echt aanvallen (maar daar valt een mep zonder nagels niet onder).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe snel werkt feliway?

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me aan bij Rik, voorlopig lijkt het me erg voorbarig om feliway te gebruiken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Hoe snel werkt feliway?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ook ik ben het eens met het verhaal van Rik.

Persoonlijke ervaring Feliway ( in stopcontact ). Geen effect op katten...slechts een vieze olie achtige vlek op muur.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Eveliene
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2007 18:45

Re: Hoe snel werkt feliway?

Bericht door Eveliene »

Wauw bedankt voor jullie reacties!
Ik ben dus duidelijk een overbezorgde kattenmoeder ;p
Het klinkt zo gemeen die grommen en brommen. Basje heeft nu een keer uitgehaald naar Mollie ik denk inderdaad niet eens met nagels want ik zie niks aan haar. Ook Felix heeft het nu een keertje gedaan. Ik heb de feliway ook een soort van aan laten praten dus ha ha.. Ik ga hem gewoon bewaren voor een eventueel later moment.
Dat van de snoepjes enz dat doe ik ook hoor. Voor een snoepje of eten doen ze alles en vergeten ze lijkt wel even de kitten...
Gelukkig wordt er niet op haar geloerd of naar haar gejaagd. Opzich gaat het dan denk ik prima... ik heb er eigenlijk niet echt ervaring mee. Ben ook onder de indruk dat het beestje nog zo klein is hihi...
Tips en trucs zijn volgens mij zat te vinden op het forum...daar ga ik me eens even in verdiepen.
Wanneer het echt niet had gegaan had de sfeer denk ik al een stuk grimmiger moeten zijn?!
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Hoe snel werkt feliway?

Bericht door Dani_84 »

Hi, ik heb sinds twee en halve week een kitten bij mijn twee katten in huis. Ik hoef mijn ervaring eigenlijk helemaal niet te delen, want ik kan me zó bij Rik aansluiten. De eerste week werd er vooral door Ivy heel erg gegromd, maar inmiddels is het alsof Lizzy er altijd al was. Alleen met etenstijd wordt Iv nog weleens boos, maar het is puur onzekerheid van haar.
Let er ook op dat je je katten genoeg privé aandacht geeft, want ik weet het een kitten is lief schattig en leuk en neem je snel in bescherming. Maar dat voelen je katten ook aan en ze mogen zich niet achtergesteld voelen. Komt helemaal goed hoor!

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hoe snel werkt feliway?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb zelf nooit enig effect van Feliway mogen ondervinden, ook niet van de spray.
En ik sluit me ook aan bij de vorige sprekers: in dit geval ook helemaal niet nodig, dit is volkomen normaal, en over een handvol dagen is de situatie waarschijnlijk genormaliseerd en spelen ze lekker met elkaar.

Groetjes,
Erik
Eveliene
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2007 18:45

Re: Hoe snel werkt feliway

Bericht door Eveliene »

Het gaat de goede kant op!!
Het gebrom wordt stukke minder.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Hoe snel werkt feliway?

Bericht door Sifra »

Ik vind het moeilijk om het effect van de Feliwayverdamper te beoordelen. De spray werkt hier wel als Sifra eens in de zoveel maanden weer een manie heeft om een stoel te bewerken. Ik spray een beetje op het kleed over de stoel en Sifra blijft weer maanden van de stoel af.

Eveliene, fijn dat je brompot langzamerhand bijdraait.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Eveliene
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2007 18:45

Re: Hoe snel werkt feliway?

Bericht door Eveliene »

Ja ik ben ook super blij! Het klinkt zo eng sn ik was meteen bang dat Mollie gewond ging raken Hihi. Maar voor nu gaat het super goed! Zo blij dat ik Mollie geadopteerd heb..anders was ze in het asiel beland en nu zit ze lekker te ravotten in huis!
Plaats reactie