Nuchter voor castratie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
kittentjes

Nuchter voor castratie

Bericht door kittentjes »

Morgen worden mijn twee doerakken gecastreerd. Nu staat op het lijstje van de dierenarts dat ze nuchter moeten zijn vanaf 1900. Is dit niet wat lang?
Op internet lees ik ook veel vanaf 22.00 maar ook al vanaf 18.00. Ik breng ze voor 9.00 dus ze zullen erna pas geholpen worden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nuchter voor castratie

Bericht door Rik »

Volgens mij minimaal 12 uur (of langer) van te voren niet meer eten. Ik lees ook veel 22:00 maar het hangt er natuurlijk vanaf hoe laat ze geholpen worden. Als ze nog eten in de maag hebben, krijg je gevaar voor braken tijdens (en vanwege) narcose met ook als gevolg verstikkingsgevaar (want het braaksel kan in de luchtpijp en longen komen). Ik zou gewoon aanhouden wat de da zegt.

Lopen ze al te klagen om eten?

Veel sterkte voor de kleintjes morgen.
Laatst gewijzigd door Rik op 23 okt 2016 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Nuchter voor castratie

Bericht door Inge62 »

Voor operaties van mijn beide katers hield ik 12 uur 's nachts aan als laatste maaltijd. In overleg met de da. Ook als ik ze heel vroeg in de morgen moest brengen. Water mag je altijd laten staan.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nuchter voor castratie

Bericht door castratenkoor »

Mijn dierenarts houdt altijd 18 uur aan en dan 9 uur brengen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Nuchter voor castratie

Bericht door kittentjes »

Vind het zo gek die verschillen, je zou denken dat het iets is wat standaard is qua uren wat tussen ok en laatste maaltijd moet zitten. Anyway ze hebben niet meer gegeten en ook niet om gezeurd gek genoeg. Ze lopen nu wel steeds mee de gang in maar er word niet gemiauwd. Verbaas me erover hoe makkelijk dat ging. Nu op naar het spannende deel, hopelijk gaat alles goed...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nuchter voor castratie

Bericht door castratenkoor »

Sterkte vandaag met het wachten. Ik hoop dat ze goed bijkomen uit de narcose en snel opknappen. In het begin heeeeele kleine beetjes eten geven, liefst wat natvoer. Als dat erin blijft na een uur weer een beetje.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Nuchter voor castratie

Bericht door kittentjes »

Ja ze zijn er nu, vind het erg spannend. Raar om in zo'n 'leeg' huis thuis te komen.. In de beschrijving van de dierenarts staat dat ze morgen pas weer wat mogen eten. Ook daar lees ik andere verhalen van op internet van andere dierenartsen. Ik zal het wel even aankijken hoe het gaat, ik haal ze vanmiddag op.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nuchter voor castratie

Bericht door castratenkoor »

Ik hou me nooit aan die adviezen. Hoe langer ze niet eten hoe misselijker ze worden. Ik heb Clarie gewoon haar gang laten gaan en die at uit zichzelf maar 2-3 brokjes. Ik mocht haar om 16 uur halen en ze rende gelijk naar de keuken en at wat. Nooit gekotst.

Maar ze moeten wel normaal lopen voor ze mogen eten. Tot morgenochtend wachten zou ik eerlijk gezegd niet doen. Als je vanavond wat aanbiedt en ze willen niet, dan niet aandringen. En als ze de neiging hebben zich vol te schranzen maar een beetje geven per keer en de rest verwijderen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: Nuchter voor castratie

Bericht door Gittje »

Figaro is deze morgen rond 9u15 gecastreerd en heeft gisterenavond het laatste gegeten omstreeks 23u.

We mochten erbij blijven en kregen hem na de ingreep al mee terwijl hij nog diep in slaap was. Hij heeft al gedronken en een héél klein beetje gegeten. Hij zit hier naast mij verder te bekomen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nuchter voor castratie

Bericht door Rik »

Fijn dat alles goed gegaan is.

Maar... yikes... meekrijgen terwijl hij nog diep in slaap is van de narcose...
Ik vind dat (persoonlijk) wel riskant.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nuchter voor castratie

Bericht door Anne »

Ik ook, ik hou daar ook niet zo van.
Het is per da verschillend over vanaf hoelaat ze niet mogen eten is me opgevallen.
beterschap met de patienten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: Nuchter voor castratie

Bericht door Gittje »

Rik schreef:Maar... yikes... meekrijgen terwijl hij nog diep in slaap is van de narcose ... Ik vind dat (persoonlijk) wel riskant.
In feite was ik daar blij om. Liever dat dan dat hij in een vreemde omgeving moet wakker worden zonder zekerheid dat er iemand in de buurt is. Toen we thuis kwamen, hebben we Figaro continu in de gaten gehouden en hij hoorde de traditionele huisgeluiden en onze stemmen.

De DA gaf ons wel de raad om hem pas uit de transportbak toe te laten eens hij goed wakker was. In tussentijd werd de bak op de bank gezet met het deurtje naar mij toe terwijl ik aan het internetten was.

Gisterenavond was hij er al volledig door en vandaag is hij weer z'n "duivelse" zelf :lol:
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Nuchter voor castratie

Bericht door kansarmedieren »

Dat is onverantwoordelijk van de dierenarts sommige katten komen niet goeduit de narcose of hebben onder temperatuur. Als ik jouw was zou ik dit echt niet meer pikken. Ik krijgt mijn dieren pas mee als ze goed wakker zijn de temperatuur goed is.
Dorien66

Re: Nuchter voor castratie

Bericht door Dorien66 »

Ik wil ze niet meer mee hebben als ze niet volledig wakker zijn! Roberto is een keer zo vreselijk slecht uit een narcose gekomen dat ik echt dacht dat hij het niet zou overleven. Sindsdien haal ik ze pas op als ze volledig wakker zijn en normaal reageren.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nuchter voor castratie

Bericht door Dinky »

Dan heb je geluk gehad. Een kat in narcose kan ondertemperatuur krijgen doordat hij tijdens narcose lichaam moeilijker op temperatuur kan houden....
Liever in de omgeving wakker worden waar hij ook in slaap is gebracht met alle medische zorg binnen handbereik dan kat onder narcose meenemen met het risico dat voordat je iets merkt het al te laat is om nog naar DA terug te gaan (ondertemperatuur met mogelijk shock tot gevolg)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie