Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

wij voeren hier een taaie strijd tegen meloxicam in de vorm van metacam/novacam/meloxidyl en mogelijk nieuwe varianten met andere namen maar met het stofje meloxicam.

ik lig met zo ongeveer iedere da in de heg over mijn verbod meloxicam toe te passen op mijn dieren en ik moet ongelofelijk alert zijn want het is geinjecteerd voordat je er erg in hebt....
k heb in de loop van de afgelopen jaren tig en tig persoonlijke berichten gekregen van die en gene dat ik niet zo moet drammen en/of zeuren want ik begrijp het allemaal niet of wil het niet begrijpen en het zou mijn persoonlijke stokpaardje zijn..

ik heb jarenlang een paar katzels moeten verzorgen die waren gemold door dierenartsen met metacam en prednisolon en dat heeft me heel veel verdriet, tijd en geld gekost, in die voigorde..

er komen heel wat metacam-slachtoffers bij Pluis binnen, je bent helaas niet de enige..

de bijsluiter is erg duidelijk: mag niet worden toegepast bij nierfaalkatten.
en dat is het beste bewijs ervoor dat de fabrikant weet dat het nierschade veroorzaakt want als er al 75% functieverlies is, dan is extra (metacam)schade te meten.
onder de 75% niet 'dús kan het geen kwaad, mevrouw!' (-> stoom uit mijn oren en neusgaten....)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Afgelopen dinsdag nog een hele discussie gehad. De katten moesten hun inenting hebben en onze eigen dierenarts was een weekje op vakantie. Of we een vervanger wilden? Nu kan het nooit kwaad wanneer een derde eens naar de katten kijkt en dus stemde ik ermee in.

Noa, ons Metacamslachtoffer, kwam op de behandeltafel. Mooie kat, mevrouw. Wat zit ze goed in de vacht, mooi gewicht. Prachtig dier! Kon het toch niet laten om te zeggen dat ze anders wel nierpatiënt is (had de vervanger dus nog niet gezien in de computer). Toen kwam natuurlijk de vraag, hoe dat zo kon.
Tjaa, 4 weken Metacam na 2 operaties en "kassa".
Och nee, mevrouw dat kan de oorzaak niet zijn. Wie heeft u dat wijs gemaakt?
Toen wees ik deze arts op de bijsluiter en was haar antwoord: alleen wanneer een kat slechte nieren heeft, kan het gevaarlijk zijn, maar verder is het geweldig spul.

Toen natuurlijk mijn vraag: wanneer u een kat Metacam (of een andere -cam) geeft, weet u dan hoe de toestand van de nieren is? Laat u eerst de nierwaarde controleren voordat u Metacam voorschrijft. En zo ja, dat is nog geen garantie want misschien zijn de nieren niet helemaal gezond maar is dit nog niet in het bloed te zien (onder de 75 procent dus) en kan Metacam net de doodssteek zijn. Voordat u Metacam voorschrijft zou u dus eigenlijk eerst een echo moeten maken. Doet u dat?
Nee, natuurlijk deed ze dat niet en ze zag er de meerwaarde ook niet van. Metacam was gewoon goed. Punt. Einde discussie!

Ik heb verder maar mijn mond gehouden. Tegen dovemansoren praten heeft toch geen zin :-(
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Ben zo blij met de dierenartsen die ik nu heb. heb het overzicht bekeken van Jelle's behandeling en daar komt helemaal niets in voor van meloxicam, niets. Ik hoefde hier niet eens een discussie over te voeren.
Er werd bloed afgenomen en het hart werd goed beluisterd. Alles met zoveel zorg. Jelle bleek naast hoge nierwaardes ook een hartruis te hebben en op al deze zaken werd de narcose afgestemd.
Ik heb een keurige specificatie met alles waarmee hij behandeld is en wat dat kost. Zo hoort dat!

Zij zijn sterkliniek dierenartsen. Ik weet niet of zij allemaal zo werken.

Annet, dat is toch een vreselijke dooddoener. Je bent toch afhankelijk van degene die je dier behandelt.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
nina35
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2016 14:03

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door nina35 »

We hebben ook hele nare ervaringen met Metacam.
Onze kat is 7 jaar en ging plots heel erg achteruit : nog amper bewegen, geen eetlust, geen interesse... Onze dierenarts heeft ze dan enkele dagen na mekaar ingespoten met Metacam, tot ze op een avond meer dood dan levend was. De dierenarts wou geen bloed prikken, geen echo....niets, want dat was 'niet nodig'.
We zijn dan naar een dierenkliniek geweest in spoed, daar hebben ze onmiddellijk alle tests gedaan : bloed geprikt, echo van de nieren, bloeddruk gemeten, suikerspiegel genomen, rechtstreeks urine uit de blaas gehaald....
Uit de bloedresultaten bleek acuut nierfalen : crea-gehalte was zo hoog dat de machine het niet kon meten (hoger dan 2000), ureum en fosfor-gehalte was ook extreem hoog. Op de cho waren de nieren enkel vergroot en niet verschrompeld (verschrompelde nieren wijst op chronisch nierfalen).
Ze werd direct aan een infuus gelegd via de bloedbaan om de nieren te spoelen, ze is 3 dagen in de kliniek gebleven. Na die 3 dagen waren haar waardes spectaculair gedaald.
2 weken later terug bloed geprikt en waardes zijn zo goed als normaal. Ze houdt dus niets over aan haar nierfalen en is terug de oude nu.

Als ik één raad kan en mag geven : geef je dier nooit metacam of iets gelijkaardigs. Hadden wij nog enkele uren gewacht, was onze kat dood geweest.
Want haar lichaamstemperatuur was al aan het dalen, dus ze was in coma aan het gaan.

We houden onze kat heel goed in het oog, ze komt nooit buiten, we laten niets 'rondslingeren', dus iets giftig gegeten of gedronken, kan het bij onze kat niet geweest zijn.
De problemen zijn begonnen of extreem verslechterd door de verschillende dosissen metacam na mekaar.
Ik persoonlijk ga ook nooit meer naar een gewone dierenarts, enkel naar een dierenkliniek.
Ze hebben alle apparatuur daar om je dier onmiddellijk te onderzoeken, ze zijn 7/7 en 24/24 bereikbaar.... De bloedresultaten hadden we binnen 10 minuten al en dan kan er ook heel snel gehandeld worden.
Bij onze kat was het zo dringend, dat elk uur telde en dan is het heel belangrijk om snel de resultaten te hebben en daar ook naar te handelen... En vooral dat ze altijd bereikbaar zijn, weekends, nachten, feestdagen, vakanties....
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat jullie kat het heeft overleefd. Ik zou ook denken dat metacam injecties meerdere dagen achter elkaar hebben gezorgd voor de vergiftiging. Volgens mij staat zelfs in de bijsluiter van metacam dat het niet is toegestaan meerdere injecties metacam toe te dienen in een korte periode.......
Hopelijk blijft het nu goed gaan met jullie kat!
Maar de oorzaak waarvoor de da injecties metacam is gaan geven is dus nooit achterhaald?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Dani_84 »

Dank je wel voor het delen van je verhaal!

En och wat ontzettend fijn dat jullie kat het overleefd heeft.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door kansarmedieren »

Ik geef hier meerder katten metacam voor artrose klachten nog geen slechte ervaring . Het spuiten is veel slechter en mag volgens mij ook maar een keer. Elk medicijn heeft bij werkingen helaas en er is niet echt een alternatief. Heb ook onsior gegeven maar dat is een beetje moeilijk goed te doseren.
nina35
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2016 14:03

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door nina35 »

@ Dinky : de oorzaak is nooit echt achterhaald. De eerste dierenarts, die Metacam heeft toegediend, zei dat het een maagontsteking was en artrose. Maar ze wilde geen bloed prikken om na te kijken, wilde geen gastroscopie doen...
De dierenartspraktijk (in feite een dierenkliniek) is haar redding geweest. Daar hebben ze onmiddellijk alles nagekeken, wat er kon nagekeken worden en wisten we na een half uur al wat ze had...
Onze kat is nu heel goed, van artrose niets te merken, ze springt zelfs beter en hoger dan toen ze 1 jaar en ze is nu al 7 jaar...
Ze eet heel goed en heeft nergens last van.

@ Dani_84 : ik wou mijn verhaal vooral delen om te voorkomen dat anderen zo'n hel zoals wij, moeten meemaken. Voor ons is onze kat als een kind, en het gevoel dat ik had toen ze zo ziek was en niet wist wat ze had, is amper te beschrijven : het voelde alsof iemand mijn hart er langzaamaan uitrukte, zo hulpeloos en hopeloos voelde ik mij.... Je kan niet anders dan te vertrouwen op je dierenarts en hopen dat ze je dier kunnen helpen. Ik dacht dan ook dat die Metacam wel OK was, omdat ik vertrouwde op die dierenarts...
Een tweede opinie in spoed bij de dierenartsenpraktijk, heeft haar letterlijk gered...

@ kansarmedieren : het is inderdaad zo dat er wel katten zullen zijn die Metacam goed verdragen en daar beter mee zijn, zoals jouw katten met artrose. Maar waarschijnlijk was onze kat er gevoelig aan, of heeft ze teveel injecties te kort op mekaar gekregen (ik denk dat ze wel 4-5 injecties heeft gekregen op 7 dagen tijd + de metacam die wij zelf gaven op vraag van de dierenarts). Eerst had die dierenarts ook Onsior gegeven, maar daarna vond ze dat niet goed en gaf ze Metacam.
Dat is een beetje vergelijkbaar met ontstekingsremmers en mensen. Er zijn mensen die dat heel goed verdragen en ermee geholpen zijn, er zijn mensen die daar heel slecht op reageren en er nog zieker van worden...
nina35
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2016 14:03

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door nina35 »

Nog wat bijkomende informatie over de symptomen die onze kat had bij akuut nierfalen :
- erg futloos en lusteloos (overal gaan liggen, amper bewegen)
- plots erg veel willen drinken (op het aanrecht springen als je de kraan open zet of in de badkamer)
- veel gaan plassen en plots plassen waar ze zit (terwijl ze altijd in haar kattenbak gaat) en niet beseffen dat ze aan het plassen is
- erg afwezig, als ze naar je kijkt, lijkt het alsof ze door je heen kijkt
- geen interesse in wat er rond haar gebeurt
- niet willen eten
- zich niet meer wassen

Bij akuut nierfalen is het erg belangrijk heel snel te handelen, dit kan zeer snel gaan.
In de dierenkliniek zeiden ze dat een kat haar lichaamstemperatuur erg snel kan dalen, en dan gaan ze in coma. Bij onze kat was dit al het geval, dus op enkele uren tijd kan het voorbij zijn...
Een gouden raad hierin : volg je 'voorgevoel/buikgevoel'. Ik voelde die dag dat er iets veel erger aan de hand was dan een maagontsteking. Zo'n gevoel is zelden of nooit fout, negeer het niet en handel ernaar.
Mijn motto nu is : beter een keer teveel naar de dierenarts dan één keer te laat.....

Bij onze kat waren er ook wel tandproblemen, met name veel tandsteen.
Ze is hiervoor ook behandeld (onder narcose is alle tandsteen verwijderd). Vanaf nu is het dus elke dag tanden poetsen, want tandproblemen kunnen op lange termijn ook ontstekingen veroorzaken elders in het lichaam (nieren, hart...), en dat wil ik nu echt wel vermijden.
Cerna

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Ik ben dit topic gestart omdat onze Noa nierfalen kreeg tgv Metacam. Dat waren net als bij jouw kat injecties omdat ze pijn aan haar bekje had en sowieso in die tijd nog lastig was met alles wat wij tegen haar zin in haar bek wilden stoppen (kan het me nu amper meer voorstellen).

Echter, op de bijsluiter van Metacam staat dat je 1x mag injecteren en dat dit altijd gevolgd moet worden door de suspensie.
Het is dus niet de Metacam die persé nierfalen kan veroorzaken, maar het feit dat het geïnjecteerd wordt.

Vorig jaar is een andere kat van ons aan blaasstenen geopereerd en ik ben begonnen met Buprecare als alternatief, maar ze reageerde er heel paniekerig op.
Omdat ik niet geloof dat een dierenarts een hekel aan katten heeft en bewust iets zal voorschrijven waarvan hij weet dat het gevaarlijk is, ben ik overgestapt op Metacam-suspensie en Milka voelde zich gelijk een stuk beter.

Ondanks dat ik dus zo'n slechte ervaring heb met Metacam (we hebben Noa vorig jaar maart na 4,5 jaar intensieve zorg moeten laten inslapen) durf ik het aan om mijn andere katten Metacam te geven wanneer het nodig mocht zijn.
Maar niet de injectie, altijd de suspensie!
Plaats reactie