Opzoek naar een oplossing voor plassende Britse korthaar

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
minnos
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 aug 2016 09:37

Opzoek naar een oplossing voor plassende Britse korthaar

Bericht door minnos »

Dag Allemaal!
Ik heb een Britse korthaar van 6 maanden die gelijk na het sterilisatie graag de neiging heeft om op mijn bed te plassen. Jammer genoeg gebruikt ze naast haar schone bakje ook mijn bed. Hierdoor ben ik geneigd om mijn slaapkamer deur gesloten te houden. Dit maakt haar natuurlijk ongerust. Wij zijn heel vaak naar de dierenarts gegaan. Er zijn allerlei testjes afgenomen. Zij bleek eerst blaasontsteking te hebben. Sindskort is dit na een testje verholpen. Maar het plasprobleem blijft nog doorgaan. Dierenarts adviseerde ons om naar de gedragstherapeut te gaan.

Wie heeft hier ervaring hiermee en kan mij helpen met eventuele oplossingen. Graag lees ik ook uw ervaring met gedragstherapeut.
Gebruikersavatar
nataku
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2016 14:10

Re: Opzoek naar een oplossing voor plassende Britse korthaar

Bericht door nataku »

Geen ervaring met gedragstherapeut wel met plassende kat. Zorg dat de bak schoon is en groot genoeg. Mijn dagda plaste steeds zowel in als naast de bak en toen heb ik omdat hij een halve Noorse boskat is een konijnen kooi van 1m bij 90cm omgebouwd tot kattenbak. Ik heb urine geur en vlek verwijderaar van ecopets dit is volkomen veilig voor dier en omgeving. Als ze geplast heeft waar het niet mag pak haar dan beet zeg nee of foei of welk woord jij gebruikt om je kat te laten weten dat dit niet mag en zet haar op haar bak. Bij Dagda zeg ik dan hier poepjes en plasjes in een ferme stem en omdat hij zijn eigen kamertje met kattenbak heeft doe ik dan de deur even dicht tot ik klaar ben met schoonmaken. De plek schoonmaken even sprayen en laten intrekken dan nog even met een vochtige doek erover.

Ik denk dat het probleem hier net als bij dagda is dat zelfs als je met allesreiniger schoonmaakt de plas geur nog waarneembaar is voor de kat zelfs als jij die niet meer ruikt. De geur en vlek verwijderaar werkt voor mij heel erg goed omdat die de geur wegneemt
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Opzoek naar een oplossing voor plassende Britse korthaar

Bericht door castratenkoor »

Een gedragstherapeut zie ik weinig heil in. Wildplassen is heel lastig weer af te leren. Waarom ze begon is duidelijk, een blaasontsteking, dus pijn. En dan gaan katten op zachte dingen plassen.

Ik zou de slaapkamer voorlopig dicht houden omdat ze anders die gewoonte op bed te plassen vol gaat blijven houden. Ik zou 2 extra bakken kopen, zonder kap, bv een speciebak. Katten met zo'n combi-medisch-psychisch probleem kun je het beste een bijzonder alternatief bieden. Zoals een speciebak, lekker groot ruim en hoog. 10 cm grit erin en voor de slaapkamer plaatsen. Of als je liever de slaapkamer open houdt, die grote bak pal voor het bed plaatsen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Opzoek naar een oplossing voor plassende Britse korthaar

Bericht door Dinky »

Ik zou kijken hoe het gaat wanneer slaapkamerdeur dicht is. Vrees dat geur van urine nu in het bed zit waardoor ze daar blijft plassen.
Daarnaast zou ik minstens 2 bakken neerzetten als kattenbak.

Gedragstherapeut zou ik op dit moment niet weten wat die toe kan voegen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Opzoek naar een oplossing voor plassende Britse korthaar

Bericht door Sjanke »

Wat de anderen zeggen, zorg voor voldoende bakken. Je zou ook een keer ander grit kunnen proberen in 1 bak.
Laatst gewijzigd door Sjanke op 02 okt 2016 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Opzoek naar een oplossing voor plassende Britse korthaar

Bericht door Inge62 »

En alles wassen met Biotex groen, dan ruikt de kat niet meer dat ze er eerder geplast heeft.
Gebruikersavatar
minnos
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 aug 2016 09:37

Re: Opzoek naar een oplossing voor plassende Britse korthaar

Bericht door minnos »

Allemaal hartelijk dank voor de reacties. Ik heb een 2e bak gekocht en en nieuwe grit (korrels) gekocht. Daarnaast vind ik het moeilijk om de slaapkamerdeur dicht te houden, want dan gaat ze heel hard miauwen. Hiervoor heb ik ervoor gekozen een plastic hoes voor de matrassen aan te schaffen. Sinds de 2e bak en nieuwe grit is er niks mis gegaan. Hopen dat ze het zo aanhoud.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Opzoek naar een oplossing voor plassende Britse korthaar

Bericht door Mariskings »

Spannend minnos! Hopelijk blijft het zo. We duimen voor je! :grin:
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Plaats reactie