Stamboom

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Stamboom

Bericht door Kimm »

Hallo iedereen, ik heb heel snel even een vraagje, want ben voor iemand iets uit aan het zoeken. Tot hoe oud kan de fokker van een kat nog de stamboom aanvragen. Kan dat tot het kitten bijvoorbeeld een paar maanden is of zit daar geen leeftijdsgrens aan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Stamboom

Bericht door Rik »

Ongeveer zelfde topic: viewtopic.php?f=83&t=26976

Volgens mij moeten ze lid zijn van de rasvereninging en een cattery hebben. En de rasvereniging moet volgens mij de kittens beoordelen of ze van desbetreffende ouders (met stamboom) kunnen komen.

Maar als indicatie:
Geboorte-aangifte
Binnen 2 weken na de geboorte van het nest : Stuur een email naar het stamboeksecretariaat met de volgende gegevens : geboortedatum, aantal kittens, naam en stamboeknummer vader en moeder van het nest. Of : maak een kopie van het stamboomaanvraagformulier (alvast gedeeltelijk ingevuld), en stuur dat per post op. Of : scan het formulier in en mail dat naar het stamboeksecretariaat.
Als een of beide ouders een stamboom heeft van een andere vereniging dan de NRKV, stuur dan alvast een kopie van de stamboom mee (eenmalig). Is een van beide ouders van het nest wit, stuur dan een kopie mee van de BAER-test. Bij Perzen, Exotics, Britten en Selkirks een kopie van de PKD-test meesturen.

Aanvraag stambomen / afstammingsbewijzen
Bij stamboomaanvraag het formulier binnen 4 maanden na de geboorte volledig ingevuld opsturen naar het stamboeksecretariaat. Sommige mensen leven zich graag uit bij de naamgeving van de kittens. Maar de complete naam, dus inclusief catterynaam, mag niet meer dan 30 posities bedragen. Houdt U daar rekening mee.
Mocht u problemen hebben met het herkennen van de kleuren van de kittens, dan kunt u contact opnemen met Cathrienke Brandt.
(bron: http://www.nrkv.info/stamboek/nrkv_stamboek.html)

Ik weet overigens niet of je dus eerst een geboorte-aangifte gedaan moet hebben voordat je de stamboom aan kunt vragen. Maar dat zullen ze bij de aangesloten rasvereniging wel kunnen vertellen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Stamboom

Bericht door Kimm »

Dankjewel Rik! Er is dus iemand die ons benadert heeft. Die heeft een savannah gekocht waar wij deze eerst ook zouden kopen. Alleen hij heeft nooit de stamboom gekregen. Door omstandigheden kan hij er niet meer voor zorgen, en wilt een ander huis voor hem zoeken, maar dan wil hij eigenlijk wel de stamboom enzo meegeven om te laten zien dat het een "echte" savannah is. Nu heb ik niet met de jongen gesproken nog, dus weet niet hoe oud de kater is. Maar de fokster zegt dat ze die papieren heeft weggegooid en nu dus niet meer kan aanvragen. Dit lijkt me weer een beetje op die leugentjes die we al meer hebben gehoord. Dus daarom de vraag of er dan nog als de kater 1 of 2 jaar is er nog een stamboom kan worden aangevraagd? Ze heeft wel dus verteld dat dit ooit is gedaan. Dan zou het toch bestaan en op te zoeken zijn?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Stamboom

Bericht door Rik »

Ik heb op meerdere plekken (bij verschillende rasverenigingen) gelezen dat het maximaal tot 4 maanden oud kan. Sowieso zit die persoon met het probleem dat bij een nieuwe aanvraag dus ook de stamboom van beide ouders opgestuurd moeten worden en waarschijnlijk foto's van de kittens en lid zijn van die rasvereniging. En dan dus maar tot 4 maanden (dus voor hem niet van toepassing). Als er echter al eerder een stamboom aangevraagd is dan is dat een andere zaak. Misschien is het mogelijk een kopie op te vragen. Bij beschadiging of verlies zou dit mogelijk moeten zijn. Maar vaak is dit alleen maar mogelijk door de geregistreerde aanvrager. Zie hier een pagina voor honden: https://www.houdenvanhonden.nl/kopen-ve ... -stamboom/

Die persoon zal zich dus toch echt tot de fokker moeten wenden. Als hij weet om welke rasvereniging het gaat (waar de stamboom is aangevraagd) dan kan hij bij hun wel alvast informeren hoe de procedure gaat. Dan kan hij dit samen met de fokker goed begeleiden (want ik heb het idee dat de fokker wat laks is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Stamboom

Bericht door Kimm »

Ohh superr! Daar kan ik echt wat mee dankjewel!! Ik ga even de linkjes doornemen.

Dankjewel Rik!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stamboom

Bericht door castratenkoor »

Raskittens gaan toch allemaal met chip de deur uit? Dan is via de rasvereniging toch zo na te gaan om wel kitten het gaat? En ALS de fokker ooit een stamboom heeft aangevraagd dan zou de rasvereniging toch een kopie kunnen leveren?

Een stamboom weggegooid........mmmmmm..........lijkt mij dan eerder de kans dat ze die stamboom met een ander kitten hebben meegegeven.
Klinkt meer als platvloerse handelaar. Daar plukken ze gewoon een willekeurige stamboom van een stapel. Rare fokker in ieder geval, niet pluis.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Stamboom

Bericht door Adriana »

nee, helemaal eens met dinie. stamboomcertificaten zijn geen kassabonnetjes als je ziet wat er allemaal op vermeld moet worden en die jongen kan vrollijk fluiten, maar heeft destijds daar dus ook voor gekozen.
het enige wat hij kan doen is zijn aankoopbewijs tonen, als hij dat ooit gekregen heeft, maar ook dat zal wel niet! hij was op een koopje uit en stoot nu zijn neus.
vraag hihi even of zijn savannah is gechipt... en als dat niet zo is dan deugt het verhaal van de fokker niet.
klinkt sowieso als 'niet pluis' en nee, zo goedgelovig ben ik op basis van dit verhaal ook niet..

en sowieso raar, je koopt een, één dus........... savannah en kunt er nu niet meer voor zorgen...?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Dorien66

Re: Stamboom

Bericht door Dorien66 »

Ik denk dat die jongen vette pech heeft. En dat kan gebeuren, als je met zo'n onbetrouwbare fokker in zee gaat...

Ik denk ook dat hij er wijs aan doet hier verder geen energie in te steken, maar katlief gewoon te herplaatsen voor noppes of een symbolisch bedrag. Als hij daadwerkelijk hart voor het dier heeft, is de opbrengst niet belangrijk.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Stamboom

Bericht door Rik »

Over het feit of het verhaal van de jongen waar is of niet... er wordt gezegd wegens omstandigheden. Dat zou dus ook een lang en vervelend ziekbed kunnen zijn. Dus of ik het nu geloof of niet... daar zal ik niet over oordelen.

Het feit is dus wel dat een nieuwe stamboom niet aan te vragen is. Daar zijn dus papieren van de ouders voor nodig en foto's van de kittens. En kan meestal tot 13 weken tot 4 maanden afhankelijk van de rasvereniging en kan ook alleen door het lid van die rasvereniging. (De rasvereniging zal ook n.a.v. de kleuren bepalen of de kittens van de ouders af kunnen komen)

Dan het verhaal van de fokker. Ja... die kennen we natuurlijk allemaal. "Nee, de stamboom heb ik nog niet binnen, die stuur ik na zodra die binnen is". Marktplaats staat er vol van. Ook false stambomen worden wel eens meegegeven. Als je een ras-kitten koopt is het zaak als koper zoveel mogelijk te documenteren. Contract, aankoop-rekening, e-mail correspondentie. Alles. Indien na het ophalen van je kitten geen stamboom meegegeven wordt (dat gebeurd meestal bij ophalen direct, maar de stamboom kan wel eens te laat zijn) dan kun je na een aantal weken ook de rasvereniging bellen en informeren of de stamboom-aanvraag gedaan is (ik heb gelezen dat dat wel zou kunnen). Er op blijven aandringen dat je de stamboom nog niet gehad hebt bij de fokker.

Als het nou echt allemaal misloopt en je krijgt je stamboom niet dan kun je bij de rasvereniging een klacht indienen. Indien de fokker niet meewerkt kan die uit de vereniging gezet worden. Houd daarna goed in de gaten of de fokker niet bij andere rasverenigingen aanmeldt want dan kun je je klacht ook daar weer neerleggen. (Ik heb zo'n verhaal ook op internet gelezen)

Verder is het natuurlijk naïef om zo lang eroverheen te laten gaan voordat je de stamboom hebt. Je weet dan dat je geen raskitten hebt. Nu hoeft dat voor je eigen poes niet zo van belang te zijn maar je betaald er wel voor.

Dat de "opbrengst" niet van belangrijk is klopt natuurlijk wel vanuit de kat gezien. Maar als je al wegens "omstandigheden" niet meer voor een kat kunt zorgen dan kan ik me voorstellen dat die "opbrengst" in één keer toch wel wat belangrijker wordt. Maar goed... als er dus geen stamboom is dan is het geen Savannah.

Een telefoontje naar desbetreffende rasvereniging kan in ieder geval veel oplossen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Stamboom

Bericht door Adriana »

fokkers geven soms pas een stamboom af als het betreffende kitten gecastreerd is.
maar dan hebben ze die kittens al lang en met chipnummer aangemeld bij de rasvereniging, vaak al voor de geboorte.
en verder sluit je voor raskittens van erkende fokkers een contract voor de aankoop van het betreffende kitten en daar staan alle voorwaarden in. dus ook 'niet herplaatsen via marktplaats maar via fokker of rasvereniging.'
veel fokkers hebben een modelcontract op hun website staan.

k sla mijn rasboeven regelmatig met hun certificaat en stamboom om de poezelige oren als ze zich weer eens misdragen, want dat stond niet in hun contract..!!!!

nee en inderdaad, niet al te veel tijd aan besteden en intussen hopen dat die savanna goed terecht komt.
kimm, ...... ;-) die twee bij jullie, is dat niet een beetje weinig, ook gezien het gemiddelde op dit forum? (hihi hihi hi...)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stamboom

Bericht door castratenkoor »

Of Erik, hahahaha, niks voor jou? Waar er 6 in kunnen kunnen er ook 7 toch? En 7 is helemaal in tegenwoordig hahahahaha.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dorien66

Re: Stamboom

Bericht door Dorien66 »

Rik schreef:Dat de "opbrengst" niet van belangrijk is klopt natuurlijk wel vanuit de kat gezien. Maar als je al wegens "omstandigheden" niet meer voor een kat kunt zorgen dan kan ik me voorstellen dat die "opbrengst" in één keer toch wel wat belangrijker wordt. Maar goed... als er dus geen stamboom is dan is het geen Savannah.
Sorry hoor, maar voor mij is bij mijn dieren 'de opbrengst' nooit belangrijk, wat de omstandigheden ook zijn.
Wij hebben Abel zelfs een bedrag meegegeven en de belofte dat als hij onverhoopt veel medische kosten zou veroorzaken (wat ik sowieso niet hoop natuurlijk), ze ons altijd moet bellen. Kunnen wij dat financieel aan, zal ik niet schromen die kosten volledig op me te nemen. Zo niet dan zoeken we samen naar een oplossing.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Stamboom

Bericht door Rik »

Nee, ik bedoel ook niet dat het voor mij (of jou) belangrijk zou zijn (ik zou ook geld meegeven als de katten goed terecht zouden komen). Ik zeg alleen maar dat ik kan begrijpen/voorstellen dat het voor sommige mensen wel belangrijk zou kunnen zijn. Of ik het daar mee eens ben of niet is een andere zaak (want ik ben het daar ook niet mee eens). Maar als iemand compleet aan de grond zit... of op een ziektebed... of misschien aan de drugs... (je weet het niet) dan is het voor die persoon dus wel belangrijk. Je weet gewoon dat dat voorkomt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Stamboom

Bericht door Kimm »

Wat super leuk dat jullie allemaal meedenken en reageren. Ik heb ondertussen dus contact gehad met deze jongen. Even voor de duidelijkheid ik ken deze jongen verder niet. Hij heeft ons benadert omdat hij dacht dat wij daar Moes en Mila vandaan hadden en vroeg of wij een stamboom gekregen hadden. Wij zouden in eerste instantie daar ook onze savannahs halen maar deze waren toen dus ziek geworden en eentje was overleden. Toen zijn we verder gaan zoeken.

De reden: door omstandigheden weet ik nu ook. Hij heeft nog een maine coon en een htk. De savannah (als ik het goed begrijp) kan niet met de andere katten.. Natuurlijke hele andere energie. Hij is nu anderhalf jaar en ze moeten hem apart houden want kan niet met een van de andere samen zijn. Ze hebben al heel veel geprobeerd. Maar als ik eerlijk ben snap ik dat wel als ik die twee van mij zie en er een rustige kat bij zou zetten zou deze hartstikke ongelukkig worden. Maargoed het precieze weet ik ook niet.

De jongen heeft het katertje gekocht voor de fok (is geen fokker voor hoever ik weet, hij wou er een nestje mee) Heeft duizend euro betaald.. Wanneer hij er mee ging fokken (volgens mij met een poes van de fokker waar hij zijn kater heeft gekocht) zou hij 750 euro meer moeten betalen en dan zou hij de stamboom krijgen. Zou hij er voor kiezen niet te fokken en te laten castreren zou hij daarna de stamboom krijgen. Hij heeft besloten niet te fokken en de kater te laten castreren en toen niet meer zo er over nagedacht.

Nu is het dat hij de stamboom niet zo belangrijk vind, hij wou deze gewoon meegeven aan het nieuwe personeel, maar toen kwam dit verhaal.. En daar klopt dus helemaal niks van. En daarom gaat hij er achteraan. Niet persee omdat hij zijn kat met stamboom wil verkopen want hij heeft al een nieuw huisje gevonden voor zijn kat.

Maar ik ga alle informatie doorgeven want ik ben nu ook wel heel benieuwd. Ik denk dat de fokker nooit een stamboom heeft aangevraagd. En dat ze gewoon niet goed bezig is. Ik weet nog het nestje waar wij er twee hadden uitgekozen, waren er zoveel ziek. Ze zei meteen dat ze de moederpoes ging laten castreren omdat ze beter geen nestje meer moest krijgen. Ze wou zelfs moeder met een kitten aan ons verkopen. Toen wij Moes en Mila hadden zag ik op facebook ineenkeer dat deze poes weer een nestje had gekregen. Nou dat vind ik best onverantwoordelijk. Daarom zoek ik nu met deze jongen een beetje mee uit hoe het precies zit allemaal. En ik vind het heel lief dat jullie geholpen hebben want ik weet er eigenlijk helemaal niks van af.

Ik ga alle info aan hem doorgeven. En als ik meer hoor dan laat ik het weten! Bedankt allemaal!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Plaats reactie