Verzorging zwerfkat

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Cerna

Verzorging zwerfkat

Bericht door Cerna »

Al veertig jaar ervaring met katten, maar nu heb ik toch wat vragen.

Wij wonen dus in een appartementencomplex wat in een U-vorm gebouwd is met in het midden een binnentuin die weer grenst aan een tuin die hoort bij een leegstaande winkel/woning en waar de Gemeente nu anti-kraakbewoners in heeft gezet.

Vorig jaar voorjaar dook hier opeens een rode, magere kater op. Ik heb toen gelijk op Amivedi gekeken en bingo: de kat behoorde aan mensen toe die een paar straten verderop wonen. Zij hebben de kat opgehaald, maar binnen een half uur was hij weer terug.
Toen vertelde de vrouw mij dat ze de kat sinds januari (2015) had. Dat hij uit het asiel kwam en zwervend was aangetroffen. Omdat ze nog twee katten heeft waarvan er één in huis plast, mocht het kattenluik niet dicht en kon ze de nieuwe kat die ze Gizmo ging noemen, niet binnenhouden. Hij kwam dan ook steeds minder vaak "thuis".

Wij hebben in Doetinchem een kattenvrouwtje die alle zwerfkatten voert en deze kat ook ging verzorgen. Ik raadde haar dat af omdat Gizmo dan nooit meer een reden zou hebben om naar huis te gaan, maar dat advies sloeg ze in de wind. Volgens haar vond de kat het niet leuk in zijn nieuwe huis.
Ze had een voerplekje gecreëerd tegen het leegstaande huis aan en dat functioneerde redelijk (wel vaak zooi tussen het eten en in de waterbak).

Dit voorjaar heeft de Gemeente de tuin die bij het leegstaande pand hoort opgedeeld: eenderde kwam bij het pand en tweederde werd samengevoegd met onze binnentuin. En in het pand kwamen jongeren. Lawaaïge jongeren en Gizmo vond dat niet fijn en verhuisde naar onze binnentuin.
Echter, de dame kon daar niet komen en bleef Gizmo op zijn oude plek eten geven.
Omdat hij altijd razende honger heeft vrat hij dan snel het natvoer op, maar de brokjes en het water liet hij staan. Er moest dus een oplossing komen temeer omdat de dame al dik in de 80 is en het eigenlijk voor haar iets teveel werd.

Ik heb dus aangeboden om Gizmo te gaan verzorgen en een plekje in onze binnentuin voor hem te maken.
Echter, hoe moet zo'n plekje eruit zien?
Ik heb een oude kist waarin ik het voer droog weg kan zetten. Maar bewoners laten ook hun hond in de tuin uit en die kunnen dan bij het voer. Ik kan de kist iets hoger zetten, maar of dat afdoende is?
En dan bescherming tegen de winterkou?
Ik kan een groot hok maken (heb wel wat ideetjes op internet gezien), maar Gizmo raakt totaal in paniek wanneer hij in een kleine ruimte (mandje) zit. Kan een zwerver de winter overleven zonder extra bescherming? De afgelopen winter heeft hij overleefd, maar toen was het niet echt koud.

Ik heb nu al pijn in de buik wanneer ik aan de herfst en winter denk :eeh:
Hij is ook zo mager en heeft altijd honger. Gisteren een halve Milbemax door het eten gedaan, maar hij liet het bakje staan. Vies!
Bloedprikken heeft geen zin want ik kan hem alleen aaien en niet oppakken dus evt. pillen kan ik vergeten.

Alle tips zijn erg welkom!
Dorien66

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Dorien66 »

Agossie, die Gizmo, het is wel heftig allemaal.
V.w.b. Voer- en verblijfplek zou ik inderdaad de hoogte in gaan. Maar ja, ik heb geen idee hoe het eruit ziet bij jullie in die binnentuin, dus zomaar even wat ideeen uit mijn mouw schudden, kan ik niet. Vertel eens wat meer? Hebben jullie muren? Afdakjes? Bomen? Schuilhoekjes?

Wel lief van je dat je je zijn lot aantrekt!
Cerna

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Cerna »

Wat foto's (niet recent, maar de situatie is niet veranderd; hoogstens nog wat groener door achterstallig onderhoud):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een recente van Funda:
Afbeelding

Er zijn dus genoeg bomen en struiken, schuilhoekjes. Afdakjes, muren zijn er wel, maar alleen dichtbij het gebouw en daar komt Gizmo niet.

Hij komt ook eigenlijk alleen (tenminste overdag, ik weet niet wat hij 's nachts doet) in het nieuwe gedeelte en dat is een langgerekt grasveld met struiken aan de zijkant.
Op de onderste foto is het iets te zien, maar het zit helemaal achteraan en op de een-na-onderste foto is het links van het pad, maar dat was nog de oude situatie toen er nog een hek tussen zat. Het hek is dus weg, maar de bomen en struiken zijn blijven staan en daarachter zit het grasveld.

Ik zal er morgen een foto van maken.
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Natascha001 »

Wat goed dat iemand zich het lot van Gizmo aantrekt. Het zou de eigenaren wel sieren, wanneer ze, eventueel via het asiel, een ander thuis zoeken, bijvoorbeeld op een boerderij. Hoe goed hij buiten ook verzorging krijgt er gaat toch niets boven een eigen huisje.

Zelf geef ik de zwerfkatten 1 keer per dag eten. En dan gaat het gelijk ook. Wanneer het kan zou je ook 2 keer per dag eten kunnen geven. Het voordeel is dat Gizmo dan op vaste tijden komt en je hem in de gaten kan houden en dat er geen eten voor honden en evt ongedierten blijft staan.
Wil je voer laten staan, dan zou je kunnen denken om een plankje op 1 van de bomen te bevestigen en in het plankje een gat maken zodat het voerbakje daarin kan en het niet van het plankje kan wegglijden. Dan kan Gizmo daar via takken komen. Mits Gizmo niet een kat is die liever met 4 pootjes op de grond blijft staan.

Met de winter op komst zijn mijn inziens de iso bakken een mooie oplossing. zie bijvoorbeeld hier http://amsterdamsezwerfkatten.nl/zwerfk ... terhuisjes. Er zijn meer organisaties die deze boxen weggeven. Ik denk dat als Gizmo het van de winter koud krijgt hij echt wel in zo'n hokje kruipt. Mocht er in de binnentuin een groenblijvende struik staan, dan zou ik de box daar onder zetten.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Cerna

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Cerna »

Gizmo heeft geen eigenaar.
Wanneer je de kat uit het asiel ophaalt en vervolgens het kattenluik open laat waardoor hij gelijk weer naar buiten kan, zal de kat het nieuwe huis nooit als zijn thuis gaan beschouwen.
En aangezien hij zwervend is aangetroffen voordat hij in het asiel kwam, is hij een leven als zwerver gewend.

Voor hem in onze binnentuin sinds anderhalf jaar zijn huisje. Wanneer hij een huiskat was had ik hem allang opgenomen, maar ik kan hem geen grotere stress bezorgen. In de tuin is hij gelukkig.
In het asiel zou hij eerst veertien dagen in quarantaine moeten dwz alleen in een klein hokje en daarna zou hij in een buitenruimte komen met nog -tig andere stumperts.
Dat doe ik hem niet aan.
Hij krijgt dan misschien niet de medicijnen die hij evt. zou moeten waardoor hij korter zal leven, maar dan is het wel een gelukkig leven met regelmatig een aai van de mensen die door de tuin lopen (hij wordt steeds aanhankelijker).

Wat betreft het voer gaat het alleen om de brokjes want het bakje met natvoer eet hij achter elkaar leeg. Hij krijgt 2x daags driekwart zakje natvoer en vanmorgen heb ik hem ook nog een handje met brokjes gegeven en "die zijn veel lekkerder (RC) dan de brokjes die het kattenvrouwtje gaf want die laat ik meestal staan" :smile: (ja, verwen hem maar, zegt mijn man dan).

Ik heb nu bedacht dat ik de kist op wat stenen ga zetten en dan daarboven een soort tentje ga maken. Ik heb nog mooi stevig plastic met ringetjes aan de boven- en onderkant en dat kan ik aan het gaas bevestigen en dan met stenen vastzetten (ga nog op zoek naar haringen zodat het een echt tentje wordt).
Dit is echter alleen een oplossing tegen de regen, niet tegen de kou.
Jullie tips sla ik op en dan ga ik bekijken wat het beste werkt in mijn situatie.

Gizmo (dat zwarte aan zijn snoet hoort zo, is geen viezigheid):
Afbeelding

Afbeelding

Het nieuwe grasveld waar hij altijd ligt:
Afbeelding

De hoekjes waar ik wat kan creëeren:
Afbeelding

Afbeelding

Hier komt hij ook vaak en is aan de andere kant van het grasveld (hij zit in de verte op de bank van de picknicktafel waar hij net had gegeten :smile: ):
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Rik »

Nou dan... welkom op het forum Gizmo (met je zwarte snuitje). Je hebt dan wel geen forum-ganger als baasje maar nu hoor je er toch ook een beetje bij :) Wij hopen af en toe wel te horen hoe het met jou gaat. Je hebt een ervaren verzorgster dus er wordt goed voor jou gezorgd. Ook als het straks kouder wordt zal er wel een lekker warm plaatsje voor jou gemaakt worden in je mini-parkje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Adriana »

annet, wat een lief project!
doet me gelijk denken aan onze zwerver Streep, die vele malen schuwer en ontoegankelijker was, ooit.

hieronder mijn suggesties en meedenksels..
heb zitten nadenken over onderkomen.... bakstenen als ondergrond is droog maar koud.
als je aan houtsnippers kunt komen dan is dat een prima bodembedekker, wel eerst houten plaat op de stenen. en daar bij voorkeur houten U-profiel met dichte achterkant. daarover heen kun je een paar puinzakken van Action doen om het waterdicht te maken.
een houten wijnkist is een mooi formaat, eentje met hoge randen voor gizmo en een lage, die je er omgekeerd onder zet. dan heb je een afgesloten luchtlaag eronder, die prima isoleert.
onze ervaring met Streep is dat ze toch wel contact met buiten wil, wij hebben een zware dubbelwandige glasplaat (stond bij het grofvuil) schuin tegen de opening aangezet.
de opening hebben we voor drie kwart afgesloten met een perspexplaat en ze loopt dan door het gangetje tussen perspex en schuin staande glasplaat.
ik kan je foto's mailen, met het fotoprogramma ben ik nog niet handig.

fleeces, Zooplus heeft ze plenty, hebben Streep altijd warmgehouden. vrijwel geen enkele kat kruipt in een zogeheten bontzak, maar het is te proberen, als was het alleen maar als ondergrond.
is jullie binnentuin vandalisme bestendig? plekje uit het zicht maar wel met overzicht voor Gizmo zou ideaal zijn.

Streep heeft vrijwel haar hele leven op het volkstuincomplex gewoond en 's winters waarschijnlijk onder tuinhuisjes geschuild. pas toen eten een probleem werd, werd ze wat meer zichtbaar.
daarna werd 'haar' tuin gesaneerd en ontdaan van bomen en struiken en sindsdien woont ze op mijn tuin. ze is intussen tussen 16 en 18 jaar. ze heeft een heel erg dikke vacht en is 's winters overdag buiten (eigen keuze).
ze slaapt vooral s winters in de blokhut waar we de houtkachel zo lang mogelijk aanlaten.
'jouw' Gizmo heeft die dikke vacht nog niet zo te zien, verder viel zijn conditie me mee, maar hij zal aan de magere kant zijn (maar jouw vergelijkingsmateriaal bestaat uit britjes....).
dat is nog een vrij jong dier trouwens..!

ga eens rondneuzen bij Gamma of Hornbach of ander bouwcentrum voor inspiratie.
misschien kom je met een omgekeerde speciekuip (rond of rechthoekig) met uitgezaagde ingang ook al een heel eind. die is waterdicht, wel goed verankeren en van redelijk formaat.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door kansarmedieren »

Het lijkt me toch het beste om een huis voor hem te zoeken waar hij lekker binnen kan. Voor een oudere kat is het erg zwaar om buiten te leven .en omdat hij gewoon tam is kan hij heel goed herplaatst worden, heb je al contact gehad met het asiel?
Cerna

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Cerna »

Adriana: bedankt voor het meedenken! Of Gizmo nog jong is betwijfel ik want hij heeft nog maar weinig tanden en kiezen, maar dat had Noa ook op driejarige leeftijd. Dus eigenlijk zegt het niets. Maar hij heeft een oud koppie, vind ik (misschien door het zware leven).
Hij heeft een dunne, stugge vacht. Vanavond zal ik eens kijken of ik hem kan borstelen (of met de vlooienkam, maar ik heb niet het idee dat hij vlooien heeft hoe wonderlijk dat ook is).

Rik: bedankt namens Gizmo voor het welkom.

Dia: ik twijfel enorm. Voorlopig doe ik in ieder geval niets want zolang het lekker weer blijft, is hij prima op zijn plek. En misschien krijgen we wel weer een kwakkelwinter.
Mijn twijfel is vooral gebaseerd op zijn verblijf in het asiel. Hier heeft hij alle vrijheid in een rustige omgeving want hier wonen redelijk rustige mensen en verder kan niemand in de binnentuin. En wanneer ik hem naar het asiel breng dan komt hij in zo'n klein hokje en dat vind ik zo zielig en daarna in één van de kattenverblijven. Weg vrije leven, weg onafhankelijkheid.

Maar misschien denk ik er anders over wanneer het echt heel koud wordt en dan kan ik hem ook nog in ons huis apart zetten (al zal mijn man gaan steigeren) al vrees ik dat hij dan tegen de muren op zal vliegen.
Ik weet ook niet of ik hem zomaar naar het asiel kan/mag brengen want hij is in principe natuurlijk toch van die mensen.
Cerna

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Cerna »

Sprak net een buurman met een groot hart voor dieren, maar zonder huisdieren en hij blijkt Gizmo ook regelmatig te voeren en hij vindt het geen probleem om Gizmo in zijn huis door de winter te loodsen wanneer de temperaturen onaangenaam worden.
Dat is dus een grote zorg minder.

Ik krijg nu ook van allerlei mensen voer toegestopt en ik merk dat ik eigenlijk wel in een erg katvriendelijk appartementencomplex woon. De mensen die ik heb gesproken zijn allemaal begaan met zijn lot. Fijn!

Ik heb nu een mooi tentje voor hem gemaakt, kist met de brokjes en het water in het tentje en daarnaast een oude kattenbak met fleecedekentje. En het tentje heeft de hoosbui van vannacht overleefd: alles was nog keurig droog. Ook fijn!
Gizmo heeft ook geen enkele moeite met het tentje en eet zijn brokjes rustig op. Natvoer krijgt hij nog op de picknicktafel want dan kletsen we ook eventjes samen.
Ik kon hem ook kammen en hij heeft geen vlooien, maar wat is dat ruggetje smal. Botten met een vachtje. Dat moet toch een oorzaak hebben.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Adriana »

wat goed nieuws! Gitmo eigen onderdak, eten daar opgesmikkeld en katvriendelijke omgeving.
en winteronderkomen! kan me voorstellen dat dit hele zorg minder is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Dorien66

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Dorien66 »

Wat klinkt het allemaal goed Annet, en wat ontzettend fijn dat je zulke fijne medebewoners hebt. Ik vermoed dat Gizmo het allemaal prima gaat overleven zo, met zoveel aandacht en liefde. Wat heeft hij trouwens een ontzettend lief, open gezicht.
Zelf zou ik geen seconde overwegen hem naar een asiel te brengen, zeker niet nu de buurman heeft aangeboden hem een dak boven zijn hoofd te bieden als het echt bar en boos wordt.
Cerna

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Cerna »

Vanmorgen toch even wat toestanden met een nogal moeilijke medebewoner. Het is een oudere man met een mopshond die zijn kind is. Mopshond mag alles en is totaal onopgevoed.

Gisterenavond vertelde een buurvrouw dat haar dwergpoedel was aangevallen door Gizmo. De hond deed niets en opeens was Gizmo vol in de aanval gegaan en was de hond omgetold. Kwaad was ze "Wanneer hij het nog één keer doet, krijgt hij een trap!"
Vol verbazing keek ik haar aan. Zij die altijd beweert zo gek te zijn met huisdieren, zit er niet mee om een zwerfkat die net een beetje zelfvertrouwen begint te krijgen, een trap te verkopen?
Ik zei haar dat één keer schreeuwen ook zou helpen en dat haar hond echt niet onschuldig is want hij huppelt steeds om de kat heen en één keer is die het zat.
Maar nee, deze keer had de hond niets gedaan. Ik geloof haar niet.

Afijn, ze had dit ook aan de mopshond buurman vertelt en die ging me vanmorgen toch tegen me te keer. Wee, wanneer Gizmo zijn hond wat aan zou doen......
Ook deze hond wil steeds aan Gizmo snuffelen en de baas zegt er niets van. Hij vindt zelfs dat wanneer zijn moppie wil snuffelen, de kat dat gewoon toe moet laten. En wanneer hij zichzelf gaat verdedigen dan zal ook hij de kat een trap verkopen.

Volgens hem was het heel anders toen de kat nog bij het lege gebouw woonde en zo nu en dan in de binnentuin kwam. Dan ging hij op de vlucht wanneer de hond dichterbij kwam. Maar doordat ik Gizmo nu in de tuin voer, wordt hij vreg (= brutaal).
Maar Gizmo komt al in de tuin sinds de situatie veranderd is, alleen heeft hij nu veel meer zelfvertrouwen en rent niet meer weg. Iedereen is ook verbaasd hoe gemakkelijk hij zich nu laat aaien.
Misschien is het zelfs wel zo dat hij de binnentuin als zijn territorium is gaan beschouwen en dan zijn die opdringerige honden natuurlijk indringers.

Toch niet zo katvriendelijk dus, helaas.
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door Mariskings »

Gewoon die vrouw en die man een trap verkopen, zal ze leren.

Ja dat is het verschil tussen dierenvrienden, kattenmensen en hondenmensen. De laatste 2 zijn net Ajax en Feyenoord, terwijl de echte dierenvrienden die situatie begrijpen en dan een ander blokje gaan lopen met de honden.

Zo jammer dit.

Ik zou gewoon lekker doorgaan met je project, want die 2 man op een heel complex is natuurlijk niks. Maar kan me voorstellen dat je daar een brok van in je keel krijgt, vooral als ze met geweld gaan dreigen.
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verzorging zwerfkat

Bericht door castratenkoor »

Poeh jammer is dat. Hun heilige hondjes.......
Ik hoop niet dat het zo ver komt dat ze de kat gaan trappen. Daarmee zouden ze veel schade aan kunnen richten, lichamelijk en psychisch.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie