Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door ErikPhilippus »

Dat gedrag herken ik wel.

Verleden week is Oscar hier komen wonen, en Lumi reageert dat af op haar eigen dochter Amber met blazen en meppen. Maar dat is maar voor even, en verdwijnt weer als de spanning weer gezakt is. Ik heb dat zelfs een keer gezien, jaren geleden, tussen de broers Dalí en Gaudí, normaal de grootste vrienden die je je maar kunt voorstellen, die iets spannends ook kort op elkaar moesten afreageren met blazen en grommen.

Duurt een paar dagen, en gaat vanzelf weer over (hoop ik....)
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door Rik »

En het afreageren op jou (en dus op alles wat ze kent, dus waarschijnlijk ook Miko) herken ik ook wel. Bij onzekerheid en spanning kunnen ze zo reageren op alles. Bowy had dat ook heel soms als er echt iets aan de hand was. Het is zoiets van... "blijf van me af... ik ben onzeker". Zelfs de grootste knuffelkont kan dan op die manier omslaan. Als die onzekerheid en spanning wat afneemt komt het allemaal weer goed.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
RenX
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 jan 2016 15:50

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door RenX »

Er van uitgaan dat ze veranderd dus. Het zou jammer zijn als ze haar gedrag aanhoud, desondanks haar verleden is het een verbazend lieve poes geworden, wat ons ook veel moeite en onzekerheid gaf toen Miko er al was.
We wisten natuurlijk dat dit een gok zou gaan worden, maar weet je wat, zo zijn wij. Gaat het goed dan heeft hij sowieso een goed definitief thuis.
Gaat het niet goed dan zullen we als hij oud genoeg is een goed thuis moeten zoeken, waar we tegen op kijken uiteraard.

Voor opgesteld dat onze poezzies, wel nieuwsgierig zijn naar de plekken waar het katertje lag.
Miko houd zich goed, zat gister zelfs naast ons maar houd het katertje wel goed in de gaten.
Gister zaten die 2 door het kiertje van de deur aan elkaar te ruiken, maar toen begon Miko voor het eerst te blazen naar het katertje door dat hij schrok van mij.

Ik merk wel dat als het katertje de bench uit is en bij ons op schoot ligt, laten wij het deurtje expres van de bench open staan, zodat de poezzies er in kunnen om te ruiken.
Miko gaat er dan voorzichtig als eerst in en Lieka kijkt dat vanaf afstand aan om uiteindelijk ook maar een kijkje er in te gaan nemen.
Ze moet alleen niet het katertje op de bank zien liggen want dan begint ze natuurlijk te blazen.
Ik constateer dus dat Lieka alleen gaat als Miko gaat.
Daarom hoop ik op Miko dat hij op een gegeven moment naast het katertje ligt, zodat Lieka het misschien ook door zal krijgen.
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door Mariskings »

En? Is er al wat verandering in de afgelopen 2 dagen?
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Gebruikersavatar
RenX
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 jan 2016 15:50

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door RenX »

Er is inderdaad iets verandering.
Miko doet al iets spelen met het kleintje.
Hij vind het natuurlijk wel spannend en als het kleintje te snel in de buurt komt krijgt hij een tik.

Lieka is nog een beetje gecompliseerd.
Ze is nu in huis wel op dr gemak, zollang ze hem niet ziet.
Ze is wel heel geintresseerd in de slaapkamer waar de spullen van het kleintje staan.

We moesten van een katten psycholoog speciale voedings supliment tabletten geven waar ze rustig van word.
Dit proberen we wel een beetje te minimaliseren
Maar zodra ze bij hem in de buurt komt blaast ze nog wel.
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door Mariskings »

Ik las bij een ander topic op het forum dat Valeriaandruppels op de krabpaal en speeltjes druppelen helpt om de rust weer terug te krijgen.

Tussen Django en Nyssa was er altijd wel wat spanning (altijd.. altijd.. ze is pas anderhalve maand bij ons, maar de spanning bleef hangen) en dat uitte zich in geblaas en soms wat tikjes.
Valeriaan druppels gedruppeld op de krabpaal en speeltjes, en het ging gelijk een stukje beter.

Vooral niet op je meubels gebruiken, het vlekt als een malle.
Kan je gewoon bij Etos of Kruidvat kopen.

Hopelijk kan je er wat mee :)

Ben allang blij dat Miko al wat meer interesse toont in de kleine spruit
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door Rik »

Miko zit dus wel op schema (qua acceptatie). Af en toe een tik uitdelen is ook helemaal geen probleem. Het geeft hem zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat die kleine niet te snel in zijn buurt komt. Dat komt dus wel goed.

Lieka heeft schijnbaar toch wat langer nodig. Het is nu nog nét geen week dus ze heeft nog even de tijd. Ik weet niet of je al Feliway geprobeerd hebt? Hoe is ze nu naar jullie toe? Ook nog geïrriteerd of valt dat nu weer mee. (Als ze de kleine in de gaten heeft dan zul je haar waarschijnlijk toch met rust moeten laten maar dat is normaal)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door Mariskings »

Rik schreef:Als ze de kleine in de gaten heeft dan zul je haar waarschijnlijk toch met rust moeten laten maar dat is normaal
Klopt, heeft Django ook. Zodra die iets in de gaten heeft en daar zijn zinnen op heeft gezet moet je hem zeker met rust laten anders krijg jij de volle laag.

Misschien een idee om Lieka een tijdje in de kamer te laten van de kleine? Zodat ze die geur gaat accepteren?
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Gebruikersavatar
RenX
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 jan 2016 15:50

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door RenX »

Rik

Naar ons toe is ze gewoon weer Lieka. Knuffelig...
Met Miko is ze gelukkig na al dat geblaas ook nog steeds dikke maatjes.

Miko ligt inderdaad wat beter op schema. Als mijn vriendin naar bed gaat met de kleine, zit Miko te mauwen voor de deur.
Wel is het nog een puntje dat Miko elke keer de bakjes van de kleine leeg eet. (Brokjes en Melk)

Maargoed , dat is typisch Miko

Feliway hebben we inderdaad in het stop contact hangen hier.
Weet eigenlijk niet echt of het helpt.
Ze is iets rustiger geworden, maar dan kan ook door die voedings supliment tabletten komen die de katten gedrag huppeldepup had geadviseerd


Mariskings

Ons is juist verteld dat absoluut niet te doen.
Zeker gezien Lieka echt een stress kip is, als het gaat om veranderingen in huis, nieuwe mensen of beesten.
Uit eindelijk weet ik dat ze er aan zal wennen , zo gaat dat met vreemde mensen over de vloer ook.
Maar als ze regelmatig komen, raakt ze gewend aan ze
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door Mariskings »

RenX schreef:Ons is juist verteld dat absoluut niet te doen.
Zeker gezien Lieka echt een stress kip is, als het gaat om veranderingen in huis, nieuwe mensen of beesten.
Uit eindelijk weet ik dat ze er aan zal wennen , zo gaat dat met vreemde mensen over de vloer ook.
Maar als ze regelmatig komen, raakt ze gewend aan ze
Als dat verteld is zou ik dat lekker zo doen! Ik ben ook nog een beetje een leek op sommige punten ;-)
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Gebruikersavatar
RenX
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 jan 2016 15:50

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door RenX »

Beste leden,
Het is alweer een tijdje geleden dat onze jongste, namelijk Mylo er bij is gekomen.
Met Mylo gaat het goed, hij kwam hier natuurlijk als katertje van nog geen eens 5 weken oud en is hier gezien de situatie met de andere poezzies na een tijdje goed was, nooit meer weg gegaan.

Afbeelding

Maaaar.... Mylo werd als maar groter en groter en sterker.
Ik moet zeggen dat hij als boerderij kitten vrij goed er uit gekomen is.
Hij gromt niet meer als hij te eten krijgt.
Hij is iedereen zijn vriend, nog socialer dan de andere 2.
Overal waar je gaat en staat komt hij naar je toe, of bij je kijken.
Ook is hij best wel een pratertje, hele verhalen kun je met hem houden.
Er waren wat complicaties tussen Mylo en Lieka, welke nu eigenlijk wel goed met elkaar om gaan.
Het enige is, dat Mylo nog geen jaar is en nog vrij wild is met spelen.
Onlangs dat hij de jongste is, is hij toch aanzienlijk de grootste en de sterkste.
Lieka en Mylo gaan nu eigenlijk goed, zijn maatjes van elkaar en je kan zien dat Lieka duidelijk, onlangs dat zij de kleinste is, laat merken dat zij de baas is in het huis.
Als Mylo net iets te wild speelt met haar, laat ze dat duidelijk merken door wat flinke tikken uit te geven zodat hij haar weer even met rust laat.

Dan de band tussen Mylo en Miko, welke eigenlijk in het begin wel goed ging toen Mylo nog klein was.
Helaas moet ik zeggen dat nu Mylo ook zelfs groter is dan Miko , Mylo dan wel wilt spelen met Miko maar door zijn wilde manier, Miko daar niet meer van gediend is.
Overigens buiten onze verwachting, want het ging juist goed tussen die 2.
Dit heeft jammer genoeg geresulteerd in dat Miko altijd buiten is en soms alleen langs komt om te eten. (denk ik)
Wat we jammer vinden omdat we hem nu soms 3-4 dagen niet meer zien.
Inmiddels zijn wij bezig met , (je kan wel zeggen herbouw van ons nieuwe huis) waardoor ik hoop als wij daar over een paar jaartjes naar toe gaan verhuizen, Mylo rustiger is en de band met Miko nog veranderd.
Eventueel zouden wij tegen die tijd willen overwegen weer een katten gedragstherapie in huis te halen, gezien het nieuwe huis voor alle 3 een onbekende plek is en ze sowieso met ze 3tjes de eerste weken binnen moeten zitten.
En zeker voor Lieka omdat het voor haar sowieso al een hel is om te wennen wanneer je de bank verplaatst...
Laat staan een nieuw huis.

Mijn vraag is eigenlijk: Zal dat nog helpen hun band te herstellen?
Wij houden ook ontzettend veel van Miko en missen hem vaak genoeg.

Dan mijn 2e vraag.
Lieka de grijs witte poes zit op een gewicht van 3.2 KG en is inmiddels bijna 1.5, ik heb vernomen dat dat goed zit.

Mylo de zwarte kater daar in tegen is net 10 maanden en zit op 5.8 KG
Hij beweegt wel een hoop, hij is altijd wel in voor een spelletje en anders vermaakt hij zich zelf wel.
Aan zijn jagers instinct ligt het niet, hij is de gene die helaas genoeg met allerlei soorten "beesten" of wat er nog van overblijft, thuis komt.
Ja, eten is inderdaad wat hij maar al te graag doet.
Hij krijgt Sochtend's en Savond's een portie Royal Canin brokjes en dat schaaltje gaat dan ook altijd helemaal leeg.
Lieka echter laat altijd een half portie staan en dat halen we altijd weg, want Mylo eet ook haar portie zonder pardon op.
Ook de 12 kg zak Royal Canin brokjes moeten we goed verstoppen, anders begint hij daar aan.

Hij is natuurlijk best wel een reus , maar zit hij niet een klein beetje aan de te zware kant?

Afbeelding

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lastige situatie tussen kitten en Miko en Lieka.

Bericht door Rik »

Het is op de foto niet echt te zien dus je moet eigenlijk even naar de algehele bouw kijken. 5.8 voor 10 maanden is wel redelijk wat maar als mylo stevig gebouwd is dan kan het wel (hoewel waarschijnlijk aan de bovengrens).

Dan de verhouding tussen mylo en miko. Die kan alleen goedkomen indien je ervoor zorgt dat miko niet gewoon hele dagen weg kan zijn. Eigenlijk zou je ze dan dus gewoon binnen moeten houden anders heb je geen controle over die verhouding. Je zult dan echter in huis wel dingen aan moeten passen. Zo moet miko zich helemaal thuis voelen en zelfverzekerd zijn. Hij moet verberg plaatsen hebben (en hoge plaatsen) en bepaalde ruimtes zal hij de baas moeten (kunnen) zijn. Dus dat zal ook behoorlijk wat van jullie vergen. Maar met het feit dat miko nu gewoon weg kan zal er dus aan die onderlinge verhouding weinig kunnen veranderen (omdat hij er simpelweg niet is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie