nieuwe kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
eenhoorn36
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 sep 2016 19:29

nieuwe kitten

Bericht door eenhoorn36 »

Goeden avond ik heb een vraagje wij hebben al een poes van nu 3 jaar .wij zijn de derde eigenaren bij de eerste eigenaren was ze binnen een jaar gedekt door een main coon kater terwijl mijn poes gewoon een huis tuin en keuken kat is ze is toen via een keizersnede bevallen van een kitten .door dat ze niet meer met haar konden fokken hebben ze haar toen weggedaan naar de tweede eigenaars daar werd ze niet geaccepteerd door de andere kat dus werd zij op de boven verdieping gehouden en de andere kat beneden dat vonden ze toen zielig en toen hebben wij haar overgenomen inmiddels is ze bij ons al weer ruim een jaar en over een week of 10 krijgen wij er een kitten bij .hoe kan ik de katten het best laten wennen aan elkaar .ben bang dat mijn kat gaat vechten met de kitten
Carlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2016 16:12

Re: nieuwe kitten

Bericht door Carlijn »

Ik heb gelezen dat je ze eerst wel in aparte ruimtes moet houden en dan langzaam de kitten steeds meer vrijheid te geven. (Via Google gezocht op nieuwe kitten in huis/checklist).

Maar ik had mijn kitten meteen de vrijheid van het hele huis gegeven en dat ging goed. Maar wij hebben geen andere kat in huis. Ze loopt nu via het balkon wel naar de buurvrouw die 2 oudere katten heeft en die vinden het prima. Maar er is een andere grote kat buiten die wel mijn kitten uitdaagde tijdens het verkennen met haar tuigje aan. De 2e keer dat ze elkaar weer zagen hebben ze het uitgetikt en toen was het over. De oudere zal best laten blijken dat zij de baas is. Maar daar leert de kitten toch ook van.
Carlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2016 16:12

Re: nieuwe kitten

Bericht door Carlijn »

Carlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2016 16:12

Re: nieuwe kitten

Bericht door Carlijn »

Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: nieuwe kitten

Bericht door castratenkoor »

Carlijn Googlen kan iedereen. Een forum is nou juist zo handig om eigen ervaringen te delen.

Eenhoorn36 - over het algemeen hoef je een jong kitten niet langzaam te introduceren. Die kun je gelijk aan een volwassen kat laten wennen. Maar jij hebt wel als naddel dat je volwassen poes al 3 is en slechte ervaringen heeft met andere katten.

Ik zou je om te beginnen adviseren om niet 1 maar 2 kitten in huis te nemen. Zo houden de kittens elkaar meer bezig en kan de poes van 3 jaar meer zelf kiezen of ze wel of niet mee wenst te doen.

Hoeveel ruimtes heb je ter beschikking van poes en kitten(s)? Hoe meer keuzes er te maken zijn in huis, hoe meer kans op slagen je hebt. Probeer ook wat in de hoogte te werken, flinke stevige krabpaal, zit- en ligelemten langs een muur enz. Spannend speelgoed b.v. een spailrails. Allemaal zaken waarmee je meer kans op slagen maakt. Vooral als je ervoor kiest maar één kitten bij je kat van 3 jaar te plaatsen.

Op het forum heb je rechts boven een zoek - buton. Als je daar introductie of introduceren niete kat intypt dan kun je eerdere topic van dit forum bekijken over het koppelen van katten. Met eigen ervaringen van forumleden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Happiness91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2016 18:23

Re: nieuwe kitten

Bericht door Happiness91 »

Wij hebben een dominante kater, die niet houdt van veranderingen.
Toch hebben we er voor gekozen een kitten er bij te nemen, Aangezien wij veel aan het werk zijn en hij vaak alleen zat. Wel bewust gekozen voor een vrouwelijke kitten. Aangezien dit theoretisch de meeste kans van slagen zou geven. We hebben heel veel gegoogeld over het kennismaken, maar op het moment zelf doe je toch wat voor je zelf goed voelt. Wij hebben de kitten ( bailey ) in haar reismand in de woonkamer gezet zodat onze kater ( garfield ) even rustig kon snuffelen. Hij bromde meteen. Een poosje zo gelaten. Uiteindelijk het deurtje los. Bailey er uit. Bailey was heel nieuwsgierig, maar toch ook doodsbang. Garfield liet duidelijk weten dat hij de baas was. Toch bleef haar nieuwsgierigheid winnen en kroop ze telkens weer onder de bank vandaan om dichterbij garfield te komen. Het spel was al snel gespeeld. Garfield hield op met grommen en blazen. De 1e 2 dagen waren wel wat ongemakkelijk, maar niet strijdig. Wij hadden een kleine woning ( studio ) op dat moment dus ze konden niet echt om elkaar heen. dag 4 lagen ze al samen in een mandje te slapen. Tot op de dag van vandaag zijn ze nog steeds zulke knuffeldozen.
Als ondersteuning heb ik ze beiden ook bach rescue druppels gegeven in de 1e paar dagen.

Als tip geef ik je vooral mee: probeer niets te forceren. Ga ze bijv. niet zelf naast elkaar neerzetten.
En geef het tijd! Bij ons ging het onwijs snel, maar ik heb ook genoeg ervaringen van dichtbij mee gemaakt waarbij het echt wel een hele poos duurde voor ze door 1 deur konden.

Heel veel succes en lekker van genieten!!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: nieuwe kitten

Bericht door Ilone »

Ik zou persoonlijk ook liever 2 kittens erbij doen, aangezien je huidige kat de enige verder in huis is.
Ik heb vorig jaar ook 2 kittens bij mijn 4 katten gezet, en ik was daar blij mee. Ze konden lekker ravotten met z'n twee, en welke kat mee wilde doen die deed mee, en anders konden ze zich afzonderen.
Nu heb ik er sinds maandag 1 bij, maar die vorige 2 zijn nog zo jong dat ik dat wel aandurfde.

Ik heb de kittens eerst in een bench gezet, die ik al een paar dagen in de woonkamer had gezet.
Zo kunnen ze elkaar wel zien en besnuffelen, maar niet aanvallen. Dit ging bij mij hartstikke goed.
Het laatste kitten wilde alleen niet in de bench blijven, dus die heb ik er maar uitgehaald in de hoop dat het goed ging. Nu een kleine week verder wordt er niet meer geblazen, en is hij dikke vriendjes met een van de 2 kittens van vorig jaar ;-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
eenhoorn36
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 sep 2016 19:29

Re: nieuwe kitten

Bericht door eenhoorn36 »

we hebben besloten om twee kittens te nemen het zijn twee zusjes en ze zijn nu 1.5 week ouddus over 11 weken kunnen we ze ophalen we hebben ze de namen Nala en Luna gegeven
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: nieuwe kitten

Bericht door castratenkoor »

Fijn, goed idee! Veel plezier met ze. Ik hoop dat de grote kat snel aan ze went.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: nieuwe kitten

Bericht door Dinky »

Wat leuk dat jullie nu toch voor 2 gaan :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie