Hoeveel katten hebben jullie?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Kimm »

Je hebt toch naar de mening van anderen gevraagd? En zo als ik gelezen heb zitten er echt wel oprechte adviezen bij waar je wat mee zou kunnen doen.

Oja en oordeel jij dan ook pas als je eerst hebt gezien of de binnenkatten echt ongelukkig zijn.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Ilone »

Brennn, wat u niet wil dat gij geschiedt......
Wij mogen niet oordelen over jou en je buitenkatten, maar andersom is wel oké??
Kap eens met die irritante sarcastische opmerkingen, als je ooit nog serieus genomen wil worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Brennn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:15

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Brennn »

Kimm schreef:Je hebt toch naar de mening van anderen gevraagd? En zo als ik gelezen heb zitten er echt wel oprechte adviezen bij waar je wat mee zou kunnen doen.

Oja en oordeel jij dan ook pas als je eerst hebt gezien of de binnenkatten echt ongelukkig zijn.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja ik vroeg of het verstandig is 2 kittens te houden en of 5 katten dan niet te veel is en of hier meer mensen zijn met ongeveer 5 katteb en wat hun ervaringen hiermee zijn. Ik vroeg niet wat jullie vindem van het feot dat ze naar buiten mogen. Er is maar een klein aantal dat echt inging op mijn vraag, ik ben hun dankbaar. Alle kritiek over buitenkatten heb ik verder geen boodschap aan.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Rik »

Ook zou informeren in de potentiële nieuwe buurt bij de buren verstandig kunnen zijn. Vragen hoe de buurt daar tegenover katten staat. Jonge kittens kun je echt wel binnenhouden in een huis waar voldoende te doen is voor ze (dat is niet zielig). Maar als een kat eenmaal zijn territorium vergroot heeft naar buiten dan wordt het inderdaad moeilijker. De 6 weken binnenhouden is een stelregel en is wel verstandig maar als je een kat echt niet binnen kunt houden dan zit er vrij weinig op (ze kunnen inderdaad de tent afbreken). Maar even informeren of je niet in een buurt terecht komt waar mensen zitten die het niet zo op hebben met buitenkatten is dus wel zo handig. Anders komen er met gevaren kijken dan je in eerste instantie ziet/denkt.

Ik denk ook dat we hier een beetje een oogpunts verschil hebben. Jij (en ook wel andere) vinden het normaal katten buiten te laten. Het is echter het standpunt dat het binnenhouden "zielig is" en dat je je katten dan wat "aan doet" dat hier op het forum een beetje tegen de borst stuit. We hebben op het forum ook echt wel mensen zitten die de katten naar buiten laten (en niet alleen in de tuin). Maar die gaan niet tegen de andere zeggen dat het zielig is en er niet in het belang van de kat gedacht wordt. Ook denk ik (ik heb het niet meer teruglezen) dat één bepaalde scherpe opmerking jou een beetje tegen de borst stootte (ik kan me in ieder geval wel één post herinneren waar ik me dat goed voor kon stellen) maar op eenzelfde manier terug posten levert een beetje heen en weer reactie op (zo gaat dat vaak op een forum). Voorop staat dat we hier allemaal (ook jij) het beste met onze katten voorhebben. Alleen hoeven we het niet altijd met elkaar eens te zijn. Dat komt voor... (ook bij katten :) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Brennn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:15

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Brennn »

Bedankt voor je advies Rik. Daar heb ik zeker ook aan gedacht om dat eerst goed te gaan adviezeren en misschien is een afgezette tuin bij een volgend huis wel een optie. Hier met een gezamelijke tuin onmogelijk. Zon afgezette tuin zou ik alleem doen omdat ik niet wil dat ze evtueel gevaren oplopen met het verkeer en gekke mensen die mijn beestjes wat aan zullen doen en ook voor mijn meisje zodat ze geen last heeft van ongecastreerde katers.
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Liesje22 »

Ik denk waar je ook rekening mee moet houden (ik weet niet hoe snel de verhuis er zal zijn?) dat de verhouding binnen de groep gaat veranderen.

Kittens veranderen erg snel van karakter op heel erg korte tijd.
Kan goed zijn dat het nu wel prima verloopt, maar stel, je verhuist op korte tijd, katten allemaal in één nieuwe woning (wat op zich al wel goed is hoor) en de kittens beginnen te puberen en dat nemen de andere katten niet voor lief aan.
Reken dan even ook op frustratie bij de andere katten.

Daarin kan je voorzien door de andere katten zeker een eigen plaatsje te geven, bijvoorbeeld op je slaapkamer, of zoals je zelf zegt, kijk eens of je een stuk tuin (of hele tuin) kan afzetten, zodat ze even echt weg kunnen van de puberende katten.

Ze laten wennen aan de omgeving met een tuigje aan is zeker geen slecht idee.
Zeker voor die ene kat die écht niet binnen wil.
Zo heeft mijn moeder er ook ooit eentje gehad en wat een misery in huis, slopen en mauwen en nee, dat ging dus niet over na een week, ook niet na 2 weken, terwijl het toch een groot huis was.
Vanuit die ervaring dacht ik ook dat poezen NOOIT binnen gehouden konden worden (maar mijn poezen bewijzen wel het tegendeel, oef oef, zou het niet aan kunnen ze weg te moeten doen).
Middels tuigje had de poes snel eigen tuin kunnen verkennen en vroeger buiten dan de algemene 6-weken regel.
Dat is ook helemaal goed gekomen hoor.

Middels bench kan je ook de katten geregeld buiten zetten, ze zien dan ook al heel veel, wat hun koppie prikkelt en dan zijn ze vaak binnen weer wat rustiger, want ze hebben een frisse neus gehaald, naar insectjes kunnen kijken, bewegende plantjes, noem maar op en hebben ze al een beetje vertier gehad waar je binnen niet in kan voorzien voor katten die erg graag buiten zijn.

Soms kan je ook goedkoop een grote voliëre vinden die je dan eventueel op de kant kan leggen, zodat ze echt wel kunnen wandelen ipv gewoon kunnen staan en zich omdraaien.
Kan misschien ook een tijdelijke oplossing zijn als je in je nieuwe huis trekt, zodat ze toch buiten kunnen, maar op een veilige manier, snel de omgeving (hun eigen dan toch al) kunnen leren kennen, hun nodige frisse neus halen etc.

In huis zeker voor de kittens een goede speeltuin voorzien, want die moeten hun energie kwijt en dat mag niet uitgewerkt worden op de volwassen katten, die ook even met frustratie zitten, want kunnen even niet buiten en moeten ook wennen aan nieuwe thuis.
Kittens zijn wat makkelijker in het verhuizen, dagje of 2 schuw en dan komt de nieuwsgierigheid al piepen.
Of de volwassen katten even makkelijk zijn, met de nieuwe samengestelde groep, dat weet je niet op voorhand, zeker als er ook nog eens een kater bij zit die gewoon je huis zou afbreken om toch maar buiten te mogen, kan wel even de energie danig in de war sturen.
Dus de kittens goed hun bezigheid geven ;)

Verder denk ik dat Rik je ook al veel goede raad heeft gegeven.

Veel succes ermee!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Adriana »

adriana schreef:dus poes binnenhouden en per eerste mogelijkheid laten castreren!

...en dat is iets dat je zelf moet oplossen en niet als een onzinnige vraag op een forum moet dumpen..
brenn: moederpoezen kunnen worden gecastreerd als de kittens 12 weken zijn
en het heet bij poezen castreren en niet steriliseren.
steriliseren maakt ze wel onvruchtbaar maar dan blijven ze krols.
http://www.dierenziekenhuisbreda.nl/sit ... isatie-kat

en poezenpil bij zogende moederpoezen? dat is nog eens echt gif en zeker ook voor de kittens!
en dan zo'n 'gif'-opmerking over het laten enten voor erg besmettelijke en dodelijke ziektes..?

dit is wat er stond: dus poes binnenhouden en per eerste mogelijkheid laten castreren!
dus eerst zelf goed lezen in plaats van onmiddellijk gaan blaffen! ;-)

over enten/niet enten en allerlei erg besmettelijke ziektes staan voldoende informatieve berichten op de kattensite. niet enten van jouw loslopende katten betekent voor hen een risico want als ze door iets verzwakt zijn lopen ze veel grotere kans om (soms dodelijk) ziek te worden.
en ze lopen sneller iets op in wat grotere loslopende kattenpopulaties, waar van alles wel/niet gecastreerd (vechtpartijen..) en wel/niet geent door elkaar loopt.

heel fijn dat je genoeg opzij gelegd hebt voor de komende dierenartsenkosten.

blaf/blaf: 'achterlijke en domme reactie', toe maar!

toontje lager mag wel hoor..! ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Dorien66

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Dorien66 »

Liesje, de tip om katten buiten te zetten middels een bench vind ik echt niet best... Of buiten met bewegingsvrijheid (tuig met lange lijn, ren of los), of binnen. Maar alsjeblieft niet in een kooi van een kubieke meter. Dát vind ik nou zielig.

En nu trek ik me terug uit het geruzie hier.
Brennn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:15

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Brennn »

Nou de da heeft geadviseerd die zou het wel weten.
Brennn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:15

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Brennn »

En ik laat mijn meisje niet 12 weken binnen
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Adriana »

een zogende moederpoes met kittens die vrolijk de hort op kan gaan van jou..?

en dan ga je giga risico op kanker en borsttumoren lopen door haar, 'mijn meisje' de poezen-pil te geven?
nog afgezien van het feit dat de rotzooi uit de poezenpil in de moedermelk terechtkomt en dus ook bij de kittens..

als er iemand hier dom en achterlijk bezig is, dan zijn jij en je dierenarts dat en mij zul je verder hier ook niet meer lezen, want hier staat mij verstand bij stil.. :shock:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Brennn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:15

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Brennn »

De eerste weken was ze amper buiten. Even een plasjes doen en soms een klein rondje en dan kwam ze weer. Ze is heel bangig en hierdoor erg voorzichtig. Een poezenpil kan die gevolgen geven bij lang durig gebruik, denk aan jaren. Zij krijgt hey maar een paar weken en ik had geen keus want ze mag nog niet geholpen worden. En ja ik heb een hele domme da, daarom nemen ze al een hele toe tijd geen nieuwe klanten erbij omdat het bomp vol zit. Ja heel slecht en ja als jij iets zegt zou dat wel zo zijn pfff
Cerna

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Cerna »

Wanneer je haar binnenhoudt zolang ze niet geholpen kan worden, hoef je haar ook geen pil te geven. En wanneer je zo begaan bent met deze bijzondere dame, dan hou je haar dus binnen en geeft haar geen rotzooi!
Brennn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:15

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Brennn »

Zoals ik zei het is pas rotzooibals het jaren gebruikt wordt. Ze geven het niet zo maar als het zo slecht was. Ik ga haar niet 12 weken binnen houden met de kans dat ze gefrustreerd raakt en dat misschien op de kleintjes afreageerd. Ma ga hier verder geen discussie meer over voeren.
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Hoeveel katten hebben jullie.

Bericht door Liesje22 »

Dorien66 schreef:Liesje, de tip om katten buiten te zetten middels een bench vind ik echt niet best... Of buiten met bewegingsvrijheid (tuig met lange lijn, ren of los), of binnen. Maar alsjeblieft niet in een kooi van een kubieke meter. Dát vind ik nou zielig.

En nu trek ik me terug uit het geruzie hier.
Ah oké :) Daar had ik nog nooit bij stil gestaan!
Ik heb dit thans al ontzettend vaak op diverse platformen als 'raad' zien voorbij komen om het tegoed van 'buiten missen' weer in te halen, zodat ze toch wel een frisse neus en interactie hebben, zonder gevaar van weg lopen.
Maar dit is dus eerder mega frustrerend voor katten?
Gesloten