Kitten kater blijft bruusk en wild, wat nu?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Kitten kater blijft bruusk en wild, wat nu?

Bericht door Liesje22 »

Hallo allemaal,

Ik had al eens een topic gemaakt over de broertjes die elkaar pijn deden.
Ondertussen zijn ze gecastreerd, is beslist dat ze apart geplaatst zullen worden, ze zijn beide even ziekjes geweest en ondertussen is er eentje al volledig hersteld en de andere herstellende.

Nu...
Jerry blijft problemen ondervinden in zijn gedrag.

Als hij met een andere kat speelt, ongeacht of het zijn broertje is, Freya, de opvangdame of Ragnar, het loopt uit op de ander die zich niet comfortabel voelt, gaat slaan, blazen, schreeuwen van pijn, kortom, de andere geven aan: het is genoeg!
Hij blijft er echter op doordrammen.

De 2 volwassen dames hebben zich terug getrokken en hebben deze week nog maar amper gespeeld.
Freya kan het wat minder schelen, die blijft erop ingaan, maar loopt telkens uit in blazen, schreeuwen, klauwen en Jerry houdt niet op, ook niet als Freya staart dik zet, haar omhoog, héél hard gaat blazen, alle mogelijke geluiden zijn al uit mijn witte spook gekomen in een poging Jerry te doen kalmeren of de aftocht te doen blazen.

Tom is nog herstellende, alzo speelt hij slechts in korte periodes mee en dan focust hij zich liever op Freya of op speeltjes en meer in zijn eentje spelen.
Hij trekt ook nog steeds meer naar de 2 dames toe ipv constant tussen de kittens te zitten.

Deze nacht heb ik Jerry apart moeten zetten.
Hij liet zowel Freya als Tom helemaal niet gerust en die wisten niet waar kruipen. De dames werden er ook tamelijk lastig van.
Dus heb ik besloten om Jerry dan maar apart in de living in de kooi te zetten, zodat de rest toch kon slapen.

Nu is mijn vraag, wat doe ik hiermee?
Hij heeft onderhand al enkele wondjes op zijn kop, denk dat hij af en toe rake klappen krijgt van Freya die tracht hem af te houden.

Is dit gedrag te verbeteren? Wat is mijn rol daarin?
Wat raad ik aan bij wat voor soort gezin dit katertje best geplaatst wordt?
Hij is bijzonder speels en zou echt niet zonder poezenvriendje kunnen hoor en hij is sowieso te bruusk om met mensenhanden te spelen ook, je zou snel open liggen denk ik en een 'stop', daar luistert hij niet naar (een 'poezen' auw laten horen helpt dus niets bij deze rakker).

Wat nu?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten kater blijft bruusk en wild, wat nu?

Bericht door castratenkoor »

Nee karakter en dominantie valt niet af te leren. Ik zou hem plaatsen bij een wat ouder katertje van 6-12 maanden. Zeker niet bij een poes. En zeker niet bij een leeftijdgenoot of jonger kitten.

Een iets oudere kater dus met een stoer stabiel stoïcijns karakter. Eentje die zich niet de kaas van het brood laat eten die zich niet gek laat maken.

En in een gezin met niet te kleine kinderen, vanaf 10 jaar of zo.
Liefst bij een baasje die veel tijd en energie in de katten wil steken en die zorgt voor genoeg uitdagingen in huis.

En niet in een groep, zoals bij mij met 7. Dat zou de hele groep ontwrichten. Ik zou zo'n type hier echt niet kunnen hebben. Neemt niet weg dat het uiteraard een erg leuke kat kan worden, bij de juiste plaatsing.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Kitten kater blijft bruusk en wild, wat nu?

Bericht door Liesje22 »

Dank je wel hiervoor!
Daar ben ik wel wat mee.
Morgen komt begeleider langs en ga ik dit mee geven.

Ik merk het hier ook dat het danig de dynamiek verstoort.
Op zich, hele lieve kater hoor, als hij niet het zot in heeft toch. Maar langs de andere kant zal ik ergens 'blij' zijn dat hij geplaatst is, gezien de dames niet op hun gemak zijn en de 2 kleintjes ook niet echt zonder brokken kunnen spelen.
Beetje constante spanning.

Is zeker een lieveke hoor, knuffeltje en mooi en zacht. Maar stoer bazeke, ook tegenover mensen. Zal altijd proberen zijn zin te krijgen en is ook veel bruusker als hij met je speelt, dus zeker hier en daar eens schrammetje.
Daar moet ook rekening mee gehouden worden, want dat kan doen schrikken, al bedoeld hij het momenteel niet kwaad;
En wie weet leert hij wel dat hij op die manier wél zijn zin krijgt als mensen bang zouden krijgen van die klauwtjes en tanden. Het is geen lomperikske.

Gaat dan wat meer uitdaging zijn om hem te plaatsen, maar mits de goede inzichten zal hij vast ook een goede thuis vinden :)
(ik geef niet snel op hoor!)
Plaats reactie