Kitten en vogel. Hoe laten wennen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
karinp81
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2016 19:05

Kitten en vogel. Hoe laten wennen?

Bericht door karinp81 »

Hallo allemaal.
Ik heb een kitten van 13wk en een valkparkiet.
Het gaat eigenlijk best goed, maar ik weet niet hoe ik ze nu moet laten wennen aan elkaar.
De kitten zit geregeld op de grond naar de kooi te kijken. Ik heb zelfs het idee dat de kitten knijpt met de ogen naar de vogel. Dus vriendjes worden?
Vanavond ging de kitten heerlijk relaxed op de grond liggen kijken naar de kooi.
De vogel mag eruit, maar dit doet ze weinig. Als mevrouw zin heeft komt ze eruit. Toevallig zit ze nu op mijn schouder mee te lezen...kooi staat alleen open als ik er bij ben..
De kitten was eerst heel aandachtig en wou naar de vogel springen en uithalen, maar dat heb ik tegengehouden. Nu vind de kitten het zelfs wel best en is aan het spelen en kijkt niet meer naar de vogel.
Doe ik dit zo goed? Er zijn mensen in mijn omgeving die zeggen " laat ze maar de vogel verdedigd zich wel" daar twijfel ik enorm over.

Ik heb de kitten nu 3wk in huis.

Nog tips?
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Kitten en vogel. Hoe laten wennen?

Bericht door Cyamytha »

Toen wij Karel met 13weken in huis kregen hadden we (m'n ex) ook een vogel, een grijze roodstaart. Dat ging erg goed.
Neus aan snavel, en niet uithalen. Zolang je er maar bij bent.

Voor de kat wordt t pas interessant als de vogel gaat fladderen. Maar pas wel op, want de kat is het "roofdier", maar ik ben van mening dat een scherpe vogelsnavel minstens zoveel schade kan aanbrengen.

Klinkt verder prima zoals het gaat!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
karinp81
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2016 19:05

Re: Kitten en vogel. Hoe laten wennen?

Bericht door karinp81 »

Mijn kitten haalt dus wel uit. Heb het idee dat het speels uithalen is. En als de vogel uit de kooi is moet de kat in een tuigje. Dan kan ik het wat beter in de gaten houden.
De vogel is verre van bang. Die gaat zich uitgebreid zitten wassen met kat op 30cm haha

Verstuurd vanaf mijn LG-D620 met Tapatalk
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Kitten en vogel. Hoe laten wennen?

Bericht door Liesje22 »

Goh, goed in 't oog houden he.
Ik dacht eerst ook dat het bij ons Ragnar en de vogels goed ging, maar als héél snel bleek dat ze toch écht wou jagen, dus konden de vogels er alleen uit als Ragnar niet in dezelfde ruimte was.
Was een beetje fifty-fifty verdelen, dan vogels los, dan kat los.

Maar als ze zo al speelt zonder gelijk constant op de vogel te willen jagen op 13w, kan het wel eens goed lopen.
Ragnar was ongeveer 7w toen duidelijk werd dat ze de vogels zou willen opeten.

Tuurlijk brengt een vogel ook schade toe aan een kat, maar bedenk wel dat je vogel al kan sterven van een klein klauwtje van je poes, er zitten veel bacteriën in de nagels van de kat die schadelijk zijn voor de vogel, plus de stress kan je vogel een hartinfarct bezorgen, dus als je kitten toch gaat jagen, moet je per onmiddellijk ingrijpen ;)

Ik denk met belonen, afleiden en steeds ingrijpen (katten leren heus wel wat mag en niet mag) dat het mogelijk is, lukt bij vele mensen wél perfect.
Laat je kat jagen op wat wél mag: speeltjes genoeg!
En leer je vogel de kat niet te ampteren / uitdagen, want valkjes, tja, die vinden dat ook wel leuk hoor, een speelkameraadje :P
Maar op jonge leeftijd van de kat, kan de kat dat aanzien als jaagspelletjes en die kunnen dan weer snel overgaan in vogeltje willen oppeuzelen en dat wil je natuurlijk niet :)

Misschien in't begin veel de vogel los nadat de poes heeft gegeten en wat rustiger aan doet, zodat ze ook niet direct wil gaan jagen?
Of tijdens haar korte rustperiodes, zodat ze wel beseft dat de vogel los is, maar lekker ligt te ronken op je schoot, dus wordt ze beloont door 'niks' naar de vogel te doen en leert ze dat ze maar niet moet gaan jagen?

Denk maar luidop wat allemaal kan en niet kan.

Zeker zorgen dat je eerder de vogel beschermd, want die kan bij een kleine verwonding al overlijden, terwijl je poes mss wel een hap uit de oor kwijt kan zijn, maar daarom niet per se dood moet gaan.

Veel succes ermee!
Plaats reactie