Hoe brokjes leren eten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Dorien66

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door Dorien66 »

Niet eten is voor katten altijd slecht.
Ik laat overigens brokjes altijd staan, ik snap niet waarom je dierenarts anders adviseert. Alleen bij katten die op dieet moeten zou ik dat doen, maar zeker niet bij kittens.

Hoe ik het zelf deed met mijn indertijd 11,5 weken oude kittens: 24 uur per dag Applaws droge brokjes en rond 18 uur een klein beetje natvoer met een eetlepel heet water eroverheen. In het begin erg moeten experimenteren met het natvoer, want ze wilden lang niet alles eten. Nu gaat Gourmet er wel in, maar dat is niet het allerbeste. Applaws natvoer wordt zeer gewaardeerd, maar is duur. Ik wissel dat dus een beetje.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door Rik »

Wat at je kitten eigenlijk toen je haar kreeg met 9 weken? Lijkt me raar dat je haar iets aan moest leren en toen maar Whiskas moest geven omdat ze anders niets at. Het beste was geweest het voer dat ze gewend was even door te geven en dan over te schakelen naar wat je wilt.

Tweede vraag is waarom je haar naar brokjes wilt hebben en geen natvoer wilt geven? Mijn twee kleintjes hier zijn RC Kitten gewend en wil ik nu ook naar natvoer hebben. (Dat is overigens geen probleem want als ze ruiken dat ik schoteltjes in mijn hand heb dan hobbelen ze al miauwend achter mij aan) Bij het gastgezin en asiel adviseerde ze mij brokjes te blijven geven en geen natvoer te geven maar dat is een advies gebaseerd op achterhaalde informatie.
http://www.kattenoppasdespindokter.nl/b ... tenvoeding
(Onderaan die pagina staan ook een paar interessante links naar andere pagina's)

Het is niet nodig om compleet op natvoer te gaan maar je zou de brokjes gewoon altijd aan kunnen bieden en dan op een vast tijdstip wat natvoer geven.

Ander punt is misschien dat Whiskas natvoer wat te "verslavend" is voor je kitten. Je zou eens kunnen proberen naar een ander merk natvoer te gaan (b.v. Gourmet mouse). Als dat dan nét iets minder aantrekkelijk is dan kan het zijn dat ze dat wel eet maar toch ook sneller geneigd is om overdag de brokjes te eten. Ik weet trouwens niet hoe klein de RC mother&Babycat brokjes zijn... ik heb nu de RC kitten. Nét wat grotere brokjes maar volgens mij prima vanaf 9 weken (dat kregen ze bij het gastgezin volgens mij al vanaf 7 weken).

Maar ik denk dat katten natvoer altijd lekkerder zullen vinden dan brokjes. Dus het zal erom gaan om een balans hierin te vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dorien66

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door Dorien66 »

Rik schreef:Maar ik denk dat katten natvoer altijd lekkerder zullen vinden dan brokjes. Dus het zal erom gaan om een balans hierin te vinden.
Haha, mijn Flip heeft een zeer sterke voorkeur voor brokjes hoor :lol:
Als ik meer dan 1x per dag 40 gr natvoer (+ water) aanbied, eet hij het gewoon niet op.

Verder heb ik nooit aan kittenbrokjes of kitten natvoer gedaan. Maar daar zal lang niet iedereen het hier mee eens zijn ;-)
Carlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2016 16:12

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door Carlijn »

Bedankt voor de reacties.

Ik had wel geïnformeerd wat ze bij het oude gezin ad, maar daar zat ze nog aan de moedermelk en kreeg RC natvoer. En er werd af gewisseld met Perfect fit Junior en One Junior. Maar dat ging niet op.

Ik ben sinds mijn vorige bericht naar ochtend en middag brokjes en rond etenstijd zachtvoer gegaan. Nu eet ze overdag in ieder geval brokjes. Niet mega veel, maar in ieder geval iets. De dierenarts adviseerde om de brokjes weg te halen, omdat ze iets uitdrogen als ze blijven staan en zo de geur aantrekkelijker blijft.

Ik wil zelf naar brokjes gaan, omdat dat goed voor de tandjes is (haar moeder is kwart Main Coon, kwart Britse kort haar en helft onbekend). En als ze dit goed eet kan ik gerust een dagje weg en haar met genoeg eten achter laten. Dit kan niet bij natvoer. Ze drinkt namelijk prima, vooral nu we op 3 plaatsen water aanbieden en ze houdt ervan in de wasbak te staan en te 'drinken' van stromend water.

We hebben nu een proefzakje Schesir kitten kip brokjes en deze eet ze een beetje. Had ook een zakje kip natvoer hiervan, maar dat is niks. Zitten echte sliertjes kip in en dit lukt haar niet goed op te likken.
Ik heb ook een beetje het idee dat het ligt aan de manier van op likken waarom brokjes niet goed lukken. Ik weet niet of katten ook happen?, maar zij doet dat in ieder geval niet. Daarbij verschuift het voedsel te veel, ben nu aan het kijken naar andere voederbakjes (bijv Wisker van Savic). Merkte dat het metalen bakje te diep en niet breed genoeg is. Ik heb ook glazen schaaltjes waar ze opzich uit eet. Maar de geur van de vaatwasser of de theedoek helpt ook niet. Spoel het nu nog extra na en laat het dan lucht drogen.

Ze krijgt van mij ook van Proline petfood Original Sushi (vis en kip), 1 kitten/katten snack. Dit is een radelijk groot cirkeltje wat ze wel weg knaagd. Het was vandaag zo op!

Natvoer is geen probleem (op de kip slierten na), heb haar al 3 verschillende merken gegeven en ze ad alles gulzig. Maar er zit veel water in natvoer en in brokken zit voor een kitten meer 'bouwstoffen', vandaar dat ik inderdaad naar een balans zoek. Een kwaliteit brok en als extra natvoer.

Zouden grotere brokjes dan beter zijn?? Bij de Wiskas ad ze ook de grootste (gevulde) brokken eruit. Of heeft iemand ervaring met 'vis' variant brokjes? Die ruiken sterker waarschijnlijk.
Carlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2016 16:12

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door Carlijn »

Die Applaws (adult) brokjes hebben trouwens lekkere smaken. Ik weet dat ze in natvoer konijn en lam erg lekker vind. Dus als ze Applaws lekker gaat vinden, heeft ze in ieder geval lam. En zag veel meer smaakjes. Ga morgen meteen eens kijken :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door Dinky »

Ik weet van schesir dat door dinky de kip varianten met tegenzin werden gegeten maar de andere smaken gaan er goed in ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Dorien66

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door Dorien66 »

Carlijn schreef:De dierenarts adviseerde om de brokjes weg te halen, omdat ze iets uitdrogen als ze blijven staan en zo de geur aantrekkelijker blijft.
Bedoel je nou het natvoer of het droogvoer? Natvoer haal ik ook weg na een kwartiertje of zo, zeker in de winter, als de vloerverwarming aan staat. Droogvoer haal ik nooit weg.
Gewoon niet zo'n grote bak neerzetten en iedere keer dat je erlangs loopt checken of er nog brokjes in zitten en aanvullen als het (bijna) op is.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door castratenkoor »

Raar advies van de dierenarts. Brokjes kun je gewoon laten staan. Af en toe bakje leeggooien, er blijven vaak kleine stukjes achter van het doorbijten. Niet teveel ineens erin doen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Carlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2016 16:12

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door Carlijn »

Nou wat het ook is, het werkt nu. Ik geef haar 's ochtends brokjes (ik heb de Perfect Fit Junior gevonden, gewoon bij de supermarkt) en laat dit de hele dag staan. Als ze net wakker is, wil ze het nog niet eten. Maar na 30/60min begint ze er toch aan te knabbelen. En doet dit dan meerdere keren op de dag. Rond 4 uur krijgt ze 1 snoepje en dan als wij gaan eten (tussen 6-7) krijgt ze een half zakje RC kitten natvoer in saus. Dan staat ze echt te miauwen en springen. Sinds deze week is niks meer op het aanrecht veilig ;) ! Denk dat ik te snel overstag ben gegaan met haar eerder op de dag al natvoer te geven. En de soort van vaste tijden helpen ook. Bedankt voor jullie tips.
Carlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2016 16:12

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door Carlijn »

@Puma waar koop jij je Applaws eten? Online? Ik ben hier in Den Haag al bij verschillende dierenwinkels geweest, maar ze hadden het allemaal niet.
Dorien66

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door Dorien66 »

Ik vermoed dat je mij bedoelt met Puma, hihi, dat is je 'rang' op het forum. Met het aantal berichten dat je plaatst, verandert dat. Jij bent nu nog kitten, je wordt vanzelf ook een keer Puma.

Ik koop de Applaws hier: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... og/applaws
Carlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2016 16:12

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door Carlijn »

@Dorien66 nu zie ik het, bedankt.

Ik heb het bij een dierenwinkel in de buurt besteld, die wel de volwassen Applaws had. De leverancier heeft speciaal een zakje van 400gr achtergelaten. Ik wilde eerst namelijk een klein zakje proberen.
Gisteren heeft Vibi het voor het eerst gekregen en ze begon er meteen aan te smikkelen (en laat de andere brokjes nu staan ;) )

Ik bestel mijn natte voeding ook bij Zooplus, dus bij de volgende bestelling zal ik een grotere zak erbij bestellen!
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door kansarmedieren »

Waarom toch brokken geven natvoer is veel beter brokken daar zitten veel koolhydraten in en geen vocht. Een kat drinkt weinig met alle gevolgen van dien. Geef lekker natvoer en wat nog beter is versvlees.
Cerna

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door Cerna »

Ben het met Kansarmedieren eens: geef je kitten een variatie van brokjes en natvoer, maar vooral natvoer omdat een kat slecht drinkt en vooral een kitten is snel uitgedroogd.
En mocht het een keer zo zijn dat ze pilletjes moet en het niet lukt om die te geven dan kun je ze verstoppen in natvoer. Bij brokjes is dat een beetje lastig. :smile:

Dat het goed is voor het gebit is een fabeltje, de meeste katten slikken de brokjes namelijk zo door. En ik heb katten gehad die bijna uitsluitend natvoer aten en pas op zeer bejaarde leeftijd tandvleesproblemen kregen en andere katten die absoluut geen natvoer wilden, wat ik ook probeerde, en al op jonge leeftijd tandvleesproblemen hadden.
Dorien66

Re: Hoe brokjes leren eten

Bericht door Dorien66 »

Ik geef mijn hele leven al brokjes én natvoer. Bevalt mij prima en mijn katten zijn tot nu toe altijd boven de 18 geworden. Op eentje na die door hartproblemen is gestorven. Gebitsproblemen heb ik ook nooit meegemaakt (gelukkig!)
Overigens kauwt Flip de Applaws brokjes behoorlijk goed, maar daar doe ik het ook niet voor, want hij vangt en eet ook meerdere muizen per dag. Ik wil gewoon dat hij altijd kan eten als hij dat wil en ik wil geen natvoer tig uur per dag hebben staan.
Plaats reactie