Schatje is ziek :(

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door Liesje22 »

Dank jullie wel.

Jerry is onderhand wel weer wat doorgekomen, lijkt temp goed te behouden, is alweer goed speels.
De cortisone werkt voor hem blijkbaar (maar goed, ik mag nog steeds niet te vroeg juichen he, kan nog steeds opflakkeringen krijgen).

Tom ligt er maar wat futloos bij en komt niet onder de 39°C, maar ik heb hem wel onder de 40.5°C kunnen houden.
Er zijn momenten dat hij dan uit zichzelf gaat drinken, op de kattenbak en dat hij tamelijk goed eet.
En er zijn momenten dat hij er maar wat bij ligt.

Blijven duimen dat het toch goed komt en dat ik gewoon afscheid van ze mag nemen, als zijnde vertrekken naar een gouden mandje.
Dat is waar we voor werken he :) Ik blijf hoop koesteren natuurlijk!

Toch anders dan als ze ziek binnen komen, dan weet je dat het riskant is. Maar tot dusver altijd vrolijk, speels en gezond geweest en dan op korte tijd zo ziek, eigenlijk in de week dat ze ter adoptie zijn gekomen. Poeh zeg!!
Maar het komt nog voor he, ze komen van een schuwe buitenkat, waren ondervoed aan het raken, zaten nog aan de mama melk (en die had niet genoeg) en hadden niet eens vaste voeding en dat op een goede 7 tot 8 weken leeftijd. Ze moesten geen 2 weken gewacht hebben of ze waren sowieso gestorven.

Dus ja, daarin heeft begeleider wel gelijk, moest het toch grandioos fout aflopen ,moet ik me eraan optrekken dat ze een mooi leventje hebben gekend, dat vele kittens die buiten leven helemaal nooit zullen kennen en die een tragische dood sterven en niemand dat hen uit hun lijden verlost.
Hier hebben ze uiteraard geen honger moeten lijden, geen kou gehad of pijn moeten hebben, ze hebben hier een veilig onderkomen gehad en zijn met veel liefde verzorgd.

Ben wel blij dat ik opvanggezin ben en niet zoals mijn begeleider dagelijks de baan op moet. Hij ziet wel heel schrijnende gevallen hoor!
Denk dat ik niet meer zou slapen 's nachts.
Chapeau voor de mensen die dagelijks zulk veldwerk doen!
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door Liesje22 »

Dank jullie wel.

Jerry is onderhand wel weer wat doorgekomen, lijkt temp goed te behouden, is alweer goed speels.
De cortisone werkt voor hem blijkbaar (maar goed, ik mag nog steeds niet te vroeg juichen he, kan nog steeds opflakkeringen krijgen).

Tom ligt er maar wat futloos bij en komt niet onder de 39°C, maar ik heb hem wel onder de 40.5°C kunnen houden.
Er zijn momenten dat hij dan uit zichzelf gaat drinken, op de kattenbak en dat hij tamelijk goed eet.
En er zijn momenten dat hij er maar wat bij ligt.

Blijven duimen dat het toch goed komt en dat ik gewoon afscheid van ze mag nemen, als zijnde vertrekken naar een gouden mandje.
Dat is waar we voor werken he :) Ik blijf hoop koesteren natuurlijk!

Toch anders dan als ze ziek binnen komen, dan weet je dat het riskant is. Maar tot dusver altijd vrolijk, speels en gezond geweest en dan op korte tijd zo ziek, eigenlijk in de week dat ze ter adoptie zijn gekomen. Poeh zeg!!
Maar het komt nog voor he, ze komen van een schuwe buitenkat, waren ondervoed aan het raken, zaten nog aan de mama melk (en die had niet genoeg) en hadden niet eens vaste voeding en dat op een goede 7 tot 8 weken leeftijd. Ze moesten geen 2 weken gewacht hebben of ze waren sowieso gestorven.

Dus ja, daarin heeft begeleider wel gelijk, moest het toch grandioos fout aflopen ,moet ik me eraan optrekken dat ze een mooi leventje hebben gekend, dat vele kittens die buiten leven helemaal nooit zullen kennen en die een tragische dood sterven en niemand dat hen uit hun lijden verlost.
Hier hebben ze uiteraard geen honger moeten lijden, geen kou gehad of pijn moeten hebben, ze hebben hier een veilig onderkomen gehad en zijn met veel liefde verzorgd.

Ben wel blij dat ik opvanggezin ben en niet zoals mijn begeleider dagelijks de baan op moet. Hij ziet wel heel schrijnende gevallen hoor!
Denk dat ik niet meer zou slapen 's nachts.
Chapeau voor de mensen die dagelijks zulk veldwerk doen!
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door Omnia »

Fijn dat Jerry langzaam weer wat bijtrekt, geef je Tom ook extra vocht?

En in zijn geval is misschien een ORS oplossing speciaal voor dieren ook wel een idee. Omdat mogelijk door de koorts ook sprake kan zijn van uitdroging waardoor de elektrolyten balans verstoord geraakt kan zijn. Daardoor kunnen ze ook erg duf worden.

Ik weet niet of aan deze optie gedacht is?
Gebruikersavatar
Rvdv_91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 feb 2016 12:08
Locatie: Een, Drenthe

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door Rvdv_91 »

Het klopt inderdaad dat koorts ineens weer een hevige opvlamming kan hebben.
Onze inmiddels overleden poes Bounty werd meer dan eens getroffen door een longontsteking.
Die kan ineens boven de 40 graden koorts hebben en die dan maar dat te laten zakken..
Ik heb niet het volgende topic doorgelezen, maar ik weet dat van Tolfedine ook de temperatuur zal zakken.
Tolfedine werkte bij mijn poes altijd perfect en de bijwerkingen zijn niet zo heftig als van Cortisonen.

Ik heb voor mijn poes destijds ook een pasta meegekregen om de vitaminebalans te herstellen.
Door een periode van ziek zijn kan deze namelijk heel erg uit balans zijn, wat ook zijn uitwerking heeft op de darmen.

Vervelend hé, als zo'n kleintje ziek is..
Bah, ik duim voor voorspoedig herstel!
Liefs, Renate.
Woef van onze pup Skye (0)

Voor altijd in ons hart: ons allerliefste Snickers & Bounty en ieniemienie Twix.
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door Liesje22 »

Dank jullie voor jullie lieve woorden en steun.

Jerry doet het nog steeds heel erg goed!
Tom was gisteren serieus duf, koorts wel naar beneden (eindelijk!) maar wou nog steeds niet eten.
DA kon niets speciaal vinden en vond dat er nogal overbarig conclusies werden getrokken dat ze het wellicht niet zouden halen, gezien ze eigenlijk nog maar 3 dagen koorts hadden en het braken van eerder die week niet per se met de koorts te maken hoefde te hebben.

Gisterenavond heeft Tom dan weer gegeten en vanmorgen ook.

Tot nu toe blijft hij zelfstandig drinken, doch, als ik merk dat hij uren aan een stuk door amper drinkt, geef ik met een spuitje beetje bij, desnoods vermengd met wat vocht van geweekte brokken.

Tot nu toe hebben ze ook Viyo van mij bijgekregen. Die is nu op (straks / morgen naar de winkel, toch maar bijhalen).

Vandaag heeft Tom wel weer over gegeven, zoon heeft het gezien, maar ik was even aan het bijslapen. Moet dadelijk dus even vragen of het veel was of niet, of hij het opgekuisd heeft of niet (zo niet, kan ik het nog zien).
Om 14u weer tijd voor AB en temperatuur meten.

Er is nog niet gedacht aan iets bijgeven van electrolyten, omdat ze tot nu toe steeds voldoende vocht binnen kregen.
Ik doe zelf wel geregeld gistocal door heen het eten, al is dat ook geen wondermiddel natuurlijk!
En de Viyo dan, die kregen ze van vrijdag tot gisteren dagelijks, maar nu dus op.
Extra water bij het eten doe ik ook, tot zondag nacht is er dat bij beide steeds goed ingegaan.
Ze kregen van mij ook héél vaak natvoer (met extra vocht) aangeboden. Ze waren al zo zwakjes, wat extra voer en vocht leek me niet bepaald kwaad te kunnen.

Enkel als Tom toch terug overgaat op weigeren van eten en niet voldoende drinkt, moet hij terug naar de DA en gaan ze hem wel een dagje aan het infuus hangen, zodat hij even kan opknappen.
DA denkt wel dat het niet direct iets ernstig is en ze wellicht zullen opknappen.
Ze denkt ook niet aan FIP, was niets te horen op longen en hart en buik voelde oké aan.
Dus, we blijven doorgaan als we bezig waren.

Toffedin en Meloxydil deden voor beide haast niets af aan de koorts, Tom reageerde er zelfs helemaal niet op.
Vandaar dat er ook snel is overgegaan op cortisone. Het komt immers amper voor dat katten niet binnen de 6u iets van verbetering laten zien na toediening van deze middelen en je alsnog handmatig (ijs, badje, ventilator) de koorts naar beneden moet krijgen.
Meloxydil heb ik nog wel in huis;
Moest Jerry terug wat koorts gaan maken, is dat voor hem een optie.
Moest Tom terug hoge koorts gaan maken, is het haast al stom het weer te proberen, gezien hij voorheen er ook niet op reageerde en het blijft toch maar chemisch spul waar je het lichaam mee belast, wat ook niet zo goed voor de maag enzo is, dus dan beter weer gelijk handmatig de koorts trachten te doen dalen.

Deze week wordt nog spannend uiteraard.
Ik ga op alle kleine details letten, zeker bij Tom.
En zal héél erg blij zijn als ze er beide helemaal door gekomen zijn! Ben momenteel voorzichtig positief, maar ik weet dat het plots terug kan omslaan natuurlijk.

Dank jullie wel voor de steun en mee duimen omhoog voor spoedig herstel :)
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door Omnia »

Ik ben blij te lezen dat er weer verbetering in de conditie komt van de kleine mannen!

Wanneer je Viyo geeft zullen ze ook geen electrolyten disbalans hebben, omdat in de Viyo ook al deze stofjes zitten. Hopelijk komt Tom ook snel uit zijn dalletje.

We duimen voort voor het knulletje!
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door Liesje22 »

Dank je wel :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door Dinky »

Fijn dat ze er nog zijn en de koorts beter onder controle lijkt te komen :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Schatje is ziek :(

Bericht door Liesje22 »

Jerry is ondertussen al enkele dagen van de AB vanaf en weer helemaal springlevend :D Yes Yes :D

En Tom moet vandaag nog één keertje AB, maar heeft de afgelopen dagen ook alweer kattenkwaad uitgestoken en gespeeld, is nog steeds iets rustiger, maar of dat nu van ziekte komt, of gewoon zijn aard is?
Plots let je op veel meer dingen, want ze moesten maar eens iets mankeren he.
Tom was altijd al de rustige van de 2.
Hij speelt weer meer, springt alweer overal op, smult goed, zowel nat als brok, dus dat ziet er alvast ook heel goed uit :D

Straks komt begeleider langs om ze beide nog eens te bekijken.

Ben blij dat ze weer op hun plooien zijn, want dat waren toch effe wel wat bange dagen hoor.
Plaats reactie