Kat eet en drinkt nauwelijks

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yvonne1985
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2016 19:33
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Kat eet en drinkt nauwelijks

Bericht door yvonne1985 »

Hoi Allemaal,

Ik ben net nieuw op dit forum.

Mijn kat Boeffie van 9 jaar is 1,5 week geleden geopereerd aan blaasstenen.
Boeffie is helaas bekend met nierproblemen, hij krijgt ook sinds een paar jaar nierdieet.
Maar sinds de operatie heeft Boeffie nauwelijks gegeten en gedronken.
Boeffie zit tijdelijk bij mijn ex omdat ik hier geen huisdieren mag, en ik weet dat hij er goed voor zorgt.
Vorige week zaterdagavond 9 juli is hij met Boeffie naar de dierenarts geweest omdat het toedienen van de antibiotica en pijnstilling (metacam) niet lukt en boef erg sloom was. Eenmaal bij de dierenarts heeft Boeffie een spuit met pijnstilling gehad en een infuus voor vochtopname.
Later die avond belde hij mij op om te vertellen wat ze gedaan hadden en eigenlijk dacht hij dat Boeffie ingeslapen moest worden. Die zaterdag avond was ik helemaal over mijn toeren door wat hij zei. Afgesproken dat hij zondag terug ging naar de dierenarts, en hij zou wachten tot ik er was. Dus hup 10 Juli weer naar de dierenarts, Boeffie kreeg infuus, injectie tegen de pijn, injectie voor de misselijkheid en een spuit antibiotica. Eenmaal thuis met Boeffie ging hij gelijk natvoer eten, geen grote hoeveelheid maar goed hij at in elk geval.

Zo is hij dus al bijna 2 weken aan het tobben met als gevolg dat Boeffie nog steeds te weinig eet en drinkt en dus afvalt.
Momenteel ondergaat Boeffie ook een reiki behandeling (baat het niet, schaad het niet).

Dwangvoeding is ook een probleem want hij spuugt alles dan net zo hard uit.
Zou het een allergische reactie kunnen zijn op de pijnstilling of antibiotica waarom hij nauwelijks eet en drinkt?

Graag hoor ik jullie mening en graag verneem ik tips over hoe het op te lossen zou kunnen zijn.
Binkie*, Boeffie* Felix 8 jaar
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat eet en drinkt nauwelijks

Bericht door Dinky »

Ik vermoed dat hij misselijk is door de nierproblemen. Je geeft namelijk aan dat hij nierproblemen heeft en ondanks dat metacam krijgt. In de bijsluiter van metacam staat dat het NIET gegeven mag worden wanneer er sprake is van nierproblemen :-(
Weet niet of de injecties pijnstillend ook metacam is geweest maar ik vrees van wel. Het kan daardoor zijn dat hij zijn lijfje daardoor nu aan het vergiftigen is omdat de nieren het niet (meer) aankunnen.......
Infuus om het lichaam te spoelen is dan aan te raden om de schade zoveel mogelijk te beperken. Door hoge nierwaarden en met name ureum maakt dat ze misselijk zijn....
Het is in ieder geval zeer belangrijk dat hij wel eten binnen krijgt want katten mogen niet vasten!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
yvonne1985
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2016 19:33
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Re: Kat eet en drinkt nauwelijks

Bericht door yvonne1985 »

Dank je wel voor je bericht Dinky. De dierenarts had het meegegeven. Ik ga morgen naar Boeffie toe en heb de dierenarts assistente inmiddels geïnformeerd, Boeffie moet morgen ochtend op controle en dan gaan ze kijken voor andere pijnstilling indien nodig. Boeffie eet inmiddels kleine beetjes, maar beter iets als niets
Binkie*, Boeffie* Felix 8 jaar
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat eet en drinkt nauwelijks

Bericht door ErikPhilippus »

Dinky schreef:Weet niet of de injecties pijnstillend ook metacam is geweest maar ik vrees van wel. Het kan daardoor zijn dat hij zijn lijfje daardoor nu aan het vergiftigen is omdat de nieren het niet (meer) aankunnen.......
Dit was exact mijn eerste gedachte. Zeker als het injecties met metacam zijn geweest, zal de nierfunctie nog meer achteruit zijn gegaan. En ook mijn advies (uit eigen ervaring): zoveel mogelijk (onderhuids) infuus geven, en zoveel mogelijk laten drinken. En als er niet-dieetvoer is wat Boeffie wel eet, zou ik er een schep ipakitine doorheen doen. Kan je iets zeggen over de nier-waardes in het bloed?

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
yvonne1985
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2016 19:33
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Re: Kat eet en drinkt nauwelijks

Bericht door yvonne1985 »

Dank je wel voor de reactie.

De assistente kon mij niet precies vertellen welk soort pijnstilling het geweest is (was behoorlijk hectisch toen ik belde), maar ze besteden er morgen zeker aandacht aan. Ook heb ik het inderdaad gevraagd of we ipakitine mogen gebruiken. Hiermee ben ik zelf al bekend, mijn andere kat kreeg het ook toen hij nierfalen had. De nierwaardes waren wel iets verhoogd maar niet schrikbarend, het is al een paar jaar redelijk stabiel gelukkig. Morgen gaan ze opnieuw een bloedonderzoek doen (ik kan er zelf helaas niet bij zijn, maar ik zie mijn ex morgen (vanwege Boeffie) dus zal het zeker horen).

Ook heb ik gevraagd aan hem of hij de dierenarts wil vragen voor een vitamine B12 prik. Ook heeft Boeffie de afgelopen paar dagen een Reiki behandeling op afstand gehad, misschien helpt het een beetje. Ik ben in elk geval benieuwd wat hij morgen doet qua eten/drinken als ik er ben. Ik zal morgen onderweg in de trein richting mijn ex de dierenarts bellen met de vraag of Boeffie inderdaad ander voer mag proberen (met ipakitine) wat niet in zijn dieet past. Hij was altijd gek op zachte brokken van felix, dus we zullen het horen wat ze zeggen als ik het vraag.
Binkie*, Boeffie* Felix 8 jaar
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat eet en drinkt nauwelijks

Bericht door ErikPhilippus »

OK, dus morgen weet je wat meer.
Jouw verhaal lijkt wel enigszins op wat ik heb meegemaakt met mijn kat Dali, zie: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... hilit=Dali

Ik heb hem er toen doorheen geholpen met onderhuidse infusen.
Ik hoop dat het lukt om Boeffie weer goed aan het eten te krijgen!
Succes!
Erik
Gebruikersavatar
yvonne1985
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2016 19:33
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Re: Kat eet en drinkt nauwelijks

Bericht door yvonne1985 »

Dank voor je reactie Erik, ik ga het zeker doorlezen. Infuus krijgt Boeffie bij de dierenarts indien nodig. Mijn ex is wel (godzijdank) sinds gister gestopt met de metacam. Dus geen metacam meer voor Boeffie. Ik ga zeker informeren naar vervangers die Boeffie wel mag hebben, desnoods via een andere dierenkliniek of het dierenziekenhuis.

Groetjes Yvonne
Binkie*, Boeffie* Felix 8 jaar
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat eet en drinkt nauwelijks

Bericht door ErikPhilippus »

Ik begrijp dat de DA denkt dat Boeffie een infectie heeft opgelopen, gezien het toedienen van NSAID en antibiotica. Voor de nieren veiligere alternatieven zijn: Ibuprofen, Carpofren of Onsior.
yvonne1985 schreef:Infuus krijgt Boeffie bij de dierenarts indien nodig
Ik kijk natuurlijk op afstand met minimale informatie mee, maar mijn gevoel zegt dat (onderhuids) infuus Boeffie goed zal doen. Maar ik ben natuurlijk wel beïnvloed door mijn ervaring met Dali (ik heb zelf een serie onderhuidse infusen gegeven toen hij ook niet meer wilde eten en sloom en misselijk in z'n mandje zat) ...

Succes!
Erik
Gebruikersavatar
yvonne1985
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2016 19:33
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Re: Kat eet en drinkt nauwelijks

Bericht door yvonne1985 »

Hoi Erik,

Ik wil niks tegen spreken, en ik zal het zeker overleggen met de dierenarts als ik daar ben.

Zodra ik meer weet, zal ik vanavond als ik weer thuis ben een verslag doen op het forum.
Binkie*, Boeffie* Felix 8 jaar
Gebruikersavatar
yvonne1985
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2016 19:33
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Re: Kat eet en drinkt nauwelijks

Bericht door yvonne1985 »

Boeffie is vandaag voorlopig voor de laatste controle naar de dierenarts geweest. Nierwaardes waren nog stabiel gelukkig en uit het bloedonderzoek kwam ook nik bijzonders. Wel hebben ze op mijn verzoek Boeffie nog een onderhuids infuus gegeven en een injectie met vitamine B12. Hij is van de pijnstillers af gelukkig en het eten gaat stapje voor stapje vooruit. Hij eet nog geen grote hoeveelheden maar het gaat gelukkig wat beter. Thuis infuus toedienen is de dierenarts geen voorstander van. Zolang er geen verslechtering optreed hoeft Boeffie ik elk geval niet terug. Ik wil jullie hartelijk danken voor alle adviezen die jullie hebt gegeven. Ook de reiki lijkt te werken bij Boeffie gelukkig.
Binkie*, Boeffie* Felix 8 jaar
Gebruikersavatar
yvonne1985
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2016 19:33
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Re: Kat eet en drinkt nauwelijks

Bericht door yvonne1985 »

Boeffie is vandaag voorlopig voor de laatste controle naar de dierenarts geweest. Nierwaardes waren nog stabiel gelukkig en uit het bloedonderzoek kwam ook nik bijzonders. Wel hebben ze op mijn verzoek Boeffie nog een onderhuids infuus gegeven en een injectie met vitamine B12. Hij is van de pijnstillers af gelukkig en het eten gaat stapje voor stapje vooruit. Hij eet nog geen grote hoeveelheden maar het gaat gelukkig wat beter. Thuis infuus toedienen is de dierenarts geen voorstander van. Zolang er geen verslechtering optreed hoeft Boeffie ik elk geval niet terug. Ik wil jullie hartelijk danken voor alle adviezen die jullie hebt gegeven. Ook de reiki lijkt te werken bij Boeffie gelukkig.
Binkie*, Boeffie* Felix 8 jaar
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat eet en drinkt nauwelijks

Bericht door ErikPhilippus »

Hallo Yvonne,
Goed dat je Boeffie nog een onderhuids infuus hebt laten geven.
(Ik begrijp dat een DA niet staat te trappelen om een baasje te instrueren om zelf infuus te laten geven. Maar ik ben van origine biochemicus, en heb vroeger jarenlang op het Antoni van Leeuwenhoekhuis in A'dam gewerkt met dieren, en dat weet mijn DA - dus dat maakt wel een verschil.)

Hopelijk gaat het nu de goede kant op met Boeffie. Laat 'm in ieder geval zoveel mogelijk drinken (fonteintje?).

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat eet en drinkt nauwelijks

Bericht door Dinky »

Fijn dat boefje het ergste achter de rug lijkt te hebben :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
yvonne1985
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2016 19:33
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Re: Kat eet en drinkt nauwelijks

Bericht door yvonne1985 »

@ Erik, fonteintje heeft mij ex weggedaan omdat Boeffie en Felix er niet naar meer omkeken. Nadat mijn ex heeft gedoucht mogen beide katten de badkamer in en vraagt Boeffie of de douche aan mag, Boef is namelijk helemaal gek op douchen. Dit doet mijn ex dan ook, al is het alleen maar om Boef extra water binnen te laten krijgen.
IK zelf ben niet zo handig met naalden en mijn ex al helemaal niet, dus ik snap de dierenarts wel.


@Dinky, laten we het hopen inderdaad.
Binkie*, Boeffie* Felix 8 jaar
Plaats reactie