senoirpoes vlucht voor kittens

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snoesjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jul 2016 10:49

senoirpoes vlucht voor kittens

Bericht door Snoesjes »

Vorige week hebben wij 2 kittens van 9 weken opgehaald
(voorsteltopic volgt nog....ik heb problemen met foto's plaatsen :roll: )
Wij hebben 2 senoirpoezen, Luna en Floortje.
Luna vertrok naar boven, maar komt elke dag al steeds een poosje kijken, dus dat komt wel goed.

Floortje is een ander verhaal: Zij is sowieso altijd graag buiten, slaapt net zo lief in de stal als binnen zomers. Maar ze komt wel veel aandacht halen en eet en verblijft ook graag poosjes binnen.

Sinds de kittens er zijn wil ze niet meer naar binnen (ook niet in andere ruimtes tot nu toe), ook voor eten komt ze niet.
Omdat kitten Rossi (katertje) afgelopen week erg ziek is geweest, heb ik rust willen houden in huis, en alles gewoon maar zo gelaten. Ik heb voor haar eten in de schuur gebracht enzo.

Hoe moet ik dit aanpakken? Ik denk dat als ik niets doe, Floortje verder buiten wil blijven leven....maar dát was niet mijn bedoeling :cry:
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: senoirpoes vlucht voor kittens

Bericht door Liesje22 »

Ik zou proberen de poes toch terug in huis te krijgen en zo vaak mogelijk binnen te houden.
Ze moet wennen aan deze nieuwe schepsels he ;)
Zorg dat ze een plaats heeft in huis om zich terug te trekken waar de kleintjes nog niet kunnen / mogen komen.

Hou de kleintjes ook wat vaker apart, zodat diegene die er eerst waren, zich niet terug gedrongen voelen op hun eigen terrein.
Extra aandacht aan de volwassen poezen besteden, is zeker aan de orde, want die lijken dus wel wat aangedaan door de nieuwkomers.

Als er eentje is die graag speelt, speel dan eens wat vaker met die poes, liefst op een moment dat de kittens (die dan gescheiden zitten en niet kunnen komen moeien) wakker zijn en wel iets van lawaai maken.

Eten helpt ook.
Of een snoepje, als ze daar wel voor te vinden zijn.
Dichtbij de kittens (maar niet té dicht in één keer willen gaan) een snoepje of eten aanbieden en het contact op bouwen en het voor hen duidelijk maken; kittens zijn geen erg, dan gebeurd er iets fijn, nl spelen of iets lekker krijgen of extra aandacht van baasje;

Pas stap voor stap kittens meer ruimte geven en daarin zeker goed kijken naar het gedrag van de poezen die al baas waren in huis.
Gaan ze te snel teveel ruimte inpikken? Effe stapje terug dan.

Laat ook de poezen zelf aangeven hoever ze willen dat je gaat. Gaan ze geregeld nieuwsgierig kijken, kan je bv dmv een bench meer contact laten maken, eerst afgescheiden, zien dat er geen gevechten uitbreken, dan kan je een stuk afzetten waar de kittens 'los' kunnen en de groten kunnen gaan kijken, evt erbij kunnen, maar dan blijf je erbij, want het kan op vechten uitdraaien.

Pas als iedereen zich op zijn gemak voelt, kan je de kittens meer vrijheid geven.

Stilaan ook trachten om de poezen samen eten te geven.
Als poezen samen willen eten en samen willen spelen, loopt het nogal snel los hoor.
Als ze echter weigeren iets lekker aan te nemen of te spelen, lopen ze nog gestrest en zien ze die situatie helemaal nog niet zitten.
Zaak is dan ervoor te zorgen dat de groten zich nog veilig voelen in hun eigen thuisje, zonder geterroriseerd te worden door 2 kleine hummeltjes die barsten van energie en plots overal zijn.

Kan overweldigend overkomen voor de groten he ;)

Zorg dat Floortje dit op haar tempo kan doen, houdt ze van aaien en knuffels? Geef haar die dan een keer extra als ze in huis zit. Zorg ook dat ze haar frustratie op iets (anders dan poes-huisgenootjes) kan uitwerken: extra speeltjes bv, tunnels, krabpaal, ... Weet niet wat ze bij thuis verkiest?
Zorg ervoor dat ze haar eigen veilige plaatsjes heeft om terug te trekken, eventueel een andere kamer (ze zal zelf wel aangeven dat ze daar naartoe wil), een plaats bovenop een kast waar de kittens niet bij kunnen ofzo.
Zorg dat de kittens niet constant los lopen, zolang zij dit nog helemaal niet ziet zitten.
Zo kan zij nog wel bv op schoot komen als de kittens hun dutje doen zonder dat zij constant op haar hoede moet zijn en leert ze dat het ook nog prettig is in huis met de kittens erbij (ik kan nog komen knuffelen, spelen en eten, terwijl er toch 2 vreemde wezens in huis zijn).

En laat ze hoe dan ook kennis maken, ondanks geblaas en gegrom en hier en daar een mep van de poot.
De confrontatie moet ooit een keer gebeuren.
Maar moet je ook niet forceren.
Ze zal zelf wel gaan kijken uiteindelijk en aangeven aan die hummeltjes: tot hier en niet verder! Ik vind jullie eng!
Ze zal dan waarschijnlijk trachten weg te jagen door heel luid te gaan grommen en blazen en gaan staren en dan is het zaak dat de hummeltjes in't begin apart zitten en veilig zitten en zij leert dat ze niet zomaar weg gaan, maar dat ze ook niet aangevallen wordt.

Zou Floortje binnen komen als je haar een dag geen eten brengt buiten?
Zolang ze buiten blijft zitten, kan je ze niet aan elkaar voorstellen he..
Dat gaat het proces alleen maar moeilijker maken en in tussen tijd krijgen de hummeltjes de tijd om het hele huis over te nemen, want ze groeien als kool en willen steeds meer gaan ontdekken meer tot hun territorium gaan rekenen.

Ook de andere poes zal toch echt wel in dezelfde ruimte als de hummeltjes moeten, anders kan die ze ook niet gaan accepteren, want nu vlucht ze altijd naar een andere ruimte.
Eigenlijk zou dat alleen toegestaan mogen worden als de hummeltjes effectief los zitten en de poes niet op haar gemak is.
Maar de meeste tijd zou ze zich gewoon prettig moeten voelen in alle ruimtes, ook waar de hummeltjes zitten en zij op haar gemak de hummeltjes kan gaan ontdekken.


Geuren uitwisselen is zeker ook een goede methode.
Kattenbakken omwisselen, desnoods met nog een plasje in, dekentjes, speeltjes, mandjes wisselen van plaats zodat ze moeten gaan ruiken.

Zo wennen ze sneller aan elkaar zonder dat er lichamelijk contact moet zijn, zelfs zonder dat ze in dezelfde ruimte moeten zijn.
Je kan ook zelf eerst eens heel uitbundig de kittens aaien in het gezichtje (onder de kinnenbak bv) en dan zonder je handen te wassen naar de 2 groten gaan en hun uitbundig gaan aaien en de kans geven eens heel goed te ruiken.
Cerna

Re: senoirpoes vlucht voor kittens

Bericht door Cerna »

Ik denk dat je Floortje even de tijd moet geven, maar wanneer het zo blijft zou ik het wel zielig vinden voor haar. Ze krijgt dan toch het gevoel dat die twee kittens haar plek hebben ingepikt.

Ik vind het sowieso nooit zo'n goed idee om kittens bij seniorpoezen te plaatsen. Het is net zoiets als wanneer je de kleinkinderen permanent bij opa en oma dumpt. Die vinden dat voor even wel gezellig, maar permanent wordt toch een beetje teveel.

Ik heb ook katten in allerlei leeftijdscategorieën, maar niet met zo'n enorm leeftijdsverschil en ik heb gemerkt dat toen onze laatste kittens drie jaar geleden kwamen, dit door Amber (toen 8) niet erg gewaardeerd werd. Het is nu wapenstilstand tussen hen, maar vrede zal het nooit echt worden en ik ben bang dat dat voor Floortje ook het hoogst haalbare zal worden áls je dat al bereikt want Amber ging de confrontatie aan terwijl Floortje vlucht. Zielig!
Gebruikersavatar
Snoesjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jul 2016 10:49

Re: senoirpoes vlucht voor kittens

Bericht door Snoesjes »

@Cerna:
Je eindigt met "zielig".
Om te voorkomen dat Floortje in het gedrang blijft vraag ik raad....
En juist bewust heb ik 2 kittens genomen: enerzijds voor hen en anderzijds zodat de senioren met rust gelaten worden...
Laatst gewijzigd door Snoesjes op 17 jul 2016 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Snoesjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jul 2016 10:49

Re: senoirpoes vlucht voor kittens

Bericht door Snoesjes »

Liesje 22: dank voor je uitgebreide uitleg.
Ik ga met je adviezen aan de slag!
Cerna

Re: senoirpoes vlucht voor kittens

Bericht door Cerna »

Snoesjes schreef:@Cerna: Je eindigt met "zielig".
Om te voorkomen dat Floortje in het gedrang blijft vraag ik raad....
En juist bewust heb ik 2 kittens genomen: enerzijds voor hen en anderzijds zodat de senioren met rust gelaten worden...
Ja, en ik geef je raad namelijk dat je Floortje de tijd moet geven en niets moet willen forceren. Maar wanneer ze dit vluchtgedrag blijft vertonen dan vind ik dat zielig voor haar want ook al is ze graag buiten, ze is wel een huiskat die nu niet in huis durft.

Je schrijft niet hoe oud de seniorkatten zijn, maar voor mij is een senior 12+ en die katten willen alleen maar rust en geen drukte om zich heen. Ik zie het bij onze senior (17) die het grootste deel van de dag slaapt en ook drukte om zich heen al teveel onrust vindt.

Je mag die tips van Liesje natuurlijk uitproberen, maar ik zie er weinig heil in. Sorry. Die tips zijn voor jonge(re) katten, niet voor senioren.
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: senoirpoes vlucht voor kittens

Bericht door Liesje22 »

Ik hoop van harte dat er nog tips binnen komen van mensen die ervaring hebben met seniors en kittens samen te zetten en hoe zij dit opgelost hebben.

Snoesjes, ik wens je alvast veel succes en hoop dat Floortje op zijn minst vrede kan nemen met de situatie en niet steeds wenst weg te vluchten.

Zeker niet op voorhand opgeven, het hoeft niet per se altijd fout te gaan he.

Maar poezen zijn en blijven poezen en een oudje dat rust wil, kan al eens weerbarstig zijn of gewoon simpelweg kwaad worden dat de rust verstoord wordt, dat is niet alleen bij poezen zo, maar bij veel diersoorten en ligt niet per se aan het wel of niet sociaal zijn.
Misschien heeft Floortje onderhand ook al ouderdomskwaaltjes en wil ze eigenlijk in huis inderdaad alleen maar rust en dat wordt inderdaad verstoord met de kleintjes he.

Maar als je haar een veilig en rustig plaatsje geeft en er ook consequent voor zorgt dat de kleintjes haar gerust laten, hoop ik dat ze alvast toch wel binnen het ook nog gaat weten te keren.
Zou zonde zijn dat ze helemaal niet meer binnen wil.

Veel goede moed, niet te snel opgeven, consequent zijn en ik hoop op nog meer tips waar je wat mee kan!
Gebruikersavatar
Snoesjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jul 2016 10:49

Re: senoirpoes vlucht voor kittens

Bericht door Snoesjes »

Floortje is 14 en vangt nog alles wat los en vast zit. Is een heel actieve poes.
Geen schootligger maar wil wel veel geaaid worden.
Die aais krijgt ze meestal buiten omdat wij veel buiten lopen.
Binnen komt ze eten en s winters om te slapen.
De kittens komen alleen in de woonkamer.
Wij hebben beneden nog een kaner en slaapkamer en ook nog een bovenverdieping. Alles is toegankelijk voor beide senioren.
Die ruimte zijn kittenvrij, dus daarvanuit probeer ik op te bouwen.
Niets forceren, maar wel stimuleren. ..denk ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Snoesjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jul 2016 10:49

Re: senoirpoes vlucht voor kittens

Bericht door Snoesjes »

Ik kom dit topic van mij, van 2 jaar geleden tegen, en zie dat ik er nooit meer op gereageerd heb.....
Toch nog een update:
Het is helemaal goedgekomen!
Floortje heeft helemaal haar plek in huis terug gevonden, gelukkig.
(Helaas is Floortje wel een jaar geleden overleden, aan een schildklieraandoening, maar dat even terzijde. Gelukkig was ze tijdens haar ziek-zijn helemaal vertrouwd hier weer binnen....)
kittentjes

Re: senoirpoes vlucht voor kittens

Bericht door kittentjes »

Snoesjes schreef:Ik kom dit topic van mij, van 2 jaar geleden tegen, en zie dat ik er nooit meer op gereageerd heb.....
Toch nog een update:
Het is helemaal goedgekomen!
Floortje heeft helemaal haar plek in huis terug gevonden, gelukkig.
(Helaas is Floortje wel een jaar geleden overleden, aan een schildklieraandoening, maar dat even terzijde. Gelukkig was ze tijdens haar ziek-zijn helemaal vertrouwd hier weer binnen....)
En hoe is het met de andere drie?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Snoesjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jul 2016 10:49

Re: senoirpoes vlucht voor kittens

Bericht door Snoesjes »

kittentjes schreef: 11 aug 2018 10:20 En hoe is het met de andere drie?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Heel goed!

Luna (bijna 15 intussen) heeft de "kleintjes"(zoals wij ze nog noemen) heel snel geaccepteerd en zij 3-en leven prima met elkaar.

Donna en Rossi hebben zich ontwikkeld tot hondjes-katten; oftewel, ze zijn ontzettend op ons gericht. Heel aanhankelijk.
Mijn man heeft als hij buiten werkt bijna altijd gezelschap om zich heen, zo super leuk.
En binnen zijn het grote kroeldozen.
Heerlijk! :verliefd:
Plaats reactie