Adoptiekat met FIV

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Richella
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jun 2016 19:45

Adoptiekat met FIV

Bericht door Richella »

Hallo allemaal,

Al enkele weken ben ik bezig met de adoptie van een kat genaamd Marmalade uit Roemenië. Een kater van 10 jaar die altijd op straat heeft geleefd. Ongeveer twee maanden geleden was hij ineens spoorloos en een week later vond de vrouw die hem altijd eten gaf hem zwaar mishandeld terug. Ik vernam via Facebook dat er een goed tehuis werd gezocht voor deze mooierd.

Hij verblijft momenteel nog in Roemenië. Nu kregen we afgelopen zaterdag een erg vervelend bericht. Hij blijkt FIV (kattenaids) te hebben. Di is gebleken uit een snaptest. Ondanks de FIV wil ik hem nog steeds adopteren, want ook hij verdiend gewoon een kans.

Nu ben ik me inmiddels aan het inlezen over katten met FIV, maar helaas vind ik erg weinig over voer en supplementen voor katten met FIV. Qua supplementen ben ik sowieso van plan om hem L-lysine te gaan geven, maar verder ben ik er nog niet over uit. Met name het voer weet ik het niet zo goed. Hebben jullie ideeën hier over en tips? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Adoptiekat met FIV

Bericht door castratenkoor »

Een kat met een levensgevaarlijke ziekte naar Nederland halen.......... persoonlijk zou ik het niet doen. Mijn eerste vraag is, hoe wordt het vervoer geregeld? Als je hem zelf ophaalt is er nog iets voor te zeggen, maar als hij wordt overgevlogen, dan is het levensgevaarlijk voor eventuele andere katten aan boord.

Misschien hard, maar ik vind het oneerlijk, de risico's die je neemt ten opzichte van andere dieren. Besmettingsgevaar is groot, de kooien staan dicht tegen elkaar en als ze naar elkaar blazen kunnen er spuugdeeltjes overvliegen.

En als je hem hier hebt, hou je hem dan wel binnen? Anders lopen alle katten in je buurt gevaar.

Mijn zus in USA vangt kittens en moeders met kittens op voor asiel. Als de kittens 8 weken zijn krijgen ze een snaptest, testen ze negatief dan worden ze gecastreerd en een week later ter adoptie aangeboden.
Testen ze positief dan wordt er euthanasie gepleegd. Misschien hard, maar broodnodig voor het algemeen belang.

En dat is waar ik bij jouw adoptiekat ook aan denk. Aan het algemeen belang van ALLE katten in Nederland. En eigenlijk vraag ik me af of je het de kat wel aan moet doen, zo'n reis terwijl hij een dodelijke ziekte heeft.

Ik weet het - dit is niet de reactie waar je op zit te wachten - maar ik geef hem toch.
Besluit je het toch te doen, overleg dan met je dierenarts hoe je hem het beste kunt verzorgen. Hij zal sowieso niet oud worden. FIV is altijd dodelijk, wat voor voer of suplementen je hem ook geeft.

Heb je overigens zelf al een kat?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Adoptiekat met FIV

Bericht door ErikPhilippus »

Ik kan niet anders dan het eens zijn met de vorige reactie - hoe hard het ook zal overkomen. Natuurlijk is het nobel van je om zo'n mishandeld beestje een 2e kans te gunnen, maar ik denk ook dat je eerlijk en realistisch moet zijn, hoe moeilijk dat soms ook is.

Vriendelijke groet,
Erik
Richella
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jun 2016 19:45

Re: Adoptiekat met FIV

Bericht door Richella »

Jammer dat er zo over wordt gedacht heel jammer. Dit was ook niet waarom ik dit topic opende. Allereerst worden alle voorzorgsmaatregelen genomen. Hij wordt gescheiden vervoert achter een aparte wand, zodat hij inderdaad niet met de andere dieren in aanraking komt. Daarnaast waren we al met deze adoptie bezig toen het nieuws kwam. Hier in Nederland zou hij in eerste instantie bij mijn moeder gaan wonen. Nu hij FIV blijkt te hebben komt hij bij mij, zodat hij ook niet met andere katten in aanraking komt en ook niet buiten kan komen. Dit kan alleen op een balkon. Geloof me hier is enorm goed over nagedacht.

Het feit dat een kat met FIV gelijk geuthaniseerd moet worden het idee alleen al. Ik laat als mijn kind een dodelijke ziekte blijkt te hebben hem of haar toch ook geen spuitje geven. Elk dier verdiend een kans en die krijgt hij zeer zeker niet in Roemenië. Daarnaast kan het me geen ruk schelen of hij nog maar een jaar bij mij blijft of vijf. Alles is mooi meegenomen.

Overigens heb ik niet om jullie reacties gevraagd, maar ik vraag om advies over voer en supplementen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Adoptiekat met FIV

Bericht door castratenkoor »

Ik snap dat je emotioneel bent. Maar je trekt mijn tekst aardig uit proportie. Ik stel niet dat iemand zijn kat meteen moet laten afmaken als hij/zij een dodelijke ziekte heeft. Ik stel dat ik er achter sta dat niet geplaatste asielkatjes die FIV of FelV positief testen, worden afgemaakt in plaats van geplaatst, zoals in USA gebruikelijk is.

En mijn mening blijft, dat Nederland geen katten zou moeten importeren met dodelijke besmettelijke ziektes.

En zoals in mijn eerdere post verwijs ik je nogmaals naar de dierenarts voor de juiste voeding en medicatie als je hem toch in huis haalt.

Ik zou je ook adviseren erg uit te kijken met bezoek die een kat heeft. Voor je het weet neemt iemand wat slijm (of poep of plas) mee naar huis aan kleding of schoenen.

En hoe zeker ben je als je een zieke zwerver een lange reis laat maken voor een leven als flatkat. Hoe zeker weet je dan dat hij zich dan gelukkig gaat voelen?
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 16 jun 2016 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Adoptiekat met FIV

Bericht door Natascha001 »

Neem eventueel contact op met Buddy Kat, http://www.buddykat.be. Zij hebben veel ervaring met katten met aids en kunnen/willen je vast adviseren over voer en supplementen.

Weet niet of de kat 1 of 2 keer getest is, aangezien bij 1 keer testen de kans nog aanwezig is dat de uitslag vals positief. Staat ook allemaal op de site van buddy kat.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Richella
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jun 2016 19:45

Re: Adoptiekat met FIV

Bericht door Richella »

Ik had inderdaad contact opgenomen met Buddykat. Helaas krijg ik op het moment moeilijk contact. Toevallig kwam ik in de tussentijd op de site van Stichting Fiv/FelV.

Bedankt voor je reactie. Ik zal eens vragen of ze nog van plan was om een tweede test te doen. Ik meende van wel, maar weet het niet zeker.
kittentjes

Re: Adoptiekat met FIV

Bericht door kittentjes »

Ik ben het eens met de vorige adviezen die je hebt gekregen, daarnaast nog een ding. Besef je wel dat hij, als hij altijd op straat geleefd heeft, het je bij jou 'opgesloten' binnen wel eens heel erg moeilijk kan gaan maken.

Vooropgesteld vind ik het heel lief dat je dit wil doen, maar soms is een ander pad inslaan gewoon beter hoe moeilijk ook.....
Dorien66

Re: Adoptiekat met FIV

Bericht door Dorien66 »

Ik heb niet zo'n sterke mening over het wel of niet naar Nederland halen van een zieke kat. Ik vind het in ieder geval wel heel nobel.

Waar ik me wel zorgen over maak, is het feit dat een straatkat na 10 jaar opgesloten gaat worden in een appartement. Ik vrees dat dat wel eens een veel groter probleem kan gaan opleveren op termijn.
Is er niet iets te verzinnen, bijv. dat hij naar iemand in Roemenië gaat die je dan een financiële bijdrage geeft of zo? Dan help je wel, maar haal je die kat niet uit zijn vertrouwde levensstijl.
Richella
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jun 2016 19:45

Re: Adoptiekat met FIV

Bericht door Richella »

Alle goedbedoelde adviezen ten spijt. De meeste Roemenen zijn heel anders in de omgang met dieren dan hier in Nederland. Op het moment leeft hij ook alleen maar binnen en hij ziet er super happy uit. In Roemenië is zijn toekomst niet gewaarborgd. Voor degenen die er zo over denken als castratenkor kijk eens op de site van Stichting FIV/FelV. Een kat met FIV heeft vaak nog vele jaren voor zich mits ze goed verzorgd worden. In eerste instantie zijn er namelijk totaal geen symptomen en zijn de katten alleen drager. Het zal een discussie blijven, maar zoals ik eerder zei het is te vergelijken met HIV en die mensen geven ook spuitje. Daarnaast is de kans van besmetting via speeksel/speeksel minimaal.

De tips die zijn gegeven waar ik daadwerkelijk iets mee kan. Daarvoor dank!
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Adoptiekat met FIV

Bericht door kansarmedieren »

Fiv is alleen over te dragen via bloed dus de kans dat andere katten besmet worden is klein. En als je de kat een kans wil geven is dat super. Ik heb op dit moment ook 3 katten in de opvang die besmet zijn met FIV.
Richella
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jun 2016 19:45

Re: Adoptiekat met FIV

Bericht door Richella »

Inderdaad besmetting via speeksel is eigenlijk niet aan de orde. Als ook nog eens alle voorzorgsmaatregelen genomen worden tsja.

@kansarmedieren. Super dat je drie van deze mooierds hebt. Ook deze katten kunnen nog een mooi leven hebben.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Adoptiekat met FIV

Bericht door kansarmedieren »

Dat klopt omdat ik veel met zwerfkatten doe kom ik het tegen, hier in mijn buurt heerst het. Mijn opvangkatten lopen niet vrij rond ik heb een grote kattenren. Maar het is wel een probleem er wordt tegenwoordig meer getest dus kom je ook meer gevallen tegen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Adoptiekat met FIV

Bericht door castratenkoor »

Juist! En waarom "heerst" het in jouw buurt? Omdat het hartstikke besmettelijk is.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Adoptiekat met FIV

Bericht door kansarmedieren »

nee omdat er veel ongecastreerde katers rond lopen zwervers en ook met eigenaren. En die vechten veel dus ja dan loop je meer risico.
Plaats reactie