Poes blijft blazen naar de kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Celix
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2016 18:36

Poes blijft blazen naar de kitten

Bericht door Celix »

hallo,

zou de situatie even uitleggen. ik heb 2 bermese katten broer(phoenix) en zusje(celix). die zijn altijd heel dol op elkaar. ze zijn nu 2 jaar. we hebben een ragdoll kitten(Loki) erbij gekregen. we hadden langzame introductie gedaan i.v.m met stress te verkomen. de poes begon eigelijk gelijk al te blazen tegen het dekentje van de geur van loki erop. het is zelfs zo erg als ze begint te blazen dat ze ook gelijk phoenix niet meer lijkt te herkennen en begint ook tegen hem te blazen. na dat ze even weer rustig is herkend ze hem weer en vol nieuwsgierigheid. dus na een 1,5 week hadden we ze bij elkaar gedaan eerst phoenix en dat ging super goed zatten gelijk al achter elkaar aan te hollen. toen hadden we celix gedaan en dat ging niet bepaalt goed ze begon te blazen en grommen. we hadden het eerst maar kort gedaan omdat het niet zo best loopte. we proberen elkedag even als we met ze beide spelen lijkt het goed te gaan maar waarneer we b.v stoppen met spelen gaat ze gelijk weer blazen ze heeft hem nooit aangevallen ofzo het is meer van ga weg bij mij ik vind je eng. de kitten lijkt het niet te snappen en blijft proberen te spelen met haar. hebben jullie nog tips hoe we dit beter kunnen laten verlopen? wij gebruiken ook Feliway tijdens de introducties


groetjes amy
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes blijft blazen naar de kitten

Bericht door castratenkoor »

Mijn eerste vraag is: zijn Phoenix en Celix gecastreerd?

Op zich is 2 jaar nog jong genoeg om een kitten te accepteren. Maar poezen zijn daar meestal moeilijk mee dan katers. probeer het met veel tijd, liefde en geduld. Kleine stapjes tegelijk, verwacht geen wonderen ineens. Steeds dichter bij elkaar spelen met jou, om en om borstelen, samen voeren, steeds wat dichter bij elkaar.

Ik zou zorgen voor 4 kattenbakken (aantal katten + 1). In diverse ruimtes. geef ze de ruimte, hoe meer ruimtes en keuzes ze hebben hoe "vrijer" ze zich voelen en hoe meer kans op slagen je hebt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
sharon03
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 mar 2016 11:25

Re: Poes blijft blazen naar de kitten

Bericht door sharon03 »

Hoii, ik heb een soortgelijke ervaring met mijn vorige katten. 1 ervan was behoorlijk fel en het heeft wel een maand geduurd voor ze de nieuwe kitten accepteerde. . Ik heb het toen gewoon laten gaan en dat gedrag genegeerd. . En toen kwam ik na een maand sochtends in de woonkamer en lagen ze samen onderin de krabpaal te slapen. .. sindsdien waren ze ineens beste vriendinnetjes. Ik zou me er dus niet al te druk over maken :)
Celix
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2016 18:36

Re: Poes blijft blazen naar de kitten

Bericht door Celix »

Ja bijde katten zijn gecastereerd. we hebben het hele weekend ze gewoon bij elkaar gelaten veel geblaas in het begin omdat loki steeds achter celix aan het jagen was. tegen zondag aan ging het heel goed. ze ruiken elkaar en lopen verder. geen geblaas toen besloten we om zondag avond alle 3 samen te laten overnachten. en tot nu toe gaat het super goed. ben hier echt mega blij om :) we hebben ook een extra kattebak gekocht voor de ragdoll. maar nu gebruiken alle 3 deze kattebak inplaats van hun eigen aangezien deze tog wel stuk groter is :)
Celix
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2016 18:36

Re: Poes blijft blazen naar de kitten

Bericht door Celix »

wou even laten weten dat het super goed gaat met alle 3. ze spelen heledag door echt geweldig
hier wat fotos

http://postimg.org/gallery/79lfexks/f3b8fef7/
Dorien66

Re: Poes blijft blazen naar de kitten

Bericht door Dorien66 »

Ziet er heerlijk uit! :edance:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes blijft blazen naar de kitten

Bericht door Rik »

Fijn dat het goed gaat. Celix had dus wat langer nodig om te wennen. Overigens is blazen en af en toe een corrigerende tik vanuit Celix naar Loki helemaal geen probleem hoor. Zolang ze Loki niet in een hoek drijft en echt helemaal aan gort mept is het nog gewoon grenzen aangeven. Dat heeft ze nu dus gedaan en nu weet Loki ook wat hij aan Celix heeft. Zelfs nu het goed gaat zou het nog wel eens voor kunnen komen dat Celix blaast of een mep verkoopt (als ze echt geïrriteerd raakt van die drukke Loki). Maar dat hoort allemaal bij het spel van die kleine wat grenzen leren :)

Foto's zien er inderdaad heerlijk uit zo. Succesvolle introductie dus :edance:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Poes blijft blazen naar de kitten

Bericht door Liesje22 »

Ik weet niet of dit gaat bijdragen, maar misschien heb je er iets aan.

Ik heb een volwassen poes in opvang en die moet NIKS weten van kittens!
Toen de eerste kittens in opvang kwamen, was ze zo van slag, het zat er zelfs op tussen haar en Ragnar (tot 's nachts vechten toe, maar nooit zo gewelddadig dat ik moest ingrijpen, oef oef).

Nu is er weer een kitten en weer hetzelfde, maar iets minder.
Toch, je merkt in het huishouden dat er een gestresseerde kip rondloopt!

Ik heb alles héél langzaam aan moeten doen...

De opvangpoes heel veel te spelen geven, zien dat ze 's nachts zeker bij ons kon komen liggen, wat extra lekkers dicht in de buurt van de kittens (in begin was de andere kant van de living al 'dicht' genoeg), geuren geven (dekentjes, speeltjes edm uitwisselen).
Ook de mogelijkheid geven weg te vluchten.
Dus de deur van de gang / slaapkamer / badkamer stond altijd open, als de dames samen wilden dollen, zonder klein gespuis dat ze zagen, kon dat gewoon en dat was héél hard nodig.

Elke keer er weer wat veranderde, herviel de opvangpoes in dat gedrag, blazen, kan je er niet aankomen, want alles wat dichtbij komt, krijgt eerst een klauw en dan moet ze echt serieus stoom afblazen.

Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen hoor, stap voor stap en nu slaapt ze samen met de opvangkittens bij me in bed!

Ze komt ook veel sneller veel dichterbij het nieuwe kitten, maar ik moet er niet aan denken om ze gelijk neus aan neus te zetten, want deelt ze gegarandeerd een flinke klauw uit die het kitten zou beschadigen.

Ik 'moei' me er wel mee, dat lijkt te helpen.
Gaat ze dichtbij zitten en gaat ze grommen en blazen, kijf ik effe op haar, effe met een strenge stem zeggen: hela, dat hoeft niet!
Of haar effe wat verder weg 'jagen' (met behulp van een kussen ff een andere richting uit doen gaan tot waar ze weer wel goed in haar vel zit).

Ik beloon ook als ze wel goed doet. Komt ze komen kijken en blaast ze niet, geen gegrom en zit ze vrij ontspannen, dan krijgt ze wel es wat lekkers, een aaitje natuurlijk en nodig ik zelf ook wel eens uit om te spelen, hoe dicht bij de kitten, hangt helemaal af van hoe zij zich gedraagt.
Is het té dicht, ga ik verder weg met haar.

Maar ik tracht haar positieve ervaringen te geven met dit nare beestje (voor haar zijn alle kittens blijkbaar nare dieren waar ze bang en gefrustreerd en gestresseerd van wordt).

Dit blijkt ontzettend goed te helpen en ze vindt het ook wel een hulp als ik aangeef van: hey, nu hoef je heus niet zo te brommen, je zit niet eens in dezelfde ruimte, dus gedraag je.
Kijkt ze me ff aan, checkt omgeving, yup, ze zit veilig, dus oké, terug rustig.

Ik verwacht minder problemen met het nieuwe kitten dan toen de eerste kittens kwamen.

Ik moet zeggen dat ze ook wel rustiger reageert op het nieuwe kitten.

Terwijl, afgelopen woensdag waren de katertjes effe weg voor castratie en bij thuiskomst hing de opvangdame terug in Ragnar en moest ik weer bemiddelen :O
Gek genoeg lokken die kleine ventjes nog steeds meer stress uit, zelfs al zaten ze in de bench. Er was beweging en de opvangdame raakte van slag...

Dat was na een nachtje gelukkig weer over en de dag nadien aten ze weer samen en was het weer dolle pret.

Het lijkt mij belangrijk dat je ervoor zorgt dat de poezen die al thuis wonen, zelf weg kunnen van het kitten en dat het kitten misschien in 't begin beperkt blijft in haar doen en laten en je zeker ook wel bemiddelt indien nodig.

Frustraties laten uitwerken op speeltjes, goed laten jagen en rennen, snoepjes of natvoer of iets heel lekker dicht in de buurt van kitten (bv als kitten ook eet of op zijn minst wel wat rustig is, eten mag niet gepaard gaan met stress denk ik zo, doet hier altijd weer wonderen).

Hopelijk heb je er iets aan!
Plaats reactie