Vraag en korte uitleg/voorstellen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
hagendoornwendy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2016 09:17

Vraag en korte uitleg/voorstellen

Bericht door hagendoornwendy »

Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier en zal me eerst even kort voorstellen op katten gebied. Mijn dochters hebben eind december ('15) een kitten voor hun twaalfde verjaardag gekregen. Binky. Een super lief leuk speelse kater die nu 7 en halve maand oud is. Afgelopen maandag is hij gecastreerd, hij lijkt daar bijna geen last van te hebben gehad. Gelukkig. Gisteravond is hij tijdens zijn gekke wilde uurtje heel hard van de trap gevallen. Met salto 's en kwam keihard neer. Hij hinkelde daarna een rondje en verstopte zich in zijn kattenbench die onder een tafeltje staat. Toen hij daar 10 minuten later uit kwam omdat ik bleef kijken en hij dat die zo leuk vond denk ik hinkelde hij nog steeds een heb ik gelijk die da gebeld. Mocht gelijk komen gelukkig. Ze heeft gevoeld en denkt dat de meeste pijn in het onderste deel van zijn poot zit. Ze hebben een foto gemaakt maar kregen daar niet zijn hele poot op omdat hij het niet toe liet. Het was lastig beoordelen omdat er nog veel groeistrepen in het bot te zien waren. De foto word vandaag nog beoordeeld door de radioloog. Misschien bellen ze nog vandaag als ze toch wat zien. Advies voor nu is bench rust (heb ik al eea over gelezen hier, daarvoor dank) en het even aan te kijken. Hij heeft goed geslapen (injectie tegen de pijn gehad) en hij heeft ook al gegeten. Ze zei het kunnen ook zijn banden dan, of flink verstuikt of gekneusd. Als het na paar dagen niet beter gaat dan mogen we terug komen en gaat hij onder narcose voor een foto van zijn hele poot.
Maar nu las ik dat die pijnstiller metacam gevaarlijk kan zijn?? Ik heb gezocht op dit forum maar kan het verhaal erachter niet vinden. Iemand de link voor mij? Hij is nu al aan zijn derderangs flesje bezig.. (2x een flesje op moeten maken omdat hij zonder aanleiding een beetje bloed bij zijn plas had en her en der kleine plasjes deed. Urine is onderzocht kwam niks uit. Na zo 'n flesje was het over en de da houd het op stress omdat hij uitgedaagd word door de katten buiten via het raam?!? En na zijn castratie afgelopen maandag weer een spuiten met dat spul en flesje voor 2 dagen, en vannacht weer een spuiten en moet vanavond weer zelf geven enzo..
Bedankt alvast!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraag en korte uitleg/voorstellen

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
je vraag gaat als ik het goed gelezen heb over injecties metacam als pijnstiller.
als je op het forum zoekt op meloxicam (stofje), novacam, meloxidyl, metacam dan lees je berichten op risico op nierschade met dat spul.
en nieren herstellen nooit meer.
vraag een alternatief bv onsior, dat gaat via de lever en laat hem voorlopig even hinkelen.
dat is ook veel beter, pijn zal hem tegenhouden om al te wild te bewegen en dat heeft dus een functie.
een pijnstiller werkt hier denk ik averecht en zeker zo eentje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Vraag en korte uitleg/voorstellen

Bericht door ErikPhilippus »

De ervaring op dit forum is dat in het algemeen dierenartsen snel een NSAID zoals meloxicam voorschrijven. Naast pijnstillers, zijn dat ontstekingsremmende en koorts-verlagende middelen. Het schadelijke effect op de nieren wordt nogal eens weggewuifd, of dat het een keuze zou zijn tussen twee kwaden. Maar zeker in dit geval, waar ik mag aannemen dat er geen sprake is van koorts of ontsteking, zijn er alternatieven die minder schadelijk zijn voor de nieren, zoals Onsior of een opiaat zoals Tramadol.

Anderzijds, en daar heeft Adriana zeker een punt, is dat pijnbestrijding ook contraproductief kan werken, en het pootje weer wordt belast omdat de pijnprikkel wordt onderdrukt.

Succes!
Erik + Bengalen

PS Er is veel info te vinden hier over meloxicam en aanverwanten, gebruik hiervoor de zoekfunctie. Of ga naar pagina 1 van mijn topic: 'Nierpatient Dali krijgt Meloxicam'.
Gebruikersavatar
hagendoornwendy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2016 09:17

Re: Vraag en korte uitleg/voorstellen

Bericht door hagendoornwendy »

Bedankt allebei! Ik begrijp het. Deze spuit (alleen tegen pijn in dit geval ja) zou tot laat vanavond moeten werken, maar hij belast de poot alsnog niet. Maar ik snap dat als ik vanavond geef zoals afgesproken hij misschien toch meer kan gaan doen dan goed voor zijn poot is. Maar het voelt ook weer tegenstrijdig om niks te geven omdat hij wel pijn heeft... wat is nu het allerbeste.... 1 van die andere 2 middelen vragen of niks zodat hij zijn poot netjes blijft ontlasten..
En wat denken jullie; bench in de huiskamer waar altijd mensen zijn of op een slaapkamer?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Vraag en korte uitleg/voorstellen

Bericht door Kimm »

Ik kan je hier helaas niet verder mee helpen want ik heb daar geen ervaring mee. Maar heb hier wel goede tips gekregen om het springen wat proberen te verminderen. Mila mocht na haar castratie ook niet springen. En in een bench vond ik zielig. Dus heb overal opstapjes gemaakt, bij kasten en tafels. Zodat ze in ieder geval niet van hoog zou springen. Ze heeft die tijd ook netjes alle opstapjes gebruikt.

Succes met alles!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vraag en korte uitleg/voorstellen

Bericht door nellebel »

ik zou een alternatief vragen voor de pijnstilling en dan niet standaard zomaar geven maar op geleide van de pijn. hij hoeft geen enorme pijn te hebben maar geen pijn kan zorgen dat hij teveel gaat bewegen en het niet kan rusten.
snap ook niet goed dat DA het voorschrijft bij bloed bij urine. dit is symptomen bestrijden ipv zoeken naar oorzaak en die behandelen. mijn vorige DA schreef het ook bij elke poep en scheet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
hagendoornwendy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2016 09:17

Re: Vraag en korte uitleg/voorstellen

Bericht door hagendoornwendy »

De da denk dat het kwam door de stress die hij zou hebben doordat de buurtkatten hem uitdagen via het raam.... daar heb ik grote vraagtekens bij hij zit gewoon lekker in zijn vel.. nouja.. tot hij gisteravond viel dan... ze zei het kan ik van blaasgruis zijn.. maar hij was tien 6 mnd. En het zat ook bijna niet in zijn urine zei ze maar wel ietsje. Vreemd hé. Maar dat gaat nu gelukkig goed. We hebben nu andere zorgen..

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Vraag en korte uitleg/voorstellen

Bericht door Ennakee »

Wanneer ik je verhaal leest zou ik overwegen om van dierenarts te veranderen. Deze da bestrijdt symptomen is mijn mening i.p.v naar de oorzaak of aanleiding te zoeken. Ook hele jonge dieren kunnen aanleg heb op het ontwikkelen van blaasgruis of steentjes. Zijn jullie al overgestapt op speciaal voer?
Gebruikersavatar
hagendoornwendy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2016 09:17

Re: Vraag en korte uitleg/voorstellen

Bericht door hagendoornwendy »

Nee dat was niet nodig... onze dierenarts heeft aan de ene kant juist een hele goede naam maar ik lees steeds vaker ook slechte verhalen.. het is een hele grote drukbezochte praktijk met heeeel veel werkzame artsen en verpleegkundigen. Mensen komen van ver zelfs.... iets duurder ook dan gemiddeld... lastig hoor....

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Gebruikersavatar
hagendoornwendy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2016 09:17

Re: Vraag en korte uitleg/voorstellen

Bericht door hagendoornwendy »

Maar mocht hij het nog eens hebben dan ga ik zeker over op voer tegen blaasgruis.. voor de zekerheid

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraag en korte uitleg/voorstellen

Bericht door Dinky »

Niet zomaar overstappen op blaasgruis voer maar goed onderzoek naar de oorzaak van het probleem ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
hagendoornwendy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2016 09:17

Re: Vraag en korte uitleg/voorstellen

Bericht door hagendoornwendy »

Die dierenarts belde zojuist.. de radioloog zou vandaag nog naar de foto kijken en bellen als hij toch wat zag.. gezien het tijdstip dacht ik.. die bellen niet meer. Wel dus.. een breuk in zijn groeischijf!!!!!!!!! Morgen ochtend krijgt hij onder narcose een drukverband..
Arm beessie.... Hij is ook zoooooo stil en zijn neusje is bleek... hoop dat hij zich snel wat beter zal voelen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
sharon03
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 mar 2016 11:25

Re: Vraag en korte uitleg/voorstellen

Bericht door sharon03 »

Aahh Beterschap ermee :)
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Vraag en korte uitleg/voorstellen

Bericht door Kimm »

Ochh, heel sneu. Hopelijk gaat hij zich snel beter voelen. Beterschap!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Vraag en korte uitleg/voorstellen

Bericht door Ennakee »

Beterschap met Binky, hopelijk is het een nette breuk. :brancard: en geneest zijn groeischijfje zonder problemen.




Sterkte met het kereltje...met bench rust en veel liefde en aandacht...komt het vast helemaal goed met de kleine wildebras ;-)
Plaats reactie