Slijm braken

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
AnneC
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2016 15:22

Slijm braken

Bericht door AnneC »

Goedemiddag iedereen,

Mijn kater van 4 is sinds 2 dagen vreemd gedrag gaan vertonen. Het ene moment lijkt alles goed te gaan, maar dan gaat hij naar de kattenbak, komt eruit en begint klagend te miauwen waarna hij één of twee keer overgeeft. Er komt dan alleen maar wit schuim en slijm uit, maar geen braaksel. Dit gebeurt een keer of drie, waarna hij weer normaal doet.

Eergisteren deed hij dit ook al, maar omdat hij na het overgeven opeens doet alsof er niks meer aan de hand is en blij met me mee rent naar de keuken met een opgeheven trillende staart, ging ik ervan uit dat het weer goed ging. Alleen gebeurde het vanochtend weer, waardoor ik me weer zorgen begin te maken.

Verder heeft hij soms hoestbuien, en heeft hij ooit last gehad van blaasgruis (als deze informatie ertoe doet!). Het is een siamees, dus extra vatbaar voor spijsverteringsproblemen is hij sowieso.

Herkent iemand misschien deze symptomen?
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Slijm braken

Bericht door Ennakee »

Hallo Anne welkom op dit forum,

Het zou kunnen dat hij last heeft van maagzuur. Wanneer je kat een nuchtere maag heeft kan hij last hebben van teveel maagzuur met misselijkheid en braken tot gevolg. Kan hij 24 uur per dag over voedsel beschikken?

Hoe heet je kater?
AnneC
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2016 15:22

Re: Slijm braken

Bericht door AnneC »

Bedankt voor het snelle reactie!

Mijn kater heet Toet, van Toetanchamon.

Ik zorg er altijd voor dat zijn etensbakje gevuld is, net als het water. Hij is een maand geleden samen met mijn poes Yana twee maal verhuisd (twee weken bij mijn vader verbleven ivm de verhuizing, daarna naar het nieuwe huis). Toen hij net aan kwam, heeft hij een paar dagen een verminderde eetlust gehad, maar is daarna wel gewoon weer gaan eten.

Ik heb een paar dagen geleden overigens ander kattenvoer geprobeerd, maar omdat Toet zo heftig reageerde en ik aannam dat het daarmee te maken kon hebben, ben ik snel weer terug gegaan naar het oude voer. Maar vandaag dus weer het braken.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Slijm braken

Bericht door Flo_o »

De relatie met de kattenbak herken ik zelf niet, maar Lynn heeft ook wel eens gelige vloeistof gebraakt (maagzuur?) en dan een paar dagen later een haarbal, wat erg ongebruikelijk is voor Lynn.

Dus misschien zit er een haarbal dwars? Heeft hij vaker haarballen of vrijwel nooit? In laatste geval kan het goed zijn dat hij er dan wat moeite mee heeft. Misschien kun je een paar keer per dag wat antihaarbalpasta geven zodat het via de andere route wordt opgelost ;-)

Ik roep maar wat, maar kan het misschien zijn dat door de haren zijn darmen zijn verstopt en dat hij daarom gefrustreerd de kattenbak uitkomt? Is er iets veranderd in de voeding of krijgt hij meer haar binnen dan normaal, bijv. overmatig wassen?
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Slijm braken

Bericht door Ennakee »

Als ik je verhaal lees, zou het kunnen dat door de stress van de dubbele verhuizing het minder goed eten en de nieuwe brokjes een lichte ontsteking van het maagslijmvlies is ontstaan.

Veel siamezen zijn behoorlijk gevoelige typjes die tijd nodig hebben om veranderingen goed te verwerken. Stress kan op de maag slaan.

Ik zou voor de zekerheid eventjes contact opnemen met je dierenarts. Misschien kun je hem nu het beste een beetje gekookte kip met kookvocht te eten geven. En daarna langzaam zijn oude brokjes weer opbouwen.

Sterkte met Toet!
Plaats reactie